AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1721 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hvem løser denne? Ordet er et substantiv i planteriket (Jeg husker ikke om ordet er brukt i denne tråden tidligere) Ordet er todelt. Det første ordet er et substantiv i ubestemt form entall. Det andre ordet er et verb i presens. Man kan si at en ...(oppgaveordet) ...(verbet) en ...(substantivet). Men med det egentlige hovedordet er det ikke slik. Mulig dette bare ble forvirrende. Hovedordet er kjøttetende Ledetråder: 1. ord er en beholder 2. ord kan deles opp i to ord, der det første ordet er et betegnelse for flere (ofte) søte spiselige "ting" (planteriket), og det andre ordet er et lite verb. Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1722 Del Skrevet 15. oktober 2016 En liten lørdagsoppgave: Ett ord som betyr både et skriveredskap, og en plantedel (hos frøplanter) Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1723 Del Skrevet 15. oktober 2016 Lørdagsoppgave nr 2 Ett lite ord på 4 bokstaver. Ordet har med noe skriftlig å gjøre. Ordet er også en del av et ord som brukes i kirkelig sammenheng. Ordet inneholder kun 1 vokal. Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1724 Del Skrevet 15. oktober 2016 Hei Jeg poster fasiter på de uløste oppgavene her, i itilfelle jeg blir utilgjengelig utover helgen. Fint om noen har morro med å løse oppgavene God helg! Ordet er et substantiv i planteriket Spoiler Kannebærer En liten lørdagsoppgave: Ett ord som betyr både et skriveredskap, og en plantedel (hos frøplanter) Spoiler Griffel Lørdagsoppgave nr 2 Ett lite ord på 4 bokstaver. Ordet har med noe skriftlig å gjøre. Ordet er også en del av et ord som brukes i kirkelig sammenheng. Ordet inneholder kun 1 vokal. Spoiler Font Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1725 Del Skrevet 15. oktober 2016 En ekstra lørdagsoppgave, siden det er helg: Det kan høres ut som et kjæledyr, men er det ikke. Det er en beskrivelse av en person som er glad i den drikken som er bestanddel i ordet. Ordet er satt sammen av en drikk + et dyr Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. oktober 2016 #1726 Del Skrevet 15. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En ekstra lørdagsoppgave, siden det er helg: Det kan høres ut som et kjæledyr, men er det ikke. Det er en beskrivelse av en person som er glad i den drikken som er bestanddel i ordet. Ordet er satt sammen av en drikk + et dyr Anonymkode: b039c...d53 Spoiler Ølhund 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. oktober 2016 #1727 Del Skrevet 15. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En liten lørdagsoppgave: Ett ord som betyr både et skriveredskap, og en plantedel (hos frøplanter) Anonymkode: b039c...d53 Spoiler Griffel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2016 #1728 Del Skrevet 15. oktober 2016 3 timer siden, Arabella skrev: Skjul innhold Ølhund Riktig 2 timer siden, Arabella skrev: Skjul innhold Griffel Riktig Nå gjenstår disse 2: Hvem løser denne? Ordet er et substantiv i planteriket (Jeg husker ikke om ordet er brukt i denne tråden tidligere) Ordet er todelt. Det første ordet er et substantiv i ubestemt form entall. Det andre ordet er et verb i presens. Man kan si at en ...(oppgaveordet) ...(verbet) en ...(substantivet). Men med det egentlige hovedordet er det ikke slik. Mulig dette bare ble forvirrende. Hovedordet er kjøttetende Ledetråder: 1. ord er en beholder 2. ord kan deles opp i to ord, der det første ordet er et betegnelse for flere (ofte) søte spiselige "ting" (planteriket), og det andre ordet er et lite verb. Lørdagsoppgave nr 2 Ett lite ord på 4 bokstaver. Ordet har med noe skriftlig å gjøre. Ordet er også en del av et ord som brukes i kirkelig sammenheng. Ordet inneholder kun 1 vokal. Anonymkode: b039c...