AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #21 Skrevet 9. juni 2016 Hvis man leter etter slike tilstanders positive trekk bidrar det bare til at det blir en motediagnose. Synes ikke det er bra. Virker nesten som at 1 av 10 har ADHD nå til dags. Og hvis de 1 av 10 skal være "mer kreative og fokuserte enn andre", i tillegg til alle andre som også er "mer kreative og fokuserte enn andre", så får vi veldig mange over gjennomsnittet kreative og fokuserte folk.. Det regnestykket går ikke opp. Anonymkode: 590e3...784
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #22 Skrevet 9. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man leter etter slike tilstanders positive trekk bidrar det bare til at det blir en motediagnose. Synes ikke det er bra. Virker nesten som at 1 av 10 har ADHD nå til dags. Og hvis de 1 av 10 skal være "mer kreative og fokuserte enn andre", i tillegg til alle andre som også er "mer kreative og fokuserte enn andre", så får vi veldig mange over gjennomsnittet kreative og fokuserte folk.. Det regnestykket går ikke opp. Anonymkode: 590e3...784 Virkeligheten er at omtrent 0,5 av 10 har ADHD - og sånn har det sannsynligvis vært en stund. (ref.: prevalens). Men, samtidig er det bare omtrent 0,3 av 10 som faktisk har blitt diagnostisert. Grunnen til å lage en artikkel på de positive sidene er at mange foreldre med nydiagnostiserte barn går "i kjelleren" over en diagnose de bare har hørt negativ omtale om. Det er viktig å ikke glemme at barn (og voksne) med ADHD kan utgjøre en ressurs hvis de får utvikle egenskapene sine i de rette settingene, og blir rettledet på en god måte. Jeg tror det er svært få som ønsker seg en diagnose...
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #23 Skrevet 9. juni 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja......en positiv ting er vel at de ikke har manko på energi. Anonymkode: 0dac8...3da Ja, det er jo en generell oppfattelse av tilstanden, og er i mange tilfeller riktig. På den annen side er det mange ADHD-ere (de som har hovedsakelig uoppmerksom type) som er hypoaktive (motsatt av hyperaktiv), altså et de er for lite aktive... Sammensatt tilstand
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #24 Skrevet 9. juni 2016 8 minutter siden, nevrobarn.com skrev: Virkeligheten er at omtrent 0,5 av 10 har ADHD - og sånn har det sannsynligvis vært en stund. (ref.: prevalens). Men, samtidig er det bare omtrent 0,3 av 10 som faktisk har blitt diagnostisert. Grunnen til å lage en artikkel på de positive sidene er at mange foreldre med nydiagnostiserte barn går "i kjelleren" over en diagnose de bare har hørt negativ omtale om. Det er viktig å ikke glemme at barn (og voksne) med ADHD kan utgjøre en ressurs hvis de får utvikle egenskapene sine i de rette settingene, og blir rettledet på en god måte. Jeg tror det er svært få som ønsker seg en diagnose... I USA er det over 1 av 10. Blir sikkert slik i Norge etterhvert og. Det er ingen barn som ønsker seg det, men mange voksne som går rundt og ser etter tegn på at barnet har ADHD, og tar det med til flere leger helt til en lege går med på å sette diagnosen. Anonymkode: 590e3...784
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #25 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I USA er det over 1 av 10. Blir sikkert slik i Norge etterhvert og. Det er ingen barn som ønsker seg det, men mange voksne som går rundt og ser etter tegn på at barnet har ADHD, og tar det med til flere leger helt til en lege går med på å sette diagnosen. Anonymkode: 590e3...784 I USA er forekomsten 5,2 %... Kilde
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #26 Skrevet 9. juni 2016 12 minutter siden, nevrobarn.com skrev: Virkeligheten er at omtrent 0,5 av 10 har ADHD - og sånn har det sannsynligvis vært en stund. (ref.: prevalens). Men, samtidig er det bare omtrent 0,3 av 10 som faktisk har blitt diagnostisert. Grunnen til å lage en artikkel på de positive sidene er at mange foreldre med nydiagnostiserte barn går "i kjelleren" over en diagnose de bare har hørt negativ omtale om. Hva med å fokusere på at de er helt unike individer med unike egenskaper uavhengig av ADHD? Blir jo litt synd om de ikke føler de passer inn i hverken de positive eller de negative sidene. Jeg er forresten medlem av mensa, et sted der ADHD har begynt å bli en motediagnose, litt som i USA. Det er skummelt. Anonymkode: 590e3...784 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #27 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, nevrobarn.com skrev: I USA er forekomsten 5,2 %... Kilde http://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/features/key-findings-adhd72013.html 1 av 5 gutter, 1 av 11 jenter."The American Psychiatric Association (APA) says that 5 percent of American children have ADHD. But the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) puts the number at more than double the APA's number. The CDC says that 11 percent of American children, ages 4 to 17, have the attention disorder." Anonymkode: 590e3...784
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #28 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/features/key-findings-adhd72013.html 1 av 5 gutter, 1 av 11 jenter."The American Psychiatric Association (APA) says that 5 percent of American children have ADHD. But the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) puts the number at more than double the APA's number. The CDC says that 11 percent of American children, ages 4 to 17, have the attention disorder." Anonymkode: 590e3...784 Den studien er basert på foreldrerapporter, ikke klinisk forskning eller befolkningsstudier...
