MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #21 Skrevet 14. juni 2016 29 minutter siden, Becky48 skrev: Besteforeldre har ingen rettigheter. Men hvis jeg var deg ville jeg kontaktet en advokat som kan ta seg av denne saken så slipper du å bruke tiden din på det. Heller nyte tiden med datteren din. Nei, virkelig. TS skal ikke måtte bruke penger på advokat for å imøtekomme tomme trusler. Det er det siste hun skal måtte tenke på. 3
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #22 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, MapleSirup skrev: Nei, virkelig. TS skal ikke måtte bruke penger på advokat for å imøtekomme tomme trusler. Det er det siste hun skal måtte tenke på. Det hadde jeg gjort. Du kan kalle det bortkastede penger, men for meg hadde det vært greit å slippe å måtte forholde meg til de menneskene og da hadde jeg glatt betalt en advokat for å ta den jobben. Kan være greit og ha en advokat i bakhånd hvis det skulle bli noe styr med barnefar og... Besteforeldrene kan jo fint få han med på laget og da står de plutselig mye sterkere.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #23 Skrevet 14. juni 2016 Hvis besteforeldrene er oppegående selv om de gjør seg vanskelig nå så sier jeg all ære til de som lar besteforeldre ta del i hverdagen selv om far er ute av bildet. Snakk om å sette barnet foran seg selv Anonymkode: 5c92b...451 3
Gjest Juami Skrevet 14. juni 2016 #24 Skrevet 14. juni 2016 51 minutter siden, stan skrev: Ja, jeg mener TS kan ta hele advokat greiene med ro. At hun for barnets skyld kanskje bør sørge for kontakt, er noe hun kan vurdere fortløpende. Mine foreldre ble veldig mye lettere å ha med å gjøre når de fikk barnebarn ☺ Helt enig i dette
Carrot Skrevet 14. juni 2016 #25 Skrevet 14. juni 2016 59 minutter siden, MapleSirup skrev: Nei, virkelig. TS skal ikke måtte bruke penger på advokat for å imøtekomme tomme trusler. Det er det siste hun skal måtte tenke på. Enig, men jeg tror kanskje ts får fri rettshjelp så hun slipper bruke penger? Selv om slike besteforeldre burde børstes bort med et skuldertrekk tror jeg likevel jeg ville sjekket litt og forberedt meg - enkelte mennesker eier ikke skamvett eller begrensinger og kjører på og presser for å få sin sak frem og da er det greit å være forberedt. 1
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #26 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Becky48 skrev: Det hadde jeg gjort. Du kan kalle det bortkastede penger, men for meg hadde det vært greit å slippe å måtte forholde meg til de menneskene og da hadde jeg glatt betalt en advokat for å ta den jobben. Kan være greit og ha en advokat i bakhånd hvis det skulle bli noe styr med barnefar og... Besteforeldrene kan jo fint få han med på laget og da står de plutselig mye sterkere. Men det er bortkastede penger.... Hun behøver jo ikke forholde seg til de, og behøver ikke betale noen for å slippe å forholde seg til de. Da har man misforstått lovverket og hensikten med å ansette advokat. TS trenger ikke svare hverken de eller advokaten dere.. En advokat koster vanvittig mye penger. Hun vil ikke få fri rettshjelp når ikke besteforeldrene faktisk har noe grunnlag for sak. 4
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #27 Skrevet 14. juni 2016 8 minutter siden, Carrot skrev: Enig, men jeg tror kanskje ts får fri rettshjelp så hun slipper bruke penger? Selv om slike besteforeldre burde børstes bort med et skuldertrekk tror jeg likevel jeg ville sjekket litt og forberedt meg - enkelte mennesker eier ikke skamvett eller begrensinger og kjører på og presser for å få sin sak frem og da er det greit å være forberedt. Hun vil ikke få fri rettshjelp når ikke besteforeldrene faktisk har noe grunnlag for sak. 4
Carrot Skrevet 14. juni 2016 #28 Skrevet 14. juni 2016 9 minutter siden, MapleSirup skrev: Hun vil ikke få fri rettshjelp når ikke besteforeldrene faktisk har noe grunnlag for sak. Hun vil kunne få det om de insisterer på å kjøre en sak, hun vil også kunne få rådgivning og rettledning rundt dette om hun tar kontakt med advokater i området som jobber med fri rettshjelp. Jeg ville ikke sittet rolig og ventet på utfallet, jeg ville vært proaktiv, tatt kontakt med helsesøster, barnevernet osv for å få støtte i hvordan forholde seg til trusselen, for det de gjør er jo å true.. 1
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #29 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: Hun vil kunne få det om de insisterer på å kjøre en sak, hun vil også kunne få rådgivning og rettledning rundt dette om hun tar kontakt med advokater i området som jobber med fri rettshjelp. Jeg ville ikke sittet rolig og ventet på utfallet, jeg ville vært proaktiv, tatt kontakt med helsesøster, barnevernet osv for å få støtte i hvordan forholde seg til trusselen, for det de gjør er jo å true.. Man kan ikke kjøre saker i Norge som ikke støttes av lovverket. Man bestemmer ikke det fritt selv. Da er det i allefall ingen sak på gang før hun mottar brev om dette fra en advokat som kan henvise til lov. Foreløpig er det jo kun et rykte. Dersom man er "proaktiv" ved å sende brev via advokat så viser man at man har noe å frykte. Hun demonstrerer også da det motsatte av hva hun faktisk forteller besteforeldrene: nemlig at de kan få se barnebarnet. En advokat vil ikke være aktuelt her....Det skjønner TS selv. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #30 Skrevet 14. juni 2016 Hvis de har skaffet seg advokat eller har planer om det, vil de vel fort finne ut at dette er en idiotisk sak som de ikke har noe sjangs på å vinne frem på? Mtp loven mener jeg. Det burde jo advokaten klare å opplyse dem om. Anonymkode: ec09d...eed 4
Rotemor Skrevet 14. juni 2016 #31 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Becky48 skrev: Det hadde jeg gjort. Du kan kalle det bortkastede penger, men for meg hadde det vært greit å slippe å måtte forholde meg til de menneskene og da hadde jeg glatt betalt en advokat for å ta den jobben. Kan være greit og ha en advokat i bakhånd hvis det skulle bli noe styr med barnefar og... Besteforeldrene kan jo fint få han med på laget og da står de plutselig mye sterkere. Far og besteforeldre blir to forskjellig juridiske personer her. TS trenger overhode ikke advokat. Det er bare tull å bruke tid, krefter og penger, Hva skal vel advokaten gjøre? Sende brev om at de kan få samvær, men at de ikke burde bruke advokat? Jeg skjønner ikke tankegangen i det hele tatt. Det er bare dumt å gi spekulative råd i en situasjon du ikke har peiling på. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #32 Skrevet 14. juni 2016 Jeg tipper du kan vente deg at det aldri dukker opp noe brev fra noen advokat - dette er bare tull de serverer. Ikke besvar kontakt fra dem på annet vis, og truer de deg sparer du på alle meldinger. Anonymkode: 69ba8...d96 3
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #33 Skrevet 14. juni 2016 9 minutter siden, Rotemor skrev: Far og besteforeldre blir to forskjellig juridiske personer her. TS trenger overhode ikke advokat. Det er bare tull å bruke tid, krefter og penger, Hva skal vel advokaten gjøre? Sende brev om at de kan få samvær, men at de ikke burde bruke advokat? Jeg skjønner ikke tankegangen i det hele tatt. Det er bare dumt å gi spekulative råd i en situasjon du ikke har peiling på. Selv om de er to forskjellige juridiske personer så kan far gå inn å si at han vil ha samvær for at besteforeldrene skal få treffe barnet. Det er blitt gjort før, flere ganger. Det burde jo du vite som vet alt om dette, ikke sant? Grunnen for at jeg sier at ts kan kontakte en advokat det er fordi hun skriver et innlegg på kg om situasjonen, noe som viser at hun er usikker. Og en advokat kan hjelpe på usikkerheten, første timen er som regel gratis og etterpå så vil det koste rundt en 1000 kr for en time, men hun vil jo sannsynligvis ikke trenge mer enn 1 time. Og jeg mener fortsatt at det er en grei pris og betale for å få roen. Hvis noe var veldig viktig for meg så ville jeg ikke stolt på kg sine svar om lover og regler, da ville jeg gått til en advokat og fått et skikkelig svar som man kan stole på.
Zienna Skrevet 14. juni 2016 #34 Skrevet 14. juni 2016 Besteforeldre har ingen juridisk rett til samvær med barnebarn. Temaet var diskutert da Barneloven ble revidert på slutten av 90-tallet, men ingen slik rett ble tatt inn (når begge foreldre lever). Mulig besteforeldrene her har kontaktet advokat, men de er nok blitt forklart dette. Dessverre opplever mange barn å miste samvær med besteforeldrene sine når foreldre skilles. Er det stort uvennskap mellom foreldrene, kan den som har hovedomsorgen nekte (eller vanskeliggjøre) barna å treffe den andres foreldre. Kanskje ikke av annen grunn enn at de er den andre parts familie. Juridisk har han/hun rett til det. Men man bør likevel spørre seg om det er til barnets beste? Til TS: Du skriver at du har lovet besteforeldrene å få treffe barnet, og at du tror det er derfor de har tatt advokat. Er det slik å forstå at du har nektet dem å se barnet?
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #35 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, Becky48 skrev: Selv om de er to forskjellige juridiske personer så kan far gå inn å si at han vil ha samvær for at besteforeldrene skal få treffe barnet. Det er blitt gjort før, flere ganger. Det burde jo du vite som vet alt om dette, ikke sant? Grunnen for at jeg sier at ts kan kontakte en advokat det er fordi hun skriver et innlegg på kg om situasjonen, noe som viser at hun er usikker. Og en advokat kan hjelpe på usikkerheten, første timen er som regel gratis og etterpå så vil det koste rundt en 1000 kr for en time, men hun vil jo sannsynligvis ikke trenge mer enn 1 time. Og jeg mener fortsatt at det er en grei pris og betale for å få roen. Hvis noe var veldig viktig for meg så ville jeg ikke stolt på kg sine svar om lover og regler, da ville jeg gått til en advokat og fått et skikkelig svar som man kan stole på. Den man ikke skal stole på her er din vurdering av advokatbruk... Det der er bare tull. Far får heller ikke samvær alene uten videre med en så liten baby. Det er da snakk om en time eller to om gangen. Dette bestemmer TS selv. Far kan ikke ta barnet for å gi det videre, nei... Jeg er enig med @Rotemor her i at du ikke har rett grunnlag for rådene du gir. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #36 Skrevet 14. juni 2016 7 minutter siden, Becky48 skrev: Selv om de er to forskjellige juridiske personer så kan far gå inn å si at han vil ha samvær for at besteforeldrene skal få treffe barnet. Det er blitt gjort før, flere ganger. Det burde jo du vite som vet alt om dette, ikke sant? Grunnen for at jeg sier at ts kan kontakte en advokat det er fordi hun skriver et innlegg på kg om situasjonen, noe som viser at hun er usikker. Og en advokat kan hjelpe på usikkerheten, første timen er som regel gratis og etterpå så vil det koste rundt en 1000 kr for en time, men hun vil jo sannsynligvis ikke trenge mer enn 1 time. Og jeg mener fortsatt at det er en grei pris og betale for å få roen. Hvis noe var veldig viktig for meg så ville jeg ikke stolt på kg sine svar om lover og regler, da ville jeg gått til en advokat og fått et skikkelig svar som man kan stole på. Nei, lille du! En ordentlig advokat koster nok mer enn det. Men det er selvsagt ikke nødvendlig med advokat her. Tullprat. Anonymkode: 2c4be...761 3
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #37 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, lille du! En ordentlig advokat koster nok mer enn det. Men det er selvsagt ikke nødvendlig med advokat her. Tullprat. Anonymkode: 2c4be...761 Det koster mer hvis det blir sak, ikke hvis du bare skal ha rådgivning, vennen.
Kvalitet Skrevet 14. juni 2016 #38 Skrevet 14. juni 2016 Hvorfor har du ikke lyst at besteforeldrene skal treffe barnet? Tror de kan være en stor ressurs med mindre det er spesielle problemer. At du karakteriserer dem som sosiopater virker for meg bare som såret stolthet, og at du skal straffe dem for sønnens dumheter. 2
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #39 Skrevet 14. juni 2016 6 minutter siden, MapleSirup skrev: Den man ikke skal stole på her er din vurdering av advokatbruk... Det der er bare tull. Far får heller ikke samvær alene uten videre med en så liten baby. Det er da snakk om en time eller to om gangen. Dette bestemmer TS selv. Far kan ikke ta barnet for å gi det videre, nei... Jeg er enig med @Rotemor her i at du ikke har rett grunnlag for rådene du gir. Jeg beklager virkelig, var ikke klar over at jeg måtte ha visse brukere sin tillatelse for å kunne skrive inn her. Skal ta det til etterretning.
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #40 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, Becky48 skrev: Jeg beklager virkelig, var ikke klar over at jeg måtte ha visse brukere sin tillatelse for å kunne skrive inn her. Skal ta det til etterretning. Du bør ta til etterretning at du ikke har forstått problemstillingen 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå