Gå til innhold

Erfaringer barselhotell Ullevål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaringer rundt barselhotellet på ullevål og hva kostet det for far å overnatte? :)

Anonymkode: addc2...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres erfaringer rundt barselhotellet på ullevål og hva kostet det for far å overnatte? :)

Anonymkode: addc2...55f

 Hørt at det er veldig ok der, og far overnatter gratis! Far må betale en liten sum for måltider, alle spiser i kantinen, mor spiser gratis, mens far betaler for måltidene om han ønsker mat der. Tror det er kjøleskap på rommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri

Vi betalte rundt...tja, kan det ha vært 1500 for 3 ekstra netter?

Jeg har dårlig erfaring. Fikk ingen oppfølging, og jeg hadde store ammeproblemer pluss endel annet. Ble der i omlag 1 uke tilsammen. 

For meg startet egentlig oppholdet med god selvtillit og avslappet holdning til mammarollen, men et par kjipe pleiere der klarte fint med svært lite konstruktive kommentarer og holdninger å ta bort ganske mye av det. Selvtilliten var ganske på bunn når jeg dro derfra, så jeg gruer meg til et eventuelt nytt opphold. 

Den ene pleieren ba om unnskyldning i etterkant. 

Fødselsopplevelsen var veldig bra selv med noe komplisert fødsel :) 

Plusset er at det er matbutikk i nærheten hvor en kan kjøpe mme(vi ble nektet det av den ene pleieren....) og evt mat/snacks, de har kaffebar på området om det er ønskelig og om amming går greit så får en jo være i fred og ro(forutsatt at barnet sover selvsagt 😛).

Vanskelig å få tak på brystpumpe og ammeputer etc, så en neste gang tar jeg alt sånt med selv. 

Maten er typisk sykehusmat. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjotteri skrev:

Vi betalte rundt...tja, kan det ha vært 1500 for 3 ekstra netter?

Jeg har dårlig erfaring. Fikk ingen oppfølging, og jeg hadde store ammeproblemer pluss endel annet. Ble der i omlag 1 uke tilsammen. 

For meg startet egentlig oppholdet med god selvtillit og avslappet holdning til mammarollen, men et par kjipe pleiere der klarte fint med svært lite konstruktive kommentarer og holdninger å ta bort ganske mye av det. Selvtilliten var ganske på bunn når jeg dro derfra, så jeg gruer meg til et eventuelt nytt opphold. 

Den ene pleieren ba om unnskyldning i etterkant. 

Fødselsopplevelsen var veldig bra selv med noe komplisert fødsel :) 

Plusset er at det er matbutikk i nærheten hvor en kan kjøpe mme(vi ble nektet det av den ene pleieren....) og evt mat/snacks, de har kaffebar på området om det er ønskelig og om amming går greit så får en jo være i fred og ro(forutsatt at barnet sover selvsagt 😛).

Vanskelig å få tak på brystpumpe og ammeputer etc, så en neste gang tar jeg alt sånt med selv. 

Maten er typisk sykehusmat. 

 

 

Så utrolig kjedelig med en slik start for deg og dere! Skikkelig dårlig.. Dere betalte pga dere valgte selv å være der lenger, håper jeg? Eller kanskje endret seg mht betaling. Noen pleiere skulle bare enkelt og greit aldri få nærme seg mennesker som trenger omsorg, og på et slikt sted, så mye de kjipe pleierene kan ødelegge og sikkert har ødelagt for mange! Mitt innlegg tidligere er basert på erfaring fra noen som hadde opplevelse fritt for komplikasjoner, så de trengte ikke noe hjelp med amming eller annet. Det er vel når man virkelig trenger pleierne at man da merker hvordan opplegget egentlig er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi betalte rundt 700,- for opphold og mat til far. Vi var der i to døgn som vel er det vanlige. 

