Gå til innhold

Fra valmuefrø til vannmelon. Vol 2

Nautika

Anbefalte innlegg

Herlig med søvn! Det er nesten så jeg har begynt å bli glad i den kveldsuroen, for det fører som regel til at han sover lenger. Og det er veldig godt å legge seg med slappe pupper :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trengte den natta altså... Vi er hos mine foreldre siden M er på tur med jobben, så jeg har sovet med en datter på hver side av meg i dobbeltsenga i natt. :rodmer: Uheldigvis våknet T ved første amming, var så våken i halvannen time før hun sovnet igjen. Da putret det i bleien til A, og så våknet T for morgenen under en time senere... Bra at mormor er flink til å servere kaffe :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det endelig tilbake til hverdagen igjen. :nigo: Jeg hadde nok ikke klart meg alene mens M var borte, for i tillegg til at A har hatt økedøgn (heldigvis bare på ettermiddagen og kvelden) så har favorittordet til T de siste dagene vært NÆHEI! :snurt: Så det har blitt litt overtaling for å skifte bleie, ta på seg klær og alt annet som en snart-toåring finner ut at hun ikke vil gjøre akkurat der og da... Hun har vært veldig søt med A da :hjerte: jeg fikk filmet dem mens A satt på fanget hennes og T var så forsiktig og satt veldig fascinert og så på ansiktsuttrykkene til A :rodmer:

A er en måned gammel i dag! Som tiden flyr! :bond: Hun kan ligge og kikke litt mer rundt seg, og i går kunne både jeg og pappaen skimte et lite smil. Hun begynner å få litt rutiner på både soving og bleieproduksjon. Det er som regel en real bleieeksplosjon som kommer på ettermiddagen :hoho:

Om to dager har vi en toåring i hus også. Hun lærer seg flere og flere ord nå, etter at hun har vært litt treig med å begynne å snakke. Hun er en skikkelig storsjarmør som elsker å være ute og å bade. Hun får som regel sneket seg med gruppene som skal ut og leke i barnehagen hvis hennes gruppe skal være inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toårsdagen ble ganske fin. Hun fikk brio dukkevogn av mormor og morfar, balansesykkel fra oss og strikkede gensere fra farmor. Vi har invitert til et lite familieselskap neste helg, så får vi se om 4 hverdager er nok til at det ser litt ryddig og rent ut her i huset. M har det skikkelig travelt på jobb nå, og med en liten manflu på toppen av det er ikke humøret hans altfor sjarmerende for tiden. Jeg må nok rydde og vaske alene :sjenert: Selv går jeg på femte dagen med en migrene som lurer bak det ene øyet. Jeg pleier ikke å ha migrene, så det er nok litt hormoner som spiller inn :vetikke: Håper det snart går over! 

Vi hadde første treff med barselgruppa i går. Det kan virke som om det blir litt flere som ønsker å være med denne gangen enn sist, da var vi 4 stk som møttes nå og da, de andre falt fra etter de oblogatoriske møtene på helsestasjonen. Nå var vi mange på samme alder og praten gikk unna, så jeg håper det blir en hyggelig gjeng :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med toåringen! :strix: 

Så bra med en lovende barselgruppe! Vi endte på seks stk forrige gang, det var egentlig helt perfekt. Selv om ikke alle kunne møtes hver gang var det alltid noen som hadde mulighet, så da var det litt mer fristende å foreslå noe. :jepp: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektstatus: + 3 kg i svangerskapet (etter å ha gått ned 4 kg pga sykdom i starten). Etter fødsel har jeg gått ned 5,5 kg, og med en unge på nærmere 4 kg kan man ikke akkurat si at jeg raser ned i vekt :hoho: Leser i diverse termingupper om folk som har gått ned tosifret antall kilo når de kommer hjem fra sykehuset liksom :sjenert: Sykt irriterende at min kropp visstnok tviholder på kiloene under amming, det er jo mer enn nok å ta av! :snurt: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter igjen med 3 kg etter fødsel og amming, jeg... Kunne kanskje ha begrenset mengden sjokolade og potetgull, så hadde jeg kanskje mista dem, men godisen er viktigere enn lavere vekt. Så du er ikke den eneste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å klage litt på vekta, for i morges var det plutselig halvannen kilo mindre :nigo: Kan jo håpe det er dagens vekt som er riktig. 

Ellers har vi på andre uka med å få matvarer levert på døra. Det er veldig deilig å slippe å dra på butikken i de timene vi har til disposisjon mens storesøster er i barnehagen. Jeg får ikke stappet i meg så mye sjokolade heller, for det er litt høyere terskel å bestille det på døra enn å raske med seg noe fra butikken :sjenert: 

Vi "trener" på å sovne av seg selv. Og hun sovner etterhvert med noen få grynt her og der. Lå og så ut i lufta en god stund nå i dag også før hun sovnet :nigo:  Sykt digg! 

Endret av Nautika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du er jo langt under pre-gravid vekt jo! :jepp: Det er ikke verst det heller! Jeg hadde også nok fra før og har lagt på meg 11 kg så langt, jeg skal love deg at den vekta kommer til å sitte greit etterpå. :sjenert: De som går ned så enormt mye med en gang er nok de som har hatt masse vann i kroppen...

Er heelt enig i at det er lettere å spise sunt når man får matvarene levert! Bestiller man sjokolade føles det så innmari offisielt og planlagt. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, juliane skrev:

Men altså, du er jo langt under pre-gravid vekt jo! :jepp: Det er ikke verst det heller! Jeg hadde også nok fra før og har lagt på meg 11 kg så langt, jeg skal love deg at den vekta kommer til å sitte greit etterpå. :sjenert: De som går ned så enormt mye med en gang er nok de som har hatt masse vann i kroppen...

Er heelt enig i at det er lettere å spise sunt når man får matvarene levert! Bestiller man sjokolade føles det så innmari offisielt og planlagt. :fnise: 

Jeg har fremdeles 7 kg ned til hva jeg var før første svangerskap. Håper å kunne nærme meg det i løpet av det nærmeste året! 

Akkurat nå døyves sukkersuget med kroneis fra fryseren, det er meldt drittvær fremover så da har jeg ikke noe påskudd for å bunkre opp fryseren med mer. Så blir det sikkert litt rester etter bursdagsfeiringen i helga :plystre:  Er ikke sånt lov de første 6 ukene etter fødsel da? :sjenert: 

A har ikke bæsjet på 3 dager nå etter å ha hatt én bleieeksplosjon daglig en del dager på rad. Nå begynner det snart å bli risikosport å legge henne i bilstolen og å ta på de fineste klesplaggene :hoho: 

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag kom det 4 bleier på rappen! Jammen godt det ble fordelt litt utover, for det var jo rene bassenget i bleien allikevel. Nå har det ikke kommet noe siden da, så det virker som om hun liker å bunkre opp litt før alt kommer på en gang :hoho:

I dag er planen å lage kake til i morgen. Og helst få ryddet og støvsugd. Huset ser fremdeles bomba ut, og jeg vet ikke hvor mye bedre jeg klarer å få det før i morgen... Bra det bare er (min) nærmeste familie som kommer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er lov med et hus som ikke er helt perfekt når man har en bitteliten baby altså! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bursdagen ble veldig bra, huset ble faktisk ikke så aller verst heller! Bare synd det bare tar noen minutter før det ser bomba ut igjen :hoho: Vi var 14 til sammen, og det gikk unna på både mat og kaker. Det ble ingen kakerester :sukk:

I går fikk vi montert opp lekekjøkkenet til T, så i morges var hun absolutt ikke interessert i å spise frokost. Tror det blir brukt mye fremover!

På mandag fikk jeg tatt en tur innom jobb i lunsjen, så nå kan jeg ta sommerferie med god samvittighet. Jeg har tenkt at jeg skulle få til et besøk før de andre går ut i permisjon og ferie, så nå er det godt å ha det unnagjort. 

I dag er det duket for 6-ukerskontroll for lillemor. Jeg antar hun har rundet 4,5 kg med litt margin, kanskje til og med blitt 1 kg tyngre enn fødselsvekt? Hun vokser i hvert fall, vi har funnet frem str 62 i klær og den eneste bodyen hun har i str 50 begynner å minne litt om en kondomdrakt :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor er nå blitt 4870 gram tung, over en kilo opp fra fødselsvekt :nigo: Legen var syk i dag, så vi må tilbake neste uke. Hun fikk rotavirus-vaksinen, så jeg nå er ganske spent på hvor mange bleieskift og klesskift det blir på den planlagte byturen i morgen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Nori skrev:

Så flott at lillesøster går bra opp i vekt, en bekymring mindre. :) 

Veldig deilig at hun får nok mat uten at jeg trenger å stresse med pumping og vekking :nigo: 

Nå er jeg redd for å jinxe det, men de siste dagene har A kun våknet 1 gang for amming i løpet av natta :hoppe: Vi legger oss rundt kl 23 etter at hun har hengt på puppen noen timer, så våkner hun for mat i 4-5-tiden og sover til etter at de andre har dratt til barnehage/jobb rundt kl 8. Etter å ha fått mat enda en gang sover hun noen timer til i senga mens mamma spiser frokost og drikker kaffe i fred :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at det går så bra med tanke på søvn og ro. Får virkelig håpe at hun fortsetter slik:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om dere har det likt som oss, her er det også bare én amming fra 23-ish til tidlig om morgenen, så frokost på senga noen timer etterpå :) Godt! Noen ganger har jeg lagt meg til å sove igjen og da står vi ikke opp før 10-11 :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...