Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Harpe /karpe

Riktig! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

En sammensetning er et ord hvis deler også kan være selvstendige ord. Et eksempel er "bilkø". Både "bil" og "kø" kan opptre som selvstendige ord. Men det finnes noen unntak hvor noen av delene (forledd eller etterledd) ikke kan være selvstendige ord. Jeg kjenner bare til ett slikt unntak. Oppgaven er å finne hva dette ordelementet er. Det opptrer som forledd i en sammensetning. Ordet hvor dette forleddet opptrer, betegner noe en kan finne i skogen. Noen ganger tar en det med seg hjem. 

Forstavelser og etterstavelser (for eksempel gjen- eller -else), som går igjen i flere ordforbindelser, er ikke løsning på oppgaven. Ordet "epletre" kan ikke være riktig løsning fordi "eple" kan opptre som eget ord. 

Jeg håper jeg har forklart oppgaven på en forståelig måte. Ordet er hentet fra en bok om norsk grammatikk som nevnte dette ordet som noe særegent, selv om ordet er veldig vanlig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Smultring skrev:

En sammensetning er et ord hvis deler også kan være selvstendige ord. Et eksempel er "bilkø". Både "bil" og "kø" kan opptre som selvstendige ord. Men det finnes noen unntak hvor noen av delene (forledd eller etterledd) ikke kan være selvstendige ord. Jeg kjenner bare til ett slikt unntak. Oppgaven er å finne hva dette ordelementet er. Det opptrer som forledd i en sammensetning. Ordet hvor dette forleddet opptrer, betegner noe en kan finne i skogen. Noen ganger tar en det med seg hjem. 

Forstavelser og etterstavelser (for eksempel gjen- eller -else), som går igjen i flere ordforbindelser, er ikke løsning på oppgaven. Ordet "epletre" kan ikke være riktig løsning fordi "eple" kan opptre som eget ord. 

Jeg håper jeg har forklart oppgaven på en forståelig måte. Ordet er hentet fra en bok om norsk grammatikk som nevnte dette ordet som noe særegent, selv om ordet er veldig vanlig. 

Synes dette var forvirrende. Definisjonen på sammensatte ord er at det er to selvstendige ord, men vi skal frem til et sammensatt ord der dette ikke er tilfelle og der første ordet ikke er en for- eller etterstavelse?:klo:

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rognebær?

Anonymkode: a95ed...74e

Altså Rogne er ordet

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, turnt_unicorn skrev:

Tyttebær? @Smultring

Jeg vet ikke, men Bokmålsordboka har Tytte som selvstendig ord:

" tøyte m1, f1 (fra l.ty. toite, tote, trolig samme ord som norske dialekter tytte 'jente') løsaktig kvinne "

og i Nynorskordboka:

"
 
tytte f2; el tøtte f2 (kanskje av tutt)"

http://www.nob-ordbok.uio.no/TYTTE

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Synes dette var forvirrende. Definisjonen på sammensatte ord er at det er to selvstendige ord, men vi skal frem til et sammensatt ord der dette ikke er tilfelle og der første ordet ikke er en for- eller etterstavelse?:klo:

Ja, det er forvirrende. Dette er altså et unntak fra regelen. Elementet "tytte" kan ikke opptre som eget ord, men er heller ikke en forstavelse (et avledningsprefiks). At "tytte" kan opptre som eget ord når det er et verb, er ikke relevant.  Da snakker vi om et annet ord. 

23 minutter siden, turnt_unicorn skrev:

Tyttebær? @Smultring

Ja, strengt tatt "tytte". :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, men

 

Anonymkode: a95ed...74e

Ja, jeg har sett det. Men det er et annet ord, uansett. Det har ingenting å gjøre med "tytte" som vi finner i "tyttebær". Det blir som med verbet "tyte", som har "tytte" som en bøyningsvariant i preteritum. Ordformene er de samme, men det er ulike ord. 

Skjermbilde.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Ja, jeg har sett det. Men det er et annet ord, uansett. Det har ingenting å gjøre med "tytte" som vi finner i "tyttebær". Det blir som med verbet "tyte", som har "tytte" som en bøyningsvariant i preteritum. Ordformene er de samme, men det er ulike ord. 

Skjermbilde.PNG

Ok :) Takk for forklaringen og den fine oppgaven! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tanums store rettskrivningsordbok: tytte el. tøtte, ..tta el. -n; -er, -ne (kjerring, jente).

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for forklaringen og den fine oppgaven! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Den var kanskje litt i overkant, og framstillingen var kanskje ikke uten uklarheter. Men det kommer ikke flere slike oppgaver. 

Jeg vurderte å droppe oppgaven på grunn av det du påpekte sto i Bokmålsordboka. Det blir fort uklart om jeg skriver om ordet "tytte" slik det finnes i "tyttebær" eller om ordformen "tytte", som selvfølgelig kan klare seg på egen hånd. 

Uansett var det heldigvis noen som løste oppgaven raskt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at e-en er en fuge-e, altså en bindebokstav som settes mellom to ord. Da er ordet sammensatt slik: rogn+e+bær. Og "rogn" klarer seg på egen hånd med den samme betydningen det har i ordet "rognebær". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg regner med at e-en er en fuge-e, altså en bindebokstav som settes mellom to ord. Da er ordet sammensatt slik: rogn+e+bær. Og "rogn" klarer seg på egen hånd med den samme betydningen det har i ordet "rognebær". 

Nå forstår jeg :) Tusen takk! :blomst:

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

En liten vadefugl, der første del av navnet betegner steder der man kan se fuglen, og andre del av navnet ikke finnes som eget ord på bokmål (men på nynorsk betyr andre del av navnet: eigenleg 'noko stutt og tjukt'  (liten) gut)

Første del av navnet er et uttrykk som brukes for å beskrive noe i forbindelse med vannstanden.

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Myrsnipe

Godt forslag :blomst:

men dessverre ikke riktig (ingen av ordene er rett)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt forslag :blomst:

men dessverre ikke riktig (ingen av ordene er rett)

Anonymkode: a95ed...74e

Kanskje Fjæreplytten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Kanskje Fjæreplytten?

Ja! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...