ps Skrevet 2. november 2004 #1 Del Skrevet 2. november 2004 Var på fest hos venner på lørdag, de bor landlig til. Naboer hadde skaffet seg katt for en stund siden, en hunnkatt de ikke tok vare på, hun bodde på låven. Gjett om hun ble gravid....3 kattunger fødte hun, og vennene mine måtte sørge for mat til dem og moren. De tok det opp med naboene, at de måtte ta seg av kattene sine. Det gadd de ikke....så de samlet dem sammen, og skjøt dem. Men den ene fikk de tydeligvis ikke tak i, så siden tirsdag forrige uke hadde den vært alene uten mat da vi fant den -og fikk fanget den på lørdag. Nå er den litt liten til å være uten mamman, men vennene mine vil prøve å se om de kan temme den og beholde den. Den er ikke vant til folk, hvordan gå frem? Den veser om man kommer for nær, men man merker at den vil ha selskap, for da roper den ikke på mamman. Den kan til og med male litt, og de har fått klappe den noen få ganger, med mat involvert. Og hva er best å gi den av mat? Alder er litt vanskelig for oss å avgjøre, men den ser ikke ut som om en burde være uten mamman sin på noen uker ennå.... Noen som har temt villkatter-hatt små kattunger som vet råd? De har også en kastrert hannkatt frafør, hvordan introdusere det nye nøstet på best måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 2. november 2004 #2 Del Skrevet 2. november 2004 Mener jeg har hørt om morsmelkerstatning til kattunger som av en eller annen grunn har mistet mora, men jeg husker ikke merke eller hvor man fikk tak i dette. En rask telefon til dyrlegen er nok en ide? Ville nok ha passet på de første gangene kattungen møter hankatten, og ikke latt de være i samme rom alene før de har funnet ut hvem som skal være sjef i huset. Kjempefint at vennene dine tar seg av den lille. Håper virkelig det går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. november 2004 #3 Del Skrevet 3. november 2004 Morsmelkerstatning får du kjøpt på dyrebutikker sammen med sånn flasketing med sånn gummipupp på! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 3. november 2004 #4 Del Skrevet 3. november 2004 Har selv introdusert kattunger for en gammel kastrert hannkatt. Første gang han traff dem, var de veldig nysgjerrige og kontaktsøkende. Han freste og ville ikke ha dem der, og han ville bare ut igjen. Men jeg ga ham favorittmaten hans, og det fikk han i flere dager, og etter hvert gikk det seg til. Etter en måneds tid, kom han inn med mus og serverte kattungene. Senere kom han med levende mus for at de skulle få jakttrening. Det er vel overflødig å si at både katter og mus ble kastet ut hver gang. Tror det går bare bra å introdusere dem for hverandre, så lenge den eldste får ekstra forpleining og føler at han er viktigst. Kattunger tilpasser seg fort en ny tilværelse, og de blir relativt fort håndtamme når de er så små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 3. november 2004 #5 Del Skrevet 3. november 2004 Så fint at vennene dine tar ansvar! De naboene virker ikke helt bra... :-( Har ikke noen gode råd, men ville bare ønske lykke til og håper det går fint med lillepusen! Få høre hva som skjer, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. november 2004 #6 Del Skrevet 3. november 2004 Morsmelkerstatning får du kjøpt på dyrebutikker sammen med sånn flasketing med sånn gummipupp på! :D TÅTEFLASKE! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 3. november 2004 #7 Del Skrevet 3. november 2004 Det går nok bra! Jeg vil anbefale å være i nærheten når kattene skal bli kjent med hverandre. La den lille få være litt i fred i starten (feks på badet), ta den ut og la den komme til menneskene av seg selv, evt "tvangskose" den litt. Da er det litt lettere å vaske før den blir renslig. Når jeg har introdusert dyr for hverandre holder jeg den ene og en annen den andre og lar de snuse på hverandre. La møte være kort i starten, gå lenger og lenger frem ettersom hvordan det går. Tror nok hannkatten er snill med fordi han er kastrert og kattungen er så liten. Morsmelkerstatning får du kjøpt på dyrebutikker sammen med sånn flasketing med sånn gummipupp på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Det hadde vært greit å vite hvor gammel katten er, men dersom den er stor nok til å spise selv så holder det nok med morsmelkerstatning som ett tilskudd til godt tørrfor. De bør stikke innom en dyrebutikk og kjøpe kattungefor av god kvalitet, helst av ett merke som har egen type for kattunger under 3 måneder. (Kan anbefale Royal Canine) Dette foret er veldig næringsrikt, og det er spesielt viktig for kattunger som mister moren tidlig. Kos mye med katten, å starte med håndtering under mating er ett bra utgangspunkt. Vær også alltid rolig og imøtekommende dersom katten kommer til menneskene på eget initiativ. Å introdusere den for den voksne katten vil nok gå greit, litt fresing og unnvikelse blir det som regel i begynnelsen, men de fleste kastrerte hannkatter er veldig fine sammen med kattunger. Det er også bra for kattungen å ha en annen katt den lære av, siden den fortsatt skulle vært gjennom viktig sosialisering med mor og søsken fortsatt. Selv har jeg alltid hoppet i det og introdsert ulike dyr for hverandre ved å plassere dem i samme rom. Så lenge de har mulighet til å holde seg unna hverandre også, så går vanligvis resten av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 3. november 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 3. november 2004 Hei og takk for svar alle sammen! Jeg har sendt rådene deres til mine venner, regner med å få en oppdatering i morgen, da skal jeg fortelle mer om hvordan det går. Men bare kjør på med flere, om dere har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 4. november 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 4. november 2004 Det går vist litt bedre, den spiser og finner seg i litt klapp bare den får bestemme litt selv når og hvor, blir hysteriks av å bli løftet, men etter litt tid på fanget så maler den! Den Store katten er kjempeskeptisk og vil ikke komme inn, blir sikkert usikker av all katte-gråten. Kommer med mer info senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 4. november 2004 #11 Del Skrevet 4. november 2004 *tenker på pusen og håper det går bra* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå