Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vår syv år, men når hun var mindre hadde jeg ikke hatt noe problem med at hadde sagt fra, så lenge en sier fra på en ordentlig måte. 

Men nå har det aldri skjedd at det har vært nødvendig. 

Selv sier jeg ifra dersom barn er ufordragelige, for så å gi et blikk til foreldrene. En gang skrek jeg "HEI!!!!" til noen (3) gutter som kastet cola på hverandre i et lekeland (faktisk!). Guttene var 8-10 år gamle og hadde brus-krig... Foreldrene hadde bare forlatt dem der og dro for å handle. Hentet en ansatt som måtte vaske brus fra bord, gulv og stoler..... Og hva gjør foreldrene når de kommer tilbake?? JODA! Kjøper pokker meg ny brus til dem! Hva faen feiler det foreldre...... 

Anonymkode: 1c9d7...b8a

Hva i huleste?! 

Bra å belønne dårlig oppførsel da..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er (etter andres utsagn) en streng forelder. Og mine unger er ikke drittunger. Men det hender de løper og tuller i butikken, spesielt om det er sol, sommer, ferietid og de gleder seg til noe.

Om de hadde løpt på noen, ville du ikke rekke å si stort før jeg irettesatte selv. Men om jeg nå skulle være så langt unna at jeg ikke så det, ville jeg sette pris på om de ble irettesatt. De skal ta hensyn til at ikke alle er like glade som dem selv, og om de løper på noen skal de si unnskyld med en gang, og finne meg.

Å kjefte på andres unger skal man ikke gjøre - heller ikke for å "hjelpe med oppdragelsen". Et "Jeg vil ikke at du løper på meg, og det vil sikkert ingen andre heller - i butikken må man ta det med ro" ville gjort ungene så flaue og skamfulle at det ville virket slik du ønsket - de hadde roet seg ned og sluttet å plage deg. Å kjefte på dem/banne til dem/være ubehøvlet ville medført at du måtte brukt tid på å snakke med meg om hvordan man oppfører seg ute blant folk, og den tiden har du sannsynligvis mer lyst til å bruke på andre ting.

Endret av Sissan1
  • Liker 6
Skrevet

Det er stor forskjel på å snakke til et barn, irettesette eller kjefte på syns jeg - så min reaksjon hadde vært et direkte resultat av din.

Hadde du kjeftet deg opp brukt ord som "drittunge" slik du gjør i overskriften ville du nok fått respons som ville fått deg til å kjefte på meg også :fnise: men om du på en ordentlig måte hadde snakket til ungene om de var viltre,sprang på deg, trasset osv ville det nok gått helt fint!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sissan1 skrev:

Jeg er (etter andres utsagn) en streng forelder. Og mine unger er ikke drittunger. Men det hender de løper og tuller i butikken, spesielt om det er sol, sommer, ferietid og de gleder seg til noe.

Om de hadde løpt på noen, ville du ikke rekke å si stort før jeg irettesatte selv. Men om jeg nå skulle være så langt unna at jeg ikke så det, ville jeg sette pris på om de ble irettesatt. De skal ta hensyn til at ikke alle er like glade som dem selv, og om de løper på noen skal de si unnskyld med en gang, og finne meg.

Å kjefte på andres unger skal man ikke gjøre - heller ikke for å "hjelpe med oppdragelsen". Et "Jeg vil ikke at du løper på meg, og det vil sikkert ingen andre heller - i butikken må man ta det med ro" ville gjort ungene så flaue og skamfulle at det ville virket slik du ønsket - de hadde roet seg ned og sluttet å plage deg. Å kjefte på dem/banne til dem/være ubehøvlet ville medført at du måtte brukt tid på å snakke med meg om hvordan man oppfører seg ute blant folk, og den tiden har du sannsynligvis mer lyst til å bruke på andre ting.

Godt å lese at du er obs på å følge med, og irettesette da. Du er i fåtall dessverre! :)

Jeg hadde ikke vært nødt til å prate med deg om noe som helst, jeg har nemlig ingen problemer med å gi deg et lurt smil, tenke at du prater piss, snu meg og gå ut døra. Men du tror kanskje du har "makt" over fremmede? :laugh:

Anonymkode: b7683...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Carrot skrev:

Det er stor forskjel på å snakke til et barn, irettesette eller kjefte på syns jeg - så min reaksjon hadde vært et direkte resultat av din.

