Gå til innhold

En halvtime på gardermoen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er minimal sjanse for at flyet venter på deg. Tenk hva som skjer om flyet til Gardermoen en 15 minutter forsinket. Gaten stenger gjerne 20 minutter før avgang og som andre nevner... kø og bagasje. Er det gjennomgående billett du har? Hvis ikke har du ingen garantier for at du får ny flygning til USA.

Regn minst 2 timer mellom.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fly tidligere fra SVG. Ta det første du finner, går mange fra SVG på morran. En halvtime er altfor liten tid! 

Hilsen flyvertinne i SAS. 

Anonymkode: 93907...0fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil høyst sannsynlig ikke rekke flyet, og selv om du skulle gjøre det, vil ikke bagasjen komme med.

Det er enormt stor forskjell på å bytte fly innenlands på 30 min, og 30 min fra innenlands til utenfor Schengen. Jeg beregner aldri mindre enn 1,5-2 timer når jeg skal bytte til en interkontinental flygning. Konsekvensene ved å miste flyet er også langt større enn ved en innenlandsflygning... Neste fly går ikke før (tidligst) dagen etter.

Anonymkode: 53484...7bf

• Liker 2
Skrevet

Det blir for lite tid til å gå eller springe mellom gatene og innenriks og utenriksterminalen. Det første flyet kan bli forsinket.

Du risikerer at bagasjen din ikkje kjem med på flyet til New York. Du får ikkje bagasjen din før kanskje neste dag etter å ha landet i New York.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/15/2016 at 20.24, Whoops skrev:

Det er minimal sjanse for at flyet venter på deg.

Det vil jeg ikke si. Har sittet utallige ganger på fly som har blitt forsinket fordi de venter på transfer-passasjerer. Når det er sagt ville jeg altså aldri gamblet på en halvtimes overgang selv, det blir bare for mye stress. På tur skal man glede seg, ikke løpe for livet.

Anonymkode: 46fd2...7a8

Skrevet

Det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det skjer ikke rent sjelden at fly blir forsinket, og selv uten forsinkelse skal man komme seg ut av flyet, løpe gjennom mesteparten av terminalen og komme seg gjennom passkontrollen. Ville hatt minimum en time for det der. 

Så kommer det ganske relevante poenget med bagasje i tillegg. 

Skrevet
Den 6/14/2016 at 9.39, AnonymBruker skrev:

Vi flyr fra stavanger til Gardermoen, og fra Gardermoen til New York. Har fått en halvtime på gardermoen, bare. Er dette nok? Begge flyene er med SAS. 

Anonymkode: c2080...a63

Minimumstid for transfer fra innenlandsflygning til interkontinental flygning er 60 minutter om du reiser med SAS fra Gardermoen.

Kilde: http://www.flysas.com/en/us/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg ikke si. Har sittet utallige ganger på fly som har blitt forsinket fordi de venter på transfer-passasjerer. Når det er sagt ville jeg altså aldri gamblet på en halvtimes overgang selv, det blir bare for mye stress. På tur skal man glede seg, ikke løpe for livet.

Det er noe som heter slot-tider. Om et fly mister sin slot, så kan det i verste fall en time før neste slot. Og om de venter på EN passasjer fra Stavanger som har beregnet altfor kort tid, så kan det bli skikkelige konsekvenser. For de som skal videre i USA for eksempel.

• Liker 2
Skrevet

Forresten kan dette neppe være en transit.. Flyseslskapene selger ikke transit med for kort overgang.

Skrevet (endret)
Den 17. juni 2016 at 6.24, Whoops skrev:

Forresten kan dette neppe være en transit.. Flyseslskapene selger ikke transit med for kort overgang.

Jeg tviler også på at det er en transfer. Korteste connection jeg har fått kjøpt på en gjennomgående billett var 55 minutter.  Det gikk såvidt og etter den stressende opplevelsen det var har jeg sørget for å ha minimum en time, helst halvannen time på meg til å rekke flyet videre.

I følge SAS.no er minste transfertid på Gardermoen fra innenlandsfly til en interkontinental flyvning 45 minutter. https://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/transfertider/

Endret av Christiane_W
Rettet opp feil.
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Whoops skrev:

Det er noe som heter slot-tider. Om et fly mister sin slot, så kan det i verste fall en time før neste slot. Og om de venter på EN passasjer fra Stavanger som har beregnet altfor kort tid, så kan det bli skikkelige konsekvenser. For de som skal videre i USA for eksempel.

Dette vet jeg godt, men det er uansett mange fly som venter. Man kan fly inn ganske mye på vei til USA. Men ville som sagt aldri gamblet på det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...