Jeg synes det var helt OK, opplevde også noen kjipe pleiere mens andre var helt nydelige. Det som trakk ned for min del var vond seng (men de har blitt byttet nå) og at vi følte oss litt overlatt til oss selv samtidig som at pleierne kom busende inn og maste om kurs og avreisesamtale. Som andre nevnte er det veldig positivt at det er en butikk i nærheten og at dere kan bestemme selv når dere vil ha besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der en natt etter to dager ekstra på barsel og nyfødtintensiven pga hastekeisersnitt. 
Formen min var veldig dårlig og vi føler begge to at vi fikk lite støtte og forståelse av det mennesket som møtte oss når vi sjekket inn. Hun var bare opptatt av at jeg skulle prøve å amme og nektet å høre på når vi forklarte at vi kom fra nyfødtintensiven med instrukser om at lille skulle mates med mme også for å få i seg næring. Hun nektet å gi oss mer mme så vi endte som @Fjotteri opp med å gå på butikken og handle selv.  (Dette var en asiatisk dame rundt 50-årene som jeg håper jeg aldri ser igjen)

Senere på natten kom det heldigvis en annen på jobb og hun var mye mer behagelig. Øst-europeisk dame også rundt 50-årene som faktisk tok seg tid til å høre på hva vi hadde og si og tok seg tid til å roe oss ned (både mor, far og barn) selv om hun tydelig hadde mye å gjøre. 

Dagen etter måtte jeg ta diverse blodprøver for å bekrefte at jeg kunne sjekke ut og dra hjem og ble kastet rundt i alle mulig retninger fordi ingen riktig viste hvilken avdeling som skulle hjelpe meg. 

Sitter igjen med den oppfatningen at de har altfor få på jobb der og at både ansatte og pasienter lider deretter. 

Ellers var vi fornøyd med både rommet og maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjotteri
57 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Så utrolig kjedelig med en slik start for deg og dere! Skikkelig dårlig.. Dere betalte pga dere valgte selv å være der lenger, håper jeg? Eller kanskje endret seg mht betaling. Noen pleiere skulle bare enkelt og greit aldri få nærme seg mennesker som trenger omsorg, og på et slikt sted, så mye de kjipe pleierene kan ødelegge og sikkert har ødelagt for mange! Mitt innlegg tidligere er basert på erfaring fra noen som hadde opplevelse fritt for komplikasjoner, så de trengte ikke noe hjelp med amming eller annet. Det er vel når man virkelig trenger pleierne at man da merker hvordan opplegget egentlig er der!

Ja, de jeg kjenner som hadde problemfri start med fødsel og amming etc er fornøyde, og sier gjerne at det var noen som stakk innom avogtil - men at de ikke trengte hjelp. Og det er jo strengt tatt ikke "barselomsorg" men bare et opphold uten behov for annet enn å sjekke at livmor er trukket sammen og andre rutinegreier ifbm fødsel og bare se at babyen har greit sugetak.

Jeg ble også nektet på barsel å få prøveresultater på en kronisk sykdom jeg har som trenger umiddelbart endring i dosering etter fødsel(påvirker også produksjon av morsmelk, det visste jeg ikke da), og hun jeg delte rom med på barsel ble også nektet mme i 3-4 døgn med hylende unge døgnet rundt som var kjempesulten stakkars. Pleierne fikk refs når en med vett endelig hjalp henne(etter hun brøt helt sammen, fikk helt vondt av henne - hun prøvde jo alt hele tiden og alt de sa var "legg babyen til" når hun forklarte at hun faktisk pga en tidligere operasjon ikke kunne produsere melk) - og illskrikende baby ble harmonisk rolig og mett baby på null komma niks. 

Det var pga det jeg skjønte at jeg måtte kreve mme og kjøpe selv når melken overhodet ikke kom etter et par døgn - og de ville virkelig ikke høre på at jeg faktisk ikke produserte en eneste dråpe. Jeg er ganske sikker på at det var alt det negative stresset som førte til at melken ikke kom og ødela muligheter for del/fullamming. 

Det var igrunnen hundre andre ting som skjærte seg der, så jeg vurderte igrunnen gi tilbakemelding om det - men det er nok ikke noe vits. De har sprengt kapasitet, pleiere som løper bena av seg - og de kjipe kan man jo ikke kvitte seg med uansett hvor mye smilekurs de drar på. De er jo kjipe av en grunn. 

