Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #181 Del Skrevet 19. juni 2016 19 minutter siden, Smultring skrev: Vanskelig oppgave! Gi litt mer hjelp? Om du ikke vil løse OPPgaven lenger, kan dette også uttrykkes med verbet. Substantivet forbindes med kjøretøy, men ikke elektriske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #182 Del Skrevet 19. juni 2016 gir? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #183 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) 2 timer siden, Smultring skrev: Siteringstull Gir Bingo! Endret 19. juni 2016 av Dr. A. Kula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2016 #184 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) 19 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Nytt ord med ulik betydning i ubestemt form og verb i presens. Ulike tannhjul, men variant finnes med kjede, men forbindes oftest med håndtak og noen ganger handler. Uttrykker en transaksjon til disfavør av initiatoren, selv om det påstås at denne har det største utbytte. Jeg gir ikke opp så lett: Når man bare skjønner oppgaven, gir svaret seg selv. Ordet er gir. Det er bedre å gi enn å få, særlig juling leste jeg i Donald. Edit: Akkurat litt for sent ute. Endret 19. juni 2016 av Pawn Hearts 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #185 Del Skrevet 19. juni 2016 Ta et norsk synonym for "båtlykt" og fjern den siste bokstaven slik at ordet blir på engelsk. Putt så endelsen "-ere" bak på ordet, og du får et ord som Fremmedordboka definerer slik: henrette ved å henge en fra en lyktestolpe. Hva er verbet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #186 Del Skrevet 19. juni 2016 Uten å ha sjekket ordbok, vil jeg tippe; lanternere? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 19. juni 2016 #187 Del Skrevet 19. juni 2016 8 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Uten å ha sjekket ordbok, vil jeg tippe; lanternere? Det fant jeg også nettopp ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2016 #188 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) Lanternere må være riktig. Stort pluss til Dr. A. Kula som fant løsningen uten å bruke ordbok. Nytt ord: Halvt gresk, halvt latin (men med røtter i gresk), snekra sammen av John Milton for å gi et navn til Satans hovedkvarter i Paradise Lost. I dag brukes det stort sett i overført betydning for å beskrive et kaotisk spetakkel. Endret 19. juni 2016 av Pawn Hearts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #189 Del Skrevet 19. juni 2016 58 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Uten å ha sjekket ordbok, vil jeg tippe; lanternere? Riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #190 Del Skrevet 19. juni 2016 38 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Det er lov å gjette: pandemonium 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2016 #191 Del Skrevet 19. juni 2016 Et øyeblikk siden, Smultring skrev: Det er lov å gjette: pandemonium Og det er helt korrekt. Jeg har litt sansen for ord som har et rent litterært opphav. Pandemonium må brukes med varsomhet, men jeg er glad vi har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #192 Del Skrevet 19. juni 2016 Jeg lager en oppgave med et ord som var nytt for meg. Jeg tror at ordet ikke er nytt for andre her i tråden. Ordet kommer fra norrønt ser jeg i ordbøkene. Ordet er et verb som brukes om en bestemt kategori av levende vesener. Disse vesenene lever i et bestemt element. Ordet kommer til anvendelse når disse skapningene beveger seg mellom sitt rette element og et annet element for å hente næring. I denne prosessen produseres geometriske figurer av en bestemt type. Med "element" tenker jeg på jord, luft, ild og vann (den gamle læren om de fire elementer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #193 Del Skrevet 19. juni 2016 På tide med en oppgave relatert til pågående EM i fotball i Frankrike. Ett ord med flere betydninger. I EM er det viktigst å telle de hele, men hvert lag har nok bare ett med seg til mesterskapet, men dette er nok ikke likt for alle. En vesentlig del av spillet oppgis i brøk eller desimaler av denne, men får å vite nøyaktig må man bruke ordet for å avklare. Gir dette mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #194 Del Skrevet 19. juni 2016 6 minutter siden, Smultring skrev: Jeg lager en oppgave med et ord som var nytt for meg. Jeg tror at ordet ikke er nytt for andre her i tråden. Ordet kommer fra norrønt ser jeg i ordbøkene. Ordet er et verb som brukes om en bestemt kategori av levende vesener. Disse vesenene lever i et bestemt element. Ordet kommer til anvendelse når disse skapningene beveger seg mellom sitt rette element og et annet element for å hente næring. I denne prosessen produseres geometriske figurer av en bestemt type. Med "element" tenker jeg på jord, luft, ild og vann (den gamle læren om de fire elementer). Dykke? Var selv midt i oppgaveløsning når du skrev, så nå er det to å bryne seg på for de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2016 #195 Del Skrevet 19. juni 2016 6 minutter siden, Smultring skrev: Jeg lager en oppgave med et ord som var nytt for meg. Jeg tror at ordet ikke er nytt for andre her i tråden. Ordet kommer fra norrønt ser jeg i ordbøkene. Ordet er et verb som brukes om en bestemt kategori av levende vesener. Disse vesenene lever i et bestemt element. Ordet kommer til anvendelse når disse skapningene beveger seg mellom sitt rette element og et annet element for å hente næring. I denne prosessen produseres geometriske figurer av en bestemt type. Med "element" tenker jeg på jord, luft, ild og vann (den gamle læren om de fire elementer). Det første som slår meg, er at fisk vaker når de spretter opp av vannet for å fange insekter, og når de vaker, dannes det ringer i vannflaten. Jeg tror ordet kommer av det norrøne vókr som betyr våt, men nå er jeg på gyngende grunn eller usikker is eller hva man nå skal kalle det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #196 Del Skrevet 19. juni 2016 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Dykke? Var selv midt i oppgaveløsning når du skrev, så nå er det to å bryne seg på for de andre. Jeg tenkte på at oppgaven kunne ha flere løsninger. Det eneste jeg kan innvende mot din løsning, er at "dykke" ikke kommer fra norrønt. Kanskje kan jeg også innvende at ordet ikke er begrenset i bruken til en spesiell kategori av levende vesener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #197 Del Skrevet 19. juni 2016 2 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Det første som slår meg, er at fisk vaker når de spretter opp av vannet for å fange insekter, og når de vaker, dannes det ringer i vannflaten. Jeg tror ordet kommer av det norrøne vókr som betyr våt, men nå er jeg på gyngende grunn eller usikker is eller hva man nå skal kalle det. Du har helt rett. Etymologien kan jeg ikke, men det var ordet jeg tenkte på. Du forsøker å løpe i kvikksand. Jeg blir ikke overrasket om du lykkes med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #198 Del Skrevet 19. juni 2016 2 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Det første som slår meg, er at fisk vaker når de spretter opp av vannet for å fange insekter, og når de vaker, dannes det ringer i vannflaten. Jeg tror ordet kommer av det norrøne vókr som betyr våt, men nå er jeg på gyngende grunn eller usikker is eller hva man nå skal kalle det. 2 minutter siden, Smultring skrev: Jeg tenkte på at oppgaven kunne ha flere løsninger. Det eneste jeg kan innvende mot din løsning, er at "dykke" ikke kommer fra norrønt. Kanskje kan jeg også innvende at ordet ikke er begrenset i bruken til en spesiell kategori av levende vesener. Tenkte på ringer i vannet og streifet også innom motsatt brytning, men kom ikke på noe ord som beskrev det, derfor ble gjetninger dykke. Men regner med @Pawn Hearts sitt svar tilfredsstiller kriteriene. Noen forslag på min oppgave? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 19. juni 2016 #199 Del Skrevet 19. juni 2016 @Pawn Hearts, tror forøvrig at det heter"på tynn is" (ikke usikker), men det var gjerne et bevisst ordvalg. Ellers tenker jeg du bør klare min oppgave, har observert deg som bidragsyter på Den store EM-tråden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. juni 2016 #200 Del Skrevet 19. juni 2016 5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: @Pawn Hearts, tror forøvrig at det heter"på tynn is" (ikke usikker), men det var gjerne et bevisst ordvalg. Ellers tenker jeg du bør klare min oppgave, har observert deg som bidragsyter på Den store EM-tråden. Tynn is. Det er det som er det faste uttrykket, ja. Og det er synonymt med usikker grunn. Usikker is kan muligens passere, men tynn grunn er bare dumt. Takk for rettelsen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå