Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan heller ta en annen vinkel, der ei dame på butikken ikke helt så seg for når hun vandret rundt med handlekurven sin. Vår jente på seks stod ganske så stille ved meg, hvor samen gikk forbi uten å se seg for. I kurven hadde hun et jævlig svært fenalår som stakk ut og traff barnet i panna. Hun gikk videre... Barnet gråter selvsagt, og får DEN kulen. Dama snur seg og ser at hun forårsaket det, men går bare videre. 

Har man da som forelder rett til å skjelle ut voksne som oppfører seg som drittsekker? 

Anonymkode: 1c9d7...b8a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å regelrett kjefte på andres barn er aldri ok, og spesielt ikke med den type språkbruk jeg har sett i enkelte av innleggene her. Man banner ikke til barn, ikke egne og ikke andres barn. 

Når det er sagt så er det helt ok å irettesette barn som gjør ting som går ut over en selv eller andre rundt en. Men da gjør man det på ordentlig vis, sier i fra at det de gjør er ikke greit og ber dem om å stoppe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Plager noen meg så sier jeg i fra. Det spiller ingen rolle om de er voksne eller barn.

Anonymkode: 024f1...152

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med unger i trassalderen kan også få være med. Hvordan hadde dere taklet det dersom jeg irettesatte barnet ditt? La oss si en 4-5-åring som løper på meg, eller på andre barn eller rundt i butikken... Om jeg kjeftet på barnet ditt, hadde du blitt sint? Hadde du tenkt at det var til pass for barnet? Er du en slapp forelder, eller har du bare hatt uflaks og fått drittunger? 

Anonymkode: b7683...c80

Jeg hadde blitt ganske irritert om du hadde kjeftet på barnet mitt. Om du derimot hadde snakket til barnet mitt på en normal måte og sagt ifra om hva du ikke syns er greit så hadde jeg ikke hatt noe imot det. 

MEN... du kan ikke bare anta at den atferden du ser og ikke liker er et resultat av manglende oppdragelse. Det kan være uendelig mange årsaker til at barnet har den atferden og en av de årsakene kan være en funksjonshemming som du ikke kan klare å se. 

Mitt barn kan slå seg vrang, hyle og skrike, rive ned ting i butikker osv hvis jeg ikke har klart å være nok i forkant til å forhindre det. Jeg er alltid tett på, men noen ganger kan jeg være uheldig og han kan klare å rive seg løs og komme seg litt vekk. De sekundene før jeg får tatt tak i det og løst situasjonen, vil det ikke hjelpe om en fremmed står og kjefter på barnet mitt. At han hyler kan være fordi han er overstimulert, fordi det er så uendelig mye bråk i butikken (for å bruke butikk som eksempel) og da hjelper det fint lite å tilføye mer bråk. Det er også en grunn til at jeg som mamma ikke gir barnet mitt tilsnakk når han utagerer på denne måten for det vil gjøre ting verre- 1. Fordi det bare tilføyer mer støy og gjør ting verre 2. Fordi han ikke har språkforståelse og er heller ikke mottakelig for det når han er så ute av seg. Mange vil da tenke at jeg er slapp mamma som ikke gjør noe fordi jeg ikke snakker til barnet, men jeg gjør faktisk noe, og det jeg gjør er riktig. 

Det er klart det er mange barn som oppfører seg dårlig helt uten at det er en funksjonshemming som er årsaken, og det er ingenting i veien med å ta tak i sånt når man ser barnet gjør ting som ikke er greit (og foreldrene ikke er i nærheten) men tenk deg litt om først. Det er dumt å bare løpe inn med pekefinger og streng stemme etter å ha sett et par sekunder med dårlig atferd. Prøv i det minste å se om det er voksne rundt som er på vei bort til barnet for å løse det (ettersom det mest sannsynlig er foreldrene ) 

og for all del. Ser du en vanskelig situasjon mellom foreldre og barn, så hjelper det fint lite for foreldrene om du bare står og glor med dømmende blikk. 

Anonymkode: b9c0f...367

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for å svare på siste spørsmål. Nei jeg er ingen slapp forelder og jeg har ikke vært "uheldig og fått en drittunge" som du sier. Barnet mitt har vært uheldig og fått en funksjonshemming som skaper store utfordringer for han i hverdagen. Vi foreldre har vært heldige og fått en nydelig gutt som krever mye ekstra, men som er like mye verdt uansett

Anonymkode: b9c0f...367

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn med sykdommer trenger også oppdragelse. Mange bruker det for å slippe unna, noe jeg er uenig i. Alle skal oppdras. Har du et barn som roper, hyler og løper på andre så er det så enkelt som at du ikke tar med ungen i butikken. 

Sa ikke at de ikke trenger oppdragelse, men at det kan være en grunn til at de f.eks løper/roper. Det er utfordrende nok med et barn med ekstra behov, så iblant må man bare velge sine kamper. 

Skrevet

Ryddet for personangrep, samt svar til dette. Tråden flyttes til Skråblikk.

- Avalon, mod

Gjest 2Bhonest
Skrevet
4 timer siden, palamina skrev:

Skyld og skyld Fru Blom. Du vet at noen mennesker er født opposisjonister og stabeist, og det er noe man ikke innser før man får servert en sånn en. Inntil den tid innbiller man seg at dårlige foreldre utelukkende er årsaken til at udisiplinerte barn eksisterer, men sånn er det faktisk ikke. Heldigvis er det ofte sånn at nettop disse barna er de som når lengst her i livet, men barndommen kan gi grå hår for å si det mildt.

NEI. Ingen er født med slike egenskaper. De egenskapene lærer de en plass...

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

De fleste foreldre er ikke i stand til og forstå eller villige til å akseptere at ungen de har er en drittunge.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg kjefte neste gang :)

"det er ikke lov å løpe i butikken, hvor er horemora di?" er kanskje litt på kanten? Hva bør jeg si? 

Spør mora di, du  ;)

Endret av Nemigirl
Skrevet

Dere med unger i trassalderen kan også få være med. Hvordan hadde dere taklet det dersom jeg irettesatte barnet ditt? La oss si en 4-5-åring som løper på meg, eller på andre barn eller rundt i butikken... Om jeg kjeftet på barnet ditt, hadde du blitt sint? Hadde du tenkt at det var til pass for barnet? Er du en slapp forelder, eller har du bare hatt uflaks og fått drittunger? 

Driver vi virkelig å diskuterer om det er i orden for fremmede å kjefte på barn fordi de løper på deg? 
Aldri har jeg opplevd problematikken med ville barn som "løper i meg" i butikken. Og hvis jeg hadde opplevd det en gang så hadde jeg nok ikke blitt sint.

Gjest Juami
Skrevet

Oh, så redd jeg hadde vært for deg. Buhu. Jeg hadde sikkert funnet noe feil med deg jeg kunne påpekt. 

Vet du hva? Alle butikker burde hatt butikkvakter. Som tok unger og stengte dem inne i et mørkt rom i 10 sekunder hvis de ikke oppførte seg

Og der viste du deg som en drittunge selv! Merkelig at mennesker som er gamle nok til å skrive på et forum på ett ikke klarer å oppføre seg mer voksent enn en trassete 5åring. 

Om barnet mitt løper i deg på butikken så kan du selvsagt si i fra til henne, strengt og bestemt, at i butikker driver man ikke å løper rundt. Og at det gjør vondt når hun driver å løper inn i deg! Men skjønner ikke helt poenget med å kjefte. Som voksen har du mye makt i forhold til et barn, og om du utnytter den makten med å skremme barn ved å kjefte på dem syns jeg at du er en ganske ynkelig person. Og som et lite tips til deg; vil du at andre skal vise respekt ovenfor deg må du utvise respekt tilbake. Det vil blant annet bety å ikke kjefte, men si i fra på en skikkelig måte. Enten det er barn eller voksne.

Skrevet (endret)
1 time siden, 2Bhonest skrev:

NEI. Ingen er født med slike egenskaper. De egenskapene lærer de en plass...

Da må du nesten forklare hva du legger i "slike" egenskaper. Vil legge til at når man har født og oppdratt mange barn så ser man store individuelle forskjeller i mentaliteten de er født med.

Endret av palamina
AnonymBruker
Skrevet

Av og til mistenker jeg svært mange trådstartere for å være inne i en viss periode i måneden og gå inn her og skrive noe på trass. Ikke så mye bedre enn barna hun skriver om mao. Ta litt nattlysolje og se om det hjelper..

Anonymkode: 2f724...a5b

Gjest 2Bhonest
Skrevet
3 timer siden, palamina skrev:

Da må du nesten forklare hva du legger i "slike" egenskaper. Vil legge til at når man har født og oppdratt mange barn så ser man store individuelle forskjeller i mentaliteten de er født med.

Da burde du vite at ingen barn er født med kunnskaper. ALT må de læres, drilles ja bruk gjerne ordet dresseres. Om man ikke er flink nok med denne oppdragelsen, så tar unger til seg kunnskaper som ikke er ønsket. Manglende barneoppdragelse er det rette ordet og slutt å legg skylden på ungene for foreldrenes mangler. Barns oppdragelse er et speilbilde på foreldrenes kunnskap i å oppdra barn.

Skrevet
17 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Da burde du vite at ingen barn er født med kunnskaper. ALT må de læres, drilles ja bruk gjerne ordet dresseres. Om man ikke er flink nok med denne oppdragelsen, så tar unger til seg kunnskaper som ikke er ønsket.

Det stemmer. Alle barn må dresseres, akkurat som hunder. Og som hunder er det enormt stor forskjell på hva som finnes mellom ørene på dem. Derfor er noen barn uhorvelig vanskelig å dressere ihht ønsket standard, mens andre omtrent oppdrar seg selv. Jeg har begge ytterpunktene, og derfor er jeg atskillig mer ydmyk og atskillig klokere enn da jeg bare hadde den "enkle".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at jeg er mor til en drittungen på 13 idag. Han fikk ikke nok penger så da var det å hyle, slå og banne til meg.  Gjett om penga forsvant.....

Om noen gidder å ta seg tid til å gi meg råd blir jeg ordentlig glad. 

Anonymkode: 4d168...ef8

AnonymBruker
Skrevet

folk som deg, som ikke eier oppdragelse eller folkeskikk, bør holde seg unna plasser andre er. At barn oppfører seg som villdyr er greit nok - voksne derimot bør ha lært å kontrollere seg selv. Å skremme / true har ingenting med oppdragelse å gjøre.

Anonymkode: a1cde...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...