Gå til innhold

Hvorfor vasker noen opp med lunkent (!) vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo du gjør faktisk det.

Anonymkode: d4445...8ec

Siter meg da, siter den deler der jeg sier at man skal vaske opp med klor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo du gjør faktisk det.

Anonymkode: d4445...8ec

Nei, han gjør ikke det

Han påpeker bare at klor dreper bakterier bedre enn vann på 60 grader. Målet med oppvasken er ikke å drepe bakterier, så du trenger hverken klor eller vann på 60 grader.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nei, han gjør ikke det

Han påpeker bare at klor dreper bakterier bedre enn vann på 60 grader. Målet med oppvasken er ikke å drepe bakterier, så du trenger hverken klor eller vann på 60 grader.

Enig. Og legger til eller oppvaskhansker. Ts syns det var uhørt å vaske opp uten oppvaskhansker. De er for å beskytte hendene og ikke oppvasken..

Anonymkode: 7846c...4ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nei, han gjør ikke det

Han påpeker bare at klor dreper bakterier bedre enn vann på 60 grader. Målet med oppvasken er ikke å drepe bakterier, så du trenger hverken klor eller vann på 60 grader.

Takk, jeg begynte å tro jeg hadde fått hjerneslag eller noe og at det jeg skrev ikke hang på greip. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ofte opp i kaldt vann. For å spare varmtvann/strøm.  Regner med såpen dreper bakteriene.

Du får i deg bakterier hver dag når du holder deg fast på bussen, betaler med kort i butikken, tar i et håndtak osv... Tenker at et rent glass vasket med såpe i kaldt vann er ganske mye renere enn kaffekoppen som den kaféansatte nettopp har tatt i, rett etter at han eller hun vekslet noen penger. Uansett om koppen er vasket på 30 eller 75 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

På 2.6.2016 den 21.46, abrasiveRefraction skrev:

Det dreper bakterier mye bedre enn vann på 60 grader. Vann på 60 grader er ubrukelig til å drepe bakterier. Oppvask handler om å fjerne skitt, ikke om å drepe bakterier. Bakterier vokser veldig dårlig på noe som er rent og tørt. 

Kan man ikke legge oppvasken i klorin hvis den har stått lenge med matrester? En som var syk en periode gjorde det, skylte godt av og vasket etterpå som vanlig med zalo og eddik i varmt vann. Jeg var der og det så uappetittlig ut med rester av ris og mat i kummen. Restene måtte fjernes først. Jeg har ikke lyst å spise der, men er det hysterisk? En annen var direkte sløv og lot kjeler stå med vann og matrester så det hadde dannet seg mugg. Der hjalp jeg til og brukte klorin først. 

Anonymkode: 65096...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2016 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos en venninne en dag. Hun har ikke oppvaskmaskin så jeg hjalp henne med oppvasken etter middagen. Da la jeg merke til at hun hverken brukte oppvaskshansker eller vasket opp i varmt vann! Jeg bruker selv oppvaskshansker fordi jeg er vant med å vaske opp med utrolig varmt vann, for å fjerne bakterier.

 

Si meg, blir det egentlig rent av å vaske opp i lunkent vann?!

Anonymkode: 140df...557

:klo:

Men, Ts, det står jo på oppvaskmaskinen din hvilken varme den bruker. Min bruker 45-55 grader. Det er normalen. Ingen av dem koker kopper og kar.

Hvorfor skulle du tro at håndoppvask behøver mer varme enn en helt normal maskin designet for å vaske rent? 

Anonymkode: 4874b...18e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bruker kaldt vann for å skylle, for å spare strøm og varmt vann.

Anonymkode: 7b4b2...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2016 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos en venninne en dag. Hun har ikke oppvaskmaskin så jeg hjalp henne med oppvasken etter middagen. Da la jeg merke til at hun hverken brukte oppvaskshansker eller vasket opp i varmt vann! Jeg bruker selv oppvaskshansker fordi jeg er vant med å vaske opp med utrolig varmt vann, for å fjerne bakterier.

 

Si meg, blir det egentlig rent av å vaske opp i lunkent vann?!

Anonymkode: 140df...557

Hva er "utrolig varmt vann"? Er det over 100 gr, siden det er utrolig?

Anonymkode: 1c8bb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til det jeg lærte på skolen på den tiden ikke alle hadde oppvaskmaskin skulle man

1: skylle i kaldt vann

2: vaske i lunkent/varmt (for å løse opp egg ol som fester seg i varmt vann), såpen løser opp fett

3: skylle i varmt vann

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vasker opp i vann som er behagelig å dyppe hendene i. Man skyller først, vasker, også skyller igjen. Så tørker man godt. Bakterier har lite å gro på når det kommer til porselen, glass og metall. Er kun hvis det sitter koen rester av mat igjen det er fare for bakterier.

Anonymkode: 2fc57...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler ikke fett løser seg opp når man bruker lunka vann.  Hvis lunka vann er like effektivt som 70 gr er det rart at det anbefales 70 gr i oppvaskmaskin på kjeler og ekstra skitten oppvask.  Bruker alltid 70 program på oppvaskmaskin ellers blir det ikke rent, må også bruke sun-pulver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår oppvaskmaskin (Miele) går til 75 grader faktisk. Bruker stort sett det programmet, men det "koster" ikke så mye i strøm for vår del da maskinen får 50-55 grader varmt vann inn fra varmepumpa. 

På hytta bruker jeg ganske varmt vann til å vaske opp (manuelt), men det har mer med at det går kjappere og at alt tørker fortere etterpå når det står på stativet. Dessuten er det lettere å få glassene pene med skikkelig varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.6.2016 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Har du noen kilde på det? Jeg er oppriktig nysgjerrig! 

Anonymkode: 140df...557

Holder det som kilde å si at dette var helt vanlig før i tiden??  Har aldri hørt om noen som har dødd av lunken oppvask ;) 

Anonymkode: cdc40...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker opp i kaldt vann, jeg😬 Har gjort det i flere år. Lever fremdeles og er sjeldent syk. Men så er jeg veganer da, det er kanskje litt annerledes med bakterier fra animalske produkter?

Jeg må slå på varmtvannstanken i to timer hvis jeg skal ha varmt vann, og den tanken suger strøm, så har den avslått så mye som mulig. 

Anonymkode: 4fd53...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "utrolig varmt vann"? Er det over 100 gr, siden det er utrolig?

Anonymkode: 1c8bb...31d

Vann kan ikke bli serlig mye varmere enn 100grader. Da heter det damp.

Anonymkode: d6538...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann kan ikke bli serlig mye varmere enn 100grader. Da heter det damp.

Anonymkode: d6538...87c

Så sant det ikke står under trykk. Jeg har vannbåren, vedfyrt varme på hytta, i det systemet koker ikke vannet før ved drøye 120 grader. 

Tilsvarende koker vann på mye lavere temperatur om man klarer opp på toppen av et høyt fjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...