Gå til innhold

Navere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle så ønske dere som sitter med hånden godt begravd nede i NAV posen og forsyner dere visste hvordan det var for resten av oss som bidrar til den. 

Jeg ønsker ikke å henge ut dere som faktisk er syke og trenger hjelp, dette innlegget er rettet mot dere som fint kunne jobbet, men velger å la være. 
 
Jeg står opp hver morgen kl 4:30 for å komme meg til toget kl 6. Der sitter jeg frem til 7:40 for å kunne være på jobb 8. Jeg er aldri hjemme før 19. 
Jeg har i tillegg deltidsstilling på et eldrehjem for å få alt til å gå rundt da jeg ikke får feriepenger i år. 
Hvorfor gidder jeg dette?
Jeg var nyutdannet i fjor og en krise situasjon i Norge har oppstått med tanke på jobb. Jeg søkte over 300 jobber og fikk meg en to timer unna der jeg bor. Jeg kunne selvsagt ikke takke nei, som mange andre kanskje ville gjort. 
 
Samboer jobber også fullt og mye overtid. Det er mange kvelder hvor vi nesten ikke ser hverandre og vi er så sliten at det er et under at vi husker å dusje. DET er slitsomt å jobbe fulltid og det er kjipt når lønnen kommer at den holder akkurat. Det er dager jeg skulle ønske jeg kunne ligge i senga og gjøre ingenting, men sånn fungerer det ikke. 
 
Jeg har så mange rundt meg som spør meg hvorfor jeg gidder? Jeg kan jo bare gå på NAV. Det er skremmende mange som syntes det er helt greit å være avhengig av NAV når de fint kan jobbe. NAV er ikke en pengepose med ubegrensede midler. Dere som får ytelser derifra uten at dere egentlig trenger det TAR fra noen som virkelig trenger det. 
 
Hvor givende er det å aldri være en del av samfunnet? Hvor givende er det å alltid snylte på andre? Får du/dere ikke dårlig samvittighet? 

Anonymkode: fdade...281

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint selvmasturberingsmateriale. Syns du ikke det er fint vi har snyltere slik at du kan fortsette å føle deg bedre enn andre, da?

Anonymkode: 163f8...832

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pendlertiden er så lang så flytt nærmere jobben da og slutt å klag på hvor tøft du har det som må jobbe fullt. 

Jeg skal si deg det at jeg skulle gitt hva som helst for å ha stabil inntekt og 100% jobb, men her jeg bor er det dobbelt så mange søkere som stillinger. Det er et forbanna lotteri. 
Med høyere utdannelse får man ikke butikkjobber og annet man ikke trenger utdannelse til. I stillinger som er relevant for utdannelsen kan arbeidsgiver velge og vrake i søkere, og velger da de trygge valgene: De som har erfaring i bøtter og spann. 

Så i stedet for å jobbe 100% så har jeg 2 deltidsstillinger. Jeg klarer meg greit så lenge det er nok jobb til at jeg får dekket alle utgifter og har råd til livsopphold og alt. Men i perioder så må jeg faktisk be NAV om hjelp. 
Beklager at arbeidsmarkedet er så elendig her at jeg er skyld i at du må reise 2 timer hver vei for å jobbe. Det er jo ditt valg å ha reisevei. Du kunne som sagt flyttet nærmere. Det er jo så enkelt i din verden. 

"Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb i stedet for å nave?" 
Jeg sier "hvorfor ikke bare flytte så slipper du å klage på hvor sent du er hjemme og hvor sliten du blir pga pendling". 

Det må være flott å føle seg så mye bedre enn andre som du gjør TS :) 
Det kommer til å svi skikkelig den dagen du sitter i en situasjon hvor du må ha hjelp ;) 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, daemonia skrev:

Hvis pendlertiden er så lang så flytt nærmere jobben da og slutt å klag på hvor tøft du har det som må jobbe fullt. 

Jeg skal si deg det at jeg skulle gitt hva som helst for å ha stabil inntekt og 100% jobb, men her jeg bor er det dobbelt så mange søkere som stillinger. Det er et forbanna lotteri. 
Med høyere utdannelse får man ikke butikkjobber og annet man ikke trenger utdannelse til. I stillinger som er relevant for utdannelsen kan arbeidsgiver velge og vrake i søkere, og velger da de trygge valgene: De som har erfaring i bøtter og spann. 

Så i stedet for å jobbe 100% så har jeg 2 deltidsstillinger. Jeg klarer meg greit så lenge det er nok jobb til at jeg får dekket alle utgifter og har råd til livsopphold og alt. Men i perioder så må jeg faktisk be NAV om hjelp. 
Beklager at arbeidsmarkedet er så elendig her at jeg er skyld i at du må reise 2 timer hver vei for å jobbe. Det er jo ditt valg å ha reisevei. Du kunne som sagt flyttet nærmere. Det er jo så enkelt i din verden. 

"Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb i stedet for å nave?" 
Jeg sier "hvorfor ikke bare flytte så slipper du å klage på hvor sent du er hjemme og hvor sliten du blir pga pendling". 

Det må være flott å føle seg så mye bedre enn andre som du gjør TS :) 
Det kommer til å svi skikkelig den dagen du sitter i en situasjon hvor du må ha hjelp ;) 

Jeg skulle gjerne ha flyttet nærmere men boligmarkedet i Oslo er helt umulig å komme seg inn på. 

Samboer har egen leilighet som gjør at vi kan spare til egen bolig nærmere jobb. Han jobber også der vi bor så vi ser etter noe på midtveien. 

Jeg ser ikke helt argumentet ditt jeg? 

Arbeidsmarkedet er elendig men har du gjort alt du kan? Jeg søkte over 300 jobber, jobbet deltid som vaskehjelp før jeg fikk min faste jobb relatert til mastergraden min. 

Jeg har LANGT i fra drømmejobben men det er dette jeg måtte ta til takke med nå. Det er ikke gøy når arbeidsmarkedet er som nå men da må man faktisk stå på litt. 

Anonymkode: fdade...281

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint selvmasturberingsmateriale. Syns du ikke det er fint vi har snyltere slik at du kan fortsette å føle deg bedre enn andre, da?

Anonymkode: 163f8...832

Følte du det litt truffet? 

Hvor skrev jeg at jeg følte meg bedre enn andre? 

 

Anonymkode: fdade...281

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte du det litt truffet? 

Hvor skrev jeg at jeg følte meg bedre enn andre? 

Anonymkode: fdade...281

Kan alltids kalle det selvskryt om du syns det passer bedre :idesmil:

Anonymkode: 163f8...832

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke de som går på NAV sin skyld at du er så sliten at du ikke "husker å dusje" engang. Det er ikke de som går på NAV sin skyld at du må reise to timer hver vei.

Det er en ting å klage på at du er sliten har lang reisevei osv osv. 

Men. Du har da i det miste en lønn. Du får pensjonspoeng. Du bidrar til samfunnet. Du får ikke huller i CV'n din. 

Og - DIN lønn går ikke til NAV'ere som du kaller dem. DIN lønn går til fellesskapet som også betaler for veier, sykehus, skole, politi etc etc. 

Og gratulerer med jobb. 

Anonymkode: 35194...583

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha flyttet nærmere men boligmarkedet i Oslo er helt umulig å komme seg inn på. 

Samboer har egen leilighet som gjør at vi kan spare til egen bolig nærmere jobb. Han jobber også der vi bor så vi ser etter noe på midtveien. 

Jeg ser ikke helt argumentet ditt jeg? 

Arbeidsmarkedet er elendig men har du gjort alt du kan? Jeg søkte over 300 jobber, jobbet deltid som vaskehjelp før jeg fikk min faste jobb relatert til mastergraden min. 

Jeg har LANGT i fra drømmejobben men det er dette jeg måtte ta til takke med nå. Det er ikke gøy når arbeidsmarkedet er som nå men da må man faktisk stå på litt. 

Anonymkode: fdade...281

Jeg kunne sikkert søkt på stillinger som sykepleier, vaktmester, mekaniker, ingeniør, osv, men det er heller tvilsomt at jeg hadde fått dem for å si det slik. Bare fordi det er 200 stillinger ledig, betyr det ikke at alle er aktuelle for alle. 

Jeg skjønner det at du har litt problemer med å se forskjellen mellom Oslo og resten av Norge (som faktisk er stort sett hele Norge!), men her er det ikke like mye ledig. At du støtter deg til hvor enkelt det er i Oslo og omegn viser jo bare at du ikke har forståelse og peiling på hvordan det er i resten av landet. 

Argumentet mitt? Poenget mitt er rett og slett at du har en utrolig nedlatende og bedrevitende holdning. Bare fordi en ting gjelder i Oslo, så er det ikke slik andre steder. Det finnes områder som er langt hardere rammet enn Oslo. 
Flott det at du har jobbet som vaskehjelp. Det har jeg også. På den tiden det var ledige stillinger som vaskehjelp. Nå er det ikke det. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan alltids kalle det selvskryt om du syns det passer bedre :idesmil:

Anonymkode: 163f8...832

Spot on :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, daemonia skrev:

Hvis pendlertiden er så lang så flytt nærmere jobben da og slutt å klag på hvor tøft du har det som må jobbe fullt. 

Jeg skal si deg det at jeg skulle gitt hva som helst for å ha stabil inntekt og 100% jobb, men her jeg bor er det dobbelt så mange søkere som stillinger. Det er et forbanna lotteri. 
Med høyere utdannelse får man ikke butikkjobber og annet man ikke trenger utdannelse til. I stillinger som er relevant for utdannelsen kan arbeidsgiver velge og vrake i søkere, og velger da de trygge valgene: De som har erfaring i bøtter og spann. 

Så i stedet for å jobbe 100% så har jeg 2 deltidsstillinger. Jeg klarer meg greit så lenge det er nok jobb til at jeg får dekket alle utgifter og har råd til livsopphold og alt. Men i perioder så må jeg faktisk be NAV om hjelp. 
Beklager at arbeidsmarkedet er så elendig her at jeg er skyld i at du må reise 2 timer hver vei for å jobbe. Det er jo ditt valg å ha reisevei. Du kunne som sagt flyttet nærmere. Det er jo så enkelt i din verden. 

"Hvorfor ikke bare skaffe seg en jobb i stedet for å nave?" 
Jeg sier "hvorfor ikke bare flytte så slipper du å klage på hvor sent du er hjemme og hvor sliten du blir pga pendling". 

Det må være flott å føle seg så mye bedre enn andre som du gjør TS :) 
Det kommer til å svi skikkelig den dagen du sitter i en situasjon hvor du må ha hjelp ;) 

Men hvorfor ikke flytte selv for å få jobb?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hvorfor gidder du å skrive et innlegg på Kvinneguiden rettet mot "de som kan jobbe, men som ikke gidder å jobbe"? 

Det er så få av dem at det antakeligvis ikke sitter en eneste en av dem på KG og leser dette her..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha flyttet nærmere men boligmarkedet i Oslo er helt umulig å komme seg inn på. 

 

På den annen side finnes det flere andre steder med under en times pendling til Oslo. Det er fult mulig å bo i Drammen, Moss eller tilsvarende steder nordøst for Oslo. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle så ønske dere som sitter med hånden godt begravd nede i NAV posen og forsyner dere visste hvordan det var for resten av oss som bidrar til den. 

Jeg ønsker ikke å henge ut dere som faktisk er syke og trenger hjelp, dette innlegget er rettet mot dere som fint kunne jobbet, men velger å la være. 
 
Jeg står opp hver morgen kl 4:30 for å komme meg til toget kl 6. Der sitter jeg frem til 7:40 for å kunne være på jobb 8. Jeg er aldri hjemme før 19. 
Jeg har i tillegg deltidsstilling på et eldrehjem for å få alt til å gå rundt da jeg ikke får feriepenger i år. 
Hvorfor gidder jeg dette?
Jeg var nyutdannet i fjor og en krise situasjon i Norge har oppstått med tanke på jobb. Jeg søkte over 300 jobber og fikk meg en to timer unna der jeg bor. Jeg kunne selvsagt ikke takke nei, som mange andre kanskje ville gjort. 
 
Samboer jobber også fullt og mye overtid. Det er mange kvelder hvor vi nesten ikke ser hverandre og vi er så sliten at det er et under at vi husker å dusje. DET er slitsomt å jobbe fulltid og det er kjipt når lønnen kommer at den holder akkurat. Det er dager jeg skulle ønske jeg kunne ligge i senga og gjøre ingenting, men sånn fungerer det ikke. 
 
Jeg har så mange rundt meg som spør meg hvorfor jeg gidder? Jeg kan jo bare gå på NAV. Det er skremmende mange som syntes det er helt greit å være avhengig av NAV når de fint kan jobbe. NAV er ikke en pengepose med ubegrensede midler. Dere som får ytelser derifra uten at dere egentlig trenger det TAR fra noen som virkelig trenger det. 
 
Hvor givende er det å aldri være en del av samfunnet? Hvor givende er det å alltid snylte på andre? Får du/dere ikke dårlig samvittighet? 

Anonymkode: fdade...281

Tror du skal ta og sette deg en smule inn i hvordan NAV systemet fungerer. Dette blir for dumt, nemlig. 

Anonymkode: fad4c...c47

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldige deg som kan jobbe 😊

Jeg og samboer jobbet mye og masse overtid før, kjempe bra å kunne jobbe å tjene penger. Vi kunne reise og kose oss sammen når vi hadde fri fordi økonomien strakk til. ☺

Etter et uhell på jobb er jeg nå 50% ufør og sitter med minstelønn, så og si avhengig av samboer.  Stoltheten har betydelig fått et knekk og jeg skjemmes av å være avhengig av et NAV system.

Jeg tror ikke noen velger å være NAVer viss de har andre muligheter, men det kan være enklere å si det slik, enn å innrømme at "jeg får ikke jobb, ingen vil ha meg i arbeid, jeg er psykisk syk" el lignende.

Anonymkode: e6f39...825

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg synes ikke de som er friske og har jobb har noen grunn til å være sinte på de såkalte snylterne. Det er vel heller de som virkelig er syke og ikke har noen annet valg enn å motta hjelp fra Nav som har grunn til å reagere. At noen snylter er et hån mot de som er syke. Man blir mistenkeliggjort av mange dersom man ikke deler noe så privat som sykdomshistorikken sin. Man må rett og slett rettferdiggjøre ovenfor andre hvorfor man ikke kan jobbe for å ikke bli sett på som en snylter. Uansett, så velger jeg å stole på systemet, det er nok ikke ikke like lett å fake seg frem til en diagnose i dag slik som det kanskje var før.

Anonymkode: a35e5...daf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, asterix skrev:

Men hvorfor ikke flytte selv for å få jobb?

Det finnes de av oss som har barn og faktisk må ta hensyn til andre enn seg selv. 

Til og med NAV gir dispensasjon fra flyttekravet når man registrerer seg som arbeidssøker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Følte du det litt truffet?

Hvor skrev jeg at jeg følte meg bedre enn andre? 

 

Anonymkode: fdade...281

Ikke eksplisitt, men implisitt skrev du det.

Vær glad du har en jobb. Prøv å tre ut av offerrollen. Bitterhet bare spiser deg opp.

Anonymkode: 57eff...05b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel ikke de som går på NAV sin skyld at du er så sliten at du ikke "husker å dusje" engang. Det er ikke de som går på NAV sin skyld at du må reise to timer hver vei.

Det er en ting å klage på at du er sliten har lang reisevei osv osv.

Men. Du har da i det miste en lønn. Du får pensjonspoeng. Du bidrar til samfunnet. Du får ikke huller i CV'n din.

Og - DIN lønn går ikke til NAV'ere som du kaller dem. DIN lønn går til fellesskapet som også betaler for veier, sykehus, skole, politi etc etc.

Og gratulerer med jobb.

Anonymkode: 35194...583

Veldig godt skrevet, den satt! Ti tomler opp!!!

Anonymkode: 57eff...05b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner deg veldig godt, men du beviser at du vil jobbe da har mye å si for andre jobber du søker. Så vil jeg råde deg til å søke andre jobber hele tiden. 

Anonymkode: b64c6...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, daemonia skrev:

Det finnes de av oss som har barn og faktisk må ta hensyn til andre enn seg selv. 

Til og med NAV gir dispensasjon fra flyttekravet når man registrerer seg som arbeidssøker. 

Jeg har da selv flyttet flere ganger med familie, bl.a fra Finnmark til Østlandet med mann og 8 barn for ny jobb, så jeg ser vel ikke helt hvorfor det skal være så umulig for andre barnefamilier. Jeg ser det som langt verre for familien at foreldrene baserer seg på NAV som inntektskilde. 

Ja, jeg har faktisk 8 barn og sist jeg flyttet langt bodde alle fortsatt hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...