Gå til innhold

10 000 Selvmord!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært år tar ca 500 sitt eget liv. Jeg regnet fra jeg ble født 500x20 år= 10 000 ca mer eller mindre. Jeg vet det er myye flere rundt om i verden, men nå regnet jeg i Norge.

Dette synes jeg er helt uvirkelig å tenke på av og til!!! Hvor er alle disse meneskene? i helvete/himmelen? bare vekke? 

Herregud livet altså!

 

Anonymkode: 99d45...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

De er vel et bedre sted. Verden er dessverre ikke for alle.

Jeg har sett mennesker som lever et helvete på jord. Hver gang de forsøker å ta sitt eget liv så blir de hindret. Det syns jeg er trist :( hvorfor skal man på død og liv holde mennesker i live som avsolutt ikke vil leve og som har minimale sjanser for å få et bedre liv

En i min familie tok sitt eget liv nylig. Hele slekta og vennegjengen er selvfølgelig triste, men også letter fordi nå slipper han å lide noe mer. Selv om hens foreldre har mistet sitt barn og det selvfølgelig er grusomt for dem, så tenker de likevel som meg. 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenda skrev:

Jeg har sett mennesker som lever et helvete på jord. Hver gang de forsøker å ta sitt eget liv så blir de hindret. Det syns jeg er trist :( hvorfor skal man på død og liv holde mennesker i live som avsolutt ikke vil leve og som har minimale sjanser for å få et bedre liv

En i min familie tok sitt eget liv nylig. Hele slekta og vennegjengen er selvfølgelig triste, men også letter fordi nå slipper han å lide noe mer. Selv om hens foreldre har mistet sitt barn og det selvfølgelig er grusomt for dem, så tenker de likevel som meg. 

 

Takk, jeg trengte det innlegget :)

Jeg er så enig, jeg har alltid fått alt på gullfat og jeg har likevel vært langt nede i perioder, jeg kan bare forestille meg hvordan personer med ekte problemer har det. Jeg vil ikke tvinge noen tilå lide seg gjennom det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ingen steder. Man opphører å eksistere når livet er over - av den grunn mener jeg at man gjøre det beste ut av livet den perioden man lever for man kommer aldri til å oppleve dette fantastiske universet igjen når lyset slukkes.

Bevissthet er intet annet enn elektriske og kjemiske signaler mellom nervecellene/nevroner og synapser i hjernen.

  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for at folk enten lever jævlige liv, eller tar livet av seg - så finnes det jo et alternativ som burde strebes etter av folk flest: Å få det bedre. Behandlingstilbud, ettervern, å bli sett og møtt med medmenneskelighet..

500 i året er ekstremt.. Skulle ikke jo ikke vært sånn.

Og for mange er det et øyeblikks desperasjon, håpløshet og totalt mørke akkurat der og da som avgjør. De kunne fått bedre liv om de ble ordentlig fulgt opp.

Anonymkode: 77a01...77b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Klopp
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for at folk enten lever jævlige liv, eller tar livet av seg - så finnes det jo et alternativ som burde strebes etter av folk flest: Å få det bedre. Behandlingstilbud, ettervern, å bli sett og møtt med medmenneskelighet..

500 i året er ekstremt.. Skulle ikke jo ikke vært sånn.

Og for mange er det et øyeblikks desperasjon, håpløshet og totalt mørke akkurat der og da som avgjør. De kunne fått bedre liv om de ble ordentlig fulgt opp.

Anonymkode: 77a01...77b

Det er ikke alltid at hjelp hjelper. Ikke på mange år ihvertfall. Livet er et helvete for noen uansett. Hvis himmel og helvete finnes så er det livet på jorda som er helvete. Synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Klopp skrev:

Det er ikke alltid at hjelp hjelper. Ikke på mange år ihvertfall. Livet er et helvete for noen uansett. Hvis himmel og helvete finnes så er det livet på jorda som er helvete. Synes jeg. 

Noen ganger lurer jeg på om døden er bedre enn å leve. 

Livet: Føle glede, sorg, depresjon, håpløshet. Man liker å føle seg lykkelig, man klarer seg uten det noen ganger.

Døden: Føle .......... 

Døden= Bedre 

1 Million selvmord over hele verden. 1x20 år= 20 millioner selvmord 

Anonymkode: 99d45...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Wenda skrev:

Jeg har sett mennesker som lever et helvete på jord. Hver gang de forsøker å ta sitt eget liv så blir de hindret. Det syns jeg er trist :( hvorfor skal man på død og liv holde mennesker i live som avsolutt ikke vil leve og som har minimale sjanser for å få et bedre liv

En i min familie tok sitt eget liv nylig. Hele slekta og vennegjengen er selvfølgelig triste, men også letter fordi nå slipper han å lide noe mer. Selv om hens foreldre har mistet sitt barn og det selvfølgelig er grusomt for dem, så tenker de likevel som meg. 

 

Jeg er enig med deg i at folk som lider skal slippe og selv har jeg en tanke om at mitt liv er mitt liv, det gjør jeg som jeg vil med. Hadde jeg villet ende det av rasjonelle grunner, hadde det utvilsomt vært opp til meg. Når det er sagt, er jo ikke ting så sort/hvitt. Noen tar jo livet av seg over ting som kan fikses, ting som der og da virker store, irrasjonelle ting og selvmord blir et valg i øyeblikket som like gjerne kunne ha vært unngått.

 

Tror jeg leste statistikk på dette som viste at om man har tilgjengelig en måte å ta livet av seg på, er sjansen større for at man tar sitt eget liv. Har man det ikke, unngår man det der og da, og så er det da heller ikke sikkert at man ønsker det like sterkt dagen etter.

 

Jeg er også litt skeptisk til innlegg som dette, også til det jeg selv skriver innledningsvis, fordi jeg vet at når man er helt på bånn, kan en slik beskjed leses som en tommel opp til et slikt valg.

Anonymkode: adbd0...963

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for at folk enten lever jævlige liv, eller tar livet av seg - så finnes det jo et alternativ som burde strebes etter av folk flest: Å få det bedre. Behandlingstilbud, ettervern, å bli sett og møtt med medmenneskelighet..

500 i året er ekstremt.. Skulle ikke jo ikke vært sånn.

Og for mange er det et øyeblikks desperasjon, håpløshet og totalt mørke akkurat der og da som avgjør. De kunne fått bedre liv om de ble ordentlig fulgt opp.

Anonymkode: 77a01...77b

Hm. Unnskyld at jeg spør men har du noe personlig innsikt om dette eller er det bare noe du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

De menneskene som er døde er på kirkegården eller de er kremert til aske. Noen finner man aldri, men de blir sakte men sikkert brutt ned av naturen og blir til slutt til støv.
-Av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jord skal du atter oppstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for at folk enten lever jævlige liv, eller tar livet av seg - så finnes det jo et alternativ som burde strebes etter av folk flest: Å få det bedre. Behandlingstilbud, ettervern, å bli sett og møtt med medmenneskelighet..

500 i året er ekstremt.. Skulle ikke jo ikke vært sånn.

Og for mange er det et øyeblikks desperasjon, håpløshet og totalt mørke akkurat der og da som avgjør. De kunne fått bedre liv om de ble ordentlig fulgt opp.

Anonymkode: 77a01...77b

Du fremstiller problemstillingen på en lite realistisk måte. Det er ikke bare å få behandling, så er alt ok, eller "riktige" medisiner, så går det greit.

Behandlingstilbudet er ikke i nærheten av så bra som du ser ut til å ha inntrykk av og antidepressiva er ikke spesielt effektive, bieffektene er ofte ganske store.

Problemet er at systemet ikke klarer å fange opp fordi modellen de bruker ikke er bra nok. Det er ikke satt av nok tid og ressurser, det er heller ikke en helhetlig tanke bak behandlingen, man tar bare utgangspunkt i depresjonen og at den i ytterste konsekvens er livstruende. Det brukes lite tid på å forstå hvorfor det ble sånn og hva som skal til for å gjøre det bedre for den som er deprimert. Fokuset er kun på å forhindre selvmord og behandlerne stirrer seg blinde på det fokuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

Personlig, så tror jeg at mye av trykket vil lette om alle som kjenner på ønsket om å ta selvmord får beskjed om at det er helt greit om de virkelig ønsker å ta det steget. For noe av det verste med det, er det presset om at du gjør noe galt ved å ønske døden velkommen. Og hvem kan gå rundt og bestemme at naboen ikke skal kunne få ta selvmord bare fordi det føles ubehagelig å vite at naboen ikke ønsker å leve mer? 

Fjern skammen rundt selvvalgt død, og jeg tror det blir om ikke helt bra, så blir det hvertfall noe lettere å leve!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Wenda skrev:

Jeg har sett mennesker som lever et helvete på jord. Hver gang de forsøker å ta sitt eget liv så blir de hindret. Det syns jeg er trist :( hvorfor skal man på død og liv holde mennesker i live som avsolutt ikke vil leve og som har minimale sjanser for å få et bedre liv

En i min familie tok sitt eget liv nylig. Hele slekta og vennegjengen er selvfølgelig triste, men også letter fordi nå slipper han å lide noe mer. Selv om hens foreldre har mistet sitt barn og det selvfølgelig er grusomt for dem, så tenker de likevel som meg. 

 

Vet du, mange som er suicidale vil ikke dø. De vil vekk fra smerten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Februarbarn skrev:

Vet du, mange som er suicidale vil ikke dø. De vil vekk fra smerten. 

Og mange vil dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Februarbarn skrev:

Vet du, mange som er suicidale vil ikke dø. De vil vekk fra smerten. 

De vil dø, men det eneste grunnen til at de ikke dreper seg selv er overlevelses instinkt greia og frykten for døden.....vis de hadde dødd brått uten forvarsel eller at de snart skal dø, tror jeg..eller jeg hadde ihvertfall vært takknemlig...for meg er det ikke stort å leve for her i verden annet en A4 liv/karriere/pensjonist bla bla bla bla. 

Anonymkode: 99d45...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tar mange av dere utgangspunkt i at størstedelen av de som begår selvmord er psykisk syke. Men dere tar feil.

Det er bare et mindretall av de som forlater oss ved egen innsats som er under behandling av psykisk helsevern. De aller fleste opplever en akkutt tilstand der svaret, der og da, er feil. Blir de forstyrret/avbrutt/feiler lever de videre med et godt liv. Noen særdeles få kan få stilnet en uhelbredelig smerte, likesom noen andre aldri vurderer den muligheten, men lever med smerten til livet selv ebber ut. Selvmord er ikke svaret! Kun som i en aktiv/passiv dødshjelpssituasjon er det overhode relevant å dikutere om selvmord er en løsning. Aldri ellers. Aldri!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Her tar mange av dere utgangspunkt i at størstedelen av de som begår selvmord er psykisk syke. Men dere tar feil.

Det er bare et mindretall av de som forlater oss ved egen innsats som er under behandling av psykisk helsevern. De aller fleste opplever en akkutt tilstand der svaret, der og da, er feil. Blir de forstyrret/avbrutt/feiler lever de videre med et godt liv. Noen særdeles få kan få stilnet en uhelbredelig smerte, likesom noen andre aldri vurderer den muligheten, men lever med smerten til livet selv ebber ut. Selvmord er ikke svaret! Kun som i en aktiv/passiv dødshjelpssituasjon er det overhode relevant å dikutere om selvmord er en løsning. Aldri ellers. Aldri!

 

Skal jeg være helt ærlig så må jeg motsi deg her. Klart mange ikke er klinisk syke, men å anta at de som får forsøket avbrutt lever videre med et godt liv, det blir så feil å anta at du like gjerne kunne sagt at de aldri tenkte på selvmord. Jeg skal ikke utbrodere her hvorfor jeg vet dette, men jeg kan love deg at selvmord er en grei løsning for mange. Og det BØR aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Agnetha skrev:

Skal jeg være helt ærlig så må jeg motsi deg her. Klart mange ikke er klinisk syke, men å anta at de som får forsøket avbrutt lever videre med et godt liv, det blir så feil å anta at du like gjerne kunne sagt at de aldri tenkte på selvmord. Jeg skal ikke utbrodere her hvorfor jeg vet dette, men jeg kan love deg at selvmord er en grei løsning for mange. Og det BØR aksepteres.

Og jeg kan argumentere deg i mot av sannsynligvis lignende grunner som deg. Egenerfaringer er ikke grunnlag for generell statistikk. Det utføres anslagsvis 2–10 tusen forsøk hvert år. Bare et fåtall gjentar forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Og jeg kan argumentere deg i mot av sannsynligvis lignende grunner som deg. Egenerfaringer er ikke grunnlag for generell statistikk. Det utføres anslagsvis 2–10 tusen forsøk hvert år. Bare et fåtall gjentar forsøket.

Det er mange forsøk som ikke engang kommer inn under statistikken. Der personer forsøker hver eneste dag. Der de velger hver eneste dag. Jeg tror ikke du sitter med erfaring nok på området til å uttale deg, når du bastant er imot selvmord utenfor aktiv dødshjelp. 

Endret av Agnetha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...