Gå til innhold

ADHD - Positive egenskaper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber på et litt lengre innlegg som skal handle om de positive sidene ved ADHD.

ADHD-ere er ofte kreative, har en utrolig og usedvanlig stå-på-vilje hvis de får holde på med noe de interesserer seg for og de går gjerne "all-in" for familie, venner og folk de bryr seg om.

Er det noen som har flere tanker rundt hva som kan være positivt med å ha et barn med ADHD, eller ved det å ha ADHD selv?

Blir superknallfantastisk glad for noen gode innspill :) (Blir glad for dårlige innspill også jeg - er ikke så kravstor ;) )

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok være du ser på dette som et dårlig innspill, men jeg sier det uansett. Jeg synes ikke det er noe bra å skjære folk med en sykdom som dette under samme kam. Det bidrar til å skape en holdning i samfunnet at folk med den og den sykdommen har en sånn og sånn personlighet. Man skal ikke definere folk etter sykdommen deres, enten om den er fysisk eller psykisk, fordi folk med ulike sykdommer heller ikke skal definere seg selv etter sin sykdom fordi det gjør at de kan miste litt av seg selv fordi de selv begynner å tro at siden de har den og den sykdommen må de være sånn og sånn. 

Jeg skal også love deg at ikke alle med ADHD er kreative, for folk med ADHD har en personlighet og er forskjellige som alle andre! Det bør også ikke oppmuntres til at en sykdom som ADHD er fint og flott og skape et inntrykk av at det er en dans på roser. Alle med ADHD bør også oppmuntres til å bedre de problemene de har slik at de kan fungere bedre. Slik er det med andre sykdommer også. Selvsagt kan man ikke fjerne en sykdom som dette, men man kan gå fra å fungere dårlig til å fungere veldig bra.

Jeg skjønner at det sikkert ikke var din intensjon noe av det jeg advarer mot her, men håper du lærer noe av det jeg skriver. 

Anonymkode: 346e5...c24

• Liker 6
Skrevet (endret)

Som ADHD Norge sier: Har du sett én, så har du sett bare én... :)

Det jeg er ute etter er egentlig innspill på hva folk flest tror er styrkene hos ADHD-ere. Jeg vet godt hva jeg selv klarer bedre enn "normalen". :) Og jeg vet godt hva jeg klarer dårligere...

Men, takk for innspill - du har gode poeng :) 

Endret av nevrobarn.com
Fjernet identifiserende opplysninger
Skrevet (endret)

Jo, forresten... ADHD-ere liker å kalle det en tilstand, ikke en sykdom ;) 

Endret av nevrobarn.com
Fjernet identifiserende opplysninger
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, nevrobarn.com skrev:

Jo, forresten... Vi ADHD-ere liker å kalle det en tilstand, ikke en sykdom ;) 

Jeg forstår det, men det er likevel en sykdom uansett hvordan man pakker det inn. Jeg forstår at sykdom sikkert føles som et skummelt ord, men det er da svært mange mennesker som har sykdommer uten at det er noe ille. Jeg har selv kronisk sykdom (to kroniske fysiske sykdommer faktisk) som i grunn er negativt noe alle sykdommer er, men jeg er ikke noe redd for å si det hverken til meg selv eller andre. Jeg tror det er lurt å være inneforstått med sine begrensinger, men at det også er lurt å se på seg selv som et individ, og ikke som den eller de sykdommene man har. 

Dette er ikke ment som noe angrep, og det håper jeg du forstår. Håper ikke du føler et ubehag av det jeg skriver, men likevel så trenger man av og til høre ting for å forstå det. For eksempel jeg kan være sånn at jeg nesten ikke tør å lese om den ene sykdommen min (som er sjelden forresten) fordi jeg absolutt ikke vil høre noe av at jeg kan dø av den, men man bør utsette seg selv til en viss grad for det ubehaget fordi man bør ikke leve i fornektelse heller. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det, men det er likevel en sykdom uansett hvordan man pakker det inn. Jeg forstår at sykdom sikkert føles som et skummelt ord, men det er da svært mange mennesker som har sykdommer uten at det er noe ille. Jeg har selv kronisk sykdom (to kroniske fysiske sykdommer faktisk) som i grunn er negativt noe alle sykdommer er, men jeg er ikke noe redd for å si det hverken til meg selv eller andre. Jeg tror det er lurt å være inneforstått med sine begrensinger, men at det også er lurt å se på seg selv som et individ, og ikke som den eller de sykdommene man har. 

Dette er ikke ment som noe angrep, og det håper jeg du forstår. Håper ikke du føler et ubehag av det jeg skriver, men likevel så trenger man av og til høre ting for å forstå det. For eksempel jeg kan være sånn at jeg nesten ikke tør å lese om den ene sykdommen min (som er sjelden forresten) fordi jeg absolutt ikke vil høre noe av at jeg kan dø av den, men man bør utsette seg selv til en viss grad for det ubehaget fordi man bør ikke leve i fornektelse heller. 

Vel, jeg er på ingen måte ute etter å flisespikke, men majoriteten av ADHD-ere og fagmiljø trives faktisk best med å kalle det en tilstand. En sykdom vil jeg ikke kalle det uansett, for det er en hyperkinetisk forstyrrelse, og det er mange som ser på tilstanden som noe som ikke er patologisk i det hele tatt. Noe er "annerledes" (en nevrobiologisk forskjell), men om det er sykt? Den trekker jeg litt på...

Uansett: Jeg forstår argumentene dine, men vil anbefale deg å lese #Lær_ADHD, der er det mye nyttig :) 

Sporet litt av her, men det er jo det som er morro med nettfora ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner spørsmålet. Du lurer på om symptomene på lidelsen har positive "bivirkninger". Men ville bare gi en annen vinkling på saken. :) Lykke til med prosjektet. Jeg kommer absolutt til å ta en titt eller 100 på nettsiden din.

---------------------------------------------------------------------------

Sønnen min har ADHD og Asperger. Når medisinen går ut, blir han mer sosial. Vanskene har vel også ført til at han må ha lært seg å jobbe ekstra hardt. Han godtar også mer at folk er forskjellige! Drivkraften har vi ikke sett så mye til, dessverre :D

Når det er sagt, så har gutten min en rekke positive egenskaper. Hvor de kommer fra, og hva som er grunnen? Er det pga ADHD? eller pga hardt arbeid? Oppvekstmiljø? Trivsel? God tilrettelegging? Det vet jeg ikke, og det spiller ingen rolle. Sikkert en kombinasjon. Gutten min er en gutt, og det er gutten min som skal ha æren for disse positive egenskapene, ikke ADHDen. ADHD er en diagnose man får pga vansker man trenger hjelp til. At jeg kaller ADHD for vansker, betyr ikke at jeg har noe i mot ADHDere. Det betyr at jeg ser en person med ADHD-vansker, og at jeg ser en person med negative egenskaper og positive egenskaper, og sikkert masse annet også. Jeg ser en person. Jeg så en video en gang om en blind mann som kunne synge. Jeg kjenner at jeg blir kraftig provosert. Synshemmingen er ikke hele personen. Han synger med munnen, ikke øynene. Selv om ADHD er en stor del av en persons liv, så er det ikke ADHD sin fortjeneste at den personen er sjarmerende og effektiv. Det er guttens fortjeneste!

Alle med ADHD har mange positive og negative egenskaper. De er alle forskjellige. Og alle disse egenskapene kan man ha uavhengig av om man har ADHD eller ei. En uten ADHD kan også ha drivkraft. 10 ganger sterkere enn en med ADHD.

Jeg kjenner en rullestolbruker som er veldig blid. Det betyr ikke at det er en positiv rullestolbruker-egenskap. Man gir ikke rullestolen æren for rullestolbrukerens positive egenskaper. Og man blir ikke overstadig imponert om denne rullestolbrukeren kan synge heller.

:)

Anonymkode: fb7bc...0f3

Skrevet

Skjønner godt hva du mener om at tilstanden gir vansker. Men, nå er det nå en gang slik at alle tilstander har sine særtrekk - noen negative, noen positive. For eksempel er tourettere analytiske i forhold til "normalen". Dette sannsynligvis pga den tvangsmessige evnen til å finne avvik i systemer etc. Andre tilstander har sine særtrekk.

Målet var å få innspill om hvilke egenskaper som skiller seg positivt ut hos ADHD-ere, noe jeg vet finnes. Selv om hvert enkelte individ er forskjellig og unikt, er det en del trekk som går igjen hvis man ser på ADHD-erne som en gruppe. Akkurat som man sier at svensker snakker svensk - det vet alle, men samtidig er det sikkert noen svensker som bare snakker engelsk, eller som ikke kan snakke i det hele tatt. Likevel kan vi si at svensker generelt snakker svensk... :) 

AnonymBruker
Skrevet

Litt mer fra meg:

Når en med ADHD har så masse vansker i forbindelse med ADHD, kan de da ikke være god på noe uten at man skal si at det er fordi han har ADHD?

Er Marte suveren i arrangementgruppa fordi hun har ADHD og dermed en utømmelig drivkraft? Eller er hun suveren i arrangementgruppa fordi hun er dyktig og gjør en god innsats og fordi hun er kreativ og positiv?

Er Truls kreativ fordi han har ADHD? Eller er bare Truls rett og slett kreativ? Sånn helt av seg selv? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og det er bra at du vil snu inntrykket folk har av ADHDere! Veldig positivt! Og jeg er veldig enig. Bare vil gi deg noen synsvinkler å ha i bakhodet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var forrresten inne på siden din :) Mye interessant lesing!

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var forrresten inne på siden din :) Mye interessant lesing!

Det er mer "vår" enn min ;) Tror vi er rundt 17-20 personer som bidrar i forskjellig grad, så jeg skal ikke ta æren alene.

Det er viktig å kunne se en sak fra 360 sider, så jeg takker for alle innspill :) 

Endret av nevrobarn.com
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet

Men, jeg er fortsatt nysgjerrig på hva folk generelt syns/tror er de positive sidene ved ADHD da... ;) 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, nevrobarn.com skrev:

Jo, forresten... ADHD-ere liker å kalle det en tilstand, ikke en sykdom ;) 

Det er jo en sykdom, ikke et pluss å ha dette. Mange har konsentrasjonsvansker og hopper fra den ene aktiviteten til den andre. De har kanskje mange baller i lufta, men det er litt vanskelig å ta i mot alle. Jeg skjønner ikke hva som er så positivt med å ha en sykdom. Man kan lære seg å leve med de svakhetene man har og jobbe med å fokusere på en ting av gangen, blant annet. Mye kan bedres av medisiner og terapi. 

Anonymkode: a5331...a57

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en sykdom, ikke et pluss å ha dette. Mange har konsentrasjonsvansker og hopper fra den ene aktiviteten til den andre. De har kanskje mange baller i lufta, men det er litt vanskelig å ta i mot alle. Jeg skjønner ikke hva som er så positivt med å ha en sykdom. Man kan lære seg å leve med de svakhetene man har og jobbe med å fokusere på en ting av gangen, blant annet. Mye kan bedres av medisiner og terapi. 

53 minutter siden, nevrobarn.com skrev:

Men, jeg er fortsatt nysgjerrig på hva folk generelt syns/tror er de positive sidene ved ADHD da... ;) 

Vel, vi har ingen biologisk markør for å påvise patologi ved ADHD, så vil fortsatt ikke kalle det en sykdom. Ikke fordi jeg er så fryktelig sta, men av respekt for de som er rammet av tilstanden...

Du skriver at "Mange har..." og det er ikke det samme som at alle har det... Blant verdens rikeste menn finner vi en overvekt av ADHD-ere for eksempel...

Du glemte å nevne de positive sidene jeg var ute etter forresten... ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Kreativitet, hyperfokusering på ting vi er veldig interesserte i(som også gjør at vi blir kjempegode på det området og kan oppnå stor suksess)

Anonymkode: 314e0...8c3

• Liker 1
Skrevet
Den 6/5/2016 at 20.13, AnonymBruker skrev:

Det kan nok være du ser på dette som et dårlig innspill, men jeg sier det uansett. Jeg synes ikke det er noe bra å skjære folk med en sykdom som dette under samme kam. Det bidrar til å skape en holdning i samfunnet at folk med den og den sykdommen har en sånn og sånn personlighet. Man skal ikke definere folk etter sykdommen deres, enten om den er fysisk eller psykisk, fordi folk med ulike sykdommer heller ikke skal definere seg selv etter sin sykdom fordi det gjør at de kan miste litt av seg selv fordi de selv begynner å tro at siden de har den og den sykdommen må de være sånn og sånn. 

Jeg skal også love deg at ikke alle med ADHD er kreative, for folk med ADHD har en personlighet og er forskjellige som alle andre! Det bør også ikke oppmuntres til at en sykdom som ADHD er fint og flott og skape et inntrykk av at det er en dans på roser. Alle med ADHD bør også oppmuntres til å bedre de problemene de har slik at de kan fungere bedre. Slik er det med andre sykdommer også. Selvsagt kan man ikke fjerne en sykdom som dette, men man kan gå fra å fungere dårlig til å fungere veldig bra.

Jeg skjønner at det sikkert ikke var din intensjon noe av det jeg advarer mot her, men håper du lærer noe av det jeg skriver. 

ADHD er ikke en sykdom. Ellers enig med mye du sier. :)

Skrevet
Den 6/6/2016 at 11.41, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en sykdom. Ikke eper definijon heller. ADHD er klassifisert som en disorder/forstyrrelse. Altså ikke en sykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker hyperfokus kan være en positiv ting, og når det gjelder følelseslivet, så er mitt inntrykk at positive følelser kan oppleves sterkere hos folk med ADHD enn hos andre. Og jeg tror det å måtte takle de utfordringene en har med syndromet kan føre til en innsikt i egen psyke og gjerne også forstå bedre andre som sliter psykisk. 

Anonymkode: eb6d7...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja......en positiv ting er vel at de ikke har manko på energi.

Anonymkode: 0dac8...3da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...