Gå til innhold

Opp i vekt med godteri?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper noen kan svare meg på et spørsmål jeg har angående vektoppgang: 

Som alle vet må man i kalorioverskudd for å gå opp i vekt fra feks. undervektig til normalvektig. Hvis man da i tillegg til vanlig sunn mat, spiser godterier (i form av sjokolade, is, kake, kjeks etc.) nesten hver dag, er dette en "grei" måte å øke kaloriinntaket på? Mener da for en periode hvor målet er å gå opp i vekt. 

Vet jo at for mye sukker og mettet fett ikke er bra for kroppen, men har det likevel noe å si om man spiser mengder (snakker da ca. 1000 kalorier daglig gjennom søtsaker) hver dag i en periode, for å øke vekta? 

Hva er fordeler og ulemper med å gå viljemessig opp i vekt på denne måten? 

Anonymkode: 0445d...171

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er fult mulig. Mange mener det er dumt og spise mye sukker hver dag, men spørs hvor lenge det er snakk om.

i vektløfter miljøet i byen min kjenner jeg mange som spiser feks en halvliter is hver dag, eller en stoor skål med cocopops (frokostblanding) og litt godteri hver dag for å holde vekta fordi de rett og slett ikke klarer å nå kalorinivået de skal ligge på med bare sunn mat :) 

Anonymkode: 74db5...9a3

Skrevet

Vel, hadde anoreksi og ortoreksi før, og måten jeg la på meg var slik du foreslår... :) Var selvfølgelig vanskelig å avvenne meg det igjen, da sjokolade og sukker generelt er avhengighetsskapende, men den dag i dag føler jeg meg ganske frisk og fin (er normalvektig nå). Jeg tror det er bedre for kroppen og psyken å spise et varierende kosthold, og er ikke lege, så kan bare svare for meg selv. Lykke til uansett. Klem

Vet at dette ikke er hva du spør etter, men det er mye mat som ernæringsmessig gir deg en høyere gevinst å spise enn bare godteri, som smaker like godt (nesten i hvert fall). Viktig med nok mineraler og vitaminer. Vafler eller pannekaker for eksempel, laget med havre og banan++ med syltetøy eller peanøttsmør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, DaAg skrev:

Vel, hadde anoreksi og ortoreksi før, og måten jeg la på meg var slik du foreslår... :) Var selvfølgelig vanskelig å avvenne meg det igjen, da sjokolade og sukker generelt er avhengighetsskapende, men den dag i dag føler jeg meg ganske frisk og fin (er normalvektig nå). Jeg tror det er bedre for kroppen og psyken å spise et varierende kosthold, og er ikke lege, så kan bare svare for meg selv. Lykke til uansett. Klem

Vet at dette ikke er hva du spør etter, men det er mye mat som ernæringsmessig gir deg en høyere gevinst å spise enn bare godteri, som smaker like godt (nesten i hvert fall). Viktig med nok mineraler og vitaminer. Vafler eller pannekaker for eksempel, laget med havre og banan++ med syltetøy eller peanøttsmør. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fult mulig. Mange mener det er dumt og spise mye sukker hver dag, men spørs hvor lenge det er snakk om.

i vektløfter miljøet i byen min kjenner jeg mange som spiser feks en halvliter is hver dag, eller en stoor skål med cocopops (frokostblanding) og litt godteri hver dag for å holde vekta fordi de rett og slett ikke klarer å nå kalorinivået de skal ligge på med bare sunn mat :) 

Jeg skjønner at annen mat er bedre enn godteri for kroppen å spise. Er jo derfor jeg opprettet tråden ;) Men jeg synes det er vanskelig å gå opp i vekt med kun vanlig mat, som er kaloririk men likevel sunn, fordi jeg blir så fort mett. Shaker, gainer etc. funker ikke for meg, fordi jeg blir utrolig kvalm og uvel av det. I tillegg er det enormt dyrt. Derfor anser jeg muligheten til å spise vanlig sunn mat som normalt, men legge på godterier slik at jeg får økt kaloriinntaket tilstrekkelig. Hvor lang tid det er snakk om kommer jo an på hvor fort jeg går opp i vekt, men tenker jeg iallefall er 1000 kalorier i overskudd pga. godteriet hver dag + at jeg skal prøve å spise så mye jeg kan av vanlig mat også, slik at jeg også får litt overskudd der :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som alle vet må man i kalorioverskudd for å gå opp i vekt fra feks. undervektig til normalvektig. Hvis man da i tillegg til vanlig sunn mat, spiser godterier (i form av sjokolade, is, kake, kjeks etc.) nesten hver dag, er dette en "grei" måte å øke kaloriinntaket på? Mener da for en periode hvor målet er å gå opp i vekt. 

Vet jo at for mye sukker og mettet fett ikke er bra for kroppen, men har det likevel noe å si om man spiser mengder (snakker da ca. 1000 kalorier daglig gjennom søtsaker) hver dag i en periode, for å øke vekta? 

Vet du hvorfor godteri er usunt og at man legger på seg veldig mye fett av det ? det er ikke fordi det er så mange kalorier i det sånn sett. 

Du kommer til å bli det man kaller for "tynnfeit" hvis du holder på slik. 

Prinsippene bak vektregulering handler i liten grad om kalori inn\ut. Det er en kriminell forenkling som blir brukt av mannen i gata som ikke har total forståelsen. 

Anonymkode: d8f80...e74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor godteri er usunt og at man legger på seg veldig mye fett av det ? det er ikke fordi det er så mange kalorier i det sånn sett. 

Du kommer til å bli det man kaller for "tynnfeit" hvis du holder på slik. 

Prinsippene bak vektregulering handler i liten grad om kalori inn\ut. Det er en kriminell forenkling som blir brukt av mannen i gata som ikke har total forståelsen. 

Okei? Men hva er de virkelige prinsippene bak vektregulering, hvis det ikke handler om kalorier inn/ut? 

De som spiser mengder med sukker og usunt fett blir jo gjerne tykke. Det vet vi jo alle. Men er det en annen grunn enn maten som gjør dem tykke? I så fall hva? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at kroppen vet hva hver kalori du spiser er. Du kan bli tynn feit ved å spise for mye sunn mat og ikke trene.  Du kan være bra trent med sicpack og spise godteri, så lenge det er innenfor det du skal ha i deg av kalorier hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at kroppen vet hva hver kalori du spiser er. Du kan bli tynn feit ved å spise for mye sunn mat og ikke trene.  Du kan være bra trent med sicpack og spise godteri, så lenge det er innenfor det du skal ha i deg av kalorier hver dag. 

Ja? Så lenge man har et energiinntak som matcher energiforbruket, så holder man jo vekta. Men jeg skal OPP i vekt. Blir jeg da tynnfeit istedet for å gå opp i vekt, hvis jeg bruker godterier som middel til å komme i nok kalorioverskudd? Som sagt skal jeg spise vanlig sunn mat i tillegg (så mye jeg klarer), og spise godterier i tillegg til dette, altså ikke som erstatning for vanlig mat. Skal også trene som jeg bruker (styrketrening tre ganger i uka + én spinningtime per uke). 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei? Men hva er de virkelige prinsippene bak vektregulering, hvis det ikke handler om kalorier inn/ut? 

De som spiser mengder med sukker og usunt fett blir jo gjerne tykke. Det vet vi jo alle. Men er det en annen grunn enn maten som gjør dem tykke? I så fall hva? 

Les denne tråden fra innlegg #9 

1cd19...3ce <--- er meg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Raspberrypai skrev:

"Prinsippene bak vekregulering handler i liten grad om kalori inn\ut"? Ikke lek allvitende leksikon når du ikke aner hva du snakker om. Vektreduksjon og vektøkning har alt med kalori inn/ut, for å gå opp i vekt må man konsumere mer kalorier enn det kroppen klarer å forbrenne. Om du motsier dette så vil jeg gjerne høre om hvilke trolldom og magisk verden du lever i, hvor kaloriinntak ikke påvirker vekten. Kanskje vi alle kan flytte til den verdenen, spise nøyaktig hva vi vil og velge hvilke vekt vi ønsker, høres fint ut. Men fra spøk til alvor, har man lavt HDL-kolesterol, og høye verdier på DLD-kolesterol og triglysider så øker sjansen for viceralt fett, som er det du definerer som tynnfeit (fett som omslutter de indre organene). Bare fordi man øker kaloriinntaket så betyr ikke det at dette indirekte påvirker bukfedme eller viceralt fett. Så man kan trygt øke kaloriinntaket uten å bli "tynnfeit" som du så fint kaller det. Dette har med balansert kosthold, metabolisme og hvor stort energiforbruk kroppen har. 

