Gå til innhold

Hvorfor vasker noen opp med lunkent (!) vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker opp i kaldt vann, jeg😬 Har gjort det i flere år. Lever fremdeles og er sjeldent syk. Men så er jeg veganer da, det er kanskje litt annerledes med bakterier fra animalske produkter?

Jeg må slå på varmtvannstanken i to timer hvis jeg skal ha varmt vann, og den tanken suger strøm, så har den avslått så mye som mulig. 

Anonymkode: 4fd53...1c2

Du er ikke redd for bakterievekst? Legionella f.eks.?

Tenk også på at hver gang du faktisk trenger varmt vann må du varme opp alt vannet i hele tanken. Hvor stor er tanken? Og hvor mye varmtvann bruker du pr. gang? Hvor mye varmt vann går til spille? 

Jeg tenker det sannsynligvis er en grunn til at det å skru av varmtvannstanken ikke står på lista over anbefalte sparetiltak. En moderne varmtvannstank har varmetap på bare ca. 2 kwh i døgnet når den ikke brukes. Det er å varme opp vannet som trekker strøm. Du sparer nok mer strøm på å redusere forbruket av varmtvann enn på å skru av berederen. 

(Jeg har linket til en 10 år gammel artikkel. Dagens beredere kan være enda bedre.) 

Anonymkode: e8797...f0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker opp i kaldt vann, jeg😬 Har gjort det i flere år. Lever fremdeles og er sjeldent syk. Men så er jeg veganer da, det er kanskje litt annerledes med bakterier fra animalske produkter?

Jeg må slå på varmtvannstanken i to timer hvis jeg skal ha varmt vann, og den tanken suger strøm, så har den avslått så mye som mulig. 

Anonymkode: 4fd53...1c2

Når vannet i varmtvannstanken er varm, så drar den ikke mye strøm. Er jo det å varme opp vannet som drar strøm. Så din måte er ikke akkurat miljøvennelig.  Men nei, er nok mye bakterier i veganske prosukter, dog blir man ikke syk av å vaske opp i kaldt vann, lunkent vann eller varmt vann.Bakterier gror ikke på porselen, så når man har vasket av maten, deretter skylt og tørket er det jo ikke noe mat igjen som bakteriene kan vokse på.

Men det å ikke ha nok varme i varmtvannsbholderen derimot, er direkte farlig

Anonymkode: 2fc57...a50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vannet i varmtvannstanken er varm, så drar den ikke mye strøm. Er jo det å varme opp vannet som drar strøm. Så din måte er ikke akkurat miljøvennelig.  Men nei, er nok mye bakterier i veganske prosukter, dog blir man ikke syk av å vaske opp i kaldt vann, lunkent vann eller varmt vann.Bakterier gror ikke på porselen, så når man har vasket av maten, deretter skylt og tørket er det jo ikke noe mat igjen som bakteriene kan vokse på.

Men det å ikke ha nok varme i varmtvannsbholderen derimot, er direkte farlig

Anonymkode: 2fc57...a50

Kommer litt an på hvor kald den er. Legionella trives mellom 20 og 50 grader, så om det er 25 grader i rommet den står i er det ikke bra nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker opp for hånd med levelig temp for mine hender, så skyller jeg med så varmt vann som springen min
kan levere og dermed fordamper vannet og det blir nesten ikke noe å tørke etterpå.
Hvis man har lys over oppvasken slik at man ser det man vasker godt, eller i alle fall er sikker på at man vet
hvordan man skal vaske kopper og kar, så blir det rent med lunkent vann. 
Dessuten har vi bare godt av å bryne oss på litt gode bakterier som fremmer motstandsdyktighet i systemet. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å vaske opp i rikelig varmt vann, såvidt håndterbart uten hansker (jeg hater hansker, føler at jeg ikke har samme kontroll som med nakne hender), fordi jeg oppi mitt lille hode føler at koppene blir renere av varmere vann. 

Det er selvsagt bullshit, når alt av synlig skitt er borte og børsten har vært over hele fatet, så er det rent. 

Jeg bare liker å gjøre det på min måte. 

Anonymkode: 61e2a...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Når vannet i varmtvannstanken er varm, så drar den ikke mye strøm. Er jo det å varme opp vannet som drar strøm. Så din måte er ikke akkurat miljøvennelig.  Men nei, er nok mye bakterier i veganske prosukter, dog blir man ikke syk av å vaske opp i kaldt vann, lunkent vann eller varmt vann.Bakterier gror ikke på porselen, så når man har vasket av maten, deretter skylt og tørket er det jo ikke noe mat igjen som bakteriene kan vokse på.

Men det å ikke ha nok varme i varmtvannsbholderen derimot, er direkte farlig

Anonymkode: 2fc57...a50

 

På 16.9.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Du er ikke redd for bakterievekst? Legionella f.eks.?

Tenk også på at hver gang du faktisk trenger varmt vann må du varme opp alt vannet i hele tanken. Hvor stor er tanken? Og hvor mye varmtvann bruker du pr. gang? Hvor mye varmt vann går til spille? 

Jeg tenker det sannsynligvis er en grunn til at det å skru av varmtvannstanken ikke står på lista over anbefalte sparetiltak. En moderne varmtvannstank har varmetap på bare ca. 2 kwh i døgnet når den ikke brukes. Det er å varme opp vannet som trekker strøm. Du sparer nok mer strøm på å redusere forbruket av varmtvann enn på å skru av berederen. 

(Jeg har linket til en 10 år gammel artikkel. Dagens beredere kan være enda bedre.) 

Anonymkode: e8797...f0d

Jeg merker selv hva som trekker mest strøm, det kommer tydelig frem på strømregningen. Har testet ut dette ganske grundig.. Å ha den på konstant trekker mest. Er ikke for miljøets skyld jeg gjør det. Og det er ganske kaldt der tanken står. Bruker bare varmt vann til å dusje en gang pr. dag. Og vasker opp hver kveld, er nøye med å skylle alt av redskaper og oppvaskkost, kum osv. raskt etter bruk. Jeg har dessverre ikke dødd av sykdom ennå, så tar sjansen på at jeg er så heldig og blir smittet ved videre bruk av kaldtvann. Ingen sarkasme altså, jeg håper faktisk det. Takk for innspillene! :)

Anonymkode: 4fd53...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2019 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Vann kan ikke bli serlig mye varmere enn 100grader. Da heter det damp.

Anonymkode: d6538...87c

Nei, jeg vil bare vite hvor varmt "utrolig varmt vann" er.

Anonymkode: 1c8bb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...