Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Nyrr ord.

Vi skal frem til ett plagg i entall, ubestemt, men det lar seg ikke gjøre på engelsk.

Ordet kan deles unaturlig i to ord, der første del er en kroppsdel/plass, mens de andre er funksjonen til en kroppsdel vi har flere av. Funksjonen er i infinitiv uten å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet fram til et fremmedord. Det er et ord jeg har kunnet lenge, men jeg har ikke før nå forstått hva det betyr. Ordet kommer ifølge en ordbok fra urdu. Det er knyttet til mat og matlaging. Jeg har sett ordet stå på ferdigretter og på krydderflasker. Ordet begynner med samme bokstav som ordet som betyr langsom sydamerikansk (argentinsk) selskapsdans i todelt takt med glidende rytme.

Et stikkord: kykeliky

Jeg tror oppgaven kan løses uten at jeg tar med flere opplysninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Phane (P står for "pavane")

Det var et ord jeg aldri har hørt om før. Nei, jeg tenkte nok på noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Frøkensina skrev:
  Skjul innhold

Tikka?

Det ordet finner jeg ikke i ordboka. Jeg får kanskje komme med fasit:

Spoiler

tandoori
[tando´ri] adj. urdu (om mat)

som er tilberedt i tandoor (leirovn)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Smultring skrev:

Skjul innhold

tandoori

Fant frem til Tango for latinsk dans, men tenkte mer i retning av Toro.

Ble forvirret av kykkeliky. For tandoori er ikke bare kylling, det er jo all mat stekt i tandoor.

Men fin oppgave @Smultring

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Skjul innhold

tandoori

Ok :) Jeg tenkte på chicken tikka/tikka masala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frøkensina skrev:

Ok :) Jeg tenkte på chicken tikka/tikka masala.

Heller ikke "masala" finner jeg i norske ordbøker. Det er jo litt rart. Kanskje de to ordene er egennavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg fram til et fagord brukt i lingvistikk. Ordet er velkjent i en annen betydning. Ordet kan innsettes for X i denne setningen: Et språk består av et X og en grammatikk. 

I flertall har ordet tre bøyningsmuligheter i både bestemt og ubestemt form. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Smultring skrev:

Her skal jeg fram til et fagord brukt i lingvistikk. Ordet er velkjent i en annen betydning. Ordet kan innsettes for X i denne setningen: Et språk består av et X og en grammatikk. 

I flertall har ordet tre bøyningsmuligheter i både bestemt og ubestemt form. 

Spoiler

" Et språk består av et leksikon, som er ord og uttrykk som utgjør det språklige byggematerialet, og en grammatikk, som er reglene for hvordan det språklige byggematerialet kan settes sammen slik at språket fungerer kommunikativt."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Arabella skrev:
  Skjul innhold

" Et språk består av et leksikon, som er ord og uttrykk som utgjør det språklige byggematerialet, og en grammatikk, som er reglene for hvordan det språklige byggematerialet kan settes sammen slik at språket fungerer kommunikativt."

Riktig. Det er faktisk sitatet jeg hentet ordet fra!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Hovedordet består av 2 ord.

Det første ordet er en innbringende hobby/ aktivitet som bedrives i en bestemt periode på året. Denne perioden= hovedordet i ubestemt form.

Det andre ordet er noe som sies å lege alle sår.

(nå er det mulig at det er flere løsninger på denne oppgaven, så jeg legger inn et hint: solnedgang)

Anonymkode: b039c...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredagsoppgave

Hovedordet er ett ord.

Det er en bokserie og en vintergrønn plante (i løsningsordet er denne planten i ubestemt form)

I mange land er det skikk å henge denne planten opp under taket til jul En skikk som stammer fra engelskspråklige land er at når en kvinne står under denne planten, må hun la seg kysse av hvem som helst uten å protestere. For hvert kyss skulle mannen opprinnelig plukke et bær av denne planten; og når det ikke var fler igjen, var det slutt på kyssingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Fredagsoppgave

Hovedordet er ett ord.

Det er en bokserie og en vintergrønn plante (i løsningsordet er denne planten i ubestemt form)

I mange land er det skikk å henge denne planten opp under taket til jul En skikk som stammer fra engelskspråklige land er at når en kvinne står under denne planten, må hun la seg kysse av hvem som helst uten å protestere. For hvert kyss skulle mannen opprinnelig plukke et bær av denne planten; og når det ikke var fler igjen, var det slutt på kyssingen

Spoiler

Mistelstein

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...