Når det er sagt så vil 1000 kalorier i rent godteri, som sannsynligvis vil si 250 gram med rene karbohydrater bidra til å senke HDL og øke DLD, så et slikt kosthold over tid kan føre til visceralt fett. Men om man bytter noen av disse "ekstra" kaloriene med f.eks. nøtter som også er rikt på fett og protein så vil nok ikke 1000 kalorier i likestor grad påvirke kolesterolet. Så det handler alt om balanse, 1000 kalorier i brus og godteri kan nok over tid føre til visceralt fett, men om man spiser noe mer balansert snacks så skal 1000 kalorier ekstra hjelpe på vekt økning uten at man blir "tynnfeit".

Selv om man skulle bli "tynnfeit" så vil vekta øke, det er fordi fettet lagrer seg inne i kroppen (rundt organene), i stede for å legge seg utenfor musklene. 

Men hva er egentlig dette "tynnfeit" som alle snakker om? Er det det samme som viceralt fett/bukfett? Altså fett som legger seg rundt organene? Men vil ikke dette synes utenfra som ekstra fett rundt midjen, da? Da e det jo ikke det samme som tynnfeit. 

Hva om jeg spiser 1000 kalorier ekstra i form av yoghurtnøtter, da? Det skal jo ikke så store mengder til, siden det inneholder mye kalorier. Det er jo nøtter (som du sier er fett og proteiner), men i tillegg det hvite laget utenpå, som sikkert inneholder mye sukker. Eller blir dette det samme som å spise feks. sjokolade eller kjeks? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Raspberrypai skrev:

Visceralt fett er termen på fett rundt indre organer, og er det samme som det man kaller "tynnfeit". Selv om det legger seg fett rundt organene så trenger ikke dette å være synlig, da de presser på indre organer og kretsløp, derfor visveralt fett er så farlig. Dersom man har mye visceralt fett så vil dette selvsagt over tid legge seg også utenfor musklene fordi det ikke er mer plass rundt de indre organene,og da fremstår det som bukfett, eller bukfedme. 

Å spise yoghurt er ikke det samme som godteri, da godteri stort sett er det vi kaller raske karbohydrater, og har en høyere glykemisk indeks enn yoghurt.

Forslaget mitt gikk mer på at et kosthold bestående av kun høyt inntak av raske karbohydrater er usunt for kolesterolet. Det betyr ikke at man ikke skal spise godteri, men alt med måte. Å konsumere kalorier som tilsvarer 240 gram rene karbohydrater er det samme som å drikke 2.25 liter Coca Cola (som er det samme som 1000 kalorier på kun godteri), noe jeg tror de fleste er enig om at er usunt.

Hadde man istede spist 2 små yoghurter, 100 gram nøtter og kun en halvliter Cola så er man oppe i samme kaloriinntak som 2.25liter cola, men til gjengjeld har man litt mer en bare rene karbohydrater.

Så ja, godteri og brus er lov, trenger heller ikke være så altfor usunt om man ikke overdriver. Alt med måte og har man balanse mellom fett, karbohydrater, proteiner og forbrenning så kommer man langt uten at det trenger å gå utover helsa :)

Men husk at selv om det heter yoghurtnøtter, så er ikke det hvite trekket vanlig yoghurt, men nesten rent sukker :P Så det er vel å betrakte som godteri. 

Jeg forstår at alt er med måte. Men for å komme meg opp på et stort kalorioverskudd, så ser jeg nødvendigheten av å spise feks. yoghurtnøtter og mørk sjokolade tilsvarende 1000 kalorier omtrent hver kveld. Slik vil jeg ligge i et godt overskudd slik at jeg går opp i vekt, og når jeg har nådd normalvekt, skal jeg selvfølgelig slutte å innta de ekstra kaloriene hver dag, men heller spise det ved utskeielser. Men hvis jeg bruker slike "matvarer" til middel for vektoppgang, så vil det kunne føre til viceralt fett og kanskje bukfett, som gjør at jeg blir tynnfeit? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at kroppen vet hva hver kalori du spiser er.

Jo, det veit den veldig godt, i og med at kalorier fra forskjellige makrokilder, fordøyes på forskjellige måter, og krever forskjellige mengder energi for å kunne benyttes. Hadde ikke kroppen din visst dette, hadde du sulta og dødd mens du var stappa full av mat.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå opp i vekt på den måten, men du kan bli syk om du holder på sånn over tid. Du kan holde deg frisk og sunn, om du får i deg rundt 20% av det dagloige kaloribehovet ditt, av drittmat som godteri og iskrem, men om du går over det, blir det ikke spesielt bra. Det kødder med kolesterolet ditt og alt mulig.

Gainere og proteindrikker er ekstremt billige, til og med i forhold til vanlig mat. 20 gram protein fra en shake, koster rundt 4 kroner. Skal du ha det samme fra egg eller andre kilder, er det noen kroner mer enn det... Uten at det hjelper, om du blir kvalm av å drikke det.

Den eneste måten å gå opp i vekt på, er å spise mer enn du forbrenner. Om du ikke greier dette uten å legge om til et usunt kosthold, er jeg litt usikker på hvordan du skal gjøre dette. Du må nesten finne ut om vekta du ligger på nå er sunnere enn hvordan kroppen din blir av et økt inntak av næringsløst vas.

Det er relativt lett å få i seg kalorier, med nøtter, forresten. 100 gram cashew (en ganske liten skål) inneholder like mye kalorier som en ganske grei porsjon middag. Rundt 500 kalorier et sted.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Yme skrev:

Du kan gå opp i vekt på den måten, men du kan bli syk om du holder på sånn over tid. Du kan holde deg frisk og sunn, om du får i deg rundt 20% av det dagloige kaloribehovet ditt, av drittmat som godteri og iskrem, men om du går over det, blir det ikke spesielt bra. Det kødder med kolesterolet ditt og alt mulig.

Gainere og proteindrikker er ekstremt billige, til og med i forhold til vanlig mat. 20 gram protein fra en shake, koster rundt 4 kroner. Skal du ha det samme fra egg eller andre kilder, er det noen kroner mer enn det... Uten at det hjelper, om du blir kvalm av å drikke det.

Den eneste måten å gå opp i vekt på, er å spise mer enn du forbrenner. Om du ikke greier dette uten å legge om til et usunt kosthold, er jeg litt usikker på hvordan du skal gjøre dette. Du må nesten finne ut om vekta du ligger på nå er sunnere enn hvordan kroppen din blir av et økt inntak av næringsløst vas.

Det er relativt lett å få i seg kalorier, med nøtter, forresten. 100 gram cashew (en ganske liten skål) inneholder like mye kalorier som en ganske grei porsjon middag. Rundt 500 kalorier et sted.

Som jeg skriver skal jeg ikke spise drittmat ISTEDET for vanlig mat. Jeg skal spise vanlig, sunn mat til alle dagens måltider. MEN, i tillegg til denne vanlige sunne maten, anser jeg muligheten til å spise feks. mørk sjokolade og yoghurtnøtter (fordi dette er min favrittsnacks) tilsvarende ca. 1000 kalorier hver kveld, slik at jeg på denne måten får i meg ekstra mange kalorier. OG jeg skal ikke fortsette å spise dette hver dag når jeg har gått opp i vekt etter en periode (som forhåptenligvis ikke blir veldig lang). 

Det vil si: Jeg får i meg den næringen jeg trenger gjennom sunn mat hver dag. Men i tillegg øker jeg kaloriinntaket ekstra, med yoghurtnøtter og sjokolade som "middel". 

Shake klarer jeg ikke, blir kvalm og uvel. 

Men jeg skal høre på det dere sier, og jeg dropper å prøve å gå opp i vekt på denne måten, siden jeg kan risikere å bli syk. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Raspberrypai skrev:

"Prinsippene bak vekregulering handler i liten grad om kalori inn\ut"? Ikke lek allvitende leksikon når du ikke aner hva du snakker om. Vektreduksjon og vektøkning har alt med kalori inn/ut, for å gå opp i vekt må man konsumere mer kalorier enn det kroppen klarer å forbrenne. Om du motsier dette så vil jeg gjerne høre om hvilke trolldom og magisk verden du lever i, hvor kaloriinntak ikke påvirker vekten. Kanskje vi alle kan flytte til den verdenen, spise nøyaktig hva vi vil og velge hvilke vekt vi ønsker, høres fint ut. Men fra spøk til alvor, har man lavt HDL-kolesterol, og høye verdier på DLD-kolesterol og triglysider så øker sjansen for viceralt fett, som er det du definerer som tynnfeit (fett som omslutter de indre organene). Bare fordi man øker kaloriinntaket så betyr ikke det at dette indirekte påvirker bukfedme eller viceralt fett. Så man kan trygt øke kaloriinntaket uten å bli "tynnfeit" som du så fint kaller det. Dette har med balansert kosthold, metabolisme og hvor stort energiforbruk kroppen har. 

Når det er sagt så vil 1000 kalorier i rent godteri, som sannsynligvis vil si 250 gram med rene karbohydrater bidra til å senke HDL og øke DLD, så et slikt kosthold over tid kan føre til visceralt fett. Men om man bytter noen av disse "ekstra" kaloriene med f.eks. nøtter som også er rikt på fett og protein så vil nok ikke 1000 kalorier i likestor grad påvirke kolesterolet. Så det handler alt om balanse, 1000 kalorier i brus og godteri kan nok over tid føre til visceralt fett, men om man spiser noe mer balansert snacks så skal 1000 kalorier ekstra hjelpe på vekt økning uten at man blir "tynnfeit".

Selv om man skulle bli "tynnfeit" så vil vekta øke, det er fordi fettet lagrer seg inne i kroppen (rundt organene), i stede for å legge seg utenfor musklene. 

Det har jeg underbygget i flere tråder, samt gitt en lenke til hvor jeg underbygger dette nokså grundig.
Som her: 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les denne tråden fra innlegg #9 

1cd19...3ce <--- er meg. 

Videre så har typisk godteri meget høy andel av høy glykemiske karbohydrater som utgjør en langt større andel enn de 250\1000 ratioen du snakker om. 

Det er hvor raskt glukosen omdannes i blodet som styrer insulin frigjøringen i kroppen. 
Insulin igangsetter b.la flere følgende viktige funksjoner iforhold til lagring av fett: 

- Økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse avketoner som kan påvises i urin og pust (aceton-ånde), og kan medføre ketoacidose (syreforgiftning),

- Økt forestring av fettsyrer – insulin gjør at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte,

Hvis du da tar to måltider som kalorimessig består av 500 kcal ved siden av hverandre. Så vil det kunne være svært store forskjeller på hvilken innvirkning dette har på metabolismen som følge av ulike blodsukkerprofil. (glykemisk indeks) 

Samme med 2 ulike typer sjokolader. Noen sjokolader har en beskjeden blodsukkerprofil mens andre (gelè aktige) har en aggresiv blodsukkerprofil. Spiser du samme mengden så vil den ene være gunstig iforhold til den som ønsker å gå ned i vekt. Mens den andre vil være katastrofal for å si det mildt. 

Hvis du har forstått det jeg har skrevet godt nok nå så burde det gå klart frem at det å bruke kaloritelling som et hovedverktøy for vektregulering ikke vil fungere. Som et referanse verktøy ...vel greit, kanskje iforhold til å regne ut ca mengde for å vedlikeholde antall kilo er idag. Som da regnes ut som 33 multiplisert med vekten din, så må du legge inn tilleggsbehov for treningsøkter o.l.

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme med 2 ulike typer sjokolader. Noen sjokolader har en beskjeden blodsukkerprofil mens andre (gelè aktige) har en aggresiv blodsukkerprofil. Spiser du samme mengden så vil den ene være gunstig iforhold til den som ønsker å gå ned i vekt. Mens den andre vil være katastrofal for å si det mildt. 

Hvis du har forstått det jeg har skrevet godt nok nå så burde det gå klart frem at det å bruke kaloritelling som et hovedverktøy for vektregulering ikke vil fungere. Som et referanse verktøy ...vel greit, kanskje iforhold til å regne ut ca mengde for å vedlikeholde antall kilo er idag. Som da regnes ut som 33 multiplisert med vekten din, så må du legge inn tilleggsbehov for treningsøkter o.l.

Ah, det er deg igjen ja... Du kunne kanskje greid å fiska frem noen kilder til dette? Det går liksom litt imot sånn omtrent alt man har forska seg frem til, når det kommer til matvitenskap, og for så vidt termodynamikk også, så det hadde vært greit å se hvor du har dette fra.

Endret av Yme
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Yme skrev:

Ah, det er deg igjen ja... Du kunne kanskje greid å fiska frem noen kilder til dette? Det går liksom litt imot sånn omtrent alt man har forska seg frem til, når det kommer til matvitenskap, så det hadde vært greit å se hvor du har dette fra, og det at du selv har diabetes er på ingen måter en kilde eller en kvalifikasjon.

