Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Billy er rett, men hvilke Billy er de andre?

Og Billy Joel

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og Billy Joel

Da mangler du bare en.

Er kaffe/vin assosiasjonen røyk? Eller noe spirende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Da mangler du bare en.

Det er ikke røyk. Denne tingen består av bl.a. ting som har spiret ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da mangler du bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der var den siste. 

Skulle være spisendes, ikke spirende. 

Trenger noe mer hint på alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Der var den siste. 

Ja, det er spiselig. Det var kanskje brukt mer før, både til kaffe og til vin, men det er fremdelses i bruk.

Også sammen med vin i kirka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Der var den siste. 

Substantiv A kan man si er egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Rognkjeks?

Ja :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Rognkjeks?

Takk til deg for kveldens ordgjettinger! :blomst:

Jeg ser frem til mange flere slike ordgåter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Smultring skrev:

Takk for kveldens ordgåte :blomst:

Jeg ser frem til flere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6/20/2016 at 7.48, Dr. A. Kula skrev:

Mål er riktig. 

Banens størrelse (kan) oppgis i størrelsen mål (som i areal enhet). Og man må ta (lengde)mål for å finne størrelsen på banen.

Litt sent å kommentere på denne, men gjør det likevel. Jeg tenkte faktisk på mål, men slo det faktisk fra meg fordi jeg ikke fikk det til å stemme. Det stemte bra med at lagene hadde med ett (eller noen ganger flere) til mesterskapet, og at man måtte bruke ordet for å avklare. Samtidig fikk jeg det ikke til å stemme med at det var viktigst å telle «de hele», for jeg har ikke hørt om «halve mål» (eller noe annet som hele kunne stå i motsetning til). Jeg klarte heller ikke å se sammenhengen mellom «en vesentlig del av spillet» og banen.

Mulig jeg ble for opphengt i sportsterminologi og derfor fintet meg selv ut (pun intended). Ja ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siteringstull 

10 minutter siden, Erazor skrev:

Litt sent å kommentere på denne, men gjør det likevel. Jeg tenkte faktisk på mål, men slo det faktisk fra meg fordi jeg ikke fikk det til å stemme. Det stemte bra med at lagene hadde med ett (eller noen ganger flere) til mesterskapet, og at man måtte bruke ordet for å avklare. Samtidig fikk jeg det ikke til å stemme med at det var viktigst å telle «de hele», for jeg har ikke hørt om «halve mål» (eller noe annet som hele kunne stå i motsetning til). Jeg klarte heller ikke å se sammenhengen mellom «en vesentlig del av spillet» og banen.

Mulig jeg ble for opphengt i sportsterminologi og derfor fintet meg selv ut (pun intended). Ja ja.

Bare kjekt å få tilbakemelding på oppgaven. 

Å telle de hele (skårede mål) var en motsetning til at banen (kan) oppgis i desimaler av mål (areal enhet). Det var altså ikke snakk om halve mål i skåringsprotokollen.

Du får sette deg som mål å løse flere oppgaver, men da må du være mer på banen, om du skal måles mot andre i tråden (puns intended).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et adjektiv som er en avledning av et substantiv. Adjektivet har både forstavelse og etterstavelse. Forstavelsen består av én bokstav. Etterstavelsen er identisk med et mye brukt ord som før ble kalt relativt pronomen, men som nå oftest regnes som subjunksjon. Substantivet i midten av avledningen er noe som ifølge et ordtak er brolagt med gode forsetter. Adjektivet kan brukes til å karakterisere et terreng o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Et adjektiv som er en avledning av et substantiv. Adjektivet har både forstavelse og etterstavelse. Forstavelsen består av én bokstav. Etterstavelsen er identisk med et mye brukt ord som før ble kalt relativt pronomen, men som nå oftest regnes som subjunksjon. Substantivet i midten av avledningen er noe som ifølge et ordtak er brolagt med gode forsetter. Adjektivet kan brukes til å karakterisere et terreng o.a.

Jeg tror det må være "uveisom".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tror det må være "uveisom".

Ja, det var ordet jeg ville fram til. Det ordet har jeg aldri brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, Smultring skrev:

Ja, det var ordet jeg ville fram til. Det ordet har jeg aldri brukt. 

Har du ikke? For meg er det et ganske vanlig ord. Uveisomt, ulendt, kronglete osv.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sammensatt substantiv hvor begge leddene selv er substantiver. Ordets betydning er ikke mulig å tenke seg til, selv om en forstår begge leddene. En skulle tro ordet betydde et kosedyr som en hadde på rommet sitt, men det betyr derimot en opphopning som ofte plasserer seg på steder det er vanskelig å komme til. Ofte brukes en slags "slange" for å få fjernet utysket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Et sammensatt substantiv hvor begge leddene selv er substantiver. Ordets betydning er ikke mulig å tenke seg til, selv om en forstår begge leddene. En skulle tro ordet betydde et kosedyr som en hadde på rommet sitt, men det betyr derimot en opphopning som ofte plasserer seg på steder det er vanskelig å komme til. Ofte brukes en slags "slange" for å få fjernet utysket. 

Hybelkanin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smultring skrev:

Festlig! :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...