Gå til innhold

Idioter i trafikken?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange idioter der ute som har klart å få lappen?

Jeg kjører mye, forskjellige veier osv.. Og møter alltid på raringer i trafikken.. Folk som ikke kan kjøre i enkle kryss, de kutter svingen og treffer nesten den som står å venter på å komme ut. De glemmer blinklys i rundkjøringer, eller når de skal krysse veien. De bråbremser foran skilt med fotoboks, eller ny sone. Eller så har man de som lusker avgårde i 40km i 60sonen, så kommer 40sone, og de gasser opp i 60km. Folk slenger seg ut i kryss, uten å tenke på at det kommer biler bak, og de kjører ofte under fartsgrensa videre... Jeg begynner nesten å forstå hvorfor noen er veldig hissig når de kjører.. :fnise: 

Her om dagen var det oppslag i lokalavisen om folk som snudde og kjørte mot kjøreretning på E18, for det var kø pga en ulykke.. Det kunne endt ganske ille.

Jeg fatter det ikke! Hvorfor er folk sånn?! Er folk virkelig så dumme at de ikke skjønner skilt, kryss og andre trafikkregler? Eller er de så ego at de tenker at de har rett uansett?

Anonymkode: b213c...166

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange er egosentrerte, og andre nye på veien, sånn som meg. Det siste altså haha 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan jo fortsatt følge trafikkreglene selv om man er ny på veien. Huske blinklys og kjøre som man skal. :) 

Jeg er ingen verdensmester selv, og jeg gjør feil jeg og, men jeg prøver å ikke kutte svinger, bruke blinklys for å varsle andre om hvor jeg skal, og ikke være til bry. Følger trafikkreglene osv.. Det jeg ikke skjønner er alle som ikke gjør dette, bryr de seg ikke, eller kan de bare ikke?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har konkludert med følgende:

a) kjøreopplæringen i Norge er svært mangelfull (vi lærer ikke hvorfor vi skal gjøre som vi gjør)
b) i alle år har bil og bilkjøring vært et luksusgode som har blitt nedprioritert av staten, slik at vi aldri har fått oppleve hvordan man skal kjøre på godt designede veier.
c) vi ligner stadig mer på nyrike russere: egosentriske som ikke evner å ta hensyn til noen andre (jeg skal først fordi jeg føler meg viktigere enn deg).

Eneste grunnene til at vi har så få dødsulykker i Norge er fordi vi er så få samtidig som fartsgrensene er kunstig lave. Vanskelig å dø bak rattet når du kolliderer i 50 km/t.

Anonymkode: 69911...4d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

fartsgrensene er kunstig lave. Vanskelig å dø bak rattet når du kolliderer i 50 km/t.

Det er jo hele poenget med lave fartsgrenser. Du tror det handler om feilvurderinger av veiens beskaffenhet, men avslører i stedet dine mangelfulle kunnskaper om fartsgrenser. Håper du til tross for det lojalt følger reglene, ellers burde levere inn førerkortet før du eller noen andre dør.

Anonymkode: 3394d...5b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her...forstår det ikke og blir mer og mer hissig i trafikken ettersom årene går. Senest i dag tutet jeg på en bil full av skravletanter: Kjørte 60 i 80-sonen, perfekte forhold, og de skjønte ikke at jeg lyste på de flere ganger... 

Anonymkode: a45e5...aab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hele poenget med lave fartsgrenser. Du tror det handler om feilvurderinger av veiens beskaffenhet, men avslører i stedet dine mangelfulle kunnskaper om fartsgrenser. Håper du til tross for det lojalt følger reglene, ellers burde levere inn førerkortet før du eller noen andre dør.

Anonymkode: 3394d...5b3

Poenget med lave fartsgrenser er at staten skal slippe å utbedre veiene. I stedet for å bygge firefelts motorvei mellom storbyene setter de i stedet ned fartsgrensen på den kjerreveien uten veiskulder som har krevd alt for mange liv.

Er det noen som viser manglende kunnskaper her, så er det deg.

Anonymkode: 69911...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må krysse E18 for å komme inn på veien som fører til jobb, er mange som kjører inn her og stopper i siden for pause, lese kart/mobil osv. Helt greit. De fleste tar hensyn og kjører inn i kanten eller står på busstoppet 70m lengre fremme. I dag sto det ei dame midt i veien, rett ette avkjøringen.. Dvs at jeg ikke kunne kjøre inn, siden hun sto jo der. Ikke plass til å passere henne heller. Prøvde å tute, men tror ikke hun skjønte det. Lurer på hvordan de tenker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes så mange idioter ute u trafikken. Jeg har lyst til å stoppe dem og spørre dem hva de egentlig tenker på, hvorfor tar dem de valgene de gjør? Jeg blir til tider helt matt av all idiotkjøring. 

Om de ikke kan reglene eller bare ikke gidder, jeg et ikke. Mye egoisme er det ihvertfall. 

Anonymkode: 28130...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er mange idiotar på vegen som går, syklar og køyrer bil (utruleg nok har eg sett lite idiotkøyring av motorsyklistar!), og det skuldast noko så enkelt som at det er mange idiotar der ute. Og så er det ein del som eg trur kjenner seg personleg fornærma av reglar, og ein del som trur at reglane er til for at alle andre enn dei sjølv skal følgje dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel heller at folk har for høye forventninger til andre trafikanter. 

Jeg anser alle som suicidale idioter som sikkert prøver å drepe meg. Da blir jeg heller positivt overrasket.

Blinklys burde forbys, de forvirrer bare. Når en sjelden gang de brukes riktig hjelper det jo ikke fordi jeg forlengst hat sluttet å stole på dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts:

Alle har vi vært nybegynnere engang og alle har vi gjort feil i trafikken. Vi må tåle at ikke alle er like sikre som vi som har kjørt noen år og vi må også være forberedt på at andre kan gjøre feil.

Vi er ikke alene på veien og alle er ikke "like flinke" som oss selv. Hvis vi klarer å huske på dette når vi er ute og kjører, hadde blodtrykket også vært ganske mye lavere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 6. juni 2016 at 23.29, AnonymBruker skrev:

Samme her...forstår det ikke og blir mer og mer hissig i trafikken ettersom årene går. Senest i dag tutet jeg på en bil full av skravletanter: Kjørte 60 i 80-sonen, perfekte forhold, og de skjønte ikke at jeg lyste på de flere ganger... 

Anonymkode: a45e5...aab

Jeg er typen som er litt forsiktig i trafikken. Med forsiktig så mener jeg at hvis jeg skal ut på en vei så kaster jeg meg ikke bare ut hvis det bare akkurat så vidt går. Jeg kjører ut på veien når jeg føler det er forsvarlig. Dette kan gjøre andre bilister svært sinte og de kan reagere med og tute og blinke som en idiot. Noe som fører til at jeg ender opp med og kaste meg ut i veien, som kan skape farlig situasjoner siden jeg føler at det ikke er klart. Siden jeg vet at jeg er mer forsiktig en enkelte andre bilister ( noen få) så velger jeg og ikke kjører til veier jeg vet det er vanskelig og komme ut på enkelte tidspunkter på dagen når jeg vet det er mye trafikk. Da kjører jeg heller lengre omveier for og ikke skape irritasjon hos de mest aggressive bilistene og ikke ende med og skape en potensielt farlig situasjon med at jeg blir stresset av den aggressive bilisten som tuter og hisser seg opp og stresser meg.

For ikke så lenge siden så kjørte jeg en ny vei. Det pøsregnet denne dagen, det var mange barn som var ute i veien og veldig uoversiktielig med biler som sto så man ikke hadde så god oversikt. Veien var ny og PgA alle barna og pøsregnet osv kjørte jeg litt under fartsgrensen . Hadde nok gjort det hvis jeg kjente veien også PgA føre og alle barna gjordet att et dvar det mest forsvarlige. Bilisten bak meg så ut som han skulle eksplodere i filler. Han tuta og blinka for harde livet ( akkurat som deg ). Vanligvis her så ville jeg kjørt inn i en busslomme og latt han kjøre forbi, men siden dette ikke var mulig på denne veldig korte strekningen. Så måtte han bare finne seg i og kjøre lite gran under fartsgrensen en bite liten stund. Vanligvis kar jeg meg stresse opp av sånn oppførelse og kjører raskere en jeg bør men her var det såpass uforsvarlig og kjøre i hans ønskede tempo at jeg ikke gjorde det. Når vi kom til et kryss la han seg på tuten og kjørte i motsatt kjøre retning og la seg ved siden av meg  ( til venstre) ( sperret veien for de som skulle inn på vår vei)jeg trodde i det minste at dette betydde at han skulle oppover , men nei når jeg da kjørte nedover så kjørte han etter og forbi meg... Da var vi kommet ut på en vei der det var trygt og ligge i fartsgrensen så jeg lå bak han resten av veien. Altså han hadde ikke noe hastverk han bare taklet ikke og kjøre noen få meter bite litt saktere enn han ønsket. 

Billister som tuter og blinker og oppfører seg aggressivt i trafikken kan stresse opp andre billister og skape veldig farlig situasjoner. Om man ikke tuter  men bare river seg i håret og skriker og slår rundt seg ( utrolig nok så skjer dette ) så vit at man ser dere og dere igjen stresser vedkommende i bilen foran . En stressa person kjører ikke forsvarlig. 

jeg kjører foresten ellers i fartsgrensen, nøye med og bruke blinklys, og kjører ellers alltid til siden og slipper biler forbi meg hvis jeg merker at bilen bak meg ønsker og kjøre rakere . Jeg velger også og unngå veier det er vanskelig og komme utpå siden jeg vet at jeg ikke er den som hiver meg raskest ut og dermed kan være en irritasjon for andre . 

Anonymkode: a8eea...fb9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I likhet med dere andre her, har jeg også sett/opplevd mange hårreisende episoder i trafikken. Både som fotgjenger, syklist, bilfører eller passasjer.
Men ulikt dere fleste andre, kan jeg reflektere over at jeg trolig også noen (ytterst!?) få ganger faktisk selv har vært den som har forårsaket urytme. Enten fordi jeg har vært usikker hvor jeg skal på nytt sted, fått (eller gitt) veiendring i siste sekund (så feks blinklyset aldri ble brukt), eller fordi jeg har vært nødt til å ta et valg basert på annens lite hensiktsmessig kjøring.

Den største idioten i trafikken er den som ikke erkjenner at man selv ikke er feilfri!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
57 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

I likhet med dere andre her, har jeg også sett/opplevd mange hårreisende episoder i trafikken. Både som fotgjenger, syklist, bilfører eller passasjer.
Men ulikt dere fleste andre, kan jeg reflektere over at jeg trolig også noen (ytterst!?) få ganger faktisk selv har vært den som har forårsaket urytme. Enten fordi jeg har vært usikker hvor jeg skal på nytt sted, fått (eller gitt) veiendring i siste sekund (så feks blinklyset aldri ble brukt), eller fordi jeg har vært nødt til å ta et valg basert på annens lite hensiktsmessig kjøring.

Den største idioten i trafikken er den som ikke erkjenner at man selv ikke er feilfri!

Dei fleste av oss gjer vel feil i trafikken ganske ofte, særleg er vurdering av kva tid ein eigentleg kan køyre fram i ei luke vanskeleg, og ofte ser ein at "der kunne eg ha køyrd". Det er jo nett slikt som dei som står bak kan irritere seg over, for dei ser jo ofte situasjonen frå ein litt annan vinkel, samstundes som det ikkje er deira bil som står på spel! 

Eg er sykkelpendlar og treningssyklist, og er i vanskeleg vurderingssituasjonar kvar dag - skal eg køyre over fotgjengerfeltet eller la vere? Det er ikkje alltid det er så greitt å tolke kva bilen eigentleg meiner, og eg vil tru eg irriterer ein god del ved å vente til dei gir meg signal om å krysse. Eller at eg syklar i vegen fordi eg ikkje gidd å sykle halvannan kilometer ekstra gjennom eit villastrok med høge hekkar og stor risiko for å bli køyrd på - eg har to mil til jobb, eg vel den mest effektive vegen. Eller at eg vekslar mellom å bruke køyrebane, sykkelfelt, fortau og gang- og sykkelveg, fordi det ikkje finst intelligente måtar å vere konsekvent på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror mye av problemet ligger der de som kjører mye spesielle strekninger blir jo verdensmestre på hvordan folk skal kjøre den strekningen, så en vakker dag og flere av de kommer det amatører inn på den strekningen som ikke gjør sånn som "de skal " da blir de fort idioter. Selv sier sønnen min at du verden hvor mange idioter du finner på veien mamma, jeg ser ikke noe jeg. Det også typisk slike strekninger som jeg kjører 3 ganger om dagen. 

Anonymkode: 81802...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Tigress skrev:

Dei fleste av oss gjer vel feil i trafikken ganske ofte, særleg er vurdering av kva tid ein eigentleg kan køyre fram i ei luke vanskeleg, og ofte ser ein at "der kunne eg ha køyrd". Det er jo nett slikt som dei som står bak kan irritere seg over, for dei ser jo ofte situasjonen frå ein litt annan vinkel, samstundes som det ikkje er deira bil som står på spel! 

Eg er sykkelpendlar og treningssyklist, og er i vanskeleg vurderingssituasjonar kvar dag - skal eg køyre over fotgjengerfeltet eller la vere? Det er ikkje alltid det er så greitt å tolke kva bilen eigentleg meiner, og eg vil tru eg irriterer ein god del ved å vente til dei gir meg signal om å krysse. Eller at eg syklar i vegen fordi eg ikkje gidd å sykle halvannan kilometer ekstra gjennom eit villastrok med høge hekkar og stor risiko for å bli køyrd på - eg har to mil til jobb, eg vel den mest effektive vegen. Eller at eg vekslar mellom å bruke køyrebane, sykkelfelt, fortau og gang- og sykkelveg, fordi det ikkje finst intelligente måtar å vere konsekvent på... 

No er det stor skilnad på å gjera objektive feil, måla opp mot å vurdera trafikbilete ulikt. Nokre synast at ei vurdering ulik deira eigen er ofseleg feil. Det tykkjar ikkje eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Hvis jeg ser folk som kjører sent eller er tydeligvis ukjent så tar jeg det med ro og legger meg litt bak for ikke å stresse vedkommende. Kan kjøre forbi når det er sjanse for det. 

Synes og at det er på måte litt rart at noen synes å tro at bare fordi man har en bil med nummerskilt fra et sted så betyr det selvsagt at man er lommekjent. Ingen som har tenkt på at man kan låne eller leie bil? Var i statene i forrige uke og i et lyskryss med sånn vei til høyre så hadde jeg kjørt frem (hadde fremdeles plass til å svinge til høyre). Blinket og skulle svinge. Dette skjønte tydeligvis ikke de som kom bak meg. De kjørte forbi og jeg ble glodd på som jeg var rar. Skal man gjøre da med leiebil- ha en svær skrift der det står hvor man er fra og at man ikke er kjent i området? Av og til går det an å tenke litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis alle hadde blitt flinkere til å slippe trafikken forbi seg (da mener jeg alle) så hadde nok 99% av irritasjonsmomentene i trafikken blitt borte.

Anonymkode: c9955...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 9.6.2016 at 18.23, Peanut skrev:

Hvis jeg ser folk som kjører sent eller er tydeligvis ukjent så tar jeg det med ro og legger meg litt bak for ikke å stresse vedkommende. Kan kjøre forbi når det er sjanse for det. 

Synes og at det er på måte litt rart at noen synes å tro at bare fordi man har en bil med nummerskilt fra et sted så betyr det selvsagt at man er lommekjent. Ingen som har tenkt på at man kan låne eller leie bil? Var i statene i forrige uke og i et lyskryss med sånn vei til høyre så hadde jeg kjørt frem (hadde fremdeles plass til å svinge til høyre). Blinket og skulle svinge. Dette skjønte tydeligvis ikke de som kom bak meg. De kjørte forbi og jeg ble glodd på som jeg var rar. Skal man gjøre da med leiebil- ha en svær skrift der det står hvor man er fra og at man ikke er kjent i området? Av og til går det an å tenke litt. 

Leiebiler i USA var godt merket før, men det måtte de slutte med, for det var så mange turister som ble hijacket....

Anonymkode: a9178...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...