Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Smultring skrev:

Du skriver på mobil med automatisk stavekontroll? Jeg tror ikke du mente å skrive "avlesning". 

Svaret er uansett riktig: appelsin

Du har rett i din antakelse om enhet, men stavekontrollen er mer automagisk enn automatisk. 

Tar en ny oppgave, men litt annen variant denne gang.

Skal frem til et ord i ubestemt form, entall uten artikkel. 

Ordet er også verb i presens, men er ikke relatert til substantivet. 

Likevel klarte noen i et russetog å kombinere disse to ved å bringe sensasjonsnyheten om hovedpersonens beskaffenhet fra datidens mest populære amerikanske såpeserie, bærende på en nedslitt hvit gjenstand (subjektet), foranfulgt av en plakat med påskriften "Bleik <ordet>".

Endret av Dr. A. Kula
korrigert "bestemt from"" til "ubestemt form"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Kopulere

Artig oppgave! 

@Smultring, vi fikk aldri oppdatering på om denne oppgaven ble riktig løst?

Bare sånn for ordens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

@Smultring, vi fikk aldri oppdatering på om denne oppgaven ble riktig løst?

Bare sånn for ordens skyld.

Det var selvfølgelig korrekt. Din siste oppgave har jeg ikke peiling på. Andre får trå til her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Det var selvfølgelig korrekt. Din siste oppgave har jeg ikke peiling på. Andre får trå til her. 

Vi snakker tidlig såpeserie, altså blandt de første som rullet over norske skjermer. 
Hvilket land den kommer fra er relevant med hensyn til norsk uttale på plakattekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det dreier seg om Blake Carrington i Dynastiet, men jeg har likevel ikke noe forslag til løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg tror det dreier seg om Blake Carrington i Dynastiet, men jeg har likevel ikke noe forslag til løsning.

Da er halve mysteriumet løst. Husk at dette er et innslag i et russetog, og sensasjonsnyheten trenger ikke være sann, bare et morsomt ordspill mellom gjendstanden som bæres (og er beskrevet riktig på plakaten), og hva som sensasjonelt annonseres vil skje med Blake. 

Altså "Bleik <ord>" og "Blake <ord>" er begge riktige norske "setninger", der første henspeiler til substantivet som bæres i russetoget (av flere enn en person) og den andre inneholder verb versjonen og den sensasjonelle nyheten.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Tar en ny oppgave, men litt annen variant denne gang.

Skal frem til et ord i ubestemt form, entall uten artikkel. 

Ordet er også verb i presens, men er ikke relatert til substantivet. 

Likevel klarte noen i et russetog å kombinere disse to ved å bringe sensasjonsnyheten om hovedpersonens beskaffenhet fra datidens mest populære amerikanske såpeserie, bærende på en nedslitt hvit gjenstand (subjektet), foranfulgt av en plakat med påskriften "Bleik <ordet>".

---

Vi snakker tidlig såpeserie, altså blandt de første som rullet over norske skjermer. 
Hvilket land den kommer fra er relevant med hensyn til norsk uttale på plakattekst.

9 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg tror det dreier seg om Blake Carrington i Dynastiet, men jeg har likevel ikke noe forslag til løsning.

Da er halve mysteriumet løst. Husk at dette er et innslag i et russetog, og "sensasjonsnyheten" trenger ikke være sann, bare et morsomt ordspill mellom gjendstanden som bæres (og er beskrevet riktig på plakaten), og hva som "sensasjonelt annonseres" vil skje med Blake. 

Altså "Bleik <ord>" og "Blake <ord>" er begge riktige norske "setninger", der første henspeiler til substantivet som bæres i russetoget (av flere enn en person) og den andre inneholder verb versjonen og den sensasjonelle nyheten.

Gjentar alle opplysningene i oppgaven her. Oppdaget til min store forskrekkelse at jeg har gitt feil opplysninger i opprinnelig  tekst. Substantiv versjonen av ordet skal være i ubestemt form, entall uten artikkel (og ikke bestemt form som jeg skrev opprinnelig) :murvegg:

Så da er det bare å gjøre nytt forsøk. (tagget dere som har svart i tråden før)

@Pawn Hearts, @Smultring, @Arabella, @Kaffekrus, @Erazor, @toothfairy, @Frida

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke vet jeg om dette er svaret, men det oppfyller alle kriteriene: Bleik dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Tja, ikke vet jeg om dette er svaret, men det oppfyller alle kriteriene: Bleik dør.

<ord>=dør

Gjengen i russetoget kom bærende på en hvitmalt nedslitt dør. Foran dem gikk noen med plakater, type "Avsløring i Dynastiet", og til sist, rett før døren, kom plakaten "Bleik dør" (Nå ble jeg plutselig usikker om det faktisk stod "Blake dør"). Ordspillet var i allefall et av de bedre i det russetoget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

<ord>=dør

Gjengen i russetoget kom bærende på en hvitmalt nedslitt dør. Foran dem gikk noen med plakater, type "Avsløring i Dynastiet", og til sist, rett før døren, kom plakaten "Bleik dør" (Nå ble jeg plutselig usikker om det faktisk stod "Blake dør"). Ordspillet var i allefall et av de bedre i det russetoget.

Enig, og det blir enda morsommere når jeg ser det for meg. Jeg tipper de bar døra som en likbåre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet er en betegnelse på et yrke. I et ordtak knyttes ordet sammen med egennavnet Jørgen og en konge i Bibelen. Ordtaket uttrykker diskriminering av Jørgen til fordel for kongen. 

Hva er ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Hattemaker.

Det er riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt ord.

Ordet jeg skal frem til er en årlig hendelse, men med stumt tillegg går det rundt og rundt. Om vokalen dobles får man et likelydende egennavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. juni 2016 at 22.00, Sjokoladefruen skrev:

Er bare bekymret for henne og ungene, tenk om det viser seg å være en totalt idiot. 

Hjul!

Takk for "benevning" forresten, skal sette meg ned og snekre en snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er "jul". "Hjul", "Juul".

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, toothfairy skrev:

Hjul!

Takk for "benevning" forresten, skal sette meg ned og snekre en snart.

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tror det er "jul".

Var nok @Arabella som fant det rette ordet, men du hadde jo rett du og @toothfairy, bare feil "versjon"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet er er verb avledet av et substantiv. Substantivet er et fremmedord, og verbet er såpass fremmed at jeg ikke visste det fantes før nå. Ordet kommer fra portugisisk og har som hovedbetydning å henrette noen på en bestemt måte. I denne prosessen antar jeg at materialet tre ble brukt på minst to ulike måter for å gjennomføre henrettelsen. 

Advarsel: Ordet er sjelden i bruk og ikke særlig kjent, selv om substantivet kan påtreffes en gang i blant. Denne oppgaven er ment å være vanskelig, men ikke umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...