Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me

rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Takk igjen :)

Vi er hjemme og de første døgnene ble utfordrende. Hun tok ikke pupp, så amming gikk ikke, og resulterte i frustrert baby og frustrert Marielle. Vi fikk leid pumpe på apoteket heldigvis, så hun har jo fått mat. Men pumping tar mye tid! Og det har blitt mange barselstårer.

Så, i dag har vi vært tilbake på barselavdelingen for veiing og litt veiledning. Og det første de sa der var at hun har en uvane med å ta tunga opp, og derfor ikke får tak. Så, skjold er tingen. Vi prøvde, og fikk det til på første forsøk! De er helt supre med å hjelpe altså! Hun hadde gått opp 20 gram siden hjemreise og, og har jevnlige bæsjebleier (rart hvor glad man blir for sånt), så alt er fint. Da vi kom hjem satte vi oss i sofaen og ammet, helt uten problemer. Fantastisk!! Så nå satser jeg på at det går greit framover :) 

Det gikk forresten veldig fint med vovven, han var kjempeglad da vi kom hjem, og er veldig nysgjerrig på henne. Halen går som en propell hver gang han lukter på henne, og han vil ofte bare ligge på siden av oss og passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at det fungerer å amme med skjold! Jeg måtte gjøre det med første barnet, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at skjoldet gjør det vanskeligere å tømme brystet. Det kan føre til at man lettere får brystbetennelse og at melkeproduksjonen ikke opprettholdes. Jeg vil anbefale å pumpe etter et par amminger i løpet av døgnet for å forhindre det :) Det er skikkelig tøft når alt ikke går som på skinner i begynnelsen, pluss ekstra mye hormoner på toppen av det hele. Det blir bedre! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nautika skrev:

Så bra at det fungerer å amme med skjold! Jeg måtte gjøre det med første barnet, og vil bare gjøre deg oppmerksom på at skjoldet gjør det vanskeligere å tømme brystet. Det kan føre til at man lettere får brystbetennelse og at melkeproduksjonen ikke opprettholdes. Jeg vil anbefale å pumpe etter et par amminger i løpet av døgnet for å forhindre det :) Det er skikkelig tøft når alt ikke går som på skinner i begynnelsen, pluss ekstra mye hormoner på toppen av det hele. Det blir bedre! :klemmer:

Takk for tips :klem: Jeg pumpa i går kveld, og i natt har jeg vekt henne for mat hver tredje time. Det renner melk ut av munnen på henne når hun gir seg med å spise, så jeg tror hun får nok mat. Det ser sånn ut på bleiene og :fnise: Men det var helt herlig å ikke måtte opp og pumpe, nå føler jeg meg mye mer uthvilt!

I dag skal vi på helsestasjonen på veiing, så da håper jeg hun har gått opp. I går var hun 2592g, fredag var hun 2571g, så det går jo rette veien. I dag skal vi over 2600 (har jeg bestemt :Nikke:).  Også skal K en tur på IKEA og kjøpe ting vi trenger men ikke rakk å ordne (har jo sååååå god tid når jeg får permisjon vettu)... Og sånn går nu dagan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer med skjold, men så bra det har løst seg da! 
Og hurra for vektoppgang! :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15/05/2017 den 13.52, Beccy87 skrev:

Jeg har ingen erfaringer med skjold, men så bra det har løst seg da! 
Og hurra for vektoppgang! :nordvesta:

Amminga ser ut til å gå veldig fint nå, så det er kjempeherlig!

Vi har hatt hjemmebesøk av helsesøster i dag, med ny veiing. 2730 gram, så det er 90 opp på tre dager, og snart på fødselsvekt :nori:

I dag har jeg også vært ute på en times regnværstur med vovven, mens K passa baby. Veldig godt med litt frisk luft og mosjon! Og fint med baby som sover godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, _marielle_ skrev:

Amminga ser ut til å gå veldig fint nå, så det er kjempeherlig!

Vi har hatt hjemmebesøk av helsesøster i dag, med ny veiing. 2730 gram, så det er 90 opp på tre dager, og snart på fødselsvekt :nori:

I dag har jeg også vært ute på en times regnværstur med vovven, mens K passa baby. Veldig godt med litt frisk luft og mosjon! Og fint med baby som sover godt!

Så bra :) Og den turen hørtes digg ut, trass i regnvær! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Termindato! Men A har allerede blitt 3 uker og 3 dager, og nærmer seg tre kilo stor (liten :Nikke:)!

Vi har begynt avvenning av brystskjold, og det går ganske fint. Det virker som hun har skjønt at tunga skal ned, og da går alt så mye enklere. 

K har hatt fri fram til nå, så neste uke blir første gang alene om dagen for meg og A og vovven. Det blir spennende og se hvordan det blir! 

Livet med baby er ikke så værst altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Når man er ute med baby i bæresjal, og vi bestemmer oss for å kjøpe kebab. Løsning: serviett på hodet til babyen mens jeg spiser rullekebab og prøver så godt jeg kan å ikke søle.

Hæsjtægg årets mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, _marielle_ skrev:

Når man er ute med baby i bæresjal, og vi bestemmer oss for å kjøpe kebab. Løsning: serviett på hodet til babyen mens jeg spiser rullekebab og prøver så godt jeg kan å ikke søle.

Hæsjtægg årets mamma

:ler: 

Kjenner meg igjen! Satt og spiste spagetti med kjøttsaus her om dagen med baby i sele. Måtte bade ungen etterpå... :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marimba skrev:

:ler: 

Kjenner meg igjen! Satt og spiste spagetti med kjøttsaus her om dagen med baby i sele. Måtte bade ungen etterpå... :sjenert: 

:hoho:Godt det ikke bare er meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg er ikke så flink til å oppdatere dagboka ser jeg!

Så, for min egen del (siden ammetåka har tatt hukommelsen min), sånn er hverdagene her i gården:

Vi står opp sånn rundt 9, etter en amming midt på natta (2-3 tida) og en om morgenen (rundt 6). A er superblid om morgenen, og liker å ligge i babynestet eller gymmen og kikke mens jeg gjør litt husarbeid (klesvask og rydding og sånn). Så tar jeg en kopp te, vi ammer, også går vi ut på tur (baby i bæresjal) med hunden, ca en time. Målet er å klare 10 000 skritt hver dag, og det går fint. A bruker å sove hele turen, og gjerne litt etter også. Etter tur spiser jeg frokost. Så er det enten ærend (ut å handle eller ordne ting), eller så gjør vi litt husarbeid, trener i babygymmen, ammer og sånt. A sovner ikke når jeg legger henne ned, så blir ofte en liten tur opp i bæresjalet igjen, så hun får en dupp til. K kommer hjem fra jobb i tre-tida. Kveldene, nå iallefall, går med til amming, amming og amming. A henger i puppen, og blir kavete og urolig ellers. Litt slitsomt, men hun sover greit om natta, så da får det gå :)

A er nå 2,5 måned, og rundt 4,3 kg tror jeg. Det er ei stund siden sist veiing, men hun begynner å få gode bollekinn og valker på lårene, så det går rette veien! Amminga går uten problemer, og pupp er løsningen på det meste. Hun ruller fra rygg til sida, og i går knakk hun koden for rulling fra mage til rygg og, begge veier. (Hun gjør det i dag og, så det er ikke et engangstilfelle.)

Alt i alt er hun en blid og superskjønn baby (bortsett fra en del kveldsuro), og jeg trives i permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Weebs skrev:

Det hørtes ut som noen fine dager! :Nikke:

Ja, det er rolig og vi koser oss :) 

1 time siden, Beccy87 skrev:

Høres ut som dere har funnet en god rytme der. 
Bra du koser deg :) 

Takk! Livet er slett ikke værst!

----------

Jeg har begynt å perfeksjonere kunsten å strikke mens jeg ammer (hard ammepute er gull), så nå er jeg straks ferdig med dalek-romper til A. Hæsjtægg nerd 🤓 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, _marielle_ skrev:

Jeg har begynt å perfeksjonere kunsten å strikke mens jeg ammer (hard ammepute er gull), så nå er jeg straks ferdig med dalek-romper til A. Hæsjtægg nerd 🤓 

Det er imponende! Klarer såvidt å følge med på en serie på netflix mens jeg ammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marimba skrev:

Dr. Who 😍

Digger det! 

Ikke sant 😄 God sjanse for at det blir en tardis-romper og etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...