Gjest LoisLane Skrevet 3. november 2004 #1 Del Skrevet 3. november 2004 Var på Natoinaltheatret og så Reisen til julestjernen forleden. Det var tett mellom sossene og barna deres der, og jeg skal innrømme at jeg fikk noen litt i halsen. Men hva er det med sosser (jeg mener her type Holmenkollåsen/ penger) som gjør at man umiddelbart gjenkjenner dem? Er det den overlegne holdningen? Er det huden som tydelig er "hudpleiet" gjennom flere år? Er det klærne? Er det sveisen? Er det blaserthet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #2 Del Skrevet 3. november 2004 Det er vel kanskje noe med at dersom de er vant med å bruke penger på seg selv, så synes det både i kvaliteten i klærne, pene frisyrer og pen hud. Gjør det noe??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #3 Del Skrevet 3. november 2004 det JEG synes er rart er at når man har masse penger og likevel bruker ganske mye på dyre klær - hvorfor kjøper man sånne kjedelige uniformer...? hadde JEG vært rik (av en eller annen grunn blir jeg det ikke...) ville jo jeg også brukt masse penger på meg selv ( :oops: ), men hadde søren meg fråtsa i dyre spennende klær, ikke marineblå lammeullsgensere og kontorskjørt... ellers kjenner jeg da mange kjempebra folk som sikkert kan betegnes som "sossete". Når folk, uansett om man er soss eller bonde eller hva som helst, må vise rikdom og status utapå synes jeg det blir dumt. Men alle signaliserer jo noe om identiteten sin, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 3. november 2004 #4 Del Skrevet 3. november 2004 Var også nylig og så Reisen til Julestjernen på National, og la ikke merke til dette. Men mange barn og voksne hadde jo pyntet seg, slik mange gjør når de skal i teater. Synes de fleste så helt vanlige ut, jeg. Vanker selv i et rimelig sossete miljø til tider, men kan ikke akkurat si at marineblå lammeullsgenser og kontorskjørt er normen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Gioberti Skrevet 3. november 2004 #5 Del Skrevet 3. november 2004 Hvis vi tar klassiske Bærum som et eksempel: folk der har blitt beskyld for å være "sossete" i alle år. Men hva er det jeg registrerer hver gang jeg er i Bærum? (Gatebildet, skolene, sentrene, butikkene, osv.) - Tenåringene går i hengslete klær og Bærums-jentene er overvektige i forhold til gatebildet i Oslo. - Folk ser gjerne utilnærmelige ut...ingen smiler og er fornøyd. Har de det forferdelig? Hater de alt og alle? Det kan virke slik noen ganger. - Det er noe bondsk og merkelig med Bærums-jentene i forhold til Oslo-jentene: en slags merkelig udefinerbar kraft (generaliserer kraftig her selvfølgelig!) - Bærums-menneskene uttrykker noe annet i blikket enn Oslo-menneskene (uansett Frogner eller Grûnerløkken) Tar man t-banen til Bærum ofte, merker man at det er en helt egen stemning hos og blant folk der, enn t-banen ved Majorstuen osv. For å si det mildt: stemningen i Bærum er ikke internasjonal! Den er litt krampaktig. PS! Jeg kjenner flere veldig ålreite mennesker fra Bærum: men de ble jeg kjent med i utlandet. Takke meg til byen..jeg liker mest mulig urbane forhold: London, Paris....deilig frihetsfølelse (i motsetning til Bærum.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 3. november 2004 #6 Del Skrevet 3. november 2004 bærumsfolk er et eget folkeslag, det har jeg alltid sagt! De har et helt eget uttrykk i ansiktet! Selvfølgelig: INGEN REGEL UTEN UNNTAK!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #7 Del Skrevet 3. november 2004 Vanker selv i et rimelig sossete miljø til tider, men kan ikke akkurat si at marineblå lammeullsgenser og kontorskjørt er normen.... næh - men generelt er folk jeg umiddelbart oppfatter som "sossete" (dette er jo bare en måte å karakterisere folk på uten å kjenne dem) veldig konservativt kledd, etter min mening kjedelig (men ikke verre enn grilldress og flekkete t-skjorte for den saks skyld). Og det med at folk virker utilnærmelige - det tror jeg stemmer veldig godt. Jeg tror slett ikke folk ER sånn, men i den settinga (på t-banen/trikken, i butikken, kanskje i nabolaget)er stemninga kald og stiv, og hvis du henvender deg til noen du ikke kjenner blir du sett raaart på. Dette har jeg hørt folk som hører til på vestkanten/i bærum (osv... sossete miljøer finnes det jo mange steder) bekrefte - mange føler seg letta når de er i andre sammenhenger og opplever at folk snakker til dem på gata, feks. Jeg har selv bodd i et "pent strøk" i oslo, og selv om jeg føler at det er viktig at bildet av "sossene" nyanseres (dette ER jo fordommer) syntes jeg det var slitsomt å bo et sted hvor folk tilsynelatende alltid tok på seg fasaden sin før de gikk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg har selv bodd i et "pent strøk" i oslo, og selv om jeg føler at det er viktig at bildet av "sossene" nyanseres (dette ER jo fordommer) syntes jeg det var slitsomt å bo et sted hvor folk tilsynelatende alltid tok på seg fasaden sin før de gikk ut. Tror det er dette med å ta på seg fasaden sin jeg mener. Det er noe mer enn bare å pynte seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 3. november 2004 #9 Del Skrevet 3. november 2004 Folk kan gjerne være sossete i klesveien for min del. Det er når de blir sossete til sinns at jeg synes det er en uting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #10 Del Skrevet 3. november 2004 Tror det er dette med å ta på seg fasaden sin jeg mener. Det er noe mer enn bare å pynte seg. Jeg også tar på meg fasaden min. Men den er nok litt annerledes enn hos disse Bærumsbertene *s* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 3. november 2004 #11 Del Skrevet 3. november 2004 Hva ER det med folk som syter om sosser? Heller en soss enn en ultrasosialist som hater de som er annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. november 2004 #12 Del Skrevet 3. november 2004 Tror det er dette med å ta på seg fasaden sin jeg mener. Det er noe mer enn bare å pynte seg. Det har jeg aldri lagt merke til, og jeg har bodd på vestkanten i flere år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #13 Del Skrevet 3. november 2004 Hva ER det med folk som syter om sosser? Heller en soss enn en ultrasosialist som hater de som er annerledes. Hahaha... så sossene er liksom definisjonen på toleranse? Jeg har hørt så mange rare historier opp igjennom årene angåend fordommene fra vestkantsungdommen. F.eks.: Ei jente var med en ny venninne hjem, eller om hun havnet i hjemmet hennes på østkanten via felles bekjente - det skal være usagt. Men altså; kommentaren hennes da hun kom inn i blokkleiligheten var som følger: Nææ... jeg trodde ikke det kunne være sååååå koselig i en blokkleilighet!!! Eller denne: Noen ganger tar vi T-banen til østkanten for å se på de innfødte. Eller: Bevege meg lenger øst enn Nationaltheateret? nei, det gjør jeg aaaaaldri altså. Eller: Det er pent og grønt og frodig her jo - jeg trodde det skulle bare være grått og trist og fult av søppel jeg.. Dette er ikke kødd engang. Historiene er fortalt meg av venninner som opp igjennom årene av ymse grunner har dumpet borti ungdom fra den andre siden..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. november 2004 #14 Del Skrevet 3. november 2004 Ei jente var med en ny venninne hjem, eller om hun havnet i hjemmet hennes på østkanten via felles bekjente - det skal være usagt. Men altså; kommentaren hennes da hun kom inn i blokkleiligheten var som følger: Nææ... jeg trodde ikke det kunne være sååååå koselig i en blokkleilighet!!! Eller denne: Noen ganger tar vi T-banen til østkanten for å se på de innfødte. Eller: Bevege meg lenger øst enn Nationaltheateret? nei, det gjør jeg aaaaaldri altså. Eller: Det er pent og grønt og frodig her jo - jeg trodde det skulle bare være grått og trist og fult av søppel jeg.. Dette er ikke kødd engang. Historiene er fortalt meg av venninner som opp igjennom årene av ymse grunner har dumpet borti ungdom fra den andre siden..... :o :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 3. november 2004 #15 Del Skrevet 3. november 2004 Er så lei av all trangsynthet rundt folk fra vest. Dumme folk finnes over alt, har da møtt på folk på landet 20 min fra Oslo som eks tror det er sprøyter absolutt overalt i Oslo, og at det derfor er helt rart at man lar barn krabbe på bakken i en park. Gikk selv på vgs i Bærum for mange år siden, og når man var russ fikk man alltid spydig slengt etter seg at man var så rik osv. Ikke alltid så gøy for de mange 1000 som faktisk bor i liten blokkleilighet med mor med dårlig råd. Det bor nesten 100.000 i Bærum, det sier seg selv at ikke alle er rike og ekle. Holdninger som at alle i vest er dumme er med på å skape spiraler som fører til fiendtlighet. Når man blir møtt med at folk ikke liker deg ene og alene pga kommunen du bor i, er det lett å la utsagnene bli en selvoppfyllende profeti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 3. november 2004 #16 Del Skrevet 3. november 2004 Er en automatisk trangsynt fordi en er soss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #17 Del Skrevet 3. november 2004 Saken er at man ikke kan generalisere noen. Mine historier om de teite vestkantungdommene var myntet på Valhalla som tydeligvis mener at sossene er mer tolerante for forskjeller enn østkantsfolk/sosialister. (Jada, jeg vet at du finner alle politiske synspunkter i alle lag av folket). Selvfølgelig finnes det idioter overalt - de er et produkt av arv og miljø, sine foreldre og sine venner. Uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melissa Gioberti utl. Skrevet 3. november 2004 #18 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg er enig med Valhalla i at det er ikke noe bedre med sosialister! Det må være en norsk misforståtthet dette med utilnærmelighet. En slik arrogant utilnærmelighet og stivhet i ansiktet må være svært anstengende å gå rundt med. Kjedelig og slitsomt. Tåpelig og hardt. Man skulle jo tro at disse menneskene reiste mye til andre land? Og kanskje til og med bodde/arbeidet der? Isåfall burde de ha lært fra andre land og storbyer: man kan godt slappe litt av, nyte livet og se litt sånn passe fornøyd ut. Jeg kan ikke annet enn le av enkelte sjargonger Bærums-ungdommer legger seg til når de snakker i gjenger på T-banen (tar banen av og til ja..) Men det at noen er nøye på merker i klesveien og andre ting...greit nok. Det er oppførselen og tankesettet jeg snakker om. Når jeg er i Bærum- er jeg glad for at jeg har bodd lenge i utlandet. Ellers hadde hvem som helst blitt skremt av de minene mange der har utad. På den annen side kan en nordmann skremme hvem som helst har jeg forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 3. november 2004 #19 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg synes det nesten virker som mindreverdighetskompleks det angrepet som kommer mot vestkantfolk. Har sett en del vestkantsklyser i mitt liv jeg, men jeg synes det er litt teit å gå rundt å se ned på folk fordi de har mer penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 3. november 2004 #20 Del Skrevet 3. november 2004 Om bæringer har fordommer, så går det mye andre veien også. Hadde besøk av en jente fra Arendal. Vi gikk en liten tur i nabolaget da hun utbrøt lettere sjokkert: "Nææi, har dere blokker i Bærum?Jeg trodde det bare var store villaer her, jeg!." Så er det slvfølgelig når man er på tur med russen, klassen, speideren eller hva det måtte være hvor man får slengt dritt etter seg før folk i det hele tatt har prøvd å bli kjent. Men det skal også sies at jeg er glad jeg flytta derfra og kommer aldri til å flytte tilbake. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå