Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #1 Del Skrevet 1. november 2004 Jeg har kanskje lyst å studere psykologi etter VGS. Har de fleste til formål å bli psykolog etter å ha studert psykologi, eller hvordan er det? Hva går studiet ut på - er det vanskelig? Er det høy snittkarakter for å komme inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rio Skrevet 2. november 2004 #2 Del Skrevet 2. november 2004 Nei, de fleste som går første året på psykologi har ikke som formål å bli psykolog, som meg. Jeg går det nå, og kjenner få som vil videre. Det er mange som kommer rett fra vgs, og som ikke vet hva de egentlig vil. Mange ser på det som et år for å komme igang faglig og sosialt. Nå er det forskjellig hvordan året er lagt opp på de forskjellige universitetene. I Bergen kom 850stk inn i år, karakterkrav var 4.3 fra vgs. De har ikke hatt krav før, men nå vil de 'høyne kvaliteten' på studentene som kommer inn eller noe slikt. Jo takk. Første semester her er exfac (psyk.historien) og exphil (filosofi og kommunikasjonslogikk) og psyk100 som er en innføring i psykologi. Kan nevne f.eks personlighet, motivasjon, læring, sosial psyk, hukommelse, biologi. Andre semester er psyk101 og pysk 102. Da går man dypere i de emner man har hatt i psyk100. Det er ikke spesielt vanskelig. Læreboken i år er på engelsk, så om du er stø der og er interessert i psykologi så går det greit. Men exphil og exfac er det som er travelt, når man egentlig bare vil lese ren psykologi. Men man må gjennom det, det er obligatorisk. Så jeg gleder meg til etter jul! Nå er jeg 21, og kommer ikke rett fra vgs. Mange av 19åringene syns det er litt pes, men det går seg til. Det blir jo læring på helt eget ansvar, og er vel det som er hardest. Vgs var en lek good luck Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 2. november 2004 #3 Del Skrevet 2. november 2004 Det er vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi, må ha en A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2004 #4 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg går profesjonsstudiet i psykologi i Oslo. Det er åpent å komme inn på grunnfag så vidt jeg vet, men å komme videre til profesjonsstudiet er hardt, du må ha bare A'er. Men, det er vel verdt det. Studiet er interessant og du kan gjøre mye forskjellig når du er ferdig, og vi trenger masse psykologer så du blir neppe arbeidsledig. Du kan velge mellom bachelor/master som er mer forsknings/undervisningsrettet eller profesjonsstudiet som er klinisk rettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barbiedoll Skrevet 2. november 2004 #5 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg går profesjonsstudiet i psykologi i Oslo. Det er åpent å komme inn på grunnfag så vidt jeg vet' date= men å komme videre til profesjonsstudiet er hardt, du må ha bare A'er. Men, det er vel verdt det. Studiet er interessant og du kan gjøre mye forskjellig når du er ferdig, og vi trenger masse psykologer så du blir neppe arbeidsledig. Du kan velge mellom bachelor/master som er mer forsknings/undervisningsrettet eller profesjonsstudiet som er klinisk rettet. Det er aldeles ikke åpent å komme inn på grunnfaget ved UiO. Forresten heter det heller ikke grunnfag lengre, men årsenhet. Det er blitt forholdsvis vanskelig å komme inn på dette, høstens grense var ca. 57 poeng, som vel ikke akkurat er det samme som åpent... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2004 #6 Del Skrevet 2. november 2004 Det er ganske lenge siden jeg tok grunnfag, så jeg regnet egentlig med at det var forandret. Men da var det åpent for alle så vidt jeg husker. Det var vel ca 700 studenter på grunnfag hvert semester, 36 får plass på profesjonsstudiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 2. november 2004 #7 Del Skrevet 2. november 2004 Er kanskje ikkje åpent på årsenheten, men alle kan ta psykologi som enkeltemne. Dermed får du psykologi grunnfag viss du tar dei samme faga som årsenheten, og du kan vere med i opptaket vidare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Er kanskje ikkje åpent på årsenheten' date=' men alle kan ta psykologi som enkeltemne. Dermed får du psykologi grunnfag viss du tar dei samme faga som årsenheten, og du kan vere med i opptaket vidare.[/quote'] I teorien så stemmer nok det, men saken er at enkeltemnene som inngår i årsenheten i psykologi er så populære (dvs de er fylt opp av programstudenter før man i det hele tatt begynner å ta inn enkelemnestudenter) at man ikke vil kunne få alle disse som enkeltemner uansett, og da er man jo like langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 14. november 2004 #9 Del Skrevet 14. november 2004 I Bergen kom 850stk inn i år, karakterkrav var 4.3. Er det itillegg til poengene, altså at det blir 43 poeng? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå