Gå til innhold

Epilepsi av hasjmisbruk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette er helt feil. det er ingen som har død eller fått hjerneslag av cannabis/hasj. det er derimot folk som har død/fått hjerneslag av syntetisk stoffer som prøver og etterligne hasj og cannabis. det blir veldig feil og blande naturlig hasj/cannabis med en syntetisk etterligning  

Anonymkode: 31a0b...bc7

Du trenger å oppdatere deg. Både den studien jeg linket til og alle jeg henviser til handler om cannabis - ikke syntetiske analoger.

Igjen kommer de samme argumentene, og det argumenteres hardt mot påstander ingen har fremmet. Cannabis er et rusmiddel med skadepotensiale, og skal reguleres som slikt. Å late som om skadevirkninger ikke finnes hjelper ingen. Sammenligning med alkohol og andre rusmidler tilfører ikke debatten noe, og medisinsk bruk er noe helt annet. Opiater, opioider, kokain og amfetamin brukes også medisinsk uten at det har noe med legalstatusen til rekreasjonell bruk å gjøre. Benzodiazepiner misbrukes over en lav sko. Det er ikke lovlig selv om reseptene de (eventuelt) er skrevet på er lovlige.

Disse debattene hadde blitt mye enklere hvis ikke det skinte igjennom at dere som er for cannabis skal frikjenne stoffet fra absolutt alle negative aspekter. Dere skaper støy, fjerner viktig informasjon, og gir ikke ts de svarene hun spør etter. Om man jekker ned aggresjonsnivået et hakk og forsøker å være litt mer kildekritisk kunne man kanskje komme noen vei?

Anonymkode: 6aad1...696

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hør på de som sier at epilepsi ikke kan komme som følge av hasjbruk. Det er nemlig ikke bevist derfor usikkert.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Stiani skrev:

Ikke hør på de som sier at epilepsi ikke kan komme som følge av hasjbruk. Det er nemlig ikke bevist derfor usikkert.

Der kom den andre ytterligheten. Det du glemmer å si, er at det heller ikke er særlig sannsynlig. Snarere temmelig usannsynlig.

Overdrivelser og følerier har ingen plass i en saklig debatt, uansett hvilken side man ser saken fra.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Der kom den andre ytterligheten. Det du glemmer å si, er at det heller ikke er særlig sannsynlig. Snarere temmelig usannsynlig.

Overdrivelser og følerier har ingen plass i en saklig debatt, uansett hvilken side man ser saken fra.

Jeg glemte ikke å nevne noe. Fakta er at ingen vet om hasj kan eller ikke kan føre til epilepsi.

AnonymBruker
Skrevet

bc7:

Dette er ikke en diskusjon om medisinsk bruk.

Det er omfattende forskning på dette, og man lager i disse dager en håndfull farmasøytiske preparater som har god effekt for det de forskrives mot. Den lumre praksisen amerikanerne har med selvtitrering til ønsket dose av uforedelt plantemateriale etter "lisens" for diffuse plager har lite til ingen ting med ordentlig medisinsk behandling å gjøre. Dersom dette var god medisin hadde man fått dette på resept, og ikke på "lisens."

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger mer seriøse kilder i så fall. Cannabis preparatet Sativex som er ment for bruk for folk med ms (spastisitet) har f.eks advarsler for personer med epilepsi. Derfor tror jeg ikke dette nødvendigvis er ensidig.

"Advarsler og forsiktighetsregler :

hvis du har epilepsi eller jevnlige krampeanfall. "

(Kilde: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-sativex-gw-pharma-ltd-579258)

Anonymkode: d4180...5d7

Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet i henhold til

Sitat

Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående.

Samt for brudd på følgende regelpunkt og svar til disse:

Sitat

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:

Noe som tilrettelegger for, forherliger eller oppfordrer til brudd av norsk lov. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt bruk av rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet.

Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Det betyr at du ikke kan legge ut materiale du ikke selv har opphavsrett til, eventuelt fått tillatelse fra opphavsmann til å legge ut. 

Tekola, admin.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/15/2016 at 19.38, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan man - men det er ingen automatikk i det. Imidlertid er nedsettelse av nevrokognitiv funksjon svært vanlig blant kroniske brukere. Dette gjelder særlig for læringsevne og korttidshukommelse. Det er påvist forandringer i hjernen hos rekreasjonelle brukere med kort eksponering. Motriske evner kan også påvirkes i negativ retning. Cerebrale insult med dødelig utgang eller permanent funksjonsnedsettelse har vært sett også hos unge rekreasjonelle brukere uten medfødte disposisjoner for hjerte-/karsykdom. Vi ser i økende grad kardiovaskulære komplikasjoner av cannabis. Noen med dødelig utgang.

Epilepsi er neppe en virkning av kronisk cannabisbruk.

Ikke hør på legaliseringsfantastene her på forumet. Les heller på Pubmed eller andre seriøse nettsteder som publiserer forskning.

Eller hør på en tidligere rekreasjonell bruker som meg. Nå er det over 10 år siden jeg sluttet, så driten er utav systemet. Brukte det i ca 12 år, og det du skriver stemmer godt overens med det jeg opplevde ved bruk av cannabis. Jeg brukte kun cannabis også. For min del førte det til psykose og vrangforestillinger og svekket motoriske evner i stor grad, mye angst osv ble resultatet. Kortidshukommelsen var så dårlig at det ennå finnes endel store hull i de årene.

Anonymkode: dd4b6...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...