AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg og samboeren min har prøvd å få barn nå siden mars. Vi har sex så og si hver dag, men det har enda ikke skjedd noe. Nå ligger jeg her halvkvalm, har vært mye trøtt og har hatt stikkninger i brystet - men tørr nesten ikke tenke tanken på at jeg kan være gravid fordi jeg har trodd det så mange ganger nå, og testet negativt. Det er et par uker siden sist mens, men den var ikke like kraftig og langtidsvarende som vanlig. Ikke gi bort for mange detaljer, men samboeren min er veldig seksuell og kan gjerne onanere på morgningen/ettermiddagen om jeg ikke er tilstede. Kan dette ha noe å si? Om hans "gode" sæd går til spille? Jeg begynner å bli bekymret for at vi ikke kan få barn. Selv har jeg et barn fra et tidligere forhold, mens han (som er ni år eldre) er barnløs. Jeg har tenkt tanken på om han ikke kan få barn, og når jeg tok det opp merket jeg at han nesten ble fornærmet. Off.. vanskelig å smøre seg med tålmodighet. Burde jeg være bekymret eller er det vanlig å vente så "lenge"? Anonymkode: 59405...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theakri Skrevet 13. juni 2016 #2 Del Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min har prøvd å få barn nå siden mars. Vi har sex så og si hver dag, men det har enda ikke skjedd noe. Nå ligger jeg her halvkvalm, har vært mye trøtt og har hatt stikkninger i brystet - men tørr nesten ikke tenke tanken på at jeg kan være gravid fordi jeg har trodd det så mange ganger nå, og testet negativt. Det er et par uker siden sist mens, men den var ikke like kraftig og langtidsvarende som vanlig. Ikke gi bort for mange detaljer, men samboeren min er veldig seksuell og kan gjerne onanere på morgningen/ettermiddagen om jeg ikke er tilstede. Kan dette ha noe å si? Om hans "gode" sæd går til spille? Jeg begynner å bli bekymret for at vi ikke kan få barn. Selv har jeg et barn fra et tidligere forhold, mens han (som er ni år eldre) er barnløs. Jeg har tenkt tanken på om han ikke kan få barn, og når jeg tok det opp merket jeg at han nesten ble fornærmet. Off.. vanskelig å smøre seg med tålmodighet. Burde jeg være bekymret eller er det vanlig å vente så "lenge"? Anonymkode: 59405...040 siden mars? det er overhode ikke lenge! skjønner at det er vanskelig å smøre seg inn med tolmodighet, men sånn er det bare! det går nok til slutt, 3 mnd prøving er ekstremt lite, så du kan iallfall ikke miste motet nå! det er absolutt vanlig å vente så "lenge" som du kaller det, mange venter flere år.. så 3 mnd er ingenting! det går nok til slutt! masse lykke til, ingen grunn til bekymring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Del Skrevet 13. juni 2016 Siden mars er Ingenting da! Skjønner at du blir litt deppa for hver mnd du får TR, for det tror jeg alle prøvere blir. Men hallo, bli bekymret etter 3 mnd er litt drøyt.. Tror dette lan være meget provoserende å lese for de som har prøvd i 1 år uten å få det til enda... Skjerp deg. Anonymkode: 713e3...0ef 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havrekjeksen Skrevet 13. juni 2016 #4 Del Skrevet 13. juni 2016 Som andre sier, så er ikke tre mnd lenge, men det kan absolutt føles slik, så jeg forstår fortvilelsen din. Rundt det du spør om, så anbefaler de fleste fertilitetsspesialister og fagstoff at man har sex hver eller annenhver dag. Noen mener annenhver er best for å spare opp mengde sæd, andre mener hver dag er best, for da er den sæden friskere enn ved annenhver. Men de fleste artikler om dette anbefaler at man ikke har sex flere ganger per dag i de fertil dagene rundt eggløsningen, og det gjelder nok da også onanering. At han onanerer ellers betyr ingenting, men snakk med han og spør om han kan spare seg litt i de fire-fem dagene rundt din eggløsning, om du vet når den treffer sånn ca. Men - man kan godt bli gravide av å ha sex ti ganger dagen, dette er råd for å øke sjansene med små marginer. For fertile par så betyr det lite. Og fertile, friske og sunne par kan bruke så mye som et år på å bli gravide. Så behold humøret, selv om det er kjipt å bli skuffet hver måned. Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maid Skrevet 13. juni 2016 #5 Del Skrevet 13. juni 2016 Seriøst? Du har prøvd siden MARS? 2-3 måneder?? Unnskyld meg, men hvor sinnsykt tett er det mulig å bli? Tenk på oss her ikke som har fulgt hverandre i FLERE ÅR og enda ikke har fått noe barn. Vis litt respek, og ta deg gjerne en google-runde (og en banan), før du gjør verdens minste problem om til det største! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Del Skrevet 13. juni 2016 Nei, han runker ikke bort den brukbare sæden. Anonymkode: 66c0b...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iligoz Skrevet 14. juni 2016 #7 Del Skrevet 14. juni 2016 Jeg spør helt ærlig og holdent om det er grunn til bekymring. Jeg synes det er helt forferdelig at dere voksne mennesker skal kalle meg tett av den grunn. Svar meg med respekt. Rett og slett. Jeg har Googlet og alt. Men mine faktorer er ikke de samme som alle andre sine, så det må være liv å lufte sin utålmodighet og høre hva andre tenker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iligoz Skrevet 14. juni 2016 #8 Del Skrevet 14. juni 2016 10 timer siden, maid skrev: Seriøst? Du har prøvd siden MARS? 2-3 måneder?? Unnskyld meg, men hvor sinnsykt tett er det mulig å bli? Tenk på oss her ikke som har fulgt hverandre i FLERE ÅR og enda ikke har fått noe barn. Vis litt respek, og ta deg gjerne en google-runde (og en banan), før du gjør verdens minste problem om til det største! Jeg spør helt ærlig og holdent om det er grunn til bekymring. Jeg synes det er helt forferdelig at dere voksne mennesker skal kalle meg tett av den grunn. Svar meg med respekt. Rett og slett. Jeg har Googlet og alt. Men mine faktorer er ikke de samme som alle andre sine, så det må være liv å lufte sin utålmodighet og høre hva andre tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havrekjeksen Skrevet 14. juni 2016 #9 Del Skrevet 14. juni 2016 7 minutter siden, iligoz skrev: Jeg spør helt ærlig og holdent om det er grunn til bekymring. Jeg synes det er helt forferdelig at dere voksne mennesker skal kalle meg tett av den grunn. Svar meg med respekt. Rett og slett. Jeg har Googlet og alt. Men mine faktorer er ikke de samme som alle andre sine, så det må være liv å lufte sin utålmodighet og høre hva andre tenker. Jeg forsøkte å svare deg med respekt. I hovedinnlegget gir du informasjon om at du har et barn (og sier indirekte at du ikke mistenker problemer hos deg) men at mannen din ikke har barn. Og du spør her om problemer rundt hyppig sædavgang, og avslutter med å spørre om det er vanlig å vente så lenge. De fleste svarer deg på det siste du spør om. At det er svært vanlig å vente så lenge. Svarene her, og tonen i svarene er nok kanskje preget av at forumet her frekventeres mer av slitere/ufrvillig barnløse enn av "friske" prøvere. Men som jeg skrev til deg, så vet jeg at uker føles som år når man venter på mensen, venter på eggløsning, venter på test, venter på prøvesvar eller venter på ny syklus. Barneønsket oppstår gjerne plutselig, og man er forberedt på å måtte vente i 9 måneder på å få barnet, men det å måtte vente i uviss antall måneder før "ventetiden" i det hele tatt tar til - det er nok noe som kan ta på for oss alle. Råder deg til å bruke kalender/app og følge med syklusen din, bli godt kjent, og forsøke å gjøre alt "optimalt" i tiden rundt eggløsning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Del Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, iligoz skrev: Jeg spør helt ærlig og holdent om det er grunn til bekymring. Jeg synes det er helt forferdelig at dere voksne mennesker skal kalle meg tett av den grunn. Svar meg med respekt. Rett og slett. Jeg har Googlet og alt. Men mine faktorer er ikke de samme som alle andre sine, så det må være liv å lufte sin utålmodighet og høre hva andre tenker. Om du har googlet burde du også vite at det ikke er noe å bekymre seg over før man har prøvd ett år som aktiv prøver. Anonymkode: 81009...813 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maid Skrevet 14. juni 2016 #11 Del Skrevet 14. juni 2016 Greit nok at du vil at vi skal svare deg med respekt, men av respekt burde kanskje DU tenke litt på hva di skriver? Jeg vet jo at du ikke har skrevet noe galt, men jeg tenker at du burde bruke litt sunn fornuft også. Du har prøvd i 2-3 måneder og det virker som om du har panikk. Tenk alle sliterne her inne som vier hele livet sitt og økonomien sin for å for eksempel få et prøverørsbarn. Du sier jo at du har googlet, og da skjønner jeg ikke vitsen med å spørre her. Det er ca 20% sjans hver syklus, så da skal du prøve minst 5 sykluser før du i det hele tatt kan tenke på at noe skal være unormalt. I tillegg skal du ha en god del flaks for å unnfange også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Del Skrevet 20. juni 2016 Den 14. juni 2016 at 10.29, iligoz skrev: Jeg spør helt ærlig og holdent om det er grunn til bekymring. Jeg synes det er helt forferdelig at dere voksne mennesker skal kalle meg tett av den grunn. Svar meg med respekt. Rett og slett. Jeg har Googlet og alt. Men mine faktorer er ikke de samme som alle andre sine, så det må være liv å lufte sin utålmodighet og høre hva andre tenker. Ikke bry deg. Denne delen av forumet er faktisk ikke bare forbeholdt de som sliter. Vi ble gravide på pp4, lå lenge med sæden inni meg i denne perioden, vet ikke om det var det som var avgjørende, men verdt et forsøk😊 Anonymkode: 93a4d...85b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 20. juni 2016 #13 Del Skrevet 20. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg. Denne delen av forumet er faktisk ikke bare forbeholdt de som sliter. Vi ble gravide på pp4, lå lenge med sæden inni meg i denne perioden, vet ikke om det var det som var avgjørende, men verdt et forsøk😊 Anonymkode: 93a4d...85b Jeg er helt enig i at forumet skal være for alle prøvere. Men ts sier hun har googlet. Da burde hun vite at 3 mnd prøving på ingen måte er grunn til bekymring. Og til deg ts. Hva dine faktorer utover det du har skrevet kan vi umulig vite noe om. Er det medisinske spørsmål foreslår jeg at du tar det med legen din. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 21. juni 2016 #14 Del Skrevet 21. juni 2016 Hei TS, kanskje litt statistikk kan berolige deg *knekker fingre* Sannsynligheten for at du blir gravid er statistisk sett 100 % minus sannsynligheten for at du ikke blir gravid hver måned. Med andre ord betyr ikke 20 % sannsynlighet for å bli gravid per måned at det er 100 % sannsynlighet for å bli gravid etter fem måneder. Dersom man antar at dere er vanlige, friske, fertile folk med ca 20 % sannsynlighet for graviditet hver måned (og dermed 80 % sjanse for å ikke bli gravide hver måned), blir sannsynlighet for å bli gravid etter 2, 3, etc måneder som følger: Etter 1 måned: 100 % - 80 % = 20 % Etter 2 måneder: 100 % - (80*80) % = 36 % Etter 3 måneder: 100 % - (80^3) % = 48,8 % Dere er vel ca her, og har med andre ord fremdeles oddsen på deres side! Det er under 50 % sannsynlighet for at dere skulle ha klart å få deg gravid på dette tidspunkt. Fremover blir det som følger beregnet på samme måte: Etter 4 måneder: 59 % Etter 5 måneder: 67,2 % Etter 6 måneder: 73,8 % Etter 7 måneder: 79 % Etter 8 måneder: 83,2 % Etter 9 måneder: 86,6 % Etter 10 måneder: 89,3 % Etter 11 måneder: 91,4 % Etter 12 måneder: 93,1 % Som du ser er det sannsynlig at man blir gravid innen et år dersom man er fertil, men det er på ingen måte noen garanti for dette heller. Man får aldri 100 % sannsynlighet, det er alltid en sjanse for at man ikke får det til selv etter lang tids prøving til tross for at det ikke er noe galt. Dette er nok også grunnen til at man skal forsøke selv i et år før man blir henvist til utredning for barnløshet. Sannsynligheten for å bli gravide innen et år sies vel å være ca 90 % om jeg ikke husker feil (har ikke tid til å spore opp noen kilde i farta, så ta gjerne dét tallet med en klype salt). Det skyldes nok at det er en del som ikke har normal fertilitet blant den gjengen som sitter igjen etter et år og ikke har blitt gravide - regnestykket blir med andre ord ikke helt rett når man har forsøkt i fryktelig mange måneder (da snakker jeg 12 + måneder). Men der du ligger i løpet øker sannsynligheten for en graviditet veldig mye fra måned til måned, så selv om jeg vet at det er vanskelig råder jeg deg til å senke skuldrene og forsøke å kose deg med prøvingen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havrekjeksen Skrevet 21. juni 2016 #15 Del Skrevet 21. juni 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå