AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Hei, vi skal flytte permanent pga jobb og lurer på hvordan det er med katt i Australia? Noen som vet, er det trygt å ha den ute? Vi skal selvsagt ikke bo i skogen med masse ville dyr, og heller ikke midt i smørøyet av et bysentrum. PS. Katten er glad i å reise og er vant med det fra han var liten, vil alltid se ut av vindu etc. og blir ikke dårlig eller noe sånt så det blir ikke noe problem :-) Anonymkode: 60cf2...440
Minya Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Potensielle farer for husdyr i Australia er feks å bli tatt av dingo eller bli bitt av slanger eller edderkopper da Australia har noen av de mer giftige slange- og edderkoppartene i verden. Den største ulempen med å ta med seg en katt fra Norge til Australia er for øvrig ikke hvorvidt katten overlever å leve der, men om du i det hele tatt får den gjennom tollen. Import av husdyr til Australia er EKSTREMT vanskelig og særlig katter er ansett som en fare for Australsk fauna fordi det er en innført art som ikke fantes der før for noen få hundre år siden da europeerne føkket opp kontinentet med kaniner, rever og katter. Å skaffe seg en katt som allerede kommer fra australia er nok en bedre idé, men kastrer den og gjør alt du kan for at den ikke skal jakte på lokal fauna. 7
Minya Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 (endret) Litt info om hva katten din må igjennom for å innføres til Australia;http://www.petrelocation.com/resources/international-regulations/australia Og dette er hva som kan vente kjæledyret i karantenetiden; No visits No exercise No treats No idea what the facilities are like inside quarantine No photographs No updates (even telephone calls to quarantine staff are not allowed) No playtime No toys Absolutely no contact whatsoever Endret 15. juni 2016 av Minya 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Kommer som nevnt over veldig an på hvor dere skal bo, her må dere be om råd fra "locals." Det er også DYRT og mye styr å importere katt til Australia. Reisen dit er forøvrig ikke sammenlignbart med at katten liker å kjøre bil. Jeg sjekket dette for noen år siden, jeg vurderte det samme selv. Da måtte katten fraktes i et plombert bur, av fraktselskap. Det er 24 timer ++ i reise, og det var også begrenset hvilke flyplasser man kunne bytte fly på. Masse krav til vaksinering, blodprøver, attester etc. Anbefaler deg å bruke et firma hvis du i det hele tatt vurderer dette, det finnes firma (sikkert ikke i Norge, prøv i tilfelle UK) som driver med dette. Anonymkode: cada1...a65 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 7 timer siden, Minya skrev: Potensielle farer for husdyr i Australia er feks å bli tatt av dingo eller bli bitt av slanger eller edderkopper da Australia har noen av de mer giftige slange- og edderkoppartene i verden. Den største ulempen med å ta med seg en katt fra Norge til Australia er for øvrig ikke hvorvidt katten overlever å leve der, men om du i det hele tatt får den gjennom tollen. Import av husdyr til Australia er EKSTREMT vanskelig og særlig katter er ansett som en fare for Australsk fauna fordi det er en innført art som ikke fantes der før for noen få hundre år siden da europeerne føkket opp kontinentet med kaniner, rever og katter. Å skaffe seg en katt som allerede kommer fra australia er nok en bedre idé, men kastrer den og gjør alt du kan for at den ikke skal jakte på lokal fauna. 7 timer siden, Minya skrev: Litt info om hva katten din må igjennom for å innføres til Australia;http://www.petrelocation.com/resources/international-regulations/australia Og dette er hva som kan vente kjæledyret i karantenetiden; No visits No exercise No treats No idea what the facilities are like inside quarantine No photographs No updates (even telephone calls to quarantine staff are not allowed) No playtime No toys Absolutely no contact whatsoever 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer som nevnt over veldig an på hvor dere skal bo, her må dere be om råd fra "locals." Det er også DYRT og mye styr å importere katt til Australia. Reisen dit er forøvrig ikke sammenlignbart med at katten liker å kjøre bil. Jeg sjekket dette for noen år siden, jeg vurderte det samme selv. Da måtte katten fraktes i et plombert bur, av fraktselskap. Det er 24 timer ++ i reise, og det var også begrenset hvilke flyplasser man kunne bytte fly på. Masse krav til vaksinering, blodprøver, attester etc. Anbefaler deg å bruke et firma hvis du i det hele tatt vurderer dette, det finnes firma (sikkert ikke i Norge, prøv i tilfelle UK) som driver med dette. Anonymkode: cada1...a65 Tusen takk for gode svar, da vet jeg det. Har nemlig noen i familien som kan ta over katten og nå vet jeg at det beste for HAN ikke er å bli med dit. Jeg vil jo bare det beste for livet til den stakkars pusen som ikke kan si hva han selv vil. Og helst vil han nok bare bli her sammen med noen han har det godt sammen med. Men når det gjelder dingo, edderkopper og slanger etc, @Minya. Er du sikker på at dette finnes i landlige bynære strøk? Er ikke det litt mer ut i "skauen"? hehe. Anonymkode: 60cf2...440 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar, da vet jeg det. Har nemlig noen i familien som kan ta over katten og nå vet jeg at det beste for HAN ikke er å bli med dit. Jeg vil jo bare det beste for livet til den stakkars pusen som ikke kan si hva han selv vil. Og helst vil han nok bare bli her sammen med noen han har det godt sammen med. Men når det gjelder dingo, edderkopper og slanger etc, @Minya. Er du sikker på at dette finnes i landlige bynære strøk? Er ikke det litt mer ut i "skauen"? hehe. Anonymkode: 60cf2...440 Edderkopper og slanger finnes i alle fall i byene, ja. Du skal ikke så langt ut på landet før det står dingoskilt, heller. Det beste for katten er nok å la den bli hjemme, ja. Supert at dere har noe som kan ta ham! Anonymkode: cada1...a65 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Edderkopper og slanger finnes i alle fall i byene, ja. Du skal ikke så langt ut på landet før det står dingoskilt, heller. Det beste for katten er nok å la den bli hjemme, ja. Supert at dere har noe som kan ta ham! Anonymkode: cada1...a65 Ok da vet jeg det :-) Alltid trist å "miste" et dyr... Men sånn er livet og han får det jo godt likevel :-) Anonymkode: 60cf2...440
Minya Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar, da vet jeg det. Har nemlig noen i familien som kan ta over katten og nå vet jeg at det beste for HAN ikke er å bli med dit. Jeg vil jo bare det beste for livet til den stakkars pusen som ikke kan si hva han selv vil. Og helst vil han nok bare bli her sammen med noen han har det godt sammen med. Men når det gjelder dingo, edderkopper og slanger etc, @Minya. Er du sikker på at dette finnes i landlige bynære strøk? Er ikke det litt mer ut i "skauen"? hehe. Anonymkode: 60cf2...440 Dingoene kan holde til ganske nær bebyggelsen, men det kommer selvfølgelig an på hvor på kontinentet du bosetter deg. Slanger, edderkopper og insekter av ymse slag finner du absolutt over alt. Venn deg til allerede nå å sjekke tøfler og sko for insekter og edderkopper før du tar dem på, sjekk dusjgardinen før du dusjer, kikk i do før du setter deg og ikke stapp hånda inn i postkassen uten å sjekke om det er noe annet enn post der først. Årsak nr 1 til edderkopp-bitt i Australia er edderkopp i sko, postkasser og på dass. 2
Minya Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 De mest vanlige farene i Australsk fauna;http://australianmuseum.net.au/dangerous-australians Det er sjelden mange dødsfall av noen av disse, selv om det kan forekomme. Det er mest skader som oppstår i nyere tid, særlig i tilfeller med slange- og edderkoppbitt, da det finnes motgifter for alle artene. Kort oppsummering av hvor ofte noen risikerer livet;http://www.bobinoz.com/migration-advice/australias-killer-creatures-the-truth-about-deaths/ Interessant nok er det bare tre bekreftede dødsfall det siste århundret av den farligste arten, blue ringed octopus, en svært giftig blekksprut som det per dags dato ikke finnes noen motgift for. (døden innfinner seg i løpet av en tjue minutters tid)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, vi skal flytte permanent pga jobb og lurer på hvordan det er med katt i Australia? Noen som vet, er det trygt å ha den ute? Vi skal selvsagt ikke bo i skogen med masse ville dyr, og heller ikke midt i smørøyet av et bysentrum. PS. Katten er glad i å reise og er vant med det fra han var liten, vil alltid se ut av vindu etc. og blir ikke dårlig eller noe sånt så det blir ikke noe problem :-) Anonymkode: 60cf2...440 Selvsagt holder du katten INNE i Australia! Fatter ikke hvordan du engang kan spørre. Dere kan LETT ta den ut i bånd ved behov. Om dere ikke gidder å ivareta katten ordentlig og faktisk sender den ut i en helt annen natur så PLEASE adopter den bort i Norge. SKJERP DERE! Anonymkode: b1a7c...f4a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar, da vet jeg det. Har nemlig noen i familien som kan ta over katten og nå vet jeg at det beste for HAN ikke er å bli med dit. Jeg vil jo bare det beste for livet til den stakkars pusen som ikke kan si hva han selv vil. Og helst vil han nok bare bli her sammen med noen han har det godt sammen med. Men når det gjelder dingo, edderkopper og slanger etc, @Minya. Er du sikker på at dette finnes i landlige bynære strøk? Er ikke det litt mer ut i "skauen"? hehe. Anonymkode: 60cf2...440 Takk Gudene for at dere tok til fornuft!-:).Det er forøvrig meget mye styr, påkjenning å flytte med dyr til spesielt Australia. Kommer fort opp i titusen på titusen av kroner også. Flere mnd den må være i karantene (flyttet med hund fra USA til Australia). Påkjenning for dyret og oss eiere. Lykke til flytting av dere med to ben! Anonymkode: b1a7c...f4a
Feyfeyhey Skrevet 15. juni 2016 #12 Skrevet 15. juni 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #13 Skrevet 15. juni 2016 43 minutter siden, H.T.S skrev: Når det koster 8000 å ta hund til england med fly fra norge, vil jeg ikke engang tenke tanken på prisen til australia Men bra du har noen som kan ta han, tror det er bedre, selv om det er trist. Slanger og edderkopper finner du overalt, også i byene, men du kan trøste deg med at sykehusene der har noe av den beste giftberedskapen i verden. Det går seg til! Vel, hadde vært ren idioti og sendt katten sin ut I Australia. Må har da TS bestemt seg for å la katten bli I Norge og der er meget lurt av henne. Spesielt Australia har veldig strenge regler mht import" av dyr, lang karanten etc. Man kan risikere om ikke alt av papirer er perfekt at dyret ikke får lov å entre. En stor påkjenning for dyr er det også uansett for avslappede personliheter de har. Det var også en påkjenning for meg å måtte vente på hunden min , bekymringer etc. Det koster meg vel 40000 + fra USA til Australia for kun hunden. Det fins profesjonelle byråer som spesialiserer seg på dyrereiser, de er til stor hjelp. ALT må som sagt være iorden når de kommer til Australia Anonymkode: b1a7c...f4a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Gudene for at dere tok til fornuft!-:).Det er forøvrig meget mye styr, påkjenning å flytte med dyr til spesielt Australia. Kommer fort opp i titusen på titusen av kroner også. Flere mnd den må være i karantene (flyttet med hund fra USA til Australia). Påkjenning for dyret og oss eiere. Lykke til flytting av dere med to ben! Anonymkode: b1a7c...f4a Tok til fornuft? Hvorfor må du være så kvass? Vi har ikke tenkt på at vi skulle gjøre det, men vi må jo ha en tankeprosess for å finne ut hva vi skal gjøre med katten. Synes at folk godt kan lese det som skrives her før man svarer, unødvendig å lage dårlig stemning. Hadde du lest først så hadde du skjønt at du ikke trengte å skrive til meg på den måten.. Anonymkode: 60cf2...440 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #15 Skrevet 16. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt holder du katten INNE i Australia! Fatter ikke hvordan du engang kan spørre. Dere kan LETT ta den ut i bånd ved behov. Om dere ikke gidder å ivareta katten ordentlig og faktisk sender den ut i en helt annen natur så PLEASE adopter den bort i Norge. SKJERP DERE! Anonymkode: b1a7c...f4a Forrige innlegg gjelder også dette. Vet ikke helt hvem som skal skjerpe seg her, totalt unødvendig å angripe på denne måten med store bokstaver Anonymkode: 60cf2...440 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 14 timer siden, H.T.S skrev: Når det koster 8000 å ta hund til england med fly fra norge, vil jeg ikke engang tenke tanken på prisen til australia Men bra du har noen som kan ta han, tror det er bedre, selv om det er trist. Slanger og edderkopper finner du overalt, også i byene, men du kan trøste deg med at sykehusene der har noe av den beste giftberedskapen i verden. Det går seg til! Takk! Anonymkode: 60cf2...440
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #17 Skrevet 16. juni 2016 17 timer siden, Minya skrev: Dingoene kan holde til ganske nær bebyggelsen, men det kommer selvfølgelig an på hvor på kontinentet du bosetter deg. Slanger, edderkopper og insekter av ymse slag finner du absolutt over alt. Venn deg til allerede nå å sjekke tøfler og sko for insekter og edderkopper før du tar dem på, sjekk dusjgardinen før du dusjer, kikk i do før du setter deg og ikke stapp hånda inn i postkassen uten å sjekke om det er noe annet enn post der først. Årsak nr 1 til edderkopp-bitt i Australia er edderkopp i sko, postkasser og på dass. 16 timer siden, Minya skrev: De mest vanlige farene i Australsk fauna;http://australianmuseum.net.au/dangerous-australians Det er sjelden mange dødsfall av noen av disse, selv om det kan forekomme. Det er mest skader som oppstår i nyere tid, særlig i tilfeller med slange- og edderkoppbitt, da det finnes motgifter for alle artene. Kort oppsummering av hvor ofte noen risikerer livet;http://www.bobinoz.com/migration-advice/australias-killer-creatures-the-truth-about-deaths/ Interessant nok er det bare tre bekreftede dødsfall det siste århundret av den farligste arten, blue ringed octopus, en svært giftig blekksprut som det per dags dato ikke finnes noen motgift for. (døden innfinner seg i løpet av en tjue minutters tid) Tusen hjertelig takk for utfyllende og gode svar fra deg @Minya! Dette trenger vi å vite. Godt å se at det er noen som forstår at man ikke kan vite alt automatisk helt ut av seg selv, og at det er lov til å spørre! Anonymkode: 60cf2...440 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. juni 2016 #18 Skrevet 16. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt holder du katten INNE i Australia! Fatter ikke hvordan du engang kan spørre. Dere kan LETT ta den ut i bånd ved behov. Om dere ikke gidder å ivareta katten ordentlig og faktisk sender den ut i en helt annen natur så PLEASE adopter den bort i Norge. SKJERP DERE! Anonymkode: b1a7c...f4a Herregud slapp av! Må da for pokker være lov å stille spørsmål her inne uten at folk som deg skal sitte på din høye hest og rakke ned på folk!! Skjerp deg sjøl
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #19 Skrevet 16. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt holder du katten INNE i Australia! Fatter ikke hvordan du engang kan spørre. Dere kan LETT ta den ut i bånd ved behov. Om dere ikke gidder å ivareta katten ordentlig og faktisk sender den ut i en helt annen natur så PLEASE adopter den bort i Norge. SKJERP DERE! Anonymkode: b1a7c...f4a Har du vært i Australia? Det er faktisk helt vanlig å ha utekatt der. Men nå har TS uansett funnet ut at de ikke skal ta med katten. Anonymkode: cada1...a65 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #20 Skrevet 16. juni 2016 19 timer siden, Minya skrev: Årsak nr 1 til edderkopp-bitt i Australia er edderkopp i sko, postkasser og på dass. Anonymkode: 2f312...37d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå