Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #221 Del Skrevet 21. juni 2016 30 minutter siden, Smultring skrev: Her bør et ord settes foran "knute" slik at et fast uttrykk framkommer. Bildet er ment å være et hjelpemiddel. Men var det ikke med øks - og ikke sverd - Aleksander den Store løste den Gordiske knuten med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 21. juni 2016 #222 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Den gordiske knute - Wikipedia Endret 21. juni 2016 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #223 Del Skrevet 21. juni 2016 5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Men var det ikke med øks - og ikke sverd - Aleksander den Store løste den Gordiske knuten med? Det aner jeg ikke. Arabellas svar var uansett ordet jeg tenkte på. Jeg vet ikke hva bildet skal illustrere, men det er egnet til å assosiere i riktig retning selv om detaljene ikke skulle stemme med hvordan den gordiske knuten ble løst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #224 Del Skrevet 21. juni 2016 48 minutter siden, Arabella skrev: Den gordiske knute - Wikipedia 47 minutter siden, Smultring skrev: Det aner jeg ikke. Arabellas svar var uansett ordet jeg tenkte på. Jeg vet ikke hva bildet skal illustrere, men det er egnet til å assosiere i riktig retning selv om detaljene ikke skulle stemme med hvordan den gordiske knuten ble løst. Er nok bare jeg som har assosiert hogge med øks, og ikke tenkt på sverd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 21. juni 2016 #225 Del Skrevet 21. juni 2016 Materiale Bruksgjenstand laget av samme materiale Tidsangivelse Betyr noe helt annet på svensk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #226 Del Skrevet 21. juni 2016 Glass 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 21. juni 2016 #227 Del Skrevet 21. juni 2016 22 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Glass Riktig. Jeg må finne noe vanskeligere neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #228 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) 1 time siden, Pawn Hearts skrev: Riktig. Jeg må finne noe vanskeligere neste gang. Det er da bare fint om noen oppgaver er lette. Da kan en prøve seg selv om en ikke er i toppform. Jeg klarte ikke oppgaven din. Et ord som en kan finne som oppslagsord i Tanum-boka. Ordet er et sammensatt substantiv hvor begge leddene faktisk er synonymer til hverandre og til det sammensatte ordet. Leddene er skilt av en fugebokstav. Det sammensatte ordet betegner et levende vesen som er kjent i et fast uttrykk for å kretse rundt en matrett. Endret 21. juni 2016 av Smultring 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #229 Del Skrevet 21. juni 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: Det da bare fint om noen oppgaver er lette. Da kan en prøve seg selv om en ikke er i toppform. Jeg klarte ikke oppgaven din. Et ord som en kan finne som oppslagsord i Tanum-boka. Ordet er et sammensatt substantiv hvor begge leddene faktisk er synonymer til hverandre og til det sammensatte ordet. Leddene er skilt av en fugebokstav. Det sammensatte ordet betegner et levende vesen som er kjent i et fast uttrykk for å kretse rundt en matrett. Kattepus? Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #230 Del Skrevet 21. juni 2016 Det kan kanskje også være hundevalp? Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #231 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattepus? Anonymkode: a95ed...74e Ja, det var ordet jeg tenkte på. Også "pusekatt" er riktig svar. Hadde jeg sett dette før, burde jeg ha tatt med en opplysning om dette: Leddene kan bytte plass og en får enda et synonym. Endret 21. juni 2016 av Smultring 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #232 Del Skrevet 21. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan kanskje også være hundevalp? Anonymkode: a95ed...74e Der synes jeg synonymien blir litt tvilsom. Jeg tror "pus" og "katt" mye oftere kan brukes om hverandre enn "hund" og "valp". Ordet "valp" er mer spesifikt enn "hund". Jeg ser i ordbøker at det også kan brukes om avkom fra visse andre dyr. Jeg vet ikke om det finnes et uttrykk som handler om at en hund går rundt en matrett. Jeg kommer ikke på noen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #233 Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg prøver meg med en oppgave Et substantiv som er et navn på et levende vesen. Dette er satt sammen av to substantiv.(A + B) Det første substantivet (A) er noe som finnes inni mange av de levende skapningene som har det navnet som er satt sammen av de to substantivene, men ikke bare hos disse da det også er slik hos deres artsfrender Det andre substantivet (B) er noe som ofte inntas sammen med kaffe eller vin. Her er ingen fugebokstav brukt. Assosiasjonsord til substantiv A er hav, familieforøkelse. Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #234 Del Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Der synes jeg synonymien blir litt tvilsom. Jeg tror "pus" og "katt" mye oftere kan brukes om hverandre enn "hund" og "valp". Ordet "valp" er mer spesifikt enn "hund". Jeg ser i ordbøker at det også kan brukes om avkom fra visse andre dyr. Jeg vet ikke om det finnes et uttrykk som handler om at en hund går rundt en matrett. Jeg kommer ikke på noen. Du har rett i det Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #235 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Ny oppgave Egennavn Amerikansk Tegneseriefigur Svensk møbel, storselger. Ballettdanser uten hansker Synger om hvitt bryllup Synger om underholderen Alle ledetråder over refererer til ulike personer/gjenstander. Som ekstraoppgave kan dere knytte svaret til alle ledetråder. Endret 21. juni 2016 av Dr. A. Kula Ekstraoppgave Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #236 Del Skrevet 21. juni 2016 2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Ny oppgave Egennavn Amerikansk Tegneseriefigur Svensk møbel, storselger. Ballettdanser uten hansker Synger om hvitt bryllup Synger om underholderen Alle ledetråder over refererer til ulike personer/gjenstander. Disse 2 kan være Billy Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #237 Del Skrevet 21. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse 2 kan være Billy Anonymkode: a95ed...74e Billy er rett, men hvilke Billy er de andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #238 Del Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Billy er rett, men hvilke Billy er de andre? Billy Idol og Billy Simpson? Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 21. juni 2016 #239 Del Skrevet 21. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Billy Idol og Billy Simpson? Anonymkode: a95ed...74e En rett, en feil og en mangler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #240 Del Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev: En rett, en feil og en mangler OK. Billy Idol er rett gjetter jeg Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå