Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #1 Del Skrevet 2. november 2004 vi skal flytte til et hus på landet, og kommer mest sannsynlig til å skaffe en pus. da jeg ikke har erfaring med kattehold fra før lurer jeg på noen ting: - vi skal ha et sterilisert dyr, men hvilket kjønn er mest kjælent/sosialt? Jeg heller litt mot hunkatt, selv om de kanskje er særere (sånn er det i hvert fall med andre dyr jeg har hatt med å gjøre), for jeg er ikke så fan av kjempedigre kastrerte hankatter... - det er langt mellom husene og masse natur - er det fare for at katta skal bli halvvill? Naboene her vi bor nå har en katt som åpenbart har flyttet ut i skogen, og det vil jeg jo ikke skal skje... Hvordan forhindre det? - hvor gammel bør katten være før man slipper den ut alene? Det er langt til nærmeste bilvei. Pleier katter å stikke av hvis man går ut sammen med den når den er liten, eller holder den seg nær mennesket sitt? - hvis vi skulle vurdere en omplasseringskatt - er det vanskelig å venne en voksen katt til nytt bosted og nye eiere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilepia Skrevet 2. november 2004 #2 Del Skrevet 2. november 2004 Utfra min egen erfaring med katter: 1) Hvorvidt en katt blir kjælen og sosial kommer helt ann på kattens personlighet og oppvekst, og lite med kjønn. (min erfaring i all fall) Men kastrerte hannkatter kan kanskje bli litt store som du sier - pga mye mat og lite aktivitet- uten at de trenger være mindre kjælne av den grunn. 2) Faren for at katten skal bli halvvill tror jeg ikke er stor så lenge dere er hjemme og den får lov å være inne og kose med dere. Gi mat til faste tider og kanskje unngå at pus er ute om natten? Hannkatter er mer kjennt for å "ralle" (gå på lengre turer uten å komme hjemm for mat), og kanskje litt mer "i faresonen" pga det? 3) Du bør helst ikke slippe ut en kattunge alene før den er blitt litt trygg på seg selv og omgivelsene. Noen katter er tøffere enn andre der. Vår katt var vel rundt 3mnd da vi begynnte å slippe han ut. Da var han selv nysgjerrig på hva som foregikk utenfor døren Vi var sammen med han ute i begynnelsen, men etterhvert var det ingen behov for det. Vi lot forresten døren stå åpen i begynnelsen slik at han kunne løpe inn til trygge omgivelser når han selv ønsket det. 4) vi har bare fått kattunger som omplasseringskatt, men tror ikke det er så mye vanskeligere med en voksen katt. En voksen katt vil du allerede kjenne lynnet til, og du kan også ta med i betraktning hvorfor den blir omplassert. Det som uansett anbefales av dyrelege og kjennere er ofte at du holder katten inne i 2 uker etter flytting, så den venner seg til sitt nye hjemm før den utforsker det nye nabolaget ute. Håper dette var til hjelp? -Smilepia- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #3 Del Skrevet 2. november 2004 Det hjalp, det - og nå får jeg enda mer lyst på katt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 2. november 2004 #4 Del Skrevet 2. november 2004 Hei! Eg har hatt katt det meste av livet, og er oppvaksen på landet, så her burde eg vel ha noko å bidra med... 1) Hokattar gjerne meir 'heimekjære', sånn naturleg. Kastrerte hannkattar held seg òg heime, men dei eg har kjent (har aldri hatt det sjølv) har vorte litt i overkant sløve - rett og slett late, og gjerne litt feite... 2) Spørst jo kva du meinar med halvvill. Alle kattar me har hatt har hatt 'heimen' sin ute - altså dei har vore ute om nettene og sånn. Men dei har alle visst godt kor dei budde, dei har vore hengivne overfor oss, vore veldig veldig tamme og kosete. Viss katten får godt stell og mykje omsorg trur eg ikkje det er nokon fare for at han/ho vil stikke av frå dykk. Dei som vert villkattar er kattar som er vanstelte! 3) Kattungar heime har blitt slepte ut så smått etter berre 2-3 veker, og det har gått veldig fint. Kattar går stort sett ikkje lengre enn at dei kjenner seg trygge, men ein bør sjølvsagt passe litt på dei første gongene katten er ute. 4) Me har omplasseringskatt no - fekk ho i starten av september. Ho er 2 år gammal, og ein skikkeleg hjarteknusar! Me hadde ho innandørs 24/7 i 3 veker etter at ho kom hit, for å vere sikre på at ho ikkje begynte å gå tilbake dit ho kom frå - det er slikt som kan skje med kattar viss dei slepp ut på ny stad for tidleg. Ellers så brukte ho jo tid på å bli trygg på oss, men me hadde ingen store problem - viktig å gi katten den tida han/ho vil ha, så går det stort sett veldig fint. Håpar dette kunne vere til litt hjelp - og gled deg til å få katt - det er veldig stas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå