Endless Skrevet 31. oktober 2004 #1 Del Skrevet 31. oktober 2004 Tenker på å skaffe meg et marsvin.. men hva må til av utstyr o.l? er marsvin et kosete dyr? hadde hamster før, men hun løp og løp og holdt seg aldri rolig. har lest at buret skal være minst 65x35x35, stemmer det? hva av annet utstyr trenger jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 31. oktober 2004 #2 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg har hatt marsvin (OBOS-bikkje ) Marsin er lette å temme og blir veldig glad i menneskene sine. De spiser høy og forblanding du får i dyrebutikken. De må ha sagflis i bunnen av buret (ikke avis!) Innimellom kan de få grønnsaker og frukt, men ikke kål (sterkt for magen). De må ha tillgang på vann hele tiden, og de liker å ha et sted i buret som er som et hus. Da kan de slappe av å sove der. Det er også greit å gi de litt gress innimellom, min var veldig glad i juletreet.... Jeg kjøpte bur som egentlig var beregnet på kanin, så han fikk litt ekstra plass. Du kan venne den til å sove om natten, dersom du underholder den på dagen. Det er lettere å få temt marsvin enn hamster, og de er veldig selskapssyke, og kos liker de godt. De er ganske late, så roligere enn hamster ja. De lager søte lyder og svarer gjerne når de kjenner igjen stemmen din. De er veldig tillitsfulle, så når du har den løs i huset så vil den ofte fotfølge deg. Så vær forsiktig og ikke smell igjen dørene etter deg. Ellers må du holde øye med klør og tenner som med alle gnagere, dersom den får en pinne i buret så vil den kvesse ned tennene sine på den, ellers så kan tennene vokse, da må de kanskje klippes (hos vetrinær). De er kjempesøte og man blir veldig glad i dem. Glemmer aldri min SnoSno. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 31. oktober 2004 #3 Del Skrevet 31. oktober 2004 De kan gjerne få grønnsaker hver dag, men de skal ikke være kjøleskapskalde. Og siden de er gnagere, så må du passe på ledninger og slikt når de går løse. Men det går an å lære de at ledninger er fy å gnage på. Marsvin er noen av de nydeligste dyrene som finnes... *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #4 Del Skrevet 1. november 2004 Er de ikke aggressive da? Er de sensitive ovenfor lyder som f.eks. støvsugere osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 1. november 2004 #5 Del Skrevet 1. november 2004 De er ikke mer agressive enn kaniner, er de menneskevant så er de snille som .....marsvin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 1. november 2004 #6 Del Skrevet 1. november 2004 Aggressive, nei. I begynnelsen kan de være litt skvetne når du skal plukke de opp og sånt, for alt som kommer ovenfra blir regnet som en trussel. De er sensitive overfor lyder, på samme måte som katter. Dvs de lærer seg fort hvilke lyder som betyr godbit Støvsuging og alt sånt går greit. De ser ikke ut som de bryr seg så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 2. november 2004 #7 Del Skrevet 2. november 2004 Tenker på å skaffe meg et marsvin.. men hva må til av utstyr o.l? er marsvin et kosete dyr? hadde hamster før' date=' men hun løp og løp og holdt seg aldri rolig. har lest at buret skal være minst 65x35x35, stemmer det? hva av annet utstyr trenger jeg?[/quote'] Marsvin er veldig sosiale og pratsomme dyr. Om man trener de på å bli tamme, og å bli trygge på hender, så liker de å kose. De lærer seg fort å oppfatte hvilke lyder som fører til mat (f.eks kjøleskapet eller plastposer) og da hyyyyyler de ivrig for å få MEN !!!! Det buret er ALT for lite. Det passer til en hamster- IKKE et marsvin. Buret bør minst være 100*50*50 cm !!! Så det går an å løpe rundt inni det, og inrede det. Legg inn noen hyller i gitteret så hopper det opp og sitter der og kikker. Men kjøp for al del ikke for lite bur. De oppholder seg store deler av livet i buret, og da skal de ha plass mener jeg. Utstyr: vannflaske, c-vitamindråper, høyhekk, matskål som ikke velter, spade til å rense buret med, strø(miljøstrø anbefales- det hindrer lukt i buret), høy, marsvinmat, saltstein, gnagestein, klo tang til katter, evt en sele til turer. Hus, steiner, greiner å gnage på, tuneller... osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Har et kaninbur, men har ikke målt det ennå, får se om det er for lite eller ikke. Men hva skal man ha under sagmuggen i buret? i og med at det er plastikk i bunnen? ser for meg at dyret sklir.. aviser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 3. november 2004 #9 Del Skrevet 3. november 2004 Ikke aviser!!! De får såre poter av det, slikker seg på føttene og får dermed i seg avissverte! IKKE sunt! Tykt lag med sagflis, ikke noe under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 3. november 2004 #10 Del Skrevet 3. november 2004 Leste ikke aviser, så greit med en forklaring på det. et tykt lag med sagflis skal bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #11 Del Skrevet 3. november 2004 Du kan bruke biostrø/miljøstrø. Det er sagflis som er hardpakket til små pellets. Det får du kjøpt i større sekker, slik at de varer lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå