Gå til innhold

Slippe inn politiet i trappeoppgangen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som bor i blokk/bygård.

Noen ganger så ringer politiet på en tilfeldig ringeklokke for å bli sluppet inn i blokka/bygården hvor de har en ærend i en leilighet.

Slipper dere inn politiet bare basert på at de sier at de er fra politiet? Hvordan skal man vite at man ikke slipper inn en gjeng innbruddstyver som bare sier at de er politi?

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må man ned i fellesgangen for å åpne døra på innsiden(har ikke calling) så ser jo straks om de er uniformert eller ikke.

Men ja, jeg hadde uansett gjort det.

Endret av toothfairy
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbruddstyver høres usannsynlig ut. Torpedoer høres hakket mer troverdig ut. Ville ha bedt om bekreftelse på at de var politi dersom jeg trodde de ikke var det. Da ringer de gjerne fra stasjonen og bekrefter at de har betjenter på det aktuelle stedet. 

Anonymkode: 06ca0...3fa

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis det faktisk hadde vært fra politiet så kunne de vel ha fått tak i en vaktmester / hus-eier eller noe lignende - som kunne ha åpnet døren for dem.

Forutsatt at de faktisk har med seg ransakelsesordre, eventuelt plausibel  begrunnelse for at de absolutt MÅ inn ett eller annet sted og har temmelig dårlig tid...

Anonymkode: 74d6a...d08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i et sammeie ringte politiet på døren og ville gå gjennom leiligheten min for å komme til boden. Slapp de selvfølgelig inn.

Anonymkode: cac41...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper de inn. De bryter vel bare opp hvis ingen vil åpne?

Anonymkode: e2ebb...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selvsagt ingen problem å åpne hvis det faktisk er politiet som står utenfor. Men jeg skjønner spørsmålet såann at du har noen mulighet til å være sikker på om det faktisk er politiet eller noen som gir seg ut for å være politet. Kanskje det er en rabiat eks-kjæreste til en i oppgangen, eller en torpedo, eller noen som trenger tilgang til boden for å stjele som gir seg ut for å være politi. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke låst opp. Du vil virkelig ikke være den som er ansvarlig for å slippe inn uvedkommende. Hvis det faktisk er politiet klarer de fint å komme seg inn på annen måte.

Anonymkode: f75c8...624

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris

Har kamera når noen ringer på i tillegg, så ser hvem som står utenfor, kan så klart være noen som har kledd seg ut som politi, men så paranoid gidder jeg ikke være. Slipper også inn tilfeldige folk om de ringer på, er jo uansett ikke inn i min leilighet jeg slipper de. (Og i tillegg så har jeg ikke helt skjønt hvordan "hva den nå heter" fungerer... Er ganske nyinnflyttet, og er så mange knapper, vet hvordan jeg låser opp da :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bor i blokk/bygård.

Noen ganger så ringer politiet på en tilfeldig ringeklokke for å bli sluppet inn i blokka/bygården hvor de har en ærend i en leilighet.

Slipper dere inn politiet bare basert på at de sier at de er fra politiet? Hvordan skal man vite at man ikke slipper inn en gjeng innbruddstyver som bare sier at de er politi?

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Ser hvem som ringer på og ber dem holde opp id kort foran kameraet til dørcallingen. 

Anonymkode: 4387a...a1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bor i blokk/bygård.

Noen ganger så ringer politiet på en tilfeldig ringeklokke for å bli sluppet inn i blokka/bygården hvor de har en ærend i en leilighet.

Slipper dere inn politiet bare basert på at de sier at de er fra politiet? Hvordan skal man vite at man ikke slipper inn en gjeng innbruddstyver som bare sier at de er politi?

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Ja, hvem som helst kan jo si det. Nei, da hadde jeg ikke sluppet dem inn i det hele tatt. Er det politiet så kommer de seg inn på en eller annen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dørcallingen ringer når jeg er hjemme alene og ikke venter besøk, så skrur jeg TVn på mute og holder pusten til jeg er sikker på de er borte/noen andre har tatt seg av det, så det problemet støter jeg ikke på :ph34r: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis det faktisk hadde vært fra politiet så kunne de vel ha fått tak i en vaktmester / hus-eier eller noe lignende - som kunne ha åpnet døren for dem.

Forutsatt at de faktisk har med seg ransakelsesordre, eventuelt plausibel  begrunnelse for at de absolutt MÅ inn ett eller annet sted og har temmelig dårlig tid...

Anonymkode: 74d6a...d08

Politiet trenger ikke ransakelsesordre hvis det haster (for å si det veldig forenklet). Og da sier det seg selv at de ikke har tid til å henge rundt og vente på en vaktmester som bruker mange timer på å komme heller.

De trenger heller ikke begrunne noe som helst overfor noen som ikke er målet for makttiltakene deres. Den som har rett til begrunnelse er den som får politiet på døra, men det er ikke sikkert han får det før de har kontroll på ham og hele situasjonen uansett.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, michaeline__07 skrev:

Ja, hvem som helst kan jo si det. Nei, da hadde jeg ikke sluppet dem inn i det hele tatt. Er det politiet så kommer de seg inn på en eller annen måte. 

Eh, "en eller annen måte" innebærer gjerne å ringe på hos noen.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg bestemt meg for å ikke åpne opp selv de sier at de fra politiet.

Men er litt redd de skal bli sure. Som flere sier, så kommer de seg jo inn før eller siden. Men er redd de tar en tur til min leilighet etter at de er ferdig med oppdraget for å kjefte på meg. Kjefte på meg for at jeg gjorde det unødvendig tungvint for de.

Jeg tåler kjeft dårlig, og særlig hvis det kommer fra autoritetspersoner. Jeg hra sosial angst.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg bestemt meg for å ikke åpne opp selv de sier at de fra politiet.

Men er litt redd de skal bli sure. Som flere sier, så kommer de seg jo inn før eller siden. Men er redd de tar en tur til min leilighet etter at de er ferdig med oppdraget for å kjefte på meg. Kjefte på meg for at jeg gjorde det unødvendig tungvint for de.

Jeg tåler kjeft dårlig, og særlig hvis det kommer fra autoritetspersoner. Jeg hra sosial angst.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Men så åpne da, og så låser du døren din. Så får det være noen andres problem hvis det ikke er politiet (noe som er ekstremt lite sannsynlig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg bestemt meg for å ikke åpne opp selv de sier at de fra politiet.

Men er litt redd de skal bli sure. Som flere sier, så kommer de seg jo inn før eller siden. Men er redd de tar en tur til min leilighet etter at de er ferdig med oppdraget for å kjefte på meg. Kjefte på meg for at jeg gjorde det unødvendig tungvint for de.

Jeg tåler kjeft dårlig, og særlig hvis det kommer fra autoritetspersoner. Jeg hra sosial angst.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Da vil jeg be deg tenke over hva du ønsker andre skal gjøre dersom du hører at noen holder på å bryte seg inn til deg og du sitter innelåst på badet. Skal alle naboene da tenke som deg, nei, jeg åpner ikke for noen? Politiet får vente på vaktmesteren. Politiet kan i nødsituasjoner knuse dører for å komme seg inn, hvem tror du til sjuende og sist må betale for å reparere døra? 

Anonymkode: 4387a...a1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, jabx skrev:

Eh, "en eller annen måte" innebærer gjerne å ringe på hos noen.

Hvis du er usikker på om de som ringer på er politi så unngå å åpne hvis du bor i blokk, for da åpner helt sikkert noen andre. Da slipper jo du å bekymre deg for det. Ja, de kommer seg inn på en eller annen måte, men de siste de vil er jo å bryte seg inn ved å slå inn dører. Det kommer vel helt an på hva det gjelder. Hvis noen er halveis døde så må de jo bryte opp døren mtp det tilfellet du beskriver. Det beste hadde vel vært å gå til et vindu for å se om det er politi. da skal det være politibil der og kanskje blå lys. Har du ikke mulighet til det så gå inn til naboen.

Det verste er jo at innbrudstyver kommer jo seg inn sånn de og, så jeg tviler på at det er farlig å slippe de inn (jeg tror ikke innbruddstyver ringer på - jada, hvis de er veldig sleipe så kan det vel hende, men da kommer de ikke inn til deg tror jeg), og ja, da tror jeg det er politi, og ja da ville jeg åpnet mtp din og min beskrivelse. 

Endret av michaeline__07
la til setninger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Men så åpne da, og så låser du døren din. Så får det være noen andres problem hvis det ikke er politiet (noe som er ekstremt lite sannsynlig).

Vil jo ikke lage problemer for naboer heller. De får jeg hvertfall kjeft av. Det har skjedd før, når jeg slapp inn en som ikke bodde i bygården og det ble bråk og knuste dører.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet kan i nødsituasjoner knuse dører for å komme seg inn, hvem tror du til sjuende og sist må betale for å reparere døra?

Blir jeg erstatningsansvarlig fordi jeg ikke slapp dem inn? Det forandrer jo alt. Har ikke råd til å betale en ytterdør. Da er det bedre at jeg åpner.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil jo ikke lage problemer for naboer heller. De får jeg hvertfall kjeft av. Det har skjedd før, når jeg slapp inn en som ikke bodde i bygården og det ble bråk og knuste dører.

Anonymkode: 1aa8e...1ac

Hva om naboen holder på å bli drept? Du tror ikke du får kjeft hvis du hindrer politiet fra å komme inn da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...