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #1729 Del Skrevet 22. oktober 2016 Er det noen som løste de 2 siste oppgavene? Kan noen av dere lage nye ordgåter? Anonymkode: b039c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter #1730 Del Skrevet 22. oktober 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som løste de 2 siste oppgavene? Kan noen av dere lage nye ordgåter? Anonymkode: b039c...d53 Jeg klarte ikke å løse dem. Det ble også litt mange oppgaver på en gang. Jeg synes det er best når det bare er én oppgave om gangen. Det er lettere å lage oppgaver enn å løse oppgaver: Et ord for utstøting/fredsløshet i en norrøn sammenheng. For å lage ordet trenger du en betegnelse for en større samling av trær pluss betegnelsen for et bestemt rom i et hus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 22. oktober 2016 #1731 Del Skrevet 22. oktober 2016 Klarer dere å gjette ordet? Det er fra planteriket og sammensatt av et substantiv og et verb. Nei? Ikke jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 22. oktober 2016 #1732 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) 33 minutter siden, Smultring skrev: Jeg klarte ikke å løse dem. Det ble også litt mange oppgaver på en gang. Jeg synes det er best når det bare er én oppgave om gangen. Det er lettere å lage oppgaver enn å løse oppgaver: Et ord for utstøting/fredsløshet i en norrøn sammenheng. For å lage ordet trenger du en betegnelse for en større samling av trær pluss betegnelsen for et bestemt rom i et hus. Spoiler Spoiler Skoggang, skaugang. Endret 22. oktober 2016 av Arabella 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter #1733 Del Skrevet 22. oktober 2016 1 time siden, Arabella skrev: Skjul innhold Skjul innhold Skoggang, skaugang. Ja, det var ordet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter #1734 Del Skrevet 22. oktober 2016 Peder Hammer er snekker. Harald Røskeland er tannlege. Lisa Frost er isbreforsker. Are Mørk er elektriker. Det finnes et ord for slike forbindelser mellom navn og yrke. Jeg kom over det helt tilfeldig. Noen som vet hva ordet er, eller som klarer å finne det ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 22. oktober 2016 #1735 Del Skrevet 22. oktober 2016 12 minutter siden, Smultring skrev: Peder Hammer er snekker. Harald Røskeland er tannlege. Lisa Frost er isbreforsker. Are Mørk er elektriker. Det finnes et ord for slike forbindelser mellom navn og yrke. Jeg kom over det helt tilfeldig. Noen som vet hva ordet er, eller som klarer å finne det ut? Spoiler Aptonym, aptronym 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter #1736 Del Skrevet 22. oktober 2016 Akkurat nå, Arabella skrev: Skjul innhold Aptonym, aptronym Korrekt igjen! Det var bare det første ordet jeg tenkte på. Det andre har jeg faktisk ikke sett før. Regner med det er et synonym. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 22. oktober 2016 #1737 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) Spoiler aptronym - definition of aptronym in English | Oxford Dictionaries Endret 22. oktober 2016 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1738 Del Skrevet 28. oktober 2016 Ny oppgave: En konsonant + grusrygg/morene + kjemisk symbol + en tone i durskalaen Løsningsordet er bl.a. navnet på en roman. Noen kler seg også ut som løsningsordet (på halloween og på karneval) som også er hovedpersonen i romanen Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 28. oktober 2016 #1739 Del Skrevet 28. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny oppgave: En konsonant + grusrygg/morene + kjemisk symbol + en tone i durskalaen Løsningsordet er bl.a. navnet på en roman. Noen kler seg også ut som løsningsordet (på halloween og på karneval) som også er hovedpersonen i romanen Anonymkode: a95ed...74e Spoiler Dracula 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1740 Del Skrevet 28. oktober 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Skjul innhold Dracula Riktig Den var kjapp! Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå