Gå til innhold

Besteforeldre; samvær og rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på 7 uker. Barnefar gikk fra meg tidlig i svangeskapet grunnet ei annen jente og hennes barn(som ikke er hans). Barnefar har sett henne en gang når hun var 5 uker gammel, og villeikke ha noe med verken meg eller henne å gjøre, sier han ikke bryr seg om henne og vil skrive fra seg farskap(noe som ikke går, but still.) Foreldrene hans er sosiopater og det har vært en evig kamp med dem siden jeg ble gravid. De har enda ikke sett barnet, men nå fikk jeg høre at de har ordnet med advokat for å få tilgang til barnet. Tidligere har de uttalt seg om å slåss for foreldreretten, siden sønnen dems ikke tar noe ansvar. Føler dette er helt feil. Gikk hele svangerskapet alene og måtte ta imot masse styggheter fra hans familie, mens han gikk inn i nytt forhold og lever det "gode liv". Føler jeg er sliten av dem og vil ikke at de skal ha noe rettigheter på mitt barn, pga hvilke mennesker de er.. Og i tilegg at sønnen dems ikke vil ha noe med ungen å gjøre, mens de støtter han fullt ut og mener han ikke har gjort noe galt.

Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? Trodde ikke de dro det så langt..

Anonymkode: 0fe26...ea1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke de kunne kreve noe jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev:

Trodde ikke de kunne kreve noe jeg. 

tydeligvis kan de det.. Leste på nett at besteforeldre kan kreve hvis den andre forelderen blir nektet å se barnet.. Men blir det annerledes om han frivillig ikke vil se ungen? 

Skrevet

Så lenge mor er egnet som mor og far ikke ønsker å ha noe med barnet å gjøre så kan de vel ikke ha noe de skulle ha sagt. Mor må jo stå sterkere enn besteforeldre.

• Liker 4
Gjest Jessica
Skrevet

Tror ikke de kan bare komme og kreve noe

.  Spesielt ikke når sønnen ikke har noe med barnet.Jeg ville vurdert å la besteforeldre møte barnet. Hvis de er snille mot barnet da.  Utvidet familie er noe av det beste du kan gi barna dine. Mulig far kommer på banen etterhvert også. 

Skrevet

Ifølge barneloven har besteforeldre ingen rett til samvær.

I paragraf 45 står det noe om besteforeldre og samvær, om dette kan tolkes slik at besteforeldrene kan kreve samvær når faren ikke ønsker samvær, finner jeg rart.

Folk oppfører seg ofte anderledes når barnet først har kommet til verden. Nå ønsker vel besteforeldrene kontakt med barnebarnet sitt. Kan du ikke la dem ta initiativ? Har de eller advokaten tatt kontakt med deg for å få se barnet?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Jessica skrev:

Tror ikke de kan bare komme og kreve noe

.  Spesielt ikke når sønnen ikke har noe med barnet.Jeg ville vurdert å la besteforeldre møte barnet. Hvis de er snille mot barnet da.  Utvidet familie er noe av det beste du kan gi barna dine. Mulig far kommer på banen etterhvert også. 

Det som er greia, er at jeg har sagt til dem at de skal få se barnebarnet dems, selvom sønnen dems tok det valget. Men likevel har de ordnet med advokat og skal føre opp sak mot meg.. Hvorfor gjøre det, når jeg lar dem se barnet? Sagt det for flere uker siden, men likevel har de ikke kommet for å se henne..

Gjest Jessica
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er greia, er at jeg har sagt til dem at de skal få se barnebarnet dems, selvom sønnen dems tok det valget. Men likevel har de ordnet med advokat og skal føre opp sak mot meg.. Hvorfor gjøre det, når jeg lar dem se barnet? Sagt det for flere uker siden, men likevel har de ikke kommet for å se henne..

De kommer ikke noe langt med advokat.  Det fører bare til stressa hos deg, noe som igjen fører til stress hos barnet.  Så dårlig gjort av dem egentlig 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la dem skremme deg med advokat. Advokaten må forholde seg til loven. Og det er ingen lov som gir besteforeldre samværsrett. Men dem kan kanskje lykkes med å skremme deg, slik at de får samvær.

• Liker 8
Skrevet

Så la de bruker penger og rigge til sak... De har ingen sak her.

Du tenger ikke forholde deg til dem. Du trenger heller ikke svare advokaten! Husk det; du er ikke forpliktet til å imøtekomme dem.

De bruser med fjærene. La de bruse og følg din egen magefølelse uavhengig av tullete advokattrusler.

• Liker 10
Skrevet

For en jævla idiot av en mann. Besteforeldre har ingen rettigheter, så de kan bare kysse deg i ræva :) 

En dag finner du en mann som blir til en far for barne ditt, og som har en familie med bonus besteforeldre. 

