Gå til innhold

Kjørekultur 4 - felts motorveier - finnes det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ofte ser jeg følgende scenario:

Jeg fort kjører i venstre felt - i høyre felt går trafikken saktere. Akkurat når jeg skal til å passere en bil i høyre feltet så hopper den ut i venstre felt med knappest mulig margin og dertil nød-bremsing fra min side.

Hvorfor skjer dette omtrent hver gang jeg er på motorveien? Er det så mange som ikke tenker sikkerhet at de er villige til å lage nesten ulykker ved å hoppe ut i venstre felt?

Hva tenker dere om norsk motorveikultur?

Anonymkode: ff89a...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om norsk motorveikultur?

At bygdenorge ikke har noen kultur for 4-feltskjøring. Venstre felt skal jo være forbikjøringsfelt, men det er ikke sånn det fungerer her i landet. Derfor blir det veldig dårlig flyt i trafikken, og det ligger som regel snegler og sperrer begge felt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, palamina skrev:

At bygdenorge ikke har noen kultur for 4-feltskjøring. Venstre felt skal jo være forbikjøringsfelt, men det er ikke sånn det fungerer her i landet. Derfor blir det veldig dårlig flyt i trafikken, og det ligger som regel snegler og sperrer begge felt.

Det er korrekt :) Vi har mye å lære av andre land sin trafikk kultur. Av de landene jeg har kjørt selv i, er Norge det desidert værste å ferdes i. Ingenting er forutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bare folk fra langt ute på bygda som gjør det. Mellom Oslo og Moss er det kø i venstrefilen stort sett hele veien. Folk med A-noe på skiltet hater jeg som pesten. Jeg mistenker det kommer av at folk ikke skjønner vikepliktregelen. De tror de har lov til å kjøre ut i venstrefilen fordi det er en luke, når de i realiteten bryter vikeplikten fordi bilen som allerede er der må bremse for dem.

Synd å si det men Norge er, og vil være så lenge noen av oss lever, et land for folk som ikke kan kjøre på motorvei. Det hjelper heller ikke at UP ikke bryr seg en pøkk om folk som ligger i venstrefilen, lastebiler som vrenger ut og folk som kjører generelt for sakte på veien.

Anonymkode: e2c38...224

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare folk fra langt ute på bygda som gjør det. Mellom Oslo og Moss er det kø i venstrefilen stort sett hele veien. Folk med A-noe på skiltet hater jeg som pesten. Jeg mistenker det kommer av at folk ikke skjønner vikepliktregelen. De tror de har lov til å kjøre ut i venstrefilen fordi det er en luke, når de i realiteten bryter vikeplikten fordi bilen som allerede er der må bremse for dem.

Synd å si det men Norge er, og vil være så lenge noen av oss lever, et land for folk som ikke kan kjøre på motorvei. Det hjelper heller ikke at UP ikke bryr seg en pøkk om folk som ligger i venstrefilen, lastebiler som vrenger ut og folk som kjører generelt for sakte på veien.

UP har allerede bestemt å trappe ned kontrollene i dette distriktet fordi det er så få ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

UP har allerede bestemt å trappe ned kontrollene i dette distriktet fordi det er så få ulykker.

Er så få ulykker på den motorveien at det de siste 3-4 ukene har vært 2 store ulykker pr uke på motorveien bare utenfor Moss. Det er tydeligvis noe med Moss og bilkjøring, siden køene i venstrefilen oppløses der og de er så dårlige til å holde seg på veien at de kjører av motorveien flere ganger ukentlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Også her i Bergen sliter vi med 'venstrehuggere'. Senest i dag måtte jeg blinke på noen. Mange er skikkelig sløve og får ikke med seg hva som skjer bak sin egen bil - har ofte sett forbikjøring i høyre felt også da. Norsk førerkort burde ha noen timer på tysk motorvei for mental oppstramming. :D

Anonymkode: da8e8...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg går lei av å ligge bak sløve sjåfører, så kjører jeg forbi i høyre felt selv. Jeg orker bare ikke ligge i kø i venstrefilen på motorveien når det er ledig i høyrefilen. Senest i dag brukte jeg høyrefilen til å kjøre forbi 8 biler (3 + 3 + 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg skjønner det nok også. Det jeg ikke forstår derimot er hvordan SÅ MANGE nordmenn kan være så sløve. Høyrefila går ofte i 60-80 her, uten at det er mye trafikk, mens andre igjen kjører i venstre fil på tom vei. Hvordan er det mulig!?

Anonymkode: da8e8...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi mange ikke kan trafikkreglene §5 og politiet ikke bryr seg så lenge ikke man kjører for fort eller forbi på høyre side.

Anonymkode: 36183...617

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎06‎.‎2016 at 11.10, AnonymBruker skrev:

Akkurat når jeg skal til å passere en bil i høyre feltet så hopper den ut i venstre felt med knappest mulig margin og dertil nød-bremsing fra min side.Hvorfor skjer dette omtrent hver gang jeg er på motorveien? Er det så mange som ikke tenker sikkerhet at de er villige til å lage nesten ulykker ved å hoppe ut i venstre felt?

Jeg er selv en av de som kjører forbi haugevis av venstrefilsnisser hver dag, men i ditt tilfelle kan det være at du kjører for tregt. Er det noe jeg misliker sterkt er det venstrefilsnisser som skal kjøre forbi køen som går i 100km/t i sine 103 km/t. Slike folk bruker fort 4 km på å kjøre forbi et par lastebiler, så jeg har ingen problem med å legge meg ut foran sjåfører som "koser"  (les: misbruker)seg i venstrefila.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...