Gå til innhold

Hvorfor blir noen populære og upopulære på skolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rose11

Tror mye kommer av tilfeldighete og hvordan man ser ut. Jeg var litt overvektig på barneskolen. Brukte briller og hadde regulering . Hadde nesten ingen venner og ble holdt utenfor. Det var sikkert pga hvordan jeg så ut. Pluss jeg var veldig sjenert. 

På min skole ble de skoleflinke,  de som var god i sport, var pene/kjekke og sosiale godt likt. Jeg var ingen av delene. 

Endret av Rose11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvtillit.

Selvsagt ikke "genuin" selvtillit, da man er barn, men at man er utadvendt og "tar for seg". Kommer selvsagt an på hva man mener med "populær", men jeg regner det som at man er den som setter tonen. De som var slik på barneskolen kom alle fra hjem der foreldrene var litt "mye" og hadde proppet barna fulle av selvtillit. Jeg husker moren min kommenterte at det var noen som var ekstremt sjefete og litt arrogante på foreldremøtene, og dette var ofte foreldrene til de som var "populære". 

Utseende hadde ikke så mye å si, og noen av guttene var overvektige.

På videregående handlet det mest om hvem som kom fra mest ressurssterke hjem. De hadde også selvtillit som følge av det. 

Anonymkode: 1bf3f...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan bli populære på skolen, men det er elevene fra pengesterk bakgrunn som lager ekslusive klikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det handler om å treffe trender riktig. Hvis du begynner med en trend for tidlig (f.eks å si "eid") ser alle bare rart på deg. Hvis du begynner for sent får du ikke noen poeng. Også må man hoppe av bitte litte grann før alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dårlig" i sport og begavet, det er en suksessoppskrift for gutter som vil bli upopulære. Dvs: gutter som gjør det bra i alle andre fag enn gym, de blir ikke populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det vel en fordel å være utadvendt og hyggelig, pen og flink (på skolen og/eller i idrett etc). Skader vel ikke å ha foreldre med god økonomi heller.

Men det handler nok mye om flaks og tilfeldigheter også. På skolen handler det mye om sammensetningen i klassen. Får man en eller to bøller kan det ødelegge hele det sosiale miljøet. Hvor man bor, hvor mange det er i klassen og i nabolaget er av betydning. Sammensetningen av typen mennesker på ett sted, rett og slett. 

Selv var jeg aldri populær på skolen. Var innadvendt og hadde helt andre interesser enn de andre ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er mann og enig at det er litt flaks inn i bildet og at en god del går på ting som er vanskelig å gjøre noe med. Men om man er venneløs og aldri tar initiativ til å bli kjent med folk så er det ikke så rart man ender opp utenfor. Og om man tar initiativ så tenk over hva man kan bidra med og ikke bare tenk på en selv. 

Mange prøver bare å få venner ved å tømme sitt eget sosiale behov i stedet for å prøve å få den andre personen til å føle seg bra.  Om den andre personen allerede er i en vennegjeng så har han ingen grunn til å bli venn med en som er egoistisk sosialt.

Anonymkode: 01768...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...