AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #1 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg leier leilighet i 2.etg i et toetasjes hus med 8 leiligheter. En annen person leier også, de andre eier sine leiligheter. Jeg er 23 år. En nabomann er rundt 30, et par andre er snart 90, et par er i tidlig sekstiåra, og et par er rundt 70. Der jeg har bodd før har det vært sånn at de som bor i 1.etg tar seg av plenklippinga selvfølgelig, det er jo deres plen.... Og bodde det skrøpelige eldre i et hus med plen "før i tida", kom det barnebarn e.l. og klippet plena for dem. Evt. en nabo foreslo å selv gjøre det, når han allerede var i gang med sin traktorklipper. Mens på et møte her (jeg blir ikke alltid informert om møtene, han som eier leiligheten jeg bor i, møter opp selv, men denne gangen var også jeg der) ble det antydet at hvem som helst av oss som bor i huset bør stille opp på plenklipping. Han som hittil har fått billigere fellesutgift enn oss andre for å klippe plen og gjøre andre "småjobber" er sliten og vil ikke mer. Det har jeg full forståelse for.. Jeg ble spurt direkte om jeg kunne klippe. Jeg sa at en gang i blant kan jeg vel det, men tenkte "hva faen...?" Fordi de tenker jeg er ung og sprek, og tilfeldigvis bor i samme hus, så forventes det? Følte meg veldig kjip som ikke sa "Selvsagt! Jeg klipper plena i hele sommer " Hver enkelt beboer i 1.etg sin plen er ikke så svær, men til sammen blir det mye jobb. Trær og busker her og der også. Det er flere grunner til at jeg ikke vil ta på meg den jobben (føler verken for å skrive om det her, eller informere naboene om dèt, det er privat) og jeg føler det er helt feil å nærmest forvente at jeg skal gjøre det i ny og ne også. Han på rundt 30 er mye bortreist, men så fort han kommer hjem, tenker jeg han blir spurt også. (Vi to har tidligere snakket om at vi synes det blir brukt mye penger fra fellesutgiftene på fjas. Dekorasjoner til høytider, blomster og andre ting den enkelte beboer heller burde styre med selv. Men det gidder jeg ikke ta opp med dem, tror det bare er meg og han andre "unge" som synes det er tåpelig.) Bør ikke ansvaret være hos de i 1.etg, som eier og bruker plena? Det er opp til den enkelte som ikke er i stand til å klippe plena si, å finne noen som kan gjøre det for dem vel.....? Er jeg helt på vidda? Argumenter for og imot? Anonymkode: d0b08...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 24. mai 2016 #2 Del Skrevet 24. mai 2016 Er det kun plenen til de som bor der? Ikke mulig for dere å bruke? Om plenen er felles, bør det settes opp en plan, så kan hver person ta en uke. Ellers må dere betale noe for å gjøre det. Men om plenen er privat til noen leiligheter, bør det ikke forventes at noen andre klipper. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 24. mai 2016 #3 Del Skrevet 24. mai 2016 Herlighet, så lenge det ikke er felles plen så kan de da ikke forvente at noen andre skal ta jobben enn de som eier plenen.. Er jo derfor mange velger å bosette seg i slike leiligheter, for å slippe slikt arbeid. Jeg hadde sagt nei med god samvittighet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #4 Del Skrevet 24. mai 2016 Det er faktisk ikke ditt anvar da du ikke eier, men bare leier. Si ifra deg jobben. Det er uleier som skal ta på seg ansvar. Anonymkode: b2aff...e76 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 24. mai 2016 #5 Del Skrevet 24. mai 2016 Hvis alle leilighetene er selveiere og plena disponeres felles, så har alle leilighetenr ansvar for å klippe. Du står da fritt til å benytte den som andre. Du er imidlertid ikke eier, men leier. Hvis det ikke står noe i din kontrakt om plenklipping, så er det utleiers ansvar. Om eier er mye på reise, så får han leie hjelp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Del Skrevet 24. mai 2016 Så lenge du leier og det ikke står spesifisert i din kontrakt at du skal klippe plenen skal du selvsagt ikke det. Ikke skal du delta på sameiemøter heller, du har ingenting med det å gjøre. Du skal ikke delta i noen avgjørelser, det er det huseier som skal. Ikke skal du betale fellesutgifter heller, du skal jo kun betale direkte til din utleier, som skal ha alt ansvar for sånne ting. (Ergo bør ikke hva fellespotten går til ha noe å si for din del, du har jo en fast husleie du betaler til utleier). Anonymkode: da0b8...36c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Del Skrevet 24. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du leier og det ikke står spesifisert i din kontrakt at du skal klippe plenen skal du selvsagt ikke det. Ikke skal du delta på sameiemøter heller, du har ingenting med det å gjøre. Du skal ikke delta i noen avgjørelser, det er det huseier som skal. Ikke skal du betale fellesutgifter heller, du skal jo kun betale direkte til din utleier, som skal ha alt ansvar for sånne ting. (Ergo bør ikke hva fellespotten går til ha noe å si for din del, du har jo en fast husleie du betaler til utleier). Anonymkode: da0b8...36c Leieboer kan være med på møter jo. Det skjer i vårt sameie, og oppfordres til for at det skal bli best mulig bomiljø for både eiere og leietagere. Det leietager kan gjøre er å komme med forslag til løsning på evt problemer, legge fram klage osv. Leietager kan ikke pålegges å ta eiers ansvar i et sameie/borettslag. Leieboer kan derimot stemme på vegne av eier, om tillatelse er gitt skriftlig og eier ikke kan stille på møte. Anonymkode: b2aff...e76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #8 Del Skrevet 24. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke skal du betale fellesutgifter heller, du skal jo kun betale direkte til din utleier, som skal ha alt ansvar for sånne ting. (Ergo bør ikke hva fellespotten går til ha noe å si for din del, du har jo en fast husleie du betaler til utleier). Husleia mi er jo høyere, basert på fellespotten, enn den ville vært om alle kjøpte sine egne blomster, pyntegjenstander osv, i stedet for at dette er felles. Men ja.. Utgjør vel ikke all verdens summer. Ikke lenge siden fellesutgifta ble 400 kr dyrere pr mnd, og da gikk husleia mi opp tilsvarende. Godt å se at flere tenker som meg. Hadde faktisk regna med noen "Seriøst, vær en god nabo og klipp plena, det hadde jeg gjort!" Anonymkode: d0b08...43d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Del Skrevet 25. mai 2016 Hørt om trappevask,men ikke dette. Anonymkode: 10e94...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Del Skrevet 25. mai 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husleia mi er jo høyere, basert på fellespotten, enn den ville vært om alle kjøpte sine egne blomster, pyntegjenstander osv, i stedet for at dette er felles. Men ja.. Utgjør vel ikke all verdens summer. Ikke lenge siden fellesutgifta ble 400 kr dyrere pr mnd, og da gikk husleia mi opp tilsvarende. Godt å se at flere tenker som meg. Hadde faktisk regna med noen "Seriøst, vær en god nabo og klipp plena, det hadde jeg gjort!" Anonymkode: d0b08...43d Satte utleier opp husleia 400 rett ut av løse lufta? Det har han ikke lov til. Utleier kan kun justere en viss prosent en gang i året etter markedsprisindeksen. Noe som betyr maks 100-150 kr. Hva som skjer med fellesutgifta kan han ikke beladte deg med. Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen og ta kontakt med de for å få ordnet opp i leieboerforholdet. Når utleier bryter lover har du rettigheter som leieboer. Anonymkode: b2aff...e76 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #11 Del Skrevet 25. mai 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Husleia mi er jo høyere, basert på fellespotten, enn den ville vært om alle kjøpte sine egne blomster, pyntegjenstander osv, i stedet for at dette er felles. Men ja.. Utgjør vel ikke all verdens summer. Ikke lenge siden fellesutgifta ble 400 kr dyrere pr mnd, og da gikk husleia mi opp tilsvarende. Godt å se at flere tenker som meg. Hadde faktisk regna med noen "Seriøst, vær en god nabo og klipp plena, det hadde jeg gjort!" Anonymkode: d0b08...43d Det er ulovlig. Så om fellesutgiftene øker skal ikke ha innvirkning for din del. Anonymkode: da0b8...36c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #12 Del Skrevet 25. mai 2016 nå Anonymkode: cf691...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #13 Del Skrevet 25. mai 2016 Nå skulle man tro vi bodde i samme leilighetskompleks. Her er det like forventninger. Her er ingen urgamle, men de på 60-70 forveter at de yngre skl gjøre diverse ting rundt huset. En leilighet er til salgs. Den ene naboen sa "Håper det flytter inn noen som er unge, og ønsker å hjelpe til her!" Jeg synes derimot det må ansettes en person utenfra til å gjøre litt forefallende arbeid i blant, om ikke styret vil ta seg råd til ordensmann/vaktmester. Her er det 12 leiligheter.. At en nabo får billigere fellesutg. men kan regne med å få dørene nedrent av naboer som vil ha hjelp høres jo doomed ut Anonymkode: cf691...92c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 25. mai 2016 #14 Del Skrevet 25. mai 2016 Spleis på en selvgående klipper, problem solved! Regner jo med at alle som bor i huset synes det er fint med en velklipt plen. Da betaler selvfølgelig de som eier, ikke leier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Skrevet 25. mai 2016 #15 Del Skrevet 25. mai 2016 Er det felles hage, eller er det kun de i 1.etg sin hage? Så lenge det dere ikke deler på hagen, så skal selvfølgelig ikke du klippe plenen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #16 Del Skrevet 25. mai 2016 13 minutter siden, Lady skrev: Er det felles hage, eller er det kun de i 1.etg sin hage? Så lenge det dere ikke deler på hagen, så skal selvfølgelig ikke du klippe plenen. Det skal han da uansett ikke, han er bare leietaker. (Med mindre det står spesifisert i kontrakten) Anonymkode: da0b8...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #17 Del Skrevet 27. mai 2016 Den Wednesday, May 25, 2016 at 18.56, Flua skrev: Spleis på en selvgående klipper, problem solved! Regner jo med at alle som bor i huset synes det er fint med en velklipt plen. Da betaler selvfølgelig de som eier, ikke leier. Dette må da være en god løsning dersom det ikke er skille mellom hagene (hekk/gjerde) uansett om plenen disponeres kun av første etasje eller hele huset - eier av leilighet som disponerer plen spleiser på klipper, og det settes av en sum penger pr disponent pr år for vedlikehold av klipper? Og som andre sier, står det ikke i din leiekontrakt at du skal vedlikeholde plen så er du heller ikke pliktig å gjøre det. (Jeg leier sokkel hos et fantastisk trivelig ungt par, og jeg tar mer enn gjerne i et tak med hagestell når det passer - jeg liker å pusle litt rundt, og de er så hyggelige og gjestfrie (det er null stress å sette opp trampoline, at her er leker og sykler, de tar hensyn til leggetid for barnet osv) at jeg rett og slett har lyst til å gi litt tilbake ) Anonymkode: 65106...357 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 27. mai 2016 #18 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Det er det rareste! Vi bor som deg og her er det en selvfølge at alle som eier gress ordner seg selv! Noen har laget platting for å slippe klippingen, men de må jo vedlikeholde den, da. Og det gjør de selvsavt selv, eller skaffer noen som gjør det! Hele poenget med å bo i blokk er å slippe å bruke helger og fritid på vedlikehold! Vi har fellesområde, og det klippes av en av ungdommene som bor her, og han får selvsagt betalt! Endret 27. mai 2016 av Ulla Ullsokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå