Gå til innhold

Kompis fingret meg mens jeg sov

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SuperSonic skrev:

Det kalles frykt. 

Med to vitner til stede, som kunne stoppet det? Nei, sorry. En slik anmeldelse kommer man ingen vei med. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har sittet tre dager i retten etter en voldtekt der gjerningsmannen ble frikjent.

Anonymkode: 3d269...6c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Med to vitner til stede, som kunne stoppet det? Nei, sorry. En slik anmeldelse kommer man ingen vei med. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har sittet tre dager i retten etter en voldtekt der gjerningsmannen ble frikjent.

enig.

Anonymkode: be11d...47b

Skrevet
51 minutter siden, Becky48 skrev:

Hvorfor i all verden la du deg ne og lost som om du sov? Hadde laget et lite helvete, og hadde anmeldt fyren. Og det sier seg selv at du ikke henger med han mer.

Det der passer seg vel ikke å si til noen som nettopp har blitt utsatt for overgrep. (Det vil vel du også si, at det var et overgrep?) Når slike ting skjer er det absolutt ikke uvanlig å bli så sjokkert at man ikke vet hva man skal gjøre, og heller velge å være stille.

Her er en lettlest artikkel (på engelsk) som forklarer det. Dette er fra artikkelen:
"For example, freezing is a brain-based response to detecting danger, especially a predator’s attack. Think deer in the headlights.

As one woman told the Post, “I didn’t say no, but I didn’t really know what to do. I just kind of froze.”

Freezing occurs when the amygdala – a crucial structure in the brain’s fear circuitry – detects an attack and signals the brainstem to inhibit movement. It happens in a flash, automatically and beyond conscious control."

Det at du hadde laget et helvete som du sier, (og da går jeg ut ifra at du mener i den situasjonen), er fint for deg. Men andre folk reagerer ofte annerledes. Det du sa kan godt få Trådstarter til å få dårlig samvittighet og kjenne på anger, og det tror jeg ikke hun trenger nå.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, les artikkelen/linken jeg har her tråden.

Har du lyst til å anmelde gjør du det, hvis du ikke har lyst så gjør du ikke det.

Du MÅ absolutte ingenting. Du har kun ansvar for hva som er best for deg, og vær så snill å holde deg unna denne "kameraten".

Så godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

Jeg ble absolutt ikke frarådet å anmelde. Det var helt opp til meg, og jeg gjorde det. Angrer ikke. 

Anonymkode: 3f3cb...863

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du våknet av at han holdt på, men valgte å late som ingenting og få ham til å tro at du sov videre? Du kommer ingen vei med å anmelde dette. 

Som jeg sa i kommentaren jeg postet tidligere, det er veldig vanlig at folk i sånne situasjoner "fryser" og ikke vet hva de skal gjøre. Det er en vanlig respons på frykt, fare og sjokk. Google gjerne "why do rape victims freeze". Så akkurat det skal nok ikke ha så mye å si.

Og om hun skal anmelde eller ikke er helt opp til henne, og jeg synes det blir feil av fremmede her inne på KG, spesielt anonyme brukere, å si til henne at hun ikke burde anmelde. Hva med å heller anbefale henne å kontakte noen for råd? Hvem som helst, enten familie, venner, lege (for en eventuell henvisning til psykolog) eller noen andre. Da kan noen som kjenner henne og hennes situasjon, råde henne derfra. Eller iallefall sende henne dit der hun kan få råd til hva neste steg er.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit i anmeld, saken kommer til å bli henlagt på 5 min.  Waste of Time.

Men ja det seksuelt overgrep,så hold deg unna han-hvem vet hva han finner på en annen gang.og det verste er at sikkert ikke kommer til å skjønne at han gjort noe galt..

http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/

lik reagerer Anne Bitsch, forsker og forfatter, på spørsmålet «Ville du selv anmeldt en voldtekt?». Etter å ha fulgt en rekke voldtektssaker i rettssystemet, er hun ikke i tvil:

- Jeg hadde aldri i livet utsatt meg selv for det. Ikke med kunnskapen jeg har om hvordan rettssystemet fungerer. Det er utrolig trist å si det. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde litt mer tiltro, sier forskeren. Hun er ikke alene.

Jeg vet ikke om jeg ville rådet mine døtre til å anmelde en voldtekt. Jeg vet ikke om jeg ville utsatt dem for belastningen, sier bistandsadvokat Arnhild Skretting.

A-magasinet har de siste månedene intervjuet flere titalls advokater, forskere, leger, psykologer, voldtektsofre og pårørende. En rekke av dem sier at de tror de ikke ville anmeldt en voldtekt. Mange av dem vil ikke si det på trykk, fordi de frykter signaleffekten, og fordi de prinsipielt mener at så alvorlige forbrytelser bør anmeldes. Så godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

«Gå heller videre», sier de. «Få behandling.» «Tenk på helsa.»

Siri Thoresen, en av landets mest anerkjente voldsforskere, oppsummerer det slik:

- At man kan ha mer å tape på å anmelde, enn på å la være, er en fallitterklæring som ikke er en rettsstat verdig.

nei, jeg ble rett og slett kvalm av å lese dette her. for all del la voldtekterne gå fri og la dem fortsette med det de holder på med. Bare la dem voldta flere uten konsekvenser.

har ikke vært i samme situasjon selv men eg hadde ikke latt de gå. Hadde flere turd å gå frem med dette hadde dette sikkert ikke vært så stort problem som det er nå. jo mer fokus det er på temaet jo bedre vil det jo bli for de som blir utsatt for dette. bare se hvor stor fremskritt india har gjort, selv om de har en lang vei å gå.

å anmelde en for overgrep, selv om det blir henlagt, vil dette henge over personen og skjer det igjen, går det kanskje et lys opp for politiet. og kanskje skjønner personen alvoret og kanskje ikke vil gjøre det igjen.  

Anonymkode: c5a97...6db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Og om hun skal anmelde eller ikke er helt opp til henne,

Helt enig at det er opptil henne, men jeg synes det er litt spesielt at du drar kun ut en anonym da det er 5-6 bruker som sier

Du SKAL anmelde!

Du MÅ anmelde!

Jeg gjorde for min døtre!

Det er det eneste rette å gjøre!

Og ja dette er ordene de har brukt i sine innlegg.

Hvorfor kan de si at hun skal anmelde, men jeg kan ikke si at jeg ser ikke vitsen med anmelde med den kunnskapen jeg har, og hvorfor er det mitt ansvar å si dettte?

" Hva med å heller anbefale henne å kontakte noen for råd? Hvem som helst, enten familie, venner, lege (for en eventuell henvisning til psykolog) eller noen andre. Da kan noen som kjenner henne og hennes situasjon, råde henne derfra. Eller iallefall sende henne dit der hun kan få råd til hva neste steg er."

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst til å anmelde gjør du det, hvis du ikke har lyst så gjør du ikke det.

Du MÅ absolutte ingenting. Du har kun ansvar for hva som er best for deg, og vær så snill å holde deg unna denne "kameraten".

Så godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

Jeg ville aldri bidratt til å la en voldtektsmann gå videre til neste offer dersom jeg kunne forhindre det. Jeg ser heller ikke at dette er anbefalt av folk som jobber med voldtektsofre.... Det er helt forferdelig å anbefale folk å la det gå...Jeg er rystet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Jeg ville aldri bidratt til å la en voldtektsmann gå videre til neste offer dersom jeg kunne forhindre det. Jeg ser heller ikke at dette er anbefalt av folk som jobber med voldtektsofre.... Det er helt forferdelig å anbefale folk å la det gå...Jeg er rystet!

Det er fordi du ikke har lest artikkelen http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/

Det står der svart på hvitt, det er ikke noe jeg har tatt ut av den løse luften.

Det er faktisk det første artikkelen starter med. I 5 avsnitt står det 

I de artikkelen har det blitt spurt å godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

Voldtekstofre og eksperter forklarer hvorfor:

Ofre

Bistandsadvokater

Hjelpeapparat

Politi

påtalemyndighe

Forskere

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

-Å... det var det siste spørsmålet jeg håpet du skulle stille. Får jeg lov å svare pass?

Slik reagerer Anne Bitsch, forsker og forfatter, på spørsmålet «Ville du selv anmeldt en voldtekt?». Etter å ha fulgt en rekke voldtektssaker i rettssystemet, er hun ikke i tvil:

- Jeg hadde aldri i livet utsatt meg selv for det. Ikke med kunnskapen jeg har om hvordan rettssystemet fungerer. Det er utrolig trist å si det. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde litt mer tiltro, sier forskeren. Hun er ikke alene.

99 av 100 voldtektssaker ender uten fellende dom. Voldtekstofre og eksperter forklarer hvorfor:

OfreBistandsadvokaterHjelpeapparatPoliti og påtalemyndighetForskere

- Jeg vet ikke om jeg ville rådet mine døtre til å anmelde en voldtekt. Jeg vet ikke om jeg ville utsatt dem for belastningen, sier bistandsadvokat Arnhild Skretting.

A-magasinet har de siste månedene intervjuet flere titalls advokater, forskere, leger, psykologer, voldtektsofre og pårørende. En rekke av dem sier at de tror de ikke ville anmeldt en voldtekt. Mange av dem vil ikke si det på trykk, fordi de frykter signaleffekten, og fordi de prinsipielt mener at så alvorlige forbrytelser bør anmeldes. Så godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

«Gå heller videre», sier de. «Få behandling.» «Tenk på helsa.»

Siri Thoresen, en av landets mest anerkjente voldsforskere, oppsummerer det slik:

- At man kan ha mer å tape på å anmelde, enn på å la være, er en fallitterklæring som ikke er en rettsstat verdig.

Det er riksadvokat Tor-Aksel Busch enig i.

- Om man ikke anmelder voldtekt, er det ikke bare en fallitterklæring for politi- og påtalemyndighet. Det er også en fallitterklæring for oss som samfunn, og for mann-kvinne-relasjonen, sier han.

http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig at det er opptil henne, men jeg synes det er litt spesielt at du drar kun ut en anonym da det er 5-6 bruker som sier

Du SKAL anmelde!

Du MÅ anmelde!

Jeg gjorde for min døtre!

Det er det eneste rette å gjøre!

Og ja dette er ordene de har brukt i sine innlegg.

Hvorfor kan de si at hun skal anmelde, men jeg kan ikke si at jeg ser ikke vitsen med anmelde med den kunnskapen jeg har, og hvorfor er det mitt ansvar å si dettte?

" Hva med å heller anbefale henne å kontakte noen for råd? Hvem som helst, enten familie, venner, lege (for en eventuell henvisning til psykolog) eller noen andre. Da kan noen som kjenner henne og hennes situasjon, råde henne derfra. Eller iallefall sende henne dit der hun kan få råd til hva neste steg er."

Var det deg jeg svarte...? Ser det er en annen Anonymkode.

Uansett, så svarte jeg på akkurat den kommentaren fordi jeg synes det er mye verre å si til noen at de ikke må anmelde, enn å si at de må anmelde. La oss si at hun hører på rådet om å ikke annmelde. Kanskje ombestemmer hun seg om et par måneder, og vil anmelde da. Da blir det mye vanskeligere å huske på detaljer o.l. da. Jeg mener også å ha hørt at jo lengre tid det tar mellom episoden med overgrep og anmeldelse, jo vanskeligere blir det å komme noen vei med det.

Men om hun anmelder , og forteller alle detaljene rundt det, er det iallefall gjort og prosessen er i gang. Hun kommer mest sannsynlig til å få støtte av eventuell psykolog og lege, og ikke minst venner og familie. I tillegg kan en anmeldelse av denne fyren være nok til at han innser hvor ille  det han gjorde var, og han gjør det forhåpentligvis aldri igjen.

Men som sagt, det er helt opp til henne og jeg håper virkelig hun tar kontakt med noen IRL som kan hjelpe henne. Men som jeg sa, så synes jeg det er verre å si til noen at de ikke burde anmelde, enn å si at de burde anmelde. Men i en perfekt verden hadde vi alle kanskje skulle lagt ut linker og telefonnumre til folk hun kan kontakte for hjelp, og ikke blande oss så mye i akkurat anmeldelsen. For tenk om hun ender opp med å bli redd og ikke si noe til noen, og får seriøse, psykiske problemer pga. det som har skjedd?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du ikke har lest artikkelen http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/

Det står der svart på hvitt, det er ikke noe jeg har tatt ut av den løse luften.

Det er faktisk det første artikkelen starter med. I 5 avsnitt står det 

I de artikkelen har det blitt spurt å godt som alle som jobber med voldtektsutsatte, bekrefter at de flere ganger har frarådet ofrene å anmelde. Selv om de tror på klientene og pasientene sine, vet de hvor stor belastningen kan være, og hvor liten sjansen er for en fellende dom.

Voldtekstofre og eksperter forklarer hvorfor:

Ofre

Bistandsadvokater

Hjelpeapparat

Politi

påtalemyndighe

Forskere

Detter er da kun i de tilfellene hvor det mangler beviser, vitner eller dokumentasjon.

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du interesse av at noen lar være å anmelde?

TS gjør helt riktig det hun selv vil, og bør anmelde det da han har begått overgrep og det mens andre var i rommet. Skulle de ha merket noe og ikke stoppet det fortjener de straff de og. 

Det TS opplevde var utnyttelse, overgrep og voldtekt. Og det er faen ikke greit. 

Jeg ville samlet bevis på sms/Facebook, og først spurt ham hva som egentlig skjedde. 

Endret av Phaedra
Ryddet for spekulasjoner til skade for omtalte. Phaedra,adm
Skrevet

Æsj for en ekkel taper. 

• Liker 1
Gjest Fjotteri
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med to tilstede som hun ikke visste om ville være med på å få det til å bli en gjengvoldtekt om hun gav tegn til å være våken og gjøre motstand kan og være et alternativ. 

Som jeg personlig hadde blitt redd for. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Var det deg jeg svarte...? Ser det er en annen Anonymkode.

Uansett, så svarte jeg på akkurat den kommentaren fordi jeg synes det er mye verre å si til noen at de ikke må anmelde, enn å si at de må anmelde. La oss si at hun hører på rådet om å ikke annmelde. Kanskje ombestemmer hun seg om et par måneder, og vil anmelde da. Da blir det mye vanskeligere å huske på detaljer o.l. da. Jeg mener også å ha hørt at jo lengre tid det tar mellom episoden med overgrep og anmeldelse, jo vanskeligere blir det å komme noen vei med det.

Men om hun anmelder , og forteller alle detaljene rundt det, er det iallefall gjort og prosessen er i gang. Hun kommer mest sannsynlig til å få støtte av eventuell psykolog og lege, og ikke minst venner og familie. I tillegg kan en anmeldelse av denne fyren være nok til at han innser hvor ille  det han gjorde var, og han gjør det forhåpentligvis aldri igjen.

Men som sagt, det er helt opp til henne og jeg håper virkelig hun tar kontakt med noen IRL som kan hjelpe henne. Men som jeg sa, så synes jeg det er verre å si til noen at de ikke burde anmelde, enn å si at de burde anmelde. Men i en perfekt verden hadde vi alle kanskje skulle lagt ut linker og telefonnumre til folk hun kan kontakte for hjelp, og ikke blande oss så mye i akkurat anmeldelsen. For tenk om hun ender opp med å bli redd og ikke si noe til noen, og får seriøse, psykiske problemer pga. det som har skjedd?

Jeg er ikke den eneste,det har vært en til.

Tror du ikke at vi sier dette for hennes eget beste, at vi faktisk ikke tror at det kommer noe godt ut av det.

Jeg synes det er verre å bruke ord som, det eneste rette, det er veldig viktig, du MÅ, du SKAL-

enn å si jeg anbefaler deg ikke-og faktisk komme med grunner til det, enn at du har ett ansvar ovenfor andre kvinner.

Vi har ikke sagt at SKAL/MÅ ikke, men kun at vi anbefaler, stor vesentlig foskjell.

Vi har også sagt at det er opp til henne om hun skal anmelde eller ikke,det er hun som må bestemme hva som rett for henne og at hun kun har ansvar for seg selv.

Ikke at hun SKAL,MÅ, har ett ANSVAR og at det er det som er det eneste rett er å ikke anmelde,det er det kun dere andre som har gjort.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den eneste,det har vært en til.

Tror du ikke at vi sier dette for hennes eget beste, at vi faktisk ikke tror at det kommer noe godt ut av det.

Jeg synes det er verre å bruke ord som, det eneste rette, det er veldig viktig, du MÅ, du SKAL-

enn å si jeg anbefaler deg ikke-og faktisk komme med grunner til det, enn at du har ett ansvar ovenfor andre kvinner.

Vi har ikke sagt at SKAL/MÅ ikke, men kun at vi anbefaler, stor vesentlig foskjell.

Vi har også sagt at det er opp til henne om hun skal anmelde eller ikke,det er hun som må bestemme hva som rett for henne og at hun kun har ansvar for seg selv.

Ikke at hun SKAL,MÅ, har ett ANSVAR og at det er det som er det eneste rett er å ikke anmelde,det er det kun dere andre som har gjort.

Sorry jeg har lest litt feil det er par stkr i tilegg til meg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fjotteri skrev:

Med to tilstede som hun ikke visste om ville være med på å få det til å bli en gjengvoldtekt om hun gav tegn til å være våken og gjøre motstand kan og være et alternativ. 

Som jeg personlig hadde blitt redd for. 

Det er et godt poeng! Nå ble hun nettopp sveket av kompisen, hun kunne ikke vite eller være forberedt på at noe slikt skulle skje. 

Må også si at jeg er så glad for at folk som PaperFlower deler litt kunnskap her. Det overrasker meg fortsatt at folk ikke vet at en vanlig reaksjon på overgrep er å "fryse". Det er så lett å si at hadde det vært meg så hadde jeg gjort slik og slik,men det kan man faktisk ikke vite. Og det er virkelig å legge stein til byrden å fortelle en som har vært utsatt for overgrep hva vedkommende burde ha gjort.

Kjære Ts: Betro deg til noen. Si ifra til (eks)kompisen at dette var et overgrep og overhodet ikke ok. Det er dessverre endel som tror det bare er til å utnytte folk som sover/ikke er i stand til å gjøre motstand. Søk hjelp om du sliter med dette i etterkant.  Og prøv som best er å ikke ta til deg de vonde ordene som noen kommer med her. Du er ikke alene om å reagere som du gjorde, og det er han som har gjort noe galt, ikke du. 

Anonymkode: a0706...609

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter en hyggelig kveld med litt innabors ble det straks mer enn jeg tåler, så sovnet jeg i fanget på en av mine godeste kompiser gjennom flere år. Vi har hatt det klart hvor ståa har stått mellom hverandre hele tiden. Plutselig våknet jeg med to fingre inni vaginaen min. Jeg ble helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg latet som jeg sov videre. Oppi det hele satt det to andre kompiser i samme rom, når de så på film mens han gjorde dette mot meg.

Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette videre?

Anonymkode: 5ba32...115

Jeg synes du burde få bevis, ved å ta opptak med mobilen mens du konfronterer ham, og får ham til å innrømme det.  Ta vare på trusa, hvis den ikke er vasket  

Snakk evt med de andre som var der, og spør om de ikke så noe, og hvorfor de ikke gjorde noe for å stoppe ham. Ta opp samtalen  

Så anmelder du ham for seksuelt overgrep. Selv om du ikke får bevis på tape kan en anmeldelse gjøre at han ikke tør å utnytte  andre senere. 

Og så dropper du ham selvsagt som "venn", med mindre han legger seg så flat som en lus, og du vil tilgi ham og hå videre  

Lykke til, synd han var sånn drittsekk mot deg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler ikke gjøre det den bruker skriver her, du risikere mye for lite, det er ikke en gang sikkert at de kommer i fengsel, og hvis de gjør det blir det en kort periode, og de kan være hevnlyste når de kommer ut,

Nei, det kan gå galt på så mange måter,

her må du beskytte deg selv.

Hvis du ønsker å anmelde,så la polititet gjøre etterforskningen enn la sitausjonen eskalere mer unødvendig enn den må.

Jeg vil gå utifra at du blir anbefalt ikke anmelde da du ikke har vitner, bevis eller dokumentasjon. Og at du blir anbefalt å ikke følge rådet til den bruker over meg.

Men det vet politiet bedre enn meg. Snakk med de.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...