Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Presisering av allerede gitt hint. Når brukes vanligvis frasen "... til fare for seg selv eller andre..."?

Hvilken aktivitet bedriver man da?

Foruten bestikk, hvilken annet ord brukes som fellesbetegnelse av det man setter inn i den?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Presisering av allerede gitt hint. Når brukes vanligvis frasen "... til fare for seg selv eller andre..."?

Hvilken aktivitet bedriver man da?

Foruten bestikk, hvilken annet ord brukes som fellesbetegnelse av det man setter inn i den?

Servise (ser + vise)?

Anonymkode: b039c...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Servise (ser + vise)?

Nei, heller ikke rett.

Måtte sjekke ordmålsordboken på nett, og den oppgir en litt annen betydning enn den jeg selv kjenner til. Men det er fordi den oppgir en entallsform for ordet.

Ingenting av det som jeg har skrevet er feil som følge av denne opplysningen (bortsett at fra at det finnes i entallsform)

Servise er et godt forsøk. I mitt hode er ordet vi skal frem til supersett av servise, i ordboken et subsett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da er jeg klar med en oppgave.

Vi skal frem til et substantiv som bare finnes i flertall.

Ordet kan deles i to verb det første i imperativ og det andre i presens, men disse har ingenting med hovedordet å gjøre. Det er mulig å gjøre verkene samtidig, men blir det for mye av det andre, vil utøvelsen av det andre kunne påvirkes og man kan bli en fare for seg selv og andre.

Hovedordet finner man gjerne i oppvaskmaskinen.

@Arabella, @Smultring, @Pawn Hearts, @Frøkensina,? 

Legger svar i spoiler, ettersom jeg kanskje ikke får svart på en stund.

Spoiler

Kjørler

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

@Arabella, @Smultring, @Pawn Hearts, @Frøkensina,? 

Legger svar i spoiler, ettersom jeg kanskje ikke får svart på en stund.

Skjul innhold

Kjørler

Den oppgaven var for vanskelig for meg. Jeg har aldri hørt ordet engang. 

Jeg tenkte jeg skulle lage en oppgave med ordet "kopphåndduk", men jeg finner ikke ordet i ordbøkene. Er det "kjøkkenhåndkle" som er det kurante ordet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Smultring skrev:

Den oppgaven var for vanskelig for meg. Jeg har aldri hørt ordet engang. 

Jeg tenkte jeg skulle lage en oppgave med ordet "kopphåndduk", men jeg finner ikke ordet i ordbøkene. Er det "kjøkkenhåndkle" som er det kurante ordet?

Ble litt usikker om du har lurt på løsningen, men så spør du etterpå som om du ikke har sett. Derfor svarer jeg resten i skjul.

Spoiler

Her er link til ordboken. Jeg forbinder ordet "kjørler" (som er løsningen), med mer eller mindre alt men putter i oppvaskmaskinen. Tallerkener, glass, krus, gryter, fat, kopper, men ikke bestikk og redskaper. Ordboken presiserer spesifikke kontainere, knyttet til ordet kjørel i entall.

Godt mulig ordet er dialektisk knyttet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ble litt usikker om du har lurt på løsningen, men så spør du etterpå som om du ikke har sett. Derfor svarer jeg resten i skjul.

Skjul innhold

Her er link til ordboken. Jeg forbinder ordet "kjørler" (som er løsningen), med mer eller mindre alt men putter i oppvaskmaskinen. Tallerkener, glass, krus, gryter, fat, kopper, men ikke bestikk og redskaper. Ordboken presiserer spesifikke kontainere, knyttet til ordet kjørel i entall.

Godt mulig ordet er dialektisk knyttet.

Jeg lurte, ga opp og så bak spoileren. Der så jeg et ord jeg aldri har hørt før. Selv om jeg skulle ha klart å sette sammen de to verbene (kjør + le), ville jeg fått et ord som jeg ikke ville ha gjenkjent som et norsk ord. 

Jeg er visst i dårlig språkform for tiden. Jeg dummet meg nylig ut ved å hevde at "kassasjon" ikke er et norsk ord. Så slo jeg opp i ordbøker og følte meg som en idiot. :laugh:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre sa "kjørel" om alt man har i oppvaskmaskinen. Jeg bruker aldri ordet, hadde helt glemt av det, så tusen takk for at jeg ble minnet på et ord som nok går i glemmeboken. Tror ikke de unge aner hva det betyr?

Anonymkode: 41309...39d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre sa "kjørel" om alt man har i oppvaskmaskinen. Jeg bruker aldri ordet, hadde helt glemt av det, så tusen takk for at jeg ble minnet på et ord som nok går i glemmeboken. Tror ikke de unge aner hva det betyr?

Anonymkode: 41309...39d

Kjenner jeg plutselig følte meg gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave

Ett lite ord bestående av 1 vokal og 3 konsonanter.

Ordet betyr flere ting, bl.a. vås, ett bestemt pålegg, en bestemt tone, og en bestemt bønn i den Katolske kirke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Prim

Det er vel heller et intervall enn en bestemt tone.

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Frøkensina skrev:
  Vis skjult innhold

Prim

Det er vel heller et intervall enn en bestemt tone.

Riktig :blomst:

Da har jeg misforstått det som sto her , og jeg beklager dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppgave

Ett lite ord bestående av 1 vokal og 3 konsonanter.

Ordet betyr flere ting, bl.a. vås, ett bestemt pålegg, en bestemt tone, og en bestemt bønn i den Katolske kirke :)

Spoiler

Prim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et produkt som brukes for å forskjønne seg. Mest brukt av damer.

Ordet er i bestemt form entall.

Ordet er også et stedsnavn, og stedsnavnet skriver seg fra en bestemt type fyr.

Hint: Navnet finnes i en av de siste postingene i et annet underforum :)

Et stort hint: Øystein Sunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Jeg tror det må være Vippetangen, men må innrømme at jeg gjennomgikk mange titler av Sundes tekster. Jeg vil vente med å se på fasiten, må ha den lille spenningen. Du er fantasifull og flink til å lage gåter! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Jeg tror det må være Vippetangen, men må innrømme at jeg gjennomgikk mange titler av Sundes tekster. Jeg vil vente med å se på fasiten, må ha den lille spenningen. Du er fantasifull og flink til å lage gåter! :)

Riktig :blomst:

Takk for hyggelig tilbakemelding :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...