lemon-aid Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Uansett om du er en kollega, venninne, elev, lege, mor, ansatt i en barnehage, eller en vilt fremmed som bare skal på butikken. Tenker dere over at deres parfymebruk kan gjøre andre mennesker syke? I dag, i køen på butikken møtte jeg på to mennesker som helt sikkert hadde badet seg i parfyme - det var grusomt for meg. Har dere noen historier eller meninger å dele? Er det for kravstort? Jeg mener at parfyme bør gå på lik linke som med røyking. 10 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Hvordan var det grusomt for deg? Trekker du deg ikke unna hvis du merker at noe er grusomt for deg? Anonymkode: 8b9b5...9d7 19 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 3 minutter siden, lemon-aid skrev: Uansett om du er en kollega, venninne, elev, lege, mor, ansatt i en barnehage, eller en vilt fremmed som bare skal på butikken. Tenker dere over at deres parfymebruk kan gjøre andre mennesker syke? I dag, i køen på butikken møtte jeg på to mennesker som helt sikkert hadde badet seg i parfyme - det var grusomt for meg. Har dere noen historier eller meninger å dele? Er det for kravstort? Jeg mener at parfyme bør gå på lik linke som med røyking. Hva mener du egentlig her? Hvordan skulle disse reglene blitt, angående parfyme. Man kan jo begrense hvor folk røyker og når, men man nekter jo ingen å lukte røyk. Anonymkode: e5670...b9d 8 2
lemon-aid Skrevet 17. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var det grusomt for deg? Trekker du deg ikke unna hvis du merker at noe er grusomt for deg? Anonymkode: 8b9b5...9d7 Det utløser migrene, svimmelhet og ubehag for meg. Jeg hadde ikke mulighet å trekke meg unna dessverre. 6
lemon-aid Skrevet 17. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du egentlig her? Hvordan skulle disse reglene blitt, angående parfyme. Man kan jo begrense hvor folk røyker og når, men man nekter jo ingen å lukte røyk. Anonymkode: e5670...b9d Det burde vært forbudt å bruke parfyme der det er forbudt å røyke. Eller i det minste vise litt hensyn. Det er kjemikalier det også på lik linje med røyk. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Jeg mener du er litt kravstor om du vil forby parfyme. Det er et fåtall mennesker som bader i det eller bruker så store mengder at det er et problem. Anonymkode: 84695...1b9 37
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 13 minutter siden, lemon-aid skrev: Uansett om du er en kollega, venninne, elev, lege, mor, ansatt i en barnehage, eller en vilt fremmed som bare skal på butikken. Tenker dere over at deres parfymebruk kan gjøre andre mennesker syke? I dag, i køen på butikken møtte jeg på to mennesker som helt sikkert hadde badet seg i parfyme - det var grusomt for meg. Har dere noen historier eller meninger å dele? Er det for kravstort? Jeg mener at parfyme bør gå på lik linke som med røyking. Dette har vi i moen to år på kg hatt gjentatte og mange tråder på. Folk bryr seg ikke fordi de ikke forstår hvordan vi med sensitiverte luftveier har det. Noen kjenner heller ikke sin egen parfymestank og bruker opp en flaske parfyme på null komma niks. Parfyme kan folk klare seg uten, om de vil. Anonymkode: 8d079...636 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 Det er vel vanskelig for folk flest å forstå da det ikke har blitt anerkjent av legevitenskapen at noen faktisk blir fysisk syke av det. Hvis det ikke har endret seg de siste år. Leste litt på det nå, og ser at det har blitt anerkjent i Danmark som diagnose, selv om de ikke vet årsaken til at noen reagerer så sterkt på parfyme. Så det viktigste er vel å få legevitenskapen og politikerne på sin side og vekke oppmerksomhet rundt problemet. Anonymkode: 8b9b5...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 Jeg kunne ønske hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere ville la vær å bruke parfyme. Jeg klarer ikke lufte etter dem, så jeg må bli liggende med migrene i parfymestank. Anonymkode: d1d45...540 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #10 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne ønske hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere ville la vær å bruke parfyme. Jeg klarer ikke lufte etter dem, så jeg må bli liggende med migrene i parfymestank. Anonymkode: d1d45...540 Hjelper det ikke å si i fra om at du er sensitiv for dette? Få det inn i journalen din, slik at de tar hensyn? På sykehus blir man jo bedt om å ikke bruke parfyme. Anonymkode: 8b9b5...9d7 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 Hvor mye annet av personlig frihet skal samfunnet regulere da tenker du? Forbud mot parfyme? Forbud mot kremer som inneholder parfyme? Forbud mot å spise sitrusfrukt i offentligheten? Forbud mot å ha blomster i sitt eget hjem? Forbud mot å ha kjæledyr, fordi hårene fester seg til klær? Osv osv... Hvordan skal dette kunne håndheves? Sjekkes? Ev overtramp straffes? Alle har ulike ting vi sliter med, ikke toler/orker osv. Skal vi ha forbud mot alt mulig da? Eller er det i praksis mulig for deg å til en viss grad ta egne forholdsregler for å beskytte deg mot det du ikke toler? Eller skal resten av samfunnet ta støyten for å ta hensyn til alt og alles plager? Jeg syns sterk parfyme er fælt selv jeg altså. Men jeg ser ikke helt hvordan et forbud skal kunne fungere. Eller hvilke andre forbud som ville komme i kjølevannet av et ev forbud. Hvor skal grensa gå? Anonymkode: 490a6...bac 34 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 Da vil jeg gjerne ha forbud mot katter også. Jeg er veldig allergisk og folk med kattehår på klærne ødlegger dagen min. Anonymkode: d8165...669 16
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Nei, det tenker jeg ikke på og kunne faktisk ikke brydde meg mindre. Anonymkode: 978a0...8fd 4
lemon-aid Skrevet 17. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2016 Jeg sier ikke at det skal totalforbys, men oppfattes som like ille som røyk. Jobber du med mennesker, på et sykehus, i en salong etc, burde det ikke vært lov med parfyme. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #16 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, lemon-aid skrev: Jeg sier ikke at det skal totalforbys, men oppfattes som like ille som røyk. Jobber du med mennesker, på et sykehus, i en salong etc, burde det ikke vært lov med parfyme. Sykehus kan jeg være enig i. Butikker, salonger og andre arbeidsplasser bør ikke staten blande seg i. Arbeisgiver kan forby det, men det bør ikke være ulovlig. Anonymkode: 84695...1b9 13
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Skrevet 17. juni 2016 Jeg synes du definitivt er både kravstor og egoistisk, som mener at personlig frihet skal innskrenkes for å gjøre din dag bedre. At røyk er ulovlig er én ting, da til og med passiv røyking kan gi folk både astma og kreft (og dette gjelder ikke bare folk med allergier). Når du er allergiker, så må dessverre du tilpasse deg samfunnet, ikke omvendt. Men du synes kanskje det er innafor at folk som er allergisk mot bjørkepollen vil forby bjørk også? Det blir for dumt. Helt enig i at man ikke bør få lov til å bruke parfyme på steder hvor det bør være mest mulig sterilt, som på sykehuset. Og heller ikke i hjemmesykepleien. Men dette gjelder da mens de er på jobb. At du vil forby folk å bruke parfyme på f.eks bussen blir bare dumt. Anonymkode: bf5ef...863 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #18 Skrevet 17. juni 2016 Jeg sliter en del med allergier, hovedsaklig for ulike matvarer (diverse frukter og nøtter). Om noen spiser disse fruktene eller nøttene i nærheten av meg hovner jeg opp i halsen slik at jeg føler at jeg ikke får puste, jeg får hodepine og blir ofte litt redusert resten av dagen. Men det ville aldri falt meg inn å kreve at de ikke skulle spise hva de ville bare fordi jeg reagerer på det, så da tusler jeg ut, tar meg en allergitablett og kommer tilbake når de er ferdige. Det må da være måte på hvor mye hensyn man skal vise for alle som kanskje reagerer på noe. Hvis man skal ta hensyn til alle allergier folk har så blir det etterhvert en ganske lang liste over ting som må forbys i det norske samfunn. Anonymkode: 6e567...14d 16 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #19 Skrevet 17. juni 2016 Ja, jeg tenker på det. Jeg bruker sjeldent parfyme, særlig da min fremtidige yrkeskarriere ikke tillater parfyme på arbeidsplassen. Når jeg bruker parfyme passer jeg på mengden. Jeg tar et par dråper bak hvert øre og gnir det med håndleddene slik at det også smittes av litt der. Jeg ser ikke helt behovet enkelte har for å spraye seg i hjel med parfymeflasken sin. Det er jo også ganske sjenerende for en del andre, særlig de som er sensitive for parfymelukt, røyklukt etc. Jeg merker selv at jeg får hodepine av tung røyklukt for eksempel. Jeg tror de færreste som lukter som om parfymeflasken har veltet over dem er klar over at det plager mennesker rundt dem. Jeg håper og tror ikke at noen som er kjent med dette er så selvsentrerte at de ikke nedregulerer bruken sin. Anonymkode: 5f355...f63
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #20 Skrevet 17. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne ønske hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere ville la vær å bruke parfyme. Jeg klarer ikke lufte etter dem, så jeg må bli liggende med migrene i parfymestank. Anonymkode: d1d45...540 Jeg synes det er helt rett og rimelig å si ifra om dette. Når det gjelder ditt eget hjem må det være greit å sette ned foten. Anonymkode: 5f355...f63 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå