Gå til innhold

Utbrenhet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vært utbrent og kommet seg ut av det? Hva gjorde dere? Jeg er det nå og trenger sårt alle de tips dere måtte ha til meg. Alt mottas med stor takk :helen:

Anonymkode: 25113...6b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?? :icon_frown:

AnonymBruker
Skrevet

Noen må da ha noe å si her vel ??? Har ikke erfart dette. Men det har vel mange ? Men fant endel interessant når jeg googlet : utbrent. Ellers bare: klem og lykke til. :) 

Anonymkode: 6c5f3...b48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent etter noen intense år hvor jeg hadde små barn og startet opp butikk. Jeg har alltid vært "flink pike" i omtrent alle sammenhenger, og jobb intet unntak. Jeg endte opp med morgener hvor jeg knapt orket å stå opp av senga. Da forstod jeg at noe var galt.

Jeg sluttet å være tilgjengelig utenom arbeidstid, og gikk gjennom en selvgranskning hvor jeg måtte sette verdiene mine opp og jobbforventninger ned. Jeg har gått lenge i sykemelding og har nå skiftet jobb. Energien og arbeidslyst er på vei tilbake :-)

Anonymkode: 59977...af9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den Sunday, June 12, 2016 at 13.05, AnonymBruker skrev:

Noen her som har vært utbrent og kommet seg ut av det? Hva gjorde dere? Jeg er det nå og trenger sårt alle de tips dere måtte ha til meg. Alt mottas med stor takk :helen:

Er du selvdiagnostisert med utbrenthet? Vanligvis må man bli flinkere til å ta hensyn til seg selv og ikke si ja alle steder og til alle situasjoner.

Men er du rammet av fatigue eller ME så er saken en annen. 

Anonymkode: 28d23...0d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor mange år som er mest normalt å være utbrent? Er det normalt å være utbrent i 4-5 år?

Anonymkode: 24871...79f

AnonymBruker
Skrevet

Legen min gav klar beskjed om at jeg burde bytte jobb siden daværende overordnede ikke var helt "god". Legen skrev også brev til bedriftslegen (etter sigende med store bokstaver).

Jeg tok legen på ordet.

Anonymkode: 13d04...5fe

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor mange år som er mest normalt å være utbrent? Er det normalt å være utbrent i 4-5 år?

Er du utbrent, så må du legge om livet ditt for å bli bedre. Fortsetter du å kjøre kroppen som du kjører en bil uten drivstoff, så kommer du ikke ut av utbrenthet. Skikkelig utbrente klarer ingenting de møter veggen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Human Design, det er et system for å leve riktig i forhold til sin unike sammensetning. Om du lager et kart og forteller meg hvilken auratype, autoritet og profil du har, kan jeg gi noen raske stikkord. Det har hjulpet meg. Hovedgreia med det er å lære å ta riktige avgjørelser så du ikke havner i noe som brenner deg ut, men i et arbeid/livssituasjon/forhold som gir energi istedenfor.

http://www.jovianarchive.com/

Anonymkode: d0bee...1b2

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utbrent, så må du legge om livet ditt for å bli bedre. Fortsetter du å kjøre kroppen som du kjører en bil uten drivstoff, så kommer du ikke ut av utbrenthet. Skikkelig utbrente klarer ingenting de møter veggen. 

Så det er mulig å være utbrent i så mange år, om man ikke roer ned?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en forskjell på å være utbrent og generelt sliten av alt. Utbrent er for meg å nesten ikke orke å ta seg av hus og barn, bare ligge i senga osv. Slik endte jeg opp, men dette var etter 2 år med mye stress og arbeidspress, forventningspress og ja, you name it. I tillegg har vi et barn med ADD og har ingen familie/ avlastning. Jeg var SLITEN - skikkelig sliten i flere år før jeg følte at det virkelig sa pang! Så i mitt hode blir man ikke bare utbrent på dagen. Man må ha pushet seg selv over kanten , tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en forskjell på å være utbrent og generelt sliten av alt. Utbrent er for meg å nesten ikke orke å ta seg av hus og barn, bare ligge i senga osv. Slik endte jeg opp, men dette var etter 2 år med mye stress og arbeidspress, forventningspress og ja, you name it. I tillegg har vi et barn med ADD og har ingen familie/ avlastning. Jeg var SLITEN - skikkelig sliten i flere år før jeg følte at det virkelig sa pang! Så i mitt hode blir man ikke bare utbrent på dagen. Man må ha pushet seg selv over kanten , tenker jeg.

Det er sant. Jeg er diagnosert med kronisk utmattelse, men jeg var en gang i tiden usikker om jeg kunne være utbrent. Jeg vet ikke om det er normalt å være utbrent i så lang tid, skjønner du.

Håper at du har det bedre den dag i dag!

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utbrent, så jar du brent opp lyset, for å si det slik. Da er det ikke mer igjen å brenne. (Altså du er sengeliggende, og totalt ute av stand til det meste. )Tviler på at du er utbent, da hadde du forstått hva det innebærer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Jeg er diagnosert med kronisk utmattelse, men jeg var en gang i tiden usikker om jeg kunne være utbrent. Jeg vet ikke om det er normalt å være utbrent i så lang tid, skjønner du.

Håper at du har det bedre den dag i dag!

OK. Hm, kronisk utmattelse. Høres jo ikke noe særlig ut. Og det kan nok minne veldig om utbrenthet? Kan jeg spørre hvorfor du ble diagnostisert med kronisk utmattelse?

AnonymBruker
Skrevet

Er man utbrent så sier det stopp, kroppen sier stopp, man kommer seg ikke utav senga. Jeg har diagnosen fatigue, og jeg sov i 3 uker før jeg kom meg i morgenkåpa og var bevisst mine omgivelser. Er langtidssykemeldt, er bedre i dag, men det er fremdeles vei å gå før jeg kan tenke å gå tilbake på jobb

Anonymkode: 182b5...7c7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utbrent, så jar du brent opp lyset, for å si det slik. Da er det ikke mer igjen å brenne. (Altså du er sengeliggende, og totalt ute av stand til det meste. )Tviler på at du er utbent, da hadde du forstått hva det innebærer. 

Les mine andre svar takk....

Du kan komme deg etter å være utbrent. Du er ikke utbrent livet ut.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Hm, kronisk utmattelse. Høres jo ikke noe særlig ut. Og det kan nok minne veldig om utbrenthet? Kan jeg spørre hvorfor du ble diagnostisert med kronisk utmattelse?

Ja, det minner litt om utbrenthet og det var derfor det var noe usikkert i begynnelsen hva jeg egentlig hadde. Det var noe som ikke stemte, og jeg gikk til legen for å finne utav hva det kunne være. Jeg hadde i lengre tid presset meg gjennom et tøft liv, jeg hadde nettopp opplevd noe traumatisk, og jeg hadde hatt infeksjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utbrent, men er på bedringens vei nå. Jeg ble utbrent allerede som 12-åring, men jeg forsto ikke at jeg var utbrent. Jeg vekslet mellom å være sengeliggende, og å prøve å presse meg til å klare alt det som jeg skulle klare. Helt til jeg møtte veggen og ble sengeliggende igjen. Slik gikk hele ungdomstiden, og i begynnelsen av 20-årene falt jeg helt ut av studiene og arbeidslivet. Først i slutten av 20-årene ble jeg diagnostisert med utbrenthet og forsto at jeg måtte slutte å presse meg. Det første året var jeg fullstendig sengeliggende. Det er utrolig viktig å tillate seg å hvile når du er utbrent. Etter et år med fullstendig hvile begynte energien å komme tilbake sakte men sikkert. Da begynte jeg å jobbe med å øke aktivitetsnivået veldig sakte, og alltid gjøre mindre enn jeg trodde at jeg kunne klare. Dette har jeg holdt på med de siste 12 årene. Det går veldig sakte og med mange tilbakeskritt. Men nå har jeg faltisk kommet så langt at jeg kan jobbe 20%. Det er vanskelig å balansere aktivitetsnivået. Jeg har prøvd å mosjonere litt i tillegg til jobben, men har ikke fått det til å fungere. Jeg får fort feber og influensasymptomer om jeg gjør for mye. I perioder har jeg mindre overskudd enn ellers, og da går alle kreftene med til å jobbe. Da får jeg hjelp til å vaske hjemme, og får levert ferdig mat på døren.

Anonymkode: 4963c...d22

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les mine andre svar takk....

Du kan komme deg etter å være utbrent. Du er ikke utbrent livet ut.

Har jeg noe sted påstått at du forblir utbrent for resten av livet når du først er utbrendt en gang? Har DU lest hva jeg har skrevet og svart på i denne tråden? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...