Drit i idiotene, hev hodet og vær sterk :) 

• Liker 7
Skrevet

Dette har farmoren t barnet mitt også trua med. Hun kom ingen vei. Var samme regla der, hun nekta å treffe barnet men skulle likevel ha samværsavtale osv. Helt på trynet hele greia. 

• Liker 8
Gjest Juami
Skrevet

Du skriver at du fikk høre at de ordner med advokat? Jeg syns du skal ringe dem, avklare hva som skjer, og om det er sånn at de har kontaktet advokat så kan jo du si at det ikke er nødvendig i og med at de får ha kontakt med barnet. At de kontakter advokat fører jo bare til unødvendig stress hos deg.

Barneloven slår fast barnets rett til samvær til alle besteforeldre. Besteforeldre har normalt ingen rett til samvær med barnebarn så frem ingen av foreldrene er døde. I alle fall slik jeg har forstått barneloven (usikker på hvilke paragrafer, men dette kan googles opp). 

Håper alt løser seg til barnets beste :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta vare på alle meldinger der du skriver at de kan få se barnet. De har ingen sak uansett, men sleng gjerne det med som bevis på at du ikke har problem med at de ser barnet. Snakk om å grave sin egen grav når du ikke nekter - skape dårlig stemning uten grunn hjelper i hvert fall ikke

Anonymkode: 5c92b...451

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som har opplevd mye av det samme som du. Det beste hun gjorde var å legge til rette for at besteforeldrene fikk se barnebarnet sitt. Hun lot faktisk besteforeldrene få samvær en helg i mnd. siden faren til ungen ikke ville ha samvær. For deres del fungerte det bra i fem år helt barnefar bestemte seg for å lage kaos nok en gang i fjor. Det positive oppi alt dette var jo at besteforeldrene faktisk tok min venninnes parti framfor sin egen sønns parti, nettopp fordi de hadde klart å samarbeide så godt. Det hadde de aldri gjort for to-tre år siden da de støttet sin sønn i ALT! Men man må nok kanskje svelge en kamel eller to en gang i blant om man skal få slike ting til å fungere til det beste for barna. 

Anonymkode: 3142d...8a9

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, Juami skrev:

Barneloven slår fast barnets rett til samvær til alle besteforeldre. 

Hvor i barneloven står dette?

Jeg leste kjapt igjennom barneloven nå (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7) og fant kun dette om at familie kan be retten om å fastsette samvær ved foreldres død.

Barn har rett til samvær med sine foreldre, med foreldre har ikke nødvendigvis rett til samvær med barn. Besteforeldre har ingen rett til samvær, og heller ikke barn har krav, etter loven, på samvær med besteforeldre.

Men dette er hva loven sier. En annen ting er jo hva som er riktig , og hva som er bra for barnet, både på kort og lang sikt.

På lang sikt vil jeg tro det beste for barn er å ha kontakt med så mye familie som mulig, men det er generelt. 

• Liker 7
Gjest Becky48
Skrevet

Besteforeldre har ingen rettigheter. Men hvis jeg var deg ville jeg kontaktet en advokat som kan ta seg av denne saken så slipper du å bruke tiden din på det. Heller nyte tiden med datteren din. :) 

Gjest Juami
Skrevet
18 minutter siden, stan skrev:

Hvor i barneloven står dette?

Jeg leste kjapt igjennom barneloven nå (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7) og fant kun dette om at familie kan be retten om å fastsette samvær ved foreldres død.

Barn har rett til samvær med sine foreldre, med foreldre har ikke nødvendigvis rett til samvær med barn. Besteforeldre har ingen rett til samvær, og heller ikke barn har krav, etter loven, på samvær med besteforeldre.

Men dette er hva loven sier. En annen ting er jo hva som er riktig , og hva som er bra for barnet, både på kort og lang sikt.

På lang sikt vil jeg tro det beste for barn er å ha kontakt med så mye familie som mulig, men det er generelt. 

Ja, nå har jeg surret litt (skylder på feber og ørebetennelse:fnise:). Det er kun ved dødsfall ved en av foreldrene at besteforeldre kan be retten om å fastsette samvær.

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Besteforeldre har ingen rettigheter når det kommer til barnebarn.

Skrevet
3 minutter siden, Juami skrev:

Ja, nå har jeg surret litt (skylder på feber og ørebetennelse:fnise:). Det er kun ved dødsfall ved en av foreldrene at besteforeldre kan be retten om å fastsette samvær.

Ja, jeg mener TS kan ta hele advokat greiene med ro. At hun for barnets skyld kanskje bør sørge for kontakt, er noe hun kan vurdere fortløpende. Mine foreldre ble veldig mye lettere å ha med å gjøre når de fikk barnebarn ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...