Gå til innhold

Likestilling


Usikker

Anbefalte innlegg

Hehehe...Så enig,så enig! icon_lol.gif

Noen ganger så føler jeg at dette likestillingssnakket til tider kan gå litt over stokk og stein....icon_eek.gif...

F.eks:Nå blir det jo ramaskrik bare en mann holder døren oppe for en kvinne...Herrgud...!..icon_rolleyes.gif..

Må man være likestilt i forhold til absolutt alt?! icon_confused.gif

Ser liksom ikke noen stor vits i det...icon_wink.gif

Men,for all del,det skal være lik lønn for likt arbeid.Selvom jeg er litt i mot at:"siden vi må ha så og så mange kvinner i denne bedriften,så må vi velge dem først..." Jeg vil heller bli valgt fordi jeg har gode nok kvalifikasjoner,ikke fordi jeg er jente! icon_biggrin.gif

Hilsen:12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda Kelpi jeg tror det menn gjør er like mye verdt, det være seg i hjemmet eller andre steder.

Og du siste unge dame icon_razz.gif, og holde døren åpen for noen er høflighet, synes ikke det har noe med likestillingsdebatten å gjøre icon_smile.gif

for meg har likestilling med likeverd å gjøre, det jenter gjør er like mye verd som det en mann gjør, og bør derfor belønnes deretter.......

Klem fra Nita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er for full likestilling??? Et fåtall kvinner iallefall. For vi vil ha fordelene til menna, men vil ikke gi bort noen av våre fordeler. Vi vil ikke gi mennene våre automatisk foreldrerett til sine barn, vi vil ikke gi fra oss, samværet med barna våre. Vi vil helst styre og stelle akkurat som det passer oss i barne og familiepolitikk, og i tillegg ha fordelene i arbeidslivet. Jeg er jammen glad jeg ikke er mann. Jeg har selv litt av denne holdningen. Han får takk bli med og ta oppvasken, men jeg gidder ikke skifte dekk på bilen.

Selvsagt er jeg for lik lønn for likt arbeid, at kvinner skal representeres i de ledelsen rundt om, men ikke bare fordi de er kvinner, mest fordi de er dyktige i jobben sin. Vi kvinner må ta litt av skylden selv. Vi tør for lite. Hvor mange kvinnelige søkere er det egentlig til toppjobbene??? Ikke så mange(tror jeg), vi må gå i oss selv tørre mer og bruke albuene litt mer.

Til slutt vil jeg si at jeg synes at visse grupper innen omsorgsarbeid (ja, jeg sikter til sykepleierne) snart må tenke seg litt om før de klager på lønna. Folk utenfor begynner snart å lure på om jobben ikke lenger dreier seg om mennesker.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Samfunnet er også endret med tanke på verdsetting av tidligere kvinnelige verdier, selv om endringen kanskje ikke tas frem i likestillingsdebatten. Menn tilbringer mye mer tid sammen med barna sine nå enn tidligere. Flere menn (enda ikke alle) har fått rett til å ta ut fødselspermisjon. Menn deltar mer i husarbeid enn før (selv om kvinner i gjennomsnitt gjør mer). Det er også flere menn i typiske omsorgsyrker enn tidligere (for eksempel sykepleiere og førskolelærere/barnehageassistenter).

Det er derfor ikke helt riktig å si at det bare er snakk om at kvinner skal kunne gjøre det samme som menn. Det har også vært dreining i samfunnet når det gjelder at menns rettigheter og muligheter.

Jeg sier ikke at typisk kvinnelige verdier har fått samme status som mannlige verdier, men det har tross alt skjedd noe på dette området.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Fremdeles har såkallt "kjerringarbeid" lavere status.Kan d ha en sammenheng m hvor dårlig betalt d er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt trist og lese igjennom denne debatten. Det er mange fine innlegg men dog også mange kommentarer fra bortskjemte jenter som vil jeg kalle det.

I dag har vi kommet ganske langt i kampen om likestillingen, men vi har enda et godt stykke igjen. Og for å få klarhet i det med en gang.

Likestilling er som mange har skrevet før meg snakk om like rettigheter for begge kjønn. Det handler ikke om å bli likere som kjønn.

Selvsagt skal vi kvinner beholde vår kvinnelighet. Og om det er å barbere legger og armhuler så gjør vi det. Men dette skal ikke ha innflytelse på hvilke rettigheter vi har som mennesker pga et kjønn.

Når jeg skriver at jeg synes mange er bortskjemte så mener jeg at disse jentene ikke har erfart hva det vil si å ikke ha de rettighetene vi har i dag. De blir for meg for lite reflekterte og likegyldige til den situasjonen de sitter i, en heldig situasjon. Ingenting av dette har kommet gratis, men ved hardt arbeid fra rødstrømpene på 60-70 tallet og nå.

Vi er heldig fordi menn i dag ser kvalitetene til kvinnene. Vi får lov til å være kvinne og ellers gjøre det meste av det vi har lyst til. Men det er en del store saker igjen til vi er likeverdige, og synd er det men vi kvinner er de som faktisk stopper denne fremgangen. Det er nå vi må fortsette av respekt for rødstrømpene som merket av 8 mars på kalenderen.

Jeg er utdannet innen et typisk mannsdominert yrke og opplever en del av denne litt urettferdige holdningen i arbeidslivet.

Saker som jeg opplever som urettferdig er eksempelvis rekruttering til lederstillinger. Dog kommer det seg, men problemet er at for mange menn sitter i lederverv og rekrutterer de som er mest lik seg selv i toppstillingene. Etterhvert som det kommer flere kvinner i toppstillinger tror jeg dette kommer til å gå litt mer av seg selv. Men gå til enhver bedrift og du vil slite med å finne mer en en fjerdedel kvinner i lederstillinger ( det er i såfall mye). Og det er faktisk ikke viljen det står på.

Andre ting jeg opplever er diskriminering i forhold til jobb/ familie. Det legges for lite til rette for å ha familie i karrierelivet. Dette favoriserer mannen dessverre enda. Men det er klart at utdannelsen min fører med seg respekt og anerkjennelse på det jeg kan. Dette er godt å kjenne. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne fått denne tilliten for 20 år tilbake. Så jeg er dypt takknemlig.

En annen sak som gjør meg litt trist er at jenter i dag har en del innarbeidede urettferdige tradisjoner som de opprettholder. Ta for eksempel det med å ta mannens navn når man gifter seg...jeg leste en debatt om dette i dette forumet og synes det er leit å se at ALLE tar mannens etternavn og de fleste uten å stille spørsmålstegn ved det. Det viktigste er jo ikke om man gjør det, men at man gjør det uten å være kritisk. Ja, det blir en vanskelig debatt av det, men ta dere tid til denne diskusjonen!! Det er det som er viktig.

Så mitt poeng er at man ikke må være likegyldig til kvinnenes posisjon i samfunnet i dag. Det handler ikke om å bli mer mann, men motsatt!

Vær kvinne, vær det stolt og overbevis at du har all rett til å være stolt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen alle kvinner!!

Jeg har noen kommentarer til Siba.

Jeg synes du viser en respektløs holdning ovenfor menn. Vi skal jo ikke straffe de.

Derfor, skifter du ikke dekk synes jeg han må få slippe å være med på f.eks storrengjøringen. Man må jo prøve å fordele oppgavene likt mellom partene. Om det være seg at han mekker på bilen og du tar oppvasken eller at rengjøringen gjøres i felleskap.

Jeg tror forøvrig at vi kvinner kan ha godt av å prøve oss på "mannejobbene" som å skifte dekk, mekke bil, pusse bordplate....for dette er også hardt arbeid som må gjøres og som fortjener å krediteres.

Vi skal jo fortsette å behandle mennene med respekt.

Til gurimalla vil jeg si meg enig. Vi har oppnådd mye i dag. Men vi må ikke slutte å reflektere over vår egen posisjon. Vi må være kritiske til den rollen vi får i ulike sammenhenger.

Og helt til slutt..la barna leke med det de vil leke med. Jenter liker nok i større grad å leke med dukker enn menn, for vi ER forskjellige og skal være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Nå tas jo oppvasken / husrengjøringen et par ganger mer i året enn dekkskiftet da, for å ta det siste først icon_wink.gif.

Forøvrig er jeg ikke enig i at vi i samfunnet i dag er fullt likestilt. En ting er lønnsnivået i typiske kvinneyrker. Det henger helt definitivt etter. Men er det fordi det dreier seg om typiske kvinneyrker, eller fordi det dreier seg om offentlig ansatte (lærere, sykepleiere) med store tunge fagorganisasjoner som insisterer på at ALLE skal ha høyere lønn samtidig? Vet ikke.

Når det gjelder mulighet til å få jobb er vi heller ikke helt på plass. En ting er topplederstillingene som det nevnes her. Vi er på gli, og jeg tror den utviklingen vil gå videre.

Når det gjelder å få en hvilkensomhelst jobb, er situasjonen litt annerledes for enkelte av oss. Hvem? Jo, sånne som meg, kvinner rundt 30 med samboer/mann UTEN barn. Jeg er jo DØMT til å bli gravid ikke sant? Og bli borte lenge i permisjon og deretter hjemme med syke barn hver gang de er syke.

Har dette noe med likestilling å gjøre? JA. Det har med likestilling av fedrene å gjøre. Det har med deling av foreldreansvar/omsorg, deling av permisjonstider og menns forpliktelser til OGSÅ å være hjemme når barna er syke. Det har med kvinners (som gruppe) evne til å slippe noe av familieansvaret over på mannen nå som vi er så arbeidsaktive. Her kommer likestillingskampen til å stå mer og mer fremover, og det er jammen meg riktig!!

~ Sexy, feminin rødstrømpe som hater oppvask, men som skifter hjul på bilen sjæl!1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-03-08 10:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Menn har regjert over oss kvinner i så langt tilbake i historien jeg har lest(kan være noe jeg ikke har fått med meg), og de har aldri væart fornøyd. Før skulle kvinnen være hjemme og stelle hus, barn, middag og være vakker 28 timer i døgnet, hvis det hadde vært mulig. Kvinnen skulle pine kroppen for å være vakker for menn. Slik er det fortsattt. Mange kan si at det er noe kvinner selv velger å gjøre. MEN, hva hvis de ikke gjør slik mennene liker. Blir de da godtatt av mennene? NEEHEI. Vi kan si at kvinner blir påvirket av media, motemagasiner og kjendiser. Men det er egentlig menn som skjuler seg bak alt dette. Det var bare noen som plutselig fant ut at de kunne tjene penger på det. Nemlig, filmskaperne og designerne osv. Jeg hater ikke menn, fordi det er naturen deres. Men det er virkelig på tide at vi endrer på dem for alltid. Jeg mener ikjke at kvinner skal være mektigere enn menn, men la oss i hvert fall ha friheten til å spise det vi vil, veie det vi vil, jobbe hvor vi vil, tjene det vi fortjener, være den vi er og oppføre oss like fritt som dere. Det er dumt at vi skal få horerykte på oss for å ha ligget med 2,3 menn på en mnd, mens dere får skryt. Men dere lærer når dere har brent dere. Nå er det ikke bare kvinner som sliter med vekt og utseende, menn får endelig smake sin egen medisin. Det er synd at de skal endres på den måten, for jeg ønsker ingen vondt, men da skjønner de bedre hvorfor de bør endres. ÅÅÅÅÅH, det er så mye jeg vil si at jeg blir helt frustrert og greier ikke å uttale meg på den måten jeg ønsker. Men hovedpoenget er at likestillingen går fremover og vi får mer frihet. HURRA FOR FEMINISTENE!!!

Hilsen fra en liten feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Jeg tror ikke kvinnen er tjent med å sette seg selv i offer-rollen for et påstått mannediktatur av verden!

Sutring over at menn står bak alle ting som føles komprimerende for oss kvinner, tror jeg gir ris til egen bak. Det gir ikke mye respekt eller gehør. Vi kvinner har egen fri vilje, og kan velge hva vi vil styres av og hige etter.

Let etter, og bruk, egen styrke, istedet for utelukkende beskylde menn for å frarøve deg den som kvinne.

Vi kvinner utgjør 50% av jordens befolkning. Når vi er så mange, kan vi faktisk oppnå likestilling med den andre halvdelen. Selv uten å grine over en gruppe mannlige moteskapere som representerer idealer mange av oss ikke kjenner seg igjen i.

Gratulerer med dagen, damer! Mange oppegående mennesker her inne som gjør meg stolt som kvinne.

Vibeke icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel komme med et "svar" siden jeg satte igang denne tråden.

Joda, det er mulig jeg er "litt på jordet", men jeg ser jo at noen er enige med meg og da..... så da er vi ihvertfall flere på "det jordet".

Det jeg egentlig er ute etter, eller ville få fram er at jeg synes så mange damer/jenter er så "firkantet". De tar på seg en slags "furten maske". "Når du kan, så kan jeg og - koste hva det koste vil" Eks: Hvorfor kan vi ikke akseptere at vi jenter ikke er like fysisk sterke som mannen, vi er bygd forskjellig fra naturens side. (Joa, jet vet det er unntak). Hvorfor kan ikke mannen få gråte, være liten? Hvorfor kan ikke mannen få vaske gulvet på "sin måte" - det kan bli like rent selv om han ikke gjør det helt likt som deg....

Hvorfor skal vi kvinner kvoteres inn i en jobb - bare fordi vi er kvinne?? Det må da være bedre å få en person som er kvalifisert!! Jeg tror vi (både menn og kvinner) bruker fryktelig mye energi på å "være noe vi ikke er". Det koster - og vi mister overskudd til å gjøre de tingene vi behersker og har lyst til.

Men selvsagt, som noen har sagt i sine innlegg: Vi skal ha like rettigheter, muligheter, like betaling for lik jobb m.m.

Det er mulig jeg hadde en feil overskrift på denne tråden, men håper jeg har fått forklart litt hva jeg mener.

Og - jeg er selvfølgelig takknemlig for de kvinnene som har "gått i bresjen" for oss etterkommere. Det er jo, som en sa tidligere, takket være dem vi er der vi er idag. vinke.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...