Gå til innhold

Hvorfor vasker noen opp med lunkent (!) vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos en venninne en dag. Hun har ikke oppvaskmaskin så jeg hjalp henne med oppvasken etter middagen. Da la jeg merke til at hun hverken brukte oppvaskshansker eller vasket opp i varmt vann! Jeg bruker selv oppvaskshansker fordi jeg er vant med å vaske opp med utrolig varmt vann, for å fjerne bakterier.

Si meg, blir det egentlig rent av å vaske opp i lunkent vann?!

Anonymkode: 140df...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en myte at man trenger så veldig varmt vann for å vaske. Det gjelder både klær og kopper. 

Såpe tar knekken på det meste av bakterier. Det er mest der hvor bakterier har hatt tid til å gro det kan være formålstjenlig med å bruke skikkelig varmt vann. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Det er en myte at man trenger så veldig varmt vann for å vaske. Det gjelder både klær og kopper. 

Såpe tar knekken på det meste av bakterier. Det er mest der hvor bakterier har hatt tid til å gro det kan være formålstjenlig med å bruke skikkelig varmt vann. 

Har du noen kilde på det? Jeg er oppriktig nysgjerrig! 

Skrevet

Det er feks en artikkel her: http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article549156.ece

Den inneholder noen småfeil. Bla at det kreves høy temperatur for å løse fett. Det som er riktig er at løseprosessen går raskere ved høyere temperatur, men så lenge det er nok såpe i vannet vil fettet løses. Uansett trengs det ikke mye mer enn kroppstemperatur for å løse det meste av fett i mat, også uten såpen.

Men artikkelen gir en god beskrivelse av en fornuftig vaskeprosess.

Her er en artikkel om klesvask: https://www.nrk.no/livsstil/spar-strom-med-vaskemaskinen-1.7250199

Jeg tror at noe av tanken om å bruke veldig varmt vann stammer fra før vi hadde moderne vaskemidler. I tillegg gjør varme at  de kjemiske prosessene går raskere, noe som selvfølgelig er en fordel, men ikke like viktig når man vasker i en maskin.

Tradisjonell såpe, særlig grønnsåpe, inneholder jo fettsyrer som endel bakterier liker. Men dagens vaskemidler inneholder mest tensider som ikke har dette problemet.

Men er det viktig å være helt sikker på at alle bakterier er borte, så er det varme som gjelder. Derfor koker vi gjerne flasker til spedbarn.

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos en venninne en dag. Hun har ikke oppvaskmaskin så jeg hjalp henne med oppvasken etter middagen. Da la jeg merke til at hun hverken brukte oppvaskshansker eller vasket opp i varmt vann! Jeg bruker selv oppvaskshansker fordi jeg er vant med å vaske opp med utrolig varmt vann, for å fjerne bakterier.

Klor dreper bakterier langt bedre enn 60 graders vann gjør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Klor dreper bakterier langt bedre enn 60 graders vann gjør. 

Hvordan det?  :klo:

Klor har ikke noe med oppvask av kopper å gjøre

Anonymkode: 1d369...38d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan det?  :klo:

Klor har ikke noe med oppvask av kopper å gjøre

Det dreper bakterier mye bedre enn vann på 60 grader. Vann på 60 grader er ubrukelig til å drepe bakterier. Oppvask handler om å fjerne skitt, ikke om å drepe bakterier. Bakterier vokser veldig dårlig på noe som er rent og tørt. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Det dreper bakterier mye bedre enn vann på 60 grader. Vann på 60 grader er ubrukelig til å drepe bakterier. Oppvask handler om å fjerne skitt, ikke om å drepe bakterier. Bakterier vokser veldig dårlig på noe som er rent og tørt. 

Ok :) Takk for svar! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle hun gjort det "riktig"så skulle hun skyld av først. Ikke for varmt vann. Så skulle hun forvasket, spylt, så tatt hovedbase og så skylt igjen.

Har da ikke glemt tiden vi ikke hadde maskin. Gummihansker er heller ikke godt nok for høy temperatur.  Du få satse på at det er rent. 

Anonymkode: 49fb6...8f0

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for svar! :blomst:

Hvis du om så dynker alt i klor eller alkohol, og det fortsatt er skittent vil du drepe 99.99% av bakteriene, men de vil komme tilbake så lenge de har noe å spise. Renheten av oppvasken etterpå er det som har noe å si, bakteriene kommer tilbake mens det står i skuffer og skap.

Dog på restauranter og kommersielle spisesteder der mange med forskjellige potensielt smittsomme bakterier kan forekomme må drepe bakterier for å redusere risikoen for smitte. Dette gjør de ved å bruke sterke oppvaskmiddel og høy temperatur på oppvaskmaskinen (mistenker det er slik at hvis en av delene svikter vil den andre kunne gjøre jobben alene). Men selv dette er sannsynligvis overdrevent, men konsekvensene hvis en restaurant har smitte kan være enorme, som når et hotell matforgiftet flere hundre diabetikere, de måtte på sykehus og med svekket immunforsvar kunne liv gått tapt. For normalt friske personer hjemme er det e.coli og lignende man må unngå, og dette blir du kvitt med såpe og vann (du vil få i deg noe uansett, målet er å ha så lite som mulig), og da er temperatur på mat langt viktigere, både under tilberedning og oppbevaring.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvis du om så dynker alt i klor eller alkohol, og det fortsatt er skittent vil du drepe 99.99% av bakteriene, men de vil komme tilbake så lenge de har noe å spise. Renheten av oppvasken etterpå er det som har noe å si, bakteriene kommer tilbake mens det står i skuffer og skap.

Dog på restauranter og kommersielle spisesteder der mange med forskjellige potensielt smittsomme bakterier kan forekomme må drepe bakterier for å redusere risikoen for smitte. Dette gjør de ved å bruke sterke oppvaskmiddel og høy temperatur på oppvaskmaskinen (mistenker det er slik at hvis en av delene svikter vil den andre kunne gjøre jobben alene). Men selv dette er sannsynligvis overdrevent, men konsekvensene hvis en restaurant har smitte kan være enorme, som når et hotell matforgiftet flere hundre diabetikere, de måtte på sykehus og med svekket immunforsvar kunne liv gått tapt. For normalt friske personer hjemme er det e.coli og lignende man må unngå, og dette blir du kvitt med såpe og vann (du vil få i deg noe uansett, målet er å ha så lite som mulig), og da er temperatur på mat langt viktigere, både under tilberedning og oppbevaring.

Tull at det brukes sterke vaskemidler. Er i bransjen selv. Om jeg ikke husker feil er det 85 grader på oppvaskmaskin. Sjeldent at det er oppvasken som smitter folk. Det er det maten som gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Tull at det brukes sterke vaskemidler. Er i bransjen selv. Om jeg ikke husker feil er det 85 grader på oppvaskmaskin. Sjeldent at det er oppvasken som smitter folk. Det er det maten som gjør. 

Lilleborg L46? Det er jo dritsterkt. Blander antibacen og vaskemidlet. Men etter å ha dyppet fingrene i vaskemiddelkonsentrat har jeg skjønt at det er relativt sterkt. Jeg poengterte også at maten er en vanligere smittekilde. 

https://www.norengros.no/norengros/frontend/mediabank/3/34565/HMS-vare110725.pdf

L46 er noe svineri.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Du må leve i en helt egen verden. 

Anonymkode: 67f69...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Nå må du slutte med å gi helseskadelige råd om oppvask! Klor!!? 

Anonymkode: d4445...8ec

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskeprogrammer på oppvaskemaskiner er fra 50 grader og opp til 70 grader. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte med å gi helseskadelige råd om oppvask! Klor!!? 

Det står ingenting om klor der. Mener du at 60 graders vann dreper bakterier bedre enn klor? Leseforståelse kan hjelpe med å unngå disse misforståelsene. Jeg poengterer jo i tillegg i det du siterer at vasking av oppvask ikke handler om å drepe bakterier.

Tankerekken er som følge: 

• TS har en forståelse av at å ta oppvask handler om drepe bakterier (med varmt vann)
  • Jeg poengterer at hvis vi ville drepe bakterier ville ikke 60 graders vann funket, og for å drepe bakterier finnes det bedre alternativer (klor)
  • Jeg forklarer TS hva målet med å vaske opp er (få oppvasken ren og tør slik at bakterieveksten stoppes, og å mekanisk fjerne bakterier) (herunder inneforstått at temperaturen på vannet ikke er viktig utover å ha riktig temperatur for å fjerne skitt, fett løser seg opp i varmt og eggeproteiner er lettere i kaldt vann feks).
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskeprogrammer på oppvaskemaskiner er fra 50 grader og opp til 70 grader. 

Ikke på oppvaskmaskiner på storkjøkken, de har helt andre krav.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg vasker alltid opp i lunket vann. Eneste jeg bruker veldig varmt vann til er dersom jeg må skylle noe som sitter godt. Mennesker tåler litt bakterier. Vi må tåle litt bakterier. 

Anonymkode: ef0f7...c03

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det står ingenting om klor der. Mener du at 60 graders vann dreper bakterier bedre enn klor? Leseforståelse kan hjelpe med å unngå disse misforståelsene. Jeg poengterer jo i tillegg i det du siterer at vasking av oppvask ikke handler om å drepe bakterier.

Tankerekken er som følge: 

• TS har en forståelse av at å ta oppvask handler om drepe bakterier (med varmt vann)
  • Jeg poengterer at hvis vi ville drepe bakterier ville ikke 60 graders vann funket, og for å drepe bakterier finnes det bedre alternativer (klor)
  • Jeg forklarer TS hva målet med å vaske opp er (få oppvasken ren og tør slik at bakterieveksten stoppes, og å mekanisk fjerne bakterier) (herunder inneforstått at temperaturen på vannet ikke er viktig utover å ha riktig temperatur for å fjerne skitt, fett løser seg opp i varmt og eggeproteiner er lettere i kaldt vann feks).

Ikke på oppvaskmaskiner på storkjøkken, de har helt andre krav.

Få det inn i hodet ditt, du skal ikke bruke klor til oppvask.

Klesvask, dovask osv blir noe helt annet.

Skrevet

Få det inn i hodet ditt, du skal ikke bruke klor til oppvask.

Klesvask, dovask osv blir noe helt annet.

Jeg har aldri foreslått det. Noen folk altså.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har aldri foreslått det. Noen folk altså.

Jo du gjør faktisk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...