Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Ny oppgave:

Ett ord. Ordet er fra fransk, og består av 2 ord.

Denne gjenstanden er ikke i bruk av like mange mennesker nå til dags, som for noen tiår siden. Det første ordet betyr å bære.

(Om jeg sier hva det andre ordet betyr, så avslører jeg hva hovedordet er. Men det ordet er også noe (i fast form) som er mindre i bruk nå enn før).

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.11.2016 den 22.44, Smultring skrev:

Her skal jeg fram til et fagord brukt i lingvistikk. Ordet er velkjent i en annen betydning. Ordet kan innsettes for X i denne setningen: Et språk består av et X og en grammatikk. 

I flertall har ordet tre bøyningsmuligheter i både bestemt og ubestemt form. 

Spoiler

Leksikon

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Ny oppgave:

Ett ord. Ordet er fra fransk, og består av 2 ord.

Denne gjenstanden er ikke i bruk av like mange mennesker nå til dags, som for noen tiår siden. Det første ordet betyr å bære.

(Om jeg sier hva det andre ordet betyr, så avslører jeg hva hovedordet er. Men det ordet er også noe (i fast form) som er mindre i bruk nå enn før).

Spoiler

Portemoné (porte-monnaie)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Jeg ser nå at det er en s for mye. (din andre s i ordet)

Skylder på slurv. Vet det er uten den s'en, men har av en eller annen grunn fått innprentet (feilaktig) at det er med.

Har du sikret deg <løsningsordet> til en passende anledning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Skylder på slurv. Vet det er uten den s'en, men har av en eller annen grunn fått innprentet (feilaktig) at det er med.

Har du sikret deg <løsningsordet> til en passende anledning?

Alt i orden :blomst:

Svaret ditt er selvfølgelig godkjent.

Nei, jeg har ikke sikret meg løsningsordet, da jeg ikke har slike planer for tiden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et verb som betyr å lage et bestemt spiselig produkt. Verbet finnes øyensynlig ikke på engelsk, så der må man bruke "make" pluss produktet. Ordet for produktet kan danne sammensetninger med andre ord: xepop, xeburger, xekake (x-en har her erstattet ordet). 

Spoiler

aaaaaaaaa.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:
  Skjul innhold

Ble nesten lurt til å skrive ost, men du skal jo ha verbet, så da er det "å yste"

Jeg ville ikke blitt overrasket om noen hadde skrevet "ost". Du fant svaret jeg var ute etter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave.

Ett ord. Ordet har flere betydninger: Naturfenomen. Et navn på en kjent kjeks. Ordet har med modning å gjøre.

Ordet kan deles opp i to deler, og da er det første ordet en av ingrediensene i bl.a. den kjeksen, og det andre ordet kan man være i knærne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får lage en oppgave jeg også da.

Vi skal frem til et ord som inneholder tre ganger flere vokaler enn konsonanter, men inneholder likevel ikke drifting(er).

Ordvalg i setningen over inneholder hint om funksjonen til substantivet vi skal frem til. Ubestemt entall.

Edit, svar i skjul

Spoiler

Etui 

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett sammen en drikk og en kommando, og få et treslag. 

Drikken kan gjerne nytes med sukker og melk i. Kommandoen kan dreie seg om at noen bør komme seg i bevegelse ned en bakke på vinterstid ved hjelp av et bestemt fremkomstmiddel. 

jhu.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Smultring skrev:

Drikken kan gjerne nytes med sukker og melk i. Kommandoen kan dreie seg om at noen bør komme seg i bevegelse ned en bakke på vinterstid ved hjelp av et bestemt fremkomstmiddel. 

jhu.jpg

Spoiler

teak

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arabella skrev:

Finurlig oppgave. Jeg greide den ikke. Jeg stusser på "driftinger". Mener du diftonger?

Selvsagt skulle det stå diftonger, den autoinkorrekten gjør meg gal noen ganger.

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Smultring skrev:

jhu.jpg

Spoiler

Teak

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...