Kroppen er ikke i stand til å trylle frem masse fra ingen ting, så er man i et underskudd, kan ikke kroppen lage ekstra masse, fordi den ikke har energi til overs. All energien går til å opprettholde livsviktige funksjoner. Å være i et underskudd, betyr enkelt og greit akkurat det... Du er i underskudd. Fettlagrene er der for å brukes som energi, når man er i underskudd.

Imot all man har forsket seg til ? utdyp for meg hva du mener med det?
Forteller du meg nå her at måten (karboydratinnholdet i maten) som får blodsukkeret til å stige (og dermed egen insulin frigjøring) ikke har noe å si ? bare du spiser nok kalorier eller ei ? 

Rart - forskningen har imidlertid kommet frem til følgende konklusjon som danner grunnlaget for behandlingen for hundretusenvis av diabetikere i årevis. http://www.smartcare.no/2014/03/31/diabetes_insulindose_maltid/

STEG 3: Finn måltidsdosen

For å finne selve måltidsdosen blir regnestykket:

Antall karbohydrater i måltidet /  insulinfaktor = antall enheter insulin for måltid

Hvis Donald spiser middag med 50 gram karbohydrat blir regnestykket:

50g : 8,5g= 5,9 enheter insulin

Donal setter da 5 eller 6 enheter avhengig av andre faktorer.

Hvis Donald spiser middag med 30 gram karbohydrat blir regnestykket:

30g : 8,4g= 3,5 enheter insulin

Donald setter da 3 eller 4 enheter, avhengig av andre faktorer.

....hvordan kan det da bli logisk i ditt hode etter at at jeg har servert deg følgende: https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

- Økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse avketoner som kan påvises i urin og pust (aceton-ånde), og kan medføre ketoacidose (syreforgiftning),

- Økt forestring av fettsyrer – insulin gjør at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte.

DETTE er prinsippene som du må ta hensyn til å skjønne om du skal regulere din egen vekt hva vei man ønsker. 
Så må du gjerne gi meg en lenke på forskningen du henviser til som sier at jeg kan bare kutte ut med alt det der :)
Det er jeg og sikkert mange andre meget interesserte i :)

Kaloritelling på 3000 eller 2000 hensyntar ikke verken hvor høy glykemisk indeks er på karbohydratene, egen insulinfølsomhet, når tid på døgnet osv. Skjønner du nå hvorfor man bruker kaloritelling er en referanse og IKKE et verktøy i seg selv ? 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Kan dere være så snill å ta disse diskusjonene et annet sted? Ja, de har opphav fra denne tråden, men jeg føler de er langt utenfor det området hvor jeg ønsker svar. Setter kjempestor pris på alle svar, men ikke sånn diskutering og krangling ned til hver minste detalj. Jeg er bare ute etter det enkle og generelle jeg, og det har jeg vel fått :)

• Liker 1
Gjest Fjotteri
Skrevet

Det er ikke anbefalt å bruke usunn mat som metode for å gå opp i vekt(som tillegg til normal mat).

Det som anbefales er å bruke sunne matoljer som tillegg(litt ekstra over salat, en teskje smakløs olje i yoghurt etc).

Tilsett sunne næringsrike tillegg som nøtter/tørket frukt/frø i frokostblanding og benytt flere pålegg som eks ost/avocado/skinke istedenfor bare ett av påleggene. 

Majones til kjøttpålegg, kalorier gjennom sunne drikker(hmelk i kaffen, litt ekstra her og der).

Spis hyppig, og litt ekstra hver gang. 

Men sjokolade og godteri er altså ikke en god idé utover avogtil som "kos". Det skal ikke fungere som mat fordi det gir det farlige fettet fremfor sunt fett. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Kan dere være så snill å ta disse diskusjonene et annet sted? Ja, de har opphav fra denne tråden, men jeg føler de er langt utenfor det området hvor jeg ønsker svar. Setter kjempestor pris på alle svar, men ikke sånn diskutering og krangling ned til hver minste detalj. Jeg er bare ute etter det enkle og generelle jeg, og det har jeg vel fått :)

Dette er jo kjerneområdet for det du spurte om - du burde sette mer pris på å få en såpass inngående informasjon servert på et gullfat :)

Skuffende å høre ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...