Hadde du kjeftet deg opp brukt ord som "drittunge" slik du gjør i overskriften ville du nok fått respons som ville fått deg til å kjefte på meg også :fnise: men om du på en ordentlig måte hadde snakket til ungene om de var viltre,sprang på deg, trasset osv ville det nok gått helt fint!

Hvorfor det? Barn som løper på andre er jo drittunger. Oppfører de seg snilt, er de snille unger. Drittunge betyr ikke mer enn "slemme barn". Det er ikke billedlig, at de har driti på seg eller noe.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Barn som løper på andre er jo drittunger. Oppfører de seg snilt, er de snille unger. Drittunge betyr ikke mer enn "slemme barn". Det er ikke billedlig, at de har driti på seg eller noe.

å kalle barn drittunger sier ganske mye om ett menneske og jeg mister litt respekten for mennesker som ikke eier folkeskikk selv men gjerne påberoper seg å lære det bort til andre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

å kalle barn drittunger sier ganske mye om ett menneske og jeg mister litt respekten for mennesker som ikke eier folkeskikk selv men gjerne påberoper seg å lære det bort til andre.

Det har jo bare å gjøre med hvor du er vokst opp. Jeg kjenner en som har vokst opp et helt annet sted enn meg, som sier drittunger til småunger. Han kan f.eks snakke om et barn, helt nøytralt, og bruke ordet "drittunge", det har ingen negativ mening, det er kun et symbol på et lite barn under 10 år. Det er litt som mafiaen ;) (så nylig Donnie Brasco). "Glem det" betyr hundre forskjellige ting alt ettersom hvordan man sier det, og i hvilken sammenheng man bruker ordet.

Er det for komplisert for småbarnsforeldre kan jeg selvsagt bruke ordene: Din uoppdragne unge. Er det bedre?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å lese at du er obs på å følge med, og irettesette da. Du er i fåtall dessverre! :)

Jeg hadde ikke vært nødt til å prate med deg om noe som helst, jeg har nemlig ingen problemer med å gi deg et lurt smil, tenke at du prater piss, snu meg og gå ut døra. Men du tror kanskje du har "makt" over fremmede? :laugh:

Neida, det tror jeg ikke. Er ganske god til å gå selv, de sjeldne gangene jeg kommer i situasjoner der folk føler de må fortelle meg hva som er fasiten på livet.

Men om jeg i en saklig tone henvender meg til deg vedr. at man ikke snakker som du gjorde til andre mennesker, og du snur deg, snakker til meg som om du var en opprørsk tenåring og marsjerer ut døra, er det MYE enklere for meg å forklare barna mine hvorfor de ikke skal ta seg nær av sure, uhøflige og selvsentrerte folk. Og jeg bryr meg jo egentlig ikke om deg, jeg bryr meg bare om at barna mine skal lære.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sissan1 skrev:

Neida, det tror jeg ikke. Er ganske god til å gå selv, de sjeldne gangene jeg kommer i situasjoner der folk føler de må fortelle meg hva som er fasiten på livet.

Men om jeg i en saklig tone henvender meg til deg vedr. at man ikke snakker som du gjorde til andre mennesker, og du snur deg, snakker til meg som om du var en opprørsk tenåring og marsjerer ut døra, er det MYE enklere for meg å forklare barna mine hvorfor de ikke skal ta seg nær av sure, uhøflige og selvsentrerte folk. Og jeg bryr meg jo egentlig ikke om deg, jeg bryr meg bare om at barna mine skal lære.

Ja, det er sant, man kan bruke fremmede for å vise barna hvordan man ikke skal oppføre seg. Hadde jeg møtt på et av dine hylende barn hadde det vært en gyllen anledning for meg til å vise (mitt eksemplariske barn) at "se der, der er et barn som ikke har oppdragelse. Det er mammaen sin feil :) ". 

Det var lurt, har ikke tenkt på det på den måten. Kan si det høyt så den andre ungen blir flau. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvor skulle kommaet ditt være, sa du? 

Jeg vet nøyaktig hvordan barn er dersom de ikke får oppdragelse. I gamledager fikk unger juling om de ikke oppførte seg som folk. Ikke det at jeg er for juling (jeg er faktisk imot det), men poenget mitt er at folk ikke oppdrar ungene sine. 

Ta dem i armen og si: "Nå holder du kjeft, og ser til å oppføre deg, ellers går vi ut i bilen, kjører hjem og så må du legge deg" (og da er klokka 15 så det er dritkjipt å legge seg). Og så gjør man det om ungen ikke hører. Neste gang hører ungen. 

Eller, så kan fremmede si: "nå ser du til helvete og oppfører deg!". Det er ofte kjempeskummelt med fremmede som er sinte. Med mindre ungen er helt idiot da.

Nei, du vet IKKE nøyaktig hvordan barn uten oppdragelse oppfører seg. Som andre påpeker, hva om det er et barn med en usynlig sykdom? Hvis det hadde vært så lett å se, hadde man ikke trengt utredninger.

Jeg skjønner dette bare er en tulletråd, men håper virkelig ikke jeg kjenner deg. 

På seg selv kjenner man andre..?

Skrevet

man bør ikke referere til barn (eller voksne for den skyld) som drittunger, idioter, slemme osv...
handlingen de har gjort kan være dum, idiotisk, slem osv. men man må skille mellom handlingen og personen...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Den røde fare skrev:

Nei, du vet IKKE nøyaktig hvordan barn uten oppdragelse oppfører seg. Som andre påpeker, hva om det er et barn med en usynlig sykdom? Hvis det hadde vært så lett å se, hadde man ikke trengt utredninger.

Jeg skjønner dette bare er en tulletråd, men håper virkelig ikke jeg kjenner deg. 

På seg selv kjenner man andre..?

Barn med sykdommer trenger også oppdragelse. Mange bruker det for å slippe unna, noe jeg er uenig i. Alle skal oppdras. Har du et barn som roper, hyler og løper på andre så er det så enkelt som at du ikke tar med ungen i butikken. 

• Liker 1
Skrevet

Elegant håndtering av typisk drittungeoppførsel over her.

Jeg hadde vært takknemlig dersom mine barn oppførte seg ufyselig og fikk tilsnakk eller reaksjoner fra voksne. Det er ingen ting som gjør så mye inntrykk på barn som at fremmede inntar oppdragerrollen.

It takes a village to raise a child.

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Det er ikke ungens skyld at de er udisiplinerte... Det er foreldrenes skyld.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Du foreslår at jeg ignorerer ungen, går direkte bort til forelderen og konfronterer henne (mødre er alltid mildere enn fedre!) med at hun ikke har styr på ungen sin? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, palamina skrev:

Elegant håndtering av typisk drittungeoppførsel over her.

Jeg hadde vært takknemlig dersom mine barn oppførte seg ufyselig og fikk tilsnakk eller reaksjoner fra voksne. Det er ingen ting som gjør så mye inntrykk på barn som at fremmede inntar oppdragerrollen.

It takes a village to raise a child.

Det er sant.

Skrevet
Et øyeblikk siden, 2Bhonest skrev:

Skyld og skyld Fru Blom. Du vet at noen mennesker er født opposisjonister og stabeist, og det er noe man ikke innser før man får servert en sånn en. Inntil den tid innbiller man seg at dårlige foreldre utelukkende er årsaken til at udisiplinerte barn eksisterer, men sånn er det faktisk ikke. Heldigvis er det ofte sånn at nettop disse barna er de som når lengst her i livet, men barndommen kan gi grå hår for å si det mildt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant, man kan bruke fremmede for å vise barna hvordan man ikke skal oppføre seg. Hadde jeg møtt på et av dine hylende barn hadde det vært en gyllen anledning for meg til å vise (mitt eksemplariske barn) at "se der, der er et barn som ikke har oppdragelse. Det er mammaen sin feil :) ". 

Det var lurt, har ikke tenkt på det på den måten. Kan si det høyt så den andre ungen blir flau. 

Bare hyggelig :-).

Jeg bruker andre barn som eksempler også, og om det er barn som virkelig oppfører seg dårlig, hender det at jeg sier "det er sånn jeg mener dere IKKE skal gjøre" så høyt til mine barn at både barna og foreldrene hører det. Eldstebarnet mitt blir litt flau av det da, hun mener det er uhøflig av meg. Og det er det kanskje, men av og til må jeg tråkke over også. Det lærer de også av.

Endret av Sissan1
Skrevet

uansett hvor man er fra eller hvilken oppvekst man selv har er folkeskikk gratis og mange bør forsyne seg rikelig, spesielt for voksne som på alle plan bør vite å oppføre seg - spesielt i interaksjon med barn hvor de skal være gode rollemodeller, og spesielt om man bruker betegnelser som "snørrunger" eller "drittunger" for det kan aldri på noen måte være positivt ladet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...