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #29 Skrevet 9. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å fokusere på at de er helt unike individer med unike egenskaper uavhengig av ADHD? Blir jo litt synd om de ikke føler de passer inn i hverken de positive eller de negative sidene. Jeg er forresten medlem av mensa, et sted der ADHD har begynt å bli en motediagnose, litt som i USA. Det er skummelt. Anonymkode: 590e3...784 Det er mye fokus på individuelle forskjeller også, men når man først skal ta for seg tilstanden, faller det seg naturlig å ta for seg de positive sidene når man har informert om utfordringene... Jeg er medlem av Trumf, men vet ikke om ADHD er blitt noen motediagnose blant Trumf-medlemmene dessverre...
Daudaferd Skrevet 9. juni 2016 #30 Skrevet 9. juni 2016 Jeg synes det er litt viktig å være klart over at ADHD er noe man har, og ikke noe man er. 2
nevrobarn.com Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #31 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, Daudaferd skrev: Jeg synes det er litt viktig å være klart over at ADHD er noe man har, og ikke noe man er. Helt riktig!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #32 Skrevet 9. juni 2016 6 timer siden, nevrobarn.com skrev: Den studien er basert på foreldrerapporter, ikke klinisk forskning eller befolkningsstudier... 11% er likevel antallet som har fått diagnosen i USA. Noe som du burde innse er utrolig ille, om du påstår at den sanne prevalensen er 5%. Det er veldig mange overdiagnostiserte, er poenget mitt. Og antaller har bare økt for hvert år. Det er også morsomt at mange som påstår de har barn med ADHD ikke liker å høre at 1 av 10 i USA har diagnosen. Da blir liksom ikke barnet deres så unikt og spesielt lenger. Anonymkode: 590e3...784 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #33 Skrevet 10. juni 2016 Den 9.6.2016 at 12.20, AnonymBruker skrev: Tja......en positiv ting er vel at de ikke har manko på energi. Anonymkode: 0dac8...3da Ikke i alle tilfeller. Når min sønn er helt turbo, så bruker han mye energi, men han har ikke noe mer energi enn andre. Ergo så er han helt utslått når han kommer hjem. Det vil ingen få forståelse for - at han kan bli sliten. For han har jo "forårsaket det selv" og han har jo en "utømmelig energikilde". Problemet er (spesielt hvis han glemmer å ta medisin på skolen) at han bruker opp energien han har på å være hyper og/eller måtte ta seg sammen uten medisin. Anonymkode: fb7bc...0f3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #34 Skrevet 10. juni 2016 Hyperfokus- mange musikere og idrettsutøvere med dette siden det hjelper dem å holde på med noe de liker over lengre tid. De er også ofte b-mennesker noe som er hyggelig om man er det selv og. De er ofte kreative og har ofte høyere IQ enn gjennomsnittsbefolkningen. Anonymkode: c11a3...59e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #35 Skrevet 10. juni 2016 Den 9.6.2016 at 12.46, nevrobarn.com skrev: Grunnen til å lage en artikkel på de positive sidene er at mange foreldre med nydiagnostiserte barn går "i kjelleren" over en diagnose de bare har hørt negativ omtale om. Det er viktig å ikke glemme at barn (og voksne) med ADHD kan utgjøre en ressurs hvis de får utvikle egenskapene sine i de rette settingene, og blir rettledet på en god måte. Jeg tror det er svært få som ønsker seg en diagnose... Veldig bra. Vet det er mange som opplever en "sorg" når de får diagnosen. Jeg liker å tenke at ADHDere er den de alltid har vært før de fikk diagnosen, men at først nå vet de helt sikkert hva det er, og kan få hjelp og en bedre hverdag. ADHDere har styrker som alle andre. Ikke pga ADHD. ADHD hindrer de i å vise/bruke mange av de gode evnene sine. Nå når de har fått diagnose, kan de få hjelp, slik at de kan være den de er ment å være. Enten de er sjakktalenter, sangtalenter eller forbasket flink til å bake cupcakes. Dette er ikke ADHD-egenskaper, men menneskeegenskaper. Etter min mening er det ingen fordeler med ADHD, men de med ADHD har likevel en haug med gode egenskaper, og noen av dem får de gjerne ikke brukt skikkelig før diagnose og hjelp/tilrettelegging! Glorifisering av ADHD synes jeg bagatelliserer vanskene til de med ADHD. Når en med ADHD trenger at noen tar hensyn, så skjønner ikke andre at de trenger det. "Du har jo så mye energi". "Det er bra å ha ADHD! [berømt person] hadde ADHD, og se hvor langt han har kommet!", Til en teoretiker: "Du som har ADHD burde jo få deg et fysisk arbeid.", Eller "ADHDere er jo kjempekreative! Dette må du klare!" Anonymkode: fb7bc...0f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå