Gå til innhold

Dårlige venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du eller har du hatt noen dårlige venner? På hvilken måte mener du at de er det?

Anonymkode: 7ca54...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei,

Når jeg tenker over det har jeg kun hatt dårlige venner. Dette mener jeg pga av følgende:

• "Alle" ringte og ville treffe meg når de hadde problemer de trengte hjelp til eller når de trengte å låne penger
  • Ei av mine tidligere bestevenninner la an på to av mine (nå eks) kjærester mens de var i forhold med meg.
  • Flere tidligere venninner har spredd usanne rykter om meg
  • Når det ble arrangert fester, middager osv ble jeg ikke invitert. Da var det jo ingen problemer som måtte løses.
  • De gangene hvor jeg har behøvd å snakke med "venner" om mine problemer, hadde de det "travelt" og var opptatt

Etter at jeg sluttet å være dumsnill, naiv og sa i fra at dette kom jeg ikke til å akseptere lenger, så har jeg ikke hørt noe fra noen av dem. Det som er skuffende er at det viste seg at storparten av de menneskene jeg kalte "venner" bare utnyttet meg. Nå har jeg ingen venner :icon_frown: Det er trist...

Anonymkode: 4e373...2d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Når jeg tenker over det har jeg kun hatt dårlige venner. Dette mener jeg pga av følgende:

• "Alle" ringte og ville treffe meg når de hadde problemer de trengte hjelp til eller når de trengte å låne penger
  • Ei av mine tidligere bestevenninner la an på to av mine (nå eks) kjærester mens de var i forhold med meg.
  • Når det ble arrangert fester, middager osv ble jeg ikke invitert. Da var det jo ingen problemer som måtte løses.
  • De gangene hvor jeg har behøvd å snakke med "venner" om mine problemer, hadde de det "travelt" og var opptatt

Etter at jeg sluttet å være dumsnill, naiv og sa i fra at dette kom jeg ikke til å akseptere lenger, så har jeg ikke hørt noe fra noen av dem. Det som er skuffende er at det viste seg at storparten av de menneskene jeg kalte "venner" bare utnyttet meg. Nå har jeg ingen venner :icon_frown: Det er trist...

:essen2:Ja, men de var jo aldri ordentlige ekte venner, det som betyr noe- du kan treffe nye mennesker og få nye gode venner som setter pris på deg.:hjerte:

Anonymkode: 20c12...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Men du har selvrespekten i behold! Det er bedre enn falske venner :) Plutselig finner du noen som liker deg for den du er og vil tilbringe tid med deg fordi de liker deg som person! Og disse er det verdt å vente på! 1 ekte venn er bedre enn 2000 falske

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har lyst til å gi deg en stor klem! 

Har aldri hatt ekte venner selv. Inntil jeg møtte ei som bare har vært genuint interessert i å ha være ekte venn med meg. Noen ganger kan det jo selvsagt oppstå uenigheter, men det betyr for meg bare at vi er i et sunt venneforhold der vi kan si fra til hverandre om ting. Ellers kan vi snakke med hverandre om det aller meste, og jeg tror begge føler at vi har et symmetrisk og balansert venninneforhold <3

Det jeg ville med dette er å si at de er der nok, om du bare ser deg rundt og blir kjent med "ekte mennesker". For min del kom denne venninnen av seg selv og tok kontakt med meg, men de fleste er sjenert og usikre på seg selv, sånn som oss. Og det er nok flere av oss enn vi aner.

Har alltid misunt de som har en venninnegjeng på 4-10 stykker og kan si at man skal "spise med jentene", på shopping/ut med jentene" osv. Men i det store og hele tror jeg dette i de aller fleste tilfeller er overfladiske jentegjenger der et veldig lite fåtall av dem - om det er noen - kan snakke med hverandre om personlige ting og være skikkelig nære venninner. Og sånne overfladiske greier har jeg nok funnet ut at ikke passer for meg overhodet :-) 

Men håper jeg slipper å være noe mer bitter i fremtiden for hvor lite mine "gamle venninner" egentlig har brydd seg om MEG, i motsetning til praktiske, materialistiske og økonomiske fordeler ved å være venninne med meg. Når disse fordelene forsvant, så forsvant også interessen....

Anonymkode: 85c46...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler for å ramse opp jeg også:

- et par av dem stjal fra meg. MYE. 

- en av dem ville bare være sammen med meg fordi jeg bodde på et kult sted i sentrum i en fin leilighet. Nå som jeg bor (fortsatt i sentrum) i en hybelleilighet så er det null interesse for å besøke og være sammen med meg der

- jeg var ikke like pen som den ene venninnen, derfor super å ha med seg på fest som en skygge.

- hadde i en periode en god del penger, og ble forventet å bruke mye penger på ditt og datt, særlig på byen 

- en med sosial angst og mindreverdighetskomplekser for å ikke være classy nok forventet at jeg skulle bli med på alt som hun forlangte som dessuten kostet mye penger, hvis ikke var jeg en dårlig venninne. 

- en mobbet meg alltid når vi var sammen, særlig foran andre mennesker, for å fremheve seg selv

- de fleste har brukt meg periodevis når de hadde mangel på kulere venninner, men når disse kulere venninnene dukket opp i ny og ne, så var jeg usynlig

- et par alenemødre utnyttet meg som barnevakt - et par ganger gjorde jeg det gratis som venninne, dette eskalerte til å bli forlanget av meg (gratis) til to ganger i uken 

- et par har bedt om å få mat av meg og da jeg sa det var greit, forsynte de seg i store mengder. Jeg var student og de var ikke det. Senere ble jeg spurt om de kunne få alkohol av meg, jeg sa selvsagt nei!

- noen har plutselig blitt interessert i den fyren jeg har "holdt på med", etter at det ble noe mellom oss. Når det tok slutt, dabbet interessen helt fra deres side

- ei "kuppet" andre venninner jeg hadde, slik at jeg ikke lengre var noe interessant for denne venninnen, selvsagt var begge da dårlige venninner. Men stygt gjort likevel

- ei forlangte at vi skulle henge med hennes venninner, men vi kunne aldri henge med mine. Generelt fjortisoppførsel og selvmotsigende handlinger imot meg

- pluss pluss pluss....

...Tja, det blir jo en god del når man tenker over!! Det sikkert ut som jeg har hatt en hel haug med dårlige venninner, og det har nok vært en del, men mye av det gjelder også de samme personene. Er bare glad man heldigvis lærer i løpet av livet og jeg er ennå bare 25 år, så har mye å ta igjen av gode venninneforhold! Og jeg er ikke lengre naiv, men skal la disse dårlige venninnene få "steke i sitt eget fett" når de til slutt ser hvor bra jeg har fått det og hvor mye de skulle likt å hatt meg som venn, noe de har klart å spolere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror de fleste av oss går gjennom livet med slike erfaringer. Dessverre er det mange falske mennesker der ute som kun bruker deg for egen vinning. Du virker som en god venn, en slik venn ønsker jeg meg-for jeg har dessverre like erfaringer som deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste av oss går gjennom livet med slike erfaringer. Dessverre er det mange falske mennesker der ute som kun bruker deg for egen vinning. Du virker som en god venn, en slik venn ønsker jeg meg-for jeg har dessverre like erfaringer som deg.

Det som er så kjipt er at man ofte ikke ser det før det er for sent - for man har jo behov for venner, særlig når man er ung. Og nå man da stadig sliter med samme greia så blir man jo sårbar og lett å utnytte.

Jeg tror jeg hadde trengt venner som har gått igjennom like erfaringer som meg og som derfor kan forstå meg på det området. Det hadde også vært en trøst å vite at man er ikke alene om det. Men tror mange har vanskelig for å snakke om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er så kjipt er at man ofte ikke ser det før det er for sent - for man har jo behov for venner, særlig når man er ung. Og nå man da stadig sliter med samme greia så blir man jo sårbar og lett å utnytte.

Jeg tror jeg hadde trengt venner som har gått igjennom like erfaringer som meg og som derfor kan forstå meg på det området. Det hadde også vært en trøst å vite at man er ikke alene om det. Men tror mange har vanskelig for å snakke om det. 

Jeg vet, har holdt på mange dårlige venner tidligere ( bare for å ha noen ) aldri mer, kommer ikke noe sunn relasjon ut av det i lengden uansett. Tror det er viktig å kjenne seg selv, ha et godt selvbilde og ha klare grenser. Sårbare ER lettere og utnytte, og det virker som om andre folk legger merke til det, er du snill blir du på en måte tråkket på.

Er blitt så var på dårlig oppførsel at jeg gir alltid beskjed, har bare et liv og jeg nekter å kaste det vekk på mennesker som ikke fortjener det. Føler meg faktisk "litt på vakt" men har sunn kontroll. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, har holdt på mange dårlige venner tidligere ( bare for å ha noen ) aldri mer, kommer ikke noe sunn relasjon ut av det i lengden uansett. Tror det er viktig å kjenne seg selv, ha et godt selvbilde og ha klare grenser. Sårbare ER lettere og utnytte, og det virker som om andre folk legger merke til det, er du snill blir du på en måte tråkket på.

Er blitt så var på dårlig oppførsel at jeg gir alltid beskjed, har bare et liv og jeg nekter å kaste det vekk på mennesker som ikke fortjener det. Føler meg faktisk "litt på vakt" men har sunn kontroll. 

Samme her, har liksom bare svelget kamel etter kamel hvor jeg har følt meg usynlig og som en liten uverdig dritt. Og så har jeg vært så snill som jeg bare har kunnet for at de skulle like meg som venninne, men så ble det liksom bare tatt for gitt. Er ikke verdt det å være i sånne venneforhold, da er det faktisk bedre å være Viggo venneløs... Jeg er helt enig med deg, er ikke vits i å kaste bort dager og år av livet på mennesker som ikke fortjener det vi kan tilby. 

Jeg har også blitt veldig var på dette, og følger med om venninnene mine behandler meg greit. Samtidig føler jeg det er viktig å ha tillit til dem for at det ikke skal føre til noe negativt, så de ikke føler at jeg er kontrollerende eller noe sånt. Så hvis det er noe jeg legger merke til så prøver jeg å tenke meg om et par ganger før jeg eventuelt sier i fra, sånn at jeg ikke overreagerer helt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

:essen2:Ja, men de var jo aldri ordentlige ekte venner, det som betyr noe- du kan treffe nye mennesker og få nye gode venner som setter pris på deg.:hjerte:

Joda, jeg er klar over at disse aldri var ekte venner med meg. Men, for meg var dette ekte vennskap helt til jeg innså hvordan jeg ble behandlet. Men, jeg valgte nok å svelge en del kameler bare for å beholde på disse vennene av andre årsaker igjen.

Takk for svar :) 

12 timer siden, UkjentN skrev:

Men du har selvrespekten i behold! Det er bedre enn falske venner :) Plutselig finner du noen som liker deg for den du er og vil tilbringe tid med deg fordi de liker deg som person! Og disse er det verdt å vente på! 1 ekte venn er bedre enn 2000 falske

Det har du rett i. Jeg har selvrespekten i behold. Jeg er helt enig i at 1 venn er bedre enn 200 falske!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst til å gi deg en stor klem! 

Har aldri hatt ekte venner selv. Inntil jeg møtte ei som bare har vært genuint interessert i å ha være ekte venn med meg. Noen ganger kan det jo selvsagt oppstå uenigheter, men det betyr for meg bare at vi er i et sunt venneforhold der vi kan si fra til hverandre om ting. Ellers kan vi snakke med hverandre om det aller meste, og jeg tror begge føler at vi har et symmetrisk og balansert venninneforhold <3

Det jeg ville med dette er å si at de er der nok, om du bare ser deg rundt og blir kjent med "ekte mennesker". For min del kom denne venninnen av seg selv og tok kontakt med meg, men de fleste er sjenert og usikre på seg selv, sånn som oss. Og det er nok flere av oss enn vi aner.

Har alltid misunt de som har en venninnegjeng på 4-10 stykker og kan si at man skal "spise med jentene", på shopping/ut med jentene" osv. Men i det store og hele tror jeg dette i de aller fleste tilfeller er overfladiske jentegjenger der et veldig lite fåtall av dem - om det er noen - kan snakke med hverandre om personlige ting og være skikkelig nære venninner. Og sånne overfladiske greier har jeg nok funnet ut at ikke passer for meg overhodet :-) 

Men håper jeg slipper å være noe mer bitter i fremtiden for hvor lite mine "gamle venninner" egentlig har brydd seg om MEG, i motsetning til praktiske, materialistiske og økonomiske fordeler ved å være venninne med meg. Når disse fordelene forsvant, så forsvant også interessen....

Takk for svar :) 

Jeg prøver å holde motet opp og prøver det jeg kan for å komme i kontakt med andre. Jeg er ganske utadvendt, liker å omgås mennesker og har ingen problemer med å komme i snakk med ukjente.

Så glad for at du fant ei venninne som faktisk hadde ærlige intensjoner. Jeg vet at det finnes slike mennesker der ute, men de virker å være vanskelige å finne.

Jeg er ikke bitter for hvordan jeg har blitt behandlet. Jeg har lagt dette bak meg for lenge siden. Det er ikke noe jeg overhodet broker energi på. Det eneste jeg savner er å ha noen skikkelige venner, hvor vennskapet går begge veier. Noen store jentegjenger har jeg absolutt ikke behov for. Det er noe av dette jeg har dårlig erfaring med. Men, bare det å ha noen å handle med, spise lunsj, middag, kino - disse tingene. Være litt sosial med mennesker jeg vet jeg kan stole på og som jeg vet vil meg vel.

Jeg får vel bare holde motet oppe :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg liker ikke mennesker, dette er noe av grunnen. fy i helvete satan!!!:sinna:

Anonymkode: bdad9...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke mennesker, dette er noe av grunnen. fy i helvete satan!!!:sinna:

Anonymkode: bdad9...b0d

Takker for støtten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært mange dårlige venner gjennom tidene, men jeg brukte lang tid på å skjønne det!

• Alltid vært der å hjulpet dem når de har hatt det tøft i livet. Når jeg fikk min store knekk og var dypt fortvilet og deppa var det absolutt ingen som var der for meg. 
  • Hjalp alltid til så mye jeg kunne med flytting, oppussing osv osv. Den hjelpen kom aldri tilbake, sist jeg skulle flytte dukket ingen opp.
  • Var kun bra nok når de trengte hjelp ellers var det ekstremt sjelden jeg hørte noe. Var det noe som skjedde fikk jeg sjelden vite det med mindre jeg fant ut av det selv tilfeldig eller en "forsnakket" seg. 
  • Bestevennen min prøvde seg flere ganger på min eks kjæreste og satt ut falske rykter om meg etter bruddet. 
  • Var alltid enveis kommunikasjon, som ett prøveprosjekt ble jeg stille og ga ikke så mye lyd fra meg lenger. Hørte aldri noe fra dem :(
  • Sist jeg traff på en av dem var det kjeft og få med en gang hvor dust jeg var og hun hadde hørt så mye fælt om meg! Svarte at enten får du tro på det jeg sier eller tro på alle ryktene som er ute å går! Siste gang jeg hørte fra noen, ble slettet av samtlige av den gamle "vennegjengen" på Facebook.

Bor på ett passelig lite sted hvor det er vanskelig å bli kjent med nye som ikke kjenner noen i gamlegjengen. Ønsker meg en ny start hvor folk blir kjent med meg på egenhånd uten å høre rykter om meg, men det er håpløst her. Går heller aldri på arrangementer i "bygda" der jeg kan møte på dem :(

Anonymkode: df8b4...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm jeg er litt usikker. En av de jeg kalte min bestevenn i barndommen var kanskje ikke den beste. Vi kranglet ofte, hver dag nesten på det verste, likevel var vi gode venner. Av en eller annen grunn så liker hun å utestenge folk. Så opplevde det noen ganger. Lagd klubber som handlet om at jeg ikke skulle få være med, hadde leker der jeg ikke kunne delta osv. Baksnakket flere, sikkert meg også. 

Når jeg tenker på det slik høres det ille ut. Men vi hadde det mye gøy sammen for det. Hun var naboen min, så hang mye sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært mange dårlige venner gjennom tidene, men jeg brukte lang tid på å skjønne det!

• Alltid vært der å hjulpet dem når de har hatt det tøft i livet. Når jeg fikk min store knekk og var dypt fortvilet og deppa var det absolutt ingen som var der for meg. 
  • Hjalp alltid til så mye jeg kunne med flytting, oppussing osv osv. Den hjelpen kom aldri tilbake, sist jeg skulle flytte dukket ingen opp.
  • Var kun bra nok når de trengte hjelp ellers var det ekstremt sjelden jeg hørte noe. Var det noe som skjedde fikk jeg sjelden vite det med mindre jeg fant ut av det selv tilfeldig eller en "forsnakket" seg. 
  • Bestevennen min prøvde seg flere ganger på min eks kjæreste og satt ut falske rykter om meg etter bruddet. 
  • Var alltid enveis kommunikasjon, som ett prøveprosjekt ble jeg stille og ga ikke så mye lyd fra meg lenger. Hørte aldri noe fra dem :(
  • Sist jeg traff på en av dem var det kjeft og få med en gang hvor dust jeg var og hun hadde hørt så mye fælt om meg! Svarte at enten får du tro på det jeg sier eller tro på alle ryktene som er ute å går! Siste gang jeg hørte fra noen, ble slettet av samtlige av den gamle "vennegjengen" på Facebook.

Bor på ett passelig lite sted hvor det er vanskelig å bli kjent med nye som ikke kjenner noen i gamlegjengen. Ønsker meg en ny start hvor folk blir kjent med meg på egenhånd uten å høre rykter om meg, men det er håpløst her. Går heller aldri på arrangementer i "bygda" der jeg kan møte på dem :(

Sender deg en klem!

Jeg kan ærlig og oppriktig si at jeg forstår hvordan du har hatt det, og hvor vanskelig det har vært.

Det virker som du og jeg har veldig mange like erfaringer i forhold til vennskap. Uheldigvis for det må jeg nesten si. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører om andre som har stått i lignende situasjon som meg selv.

Jeg vil bare at du skal vite at du er en god person :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender deg en klem!

Jeg kan ærlig og oppriktig si at jeg forstår hvordan du har hatt det, og hvor vanskelig det har vært.

Det virker som du og jeg har veldig mange like erfaringer i forhold til vennskap. Uheldigvis for det må jeg nesten si. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører om andre som har stått i lignende situasjon som meg selv.

Jeg vil bare at du skal vite at du er en god person :) 

Klem tilbake! :)

Vi har veldig like historier ser jeg, uheldigvis som du sier... 

Takk, virker som en god person du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men på langt nær så ille som noen av dere har hatt det.

Min tidligere bestevenninne la alltid an på guttene jeg var interessert i. Endte med at jeg ikke kunne inkludere henne i noe som hadde med mitt love-life å gjøre, og da ble hun dritsur. Hun forsto heller ikke at det var fordi hun alltid prøvde seg på de. Hun ville jo bare være venn med de??? Hun var også ekstremt sjefete og kommanderte vennene sine rundt som små slaver. "Tone, hent viskelær til meg." selv om det var like langt for henne selv å hente viskelær. Sånne ting hele tiden. Vi har ikke mye kontakt i dag, siden hun har fått seg type og jeg ikke orker henne lenger. Hun er dødelig sjalu når det gjelder kjæresten, merkelig nok!

Ble også kjent med ei jente da jeg gikk på vgs. Hun var kjempemorsom og livlig og fant alltid på noe sprell. Lite visste jeg om at hun kom til å spise meg ut av huset, blakke meg pga dårlig samvittighet og skape splid i vennegjengen. Hun løyv om så mye at jeg gidder ikke en gang å begynne på alle historiene. Hun spiste enorme mengder mat hos meg. Vi kunne jo aldri spise hos henne! Hun satte ut rykter og dårlig stemning om meg og venninnene mine. Endte nesten i slosskamp en gang, da sa jeg at venninnene mine fikk ha henne selv, jeg gadd ikke mer. De kom krypende etterhvert som de forsto hvordan hun var. Da ingen ville være venn med henne lenger fant hun seg nye. Hørte at hun hadde dumpet oss andre fordi vi baksnakket og lagde drama :P 

Var også venn med noen jenter som visstnok pleide å stjele på fest. Jeg ante ikke noe om dette og inviterte de med på fest hos noen nye venner av meg. De stjal en del ting fra boligen vi var i, og så stakk de bare. Dette var ting som ikke er så lett å oppdage med en gang, typisk sølvbestikk som man ikke bruker ofte, dyr alkohol og kartonger med røyk osv. Kjempegøy når verten kommer til meg og sier at vennene mine har stjålet. Det var jo ikke hans venner. Jeg var så ekstremt flau. Jentene som var med meg bare lo av det og mente han burde gjemme tingene sine bedre............. Ble ikke mer sosialt samvær med de nei!

Anonymkode: c06ef...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg hadde en venninne som jeg har kjent i mange år, siden barneskolen faktisk. Hun krevde mye i en periode hvor hun hadde det tøft. Jeg stilte selvfølgelig opp. Det kunne være at hun ringte midt på natten og ville prate i flere timer om seg og sitt, at jeg slapp alt jeg hadde i hendene for å sykle til der hun var for å prate med henne osv. Sånn var det i mange år. Jeg tok det som en selvfølge å være der for henne. Etter noen år hadde jeg en tøft periode og om jeg rinte henne (på dagen, aldri på natten) sa hun bare "prøv å ikke tenk på det, jeg har ikke tid å prate". Dette var skuffende men vi fortsatte å være venner noen år til. Hun begrunnet det alltid med at hennes problemer var større. Så ble jeg spurt om å være forlover og jeg sa ja. Enda noen flere år etter når bryllupet skulle være ble jeg ikke invitert.. Jeg fikk vite at hun hadde giftet seg på fb. Mange av våre felles venner var der. Det skal sies at vi hadde lite kontakt de i tiden før bryllupet, men det var aldri noe uvennskap, bare at begge hadde mye å gjøre på hver sin kant. 

Anonymkode: b02bb...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...