Så skjer det igjen har jeg lært at man faktisk kan be de holde kjeften igjen og gå ut døra om de ikke har noe konstruktivt å komme med. I litt mer moderat form kanskje :P 

Men, den medisinske oppfølgingen synes jeg virket veldig bra og kontrollert - alt fulgte faste rutiner og ble vurdert ekstra ved tvil. Barselomsorgen eksisterer ikke.

 

Endret av Fjotteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies

Var der to netter med barn nr2. Første natta måtte vi være på barsel.

Var overlatt helt til oss selv,sure pleiere,utsikt rett til kirkegården. ;) Men sånn er det jo på ullevål.

 

Valgte ahus med nummer 3,mye bedre.

Ville ikke til Ullevål igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes veldig godt på Ullevål, men hadde ikke behov for noe spesiell oppfølging. Syntes det var greit å være der i tre dager og ha hjelp tilgjengelig dersom det ble nødvendig, men utover den ekstra tryggheten hadde jeg ikke behov for noe. Deilig med ferdiglaget mat, selv om den var "kjedelig" ;) Far overnattet ikke, så pris vet jeg ikke.

Anonymkode: 08e71...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vår erfaring med vår første fødte er at Ullevål fungerer ok, samtidig som at fødeavdelingen og hotellet har et alvorlig problem med sine ansatte innvandrere. Mer enn halvparten av jordmødrene her er ikke norske. Vår erfaring er at de har store verbale kommunikasjonsvansker både rent språklig men også kulturelt, og de fremstår (i norsk kultur) tidvis regelrett insensitive og strenge. De norske jordmødrene og sykepleierne her på Ullevål, dvs de som snakker rent norsk, har et kategorisk annet uttrykk og kommunikasjonsform. Det største problemet vi har møtt på er altså jordmødre som ikke forstår norsk språk og kultur, med det resultatet at mor har følt at hun har gjort ting feil, selv om alt har vært i orden. For nybakte mødre vil jeg si; du er i gode hender på Ullevål, men hvis du møter en innvandrer-jordmor så pass på ikke å la deg få følelsen at du gjør noe galt eller at du er dum, fordi babyen din trenger ikke en nervøs mamma. 

Endret av NGW
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.6.2016 at 4:54 PM, Lykkehjerte said:

 Hørt at det er veldig ok der, og far overnatter gratis! Far må betale en liten sum for måltider, alle spiser i kantinen, mor spiser gratis, mens far betaler for måltidene om han ønsker mat der. Tror det er kjøleskap på rommene.

vi betalte for at far skule bo der

Anonymkode: b604d...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, NGW skrev:

Vår erfaring med vår første fødte er at Ullevål fungerer ok, samtidig som at fødeavdelingen og hotellet har et alvorlig problem med sine ansatte innvandrere. Mer enn halvparten av jordmødrene her er ikke norske. Vår erfaring er at de har store verbale kommunikasjonsvansker både rent språklig men også kulturelt, og de fremstår (i norsk kultur) tidvis regelrett insensitive og strenge. De norske jordmødrene og sykepleierne her på Ullevål, dvs de som snakker rent norsk, har et kategorisk annet uttrykk og kommunikasjonsform. Det største problemet vi har møtt på er altså jordmødre som ikke forstår norsk språk og kultur, med det resultatet at mor har følt at hun har gjort ting feil, selv om alt har vært i orden. For nybakte mødre vil jeg si; du er i gode hender på Ullevål, men hvis du møter en innvandrer-jordmor så pass på ikke å la deg få følelsen at du gjør noe galt eller at du er dum, fordi babyen din trenger ikke en nervøs mamma. 

:rolleyes:

Anonymkode: 11e93...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med fødselshjelpen, men oppholdet på barselhotellet var helt pyton.

Her var det manglende ammehjelp(dvs ingen klarte å koble på baby)  og manglende hjelp til pumping/håndmelking og mating (Nesten helt umulig å få informasjon om hvor mye mat baby trengte og hvordan man skulle mate etter noen dager når koppmating ble for tungvindt pga mengdene).

Misfornnøyd med hjelpen jeg fikk da jeg måtte på mottaket med brystbetennelse.

Like misfornøyd da jeg var tilbake for ammehjelp på poliklinikken. De hadde ikke engang en seng for å kunne øve på tilbakelent amming.

Betalte for ammehjelp og klipp av tungebånd privat og fikk tilslutt til ammingen, og kunne kutte pumpinga helt da baby var 10 uker. Hadde sykehuset gjort jobben sin, hadde vi sluppet hvertfall 5 av dem.

Anonymkode: 63ecb...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi betalte for at far skule bo der

Anonymkode: b604d...2b4

Har nok endret seg! Var gratis for far tidligere.

Anonymkode: e6c15...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Har nok endret seg! Var gratis for far tidligere.

Anonymkode: e6c15...841

Vi fikk ungen nå i sommer så er nok det da ja.

Anonymkode: b604d...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Koster noe for far, husker ikke hvor mye. Han må også betale for måltider om han ønsker det. 

Man er overlatt mye til seg selv, og mye tid går med til venting. Husker jeg fikk beskjed om at en sykepleier skulle komme til rommet for å se på stingene "om en liten stund". Jeg var stuptrøtt, men holdt meg våken. Ventet og ventet og ventet. Til slutt ringte jeg på dem. Samme svar, "kommer om en liten stund". Det var gjengangeren hver gang man skulle noe. "Nå er det snart deres tur" eller "kommer om en liten stund", og så piner man seg til å holde øynene åpne mens ingenting skjer. Vet at det ikke er pleierne sin skyld, så har litt dårlig samvittighet for å klage. Men den følelsen av å være så trøtt, sliten og usikker uten at noen kommer og hjelper, husker jeg som helt forferdelig. 

Det var mange pleiere med dårlige norskkunnskaper, noe som tidvis gjorde det vanskelig å bli forstått eller å få svar på det man lurte på. Det er også mange ulike pleiere å forholde seg til. Noen var flinke og hensynsfulle, andre behandler deg som en melkemaskin som trenger et spark bak for å få fart på sakene. 

Noen komiske ting er det jo også: TV med påskrudd sexkanal var det første som møtte oss da vi fikk rommet vårt. :D DET hadde vi jo bruk for! Og så var det den blonde, unge pleieren som skulle hjelpe oss med amming den ene natta. Hun var yngre enn meg og ganske søt, og seansen endte med at hun satt og håndmelket de store, såre brystene mine oppi en kopp. Herregud som vi lo av det etterpå. 

 

 

Anonymkode: 11e0a...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, gruer meg selv til barselhotellet nå! Noen som har POSITIVE erfaringer? 😞

Anonymkode: c05c9...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg veldig overlatt til meg selv der som førstegangsfødende. Følte jeg måtte mase for å få hjelp, selv om flere av de som jobbet der var fine når de først kom. Men det ble til at jeg ikke turte å be om så mye hjelp fordi det virket som de ikke hadde tid. Og husker den ene kommenterte syrlig at de måtte kutte ned på smertestillende til hun på rommet ved siden av, så jeg ble redd for å be om en eneste paracet selv om jeg hadde kjempevondt. Samme opplevelse med andre fødsel, hvor jeg faktisk hadde mye plager pga. en komplikasjon ved fødselen. Dette virket det som de ansatte ikke visste, og bare så dumt på meg når jeg forklarte.

Det var deilig med eget rom sammen med mannen, så det var å foretrekke framfor barsel på den måten. Men jeg syns pleierne var mer hjelpsomme og omsorgsfulle på barsel.

Anonymkode: b34a3...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelp, gruer meg selv til barselhotellet nå! Noen som har POSITIVE erfaringer? 😞

Anonymkode: c05c9...cec

Jeg rivdes og vil tilbake

Anonymkode: b604d...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...