stan Skrevet 12. juni 2016 #1 Del Skrevet 12. juni 2016 Jeg tenker ofte at matematikk er en slags felles "dagdrøm" eller fantasi verden. En fantasiverden delvis forbi og bortenfor ordene. Derfor har vi laget symboler og notasjoner for å beskrive det ord ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 13. juni 2016 #2 Del Skrevet 13. juni 2016 Den 12.06.2016 at 9.34, stan skrev: Jeg tenker ofte at matematikk er en slags felles "dagdrøm" eller fantasi verden. En fantasiverden delvis forbi og bortenfor ordene. Derfor har vi laget symboler og notasjoner for å beskrive det ord ikke kan. Matte er veldig anvendelig om en skjønne det. Dessuten er det gøy når en forstår at en kan bruke det intelligent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 13. juni 2016 59 minutter siden, debatant skrev: Matte er veldig anvendelig om en skjønne det. Dessuten er det gøy når en forstår at en kan bruke det intelligent Det er jo noe av det virkelig fascinerende med matematikken, den evnen den har til å beskrive verden. Men eksisterer matematikken uten mennesker? Fant vi på den, eller er den der hele tiden, men vi tok den i bruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 13. juni 2016 #4 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Den 13.6.2016 at 14.58, stan skrev: Det er jo noe av det virkelig fascinerende med matematikken, den evnen den har til å beskrive verden. Men eksisterer matematikken uten mennesker? Fant vi på den, eller er den der hele tiden, men vi tok den i bruk? 2+2 var 4 lege før det ble bevist. Planetene fulgte Kelpers lover lenge før Kepler oppdaget dem. På meg virker det som om Matte er et språk Gud brukte da Han skapte universet. Endret 18. juli 2016 av debatant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 13. juni 2016 13 minutter siden, debatant skrev: 2+2var 4 lege før det ble bevist. Planetene fulgte Kelpers lover lenge før Kepler oppdaget dem. På meg virker det som om Matte er et språk Gud brukte da Han skapte universet. Så ideene er evige? Før noen tenkte på demokrati, pi eller skjønnhet var ideene der, ventende på å bli oppdaget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Del Skrevet 14. juni 2016 Anonymkode: 660ef...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 14. juni 2016 #7 Del Skrevet 14. juni 2016 Jeg tenker at matematikk er hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 14. juni 2016 #8 Del Skrevet 14. juni 2016 Matematikken er et aksiomatisk-deduktivt system: Den bygger på en rekke gitte forutsetninger, og alle resultater kan utledes av disse. Det betyr også at sannhetsgehalten i matematiske dommer avhenger av om de er i overensstemmelse med aksiomene og utledningen av disse. Videre kan det, slik f.eks. Kant gjør, argumenteres for at matematiske dommer er syntetisk a priori. At dommene er analytiske, betyr at predikatet ikke er en del av subjektet, og at de er a priori, betyr at de er uvhengige av erfaring. Selv om man kan si at matematisk kunnskap er a priori, betyr det ikke at våre tallsystemer er det. Vi er vant til et titallsystem, men det finnes folk som mener det ville vært mer praktisk med et tolvtallsystem. Dette gir selvsagt naturen blanke i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Del Skrevet 14. juni 2016 17 timer siden, stan skrev: Så ideene er evige? Før noen tenkte på demokrati, pi eller skjønnhet var ideene der, ventende på å bli oppdaget? Platon og idéenes verden Anonymkode: 04b6d...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Platon og idéenes verden Anonymkode: 04b6d...b81 Akkurat. Tanken min er at matematikk er et felles dypdykk inn i ideenes verden. Fordi det vi finner der er vanskelig å beskrive med ord prøver vi å lage et eget språk for å uttrykke de ideene vi finner. Men lager vi den verdenen, eller er den det uavhengig av oss mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 14. juni 2016 #11 Del Skrevet 14. juni 2016 21 timer siden, stan skrev: Så ideene er evige? Før noen tenkte på demokrati, pi eller skjønnhet var ideene der, ventende på å bli oppdaget? Ta en kikk på denne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. juni 2016 Forfatter #12 Del Skrevet 17. juni 2016 Den 14.6.2016 at 19.52, debatant skrev: Ta en kikk på denne: Jo, jeg forventet vel noe slikt. Har selv tenkt en del langs samme linjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå