Gå til innhold

Innkalling til soning og mer om samboer sin økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe med å gi hverandre en sjanse. Når den ene stiller opp å hjelper, synes jeg det er rettferdig at hun prøver hjelper tilbake, før hun pakker sammen og drar sin vei. 

Anonymkode: 208a0...613

Hvor er det han har "stilt opp og hjulpet" mener du?

Anonymkode: 5abf3...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er for ung til å kaste bort livet ditt på denne mannen. Jeg gjorde det samme tidlig i tjueåra, og angrer bittert nå femten år etter, når forholdet tok slutt. For det vil det gjøre, så mye problemer med økonomien vil føre til gnisninger, spesielt når fyren viser så liten vilje til å rydde opp. Jeg sitter her og innser at jeg har kastet bort femten år av livet mitt, hadde jeg ikke vært så tåpelig kunne jeg eid en leilighet nå, i stedet for å ha forsøkt å hjelpe en mann som endte opp med å såre meg dypt. 

Så tenk deg om, du er bare 19 år, du kommer garantert til å treffe noen som du kan ha et godt forhold til, og som du vil elske minst like høyt. Det minste du bør gjøre er å bli særboere, i hvert fall frem til han har sonet ferdig. Det er bare tull at du skal betale husleie for han, når han skal bo et annet sted. 

Anonymkode: 24b72...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det han har "stilt opp og hjulpet" mener du?

Anonymkode: 5abf3...13e

Dette skrev TS:  Takk for svar! Bortsett fra det nevnt ovenfor har vi det kjempefint sammen. Og han har stilt opp 100% med tanke på min sykdom, er der bestandig og bruker store deler av hverdagen sin på å "passe på" meg (sliter med en spiseforstyrrelse). Så det å stille opp for han nå føler jeg er det minste jeg kan gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt råd til dere to.

Begge flytter til hver sin lille hybel. Du for å ikke bli mer involvert i hans økonomiske problemer og dumme valg, og han fordi han har et sterkt behov for å lære å være selvstendig økonomisk, og lære konsekvensene av egne valg. Å bo alene og se at man har kun seg selv å takke for dumme økonomiske valg er den aller beste måten å lære dette på. 

Skal dere to ha en fremtid sammen så må han lære seg å ta ansvar for egne handlinger. Det er ingenting i veien for at dere ikke kan fortsette å være kjærester mens dere bor hver for seg. 

Slik det er nå, så ser jeg at forholdet kan ryke etterhvert som du blir mer og mer utslitt av å være den voksne i forholdet, og han kan bli lei av deg pga dette. Så blir det en vond sirkel.

Derfor, flytt hver for seg. Om han må låne penger, er det bedre at han låner fra familie og betaler faste trekk (automatisk i nettbanken) hver mnd til det er nedbetalt. Hvis ikke får han benytte mpneden i fengsel til å innse alvoret.

Anonymkode: b6b87...360

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille opp og være støttende ved sykdom skulle bare mangle. Det betyr ikke at TS "skylder" fyren å rydde opp i et økonomisk kaos han selv har valgt å skaffe seg, særlig siden han viser svært liten vilje til å rydde opp etter seg.

TS: Samme hvor mye du jobber for å holde din økonomi frisk, så er sannsynligheten for at din økonomi kommer til å gå med i dragsuget med hans kaos stor. Han har jo vist at han ikke eier vilje til å rydde opp, bl.a. jfr ikke betalt som han skulle til HM og drar heller på utdrikningslag enn å betale ned skyldig husleie. Med dette viser han at han ikke bryr seg om hvordan det går med din økonomi, så lenge han kan gjøre som han vil. Jeg spår at om ikke lenge sitter du med alle fellesutgifter, samt store deler av matutgiftene deres. Og du kan ikke la være å betale, da det medfører at du i verste fall står uten tak over hodet og stengt strøm, med betalingsanmerkninger.

Anonymkode: 03c57...1bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er mitt råd til dere to.

Begge flytter til hver sin lille hybel. Du for å ikke bli mer involvert i hans økonomiske problemer og dumme valg, og han fordi han har et sterkt behov for å lære å være selvstendig økonomisk, og lære konsekvensene av egne valg. Å bo alene og se at man har kun seg selv å takke for dumme økonomiske valg er den aller beste måten å lære dette på. 

Skal dere to ha en fremtid sammen så må han lære seg å ta ansvar for egne handlinger. Det er ingenting i veien for at dere ikke kan fortsette å være kjærester mens dere bor hver for seg. 

Slik det er nå, så ser jeg at forholdet kan ryke etterhvert som du blir mer og mer utslitt av å være den voksne i forholdet, og han kan bli lei av deg pga dette. Så blir det en vond sirkel.

Derfor, flytt hver for seg. Om han må låne penger, er det bedre at han låner fra familie og betaler faste trekk (automatisk i nettbanken) hver mnd til det er nedbetalt. Hvis ikke får han benytte mpneden i fengsel til å innse alvoret.

Anonymkode: b6b87...360

Denne her traff meg veldig. Har jo ikke lyst til at han skal ha 1 mnd i fengsel, men likevel ønsker jeg det fordi han mest sannynelig kommer til å lære av det. Dumt å ha på rullebladet, ja, men heller det å lære av det enn å fortsette i samme spor.
 

Jeg er også veldig sliten av å være den voksne i forholdet og som du sier: han blir lei av masingen min og det er en ond sirkel. 

"Heldigvis" er de to store summene han skylder fra før han fylte 20 og han er mye bedre økonomisk nå enn den gang, men som nevnt i hovedinnlegget så er det fortsatt masse han kan jobbe med på den fronten. Ihvertfall å prioritere.

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som skrev over.

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå åpnet en haug med brev, sortert og notert ned alt han skylder. Totalt skylder han 38085kr, det er heldigvis ikke verre, selv om det er en stor sum som rett og slett kommer av manglende ansvar og feil prioriteringer. Jeg leste også innlegget jeg skrev høyt for han i går og han ble veldig lei seg og virket som om han forstod alvoret i det og ønsker å gjøre noe med det, så jeg håper den motivasjonen holder seg oppe. Han har også lovet å ringe de forskjellige selskapene han skylder denne uken for å forhåpentligvis få til nedbetalingsplaner, så da er det bare å krysse fingrene.

Jeg kommer ikke til å betale noe for han, selv om jeg har kapasitet til det. Han må lære av sine feil og lære å rydde opp etter seg. For ikke å glemme at han må lære seg til å ta ansvar. 

Vil takke for meninger og også råd. Kommer som sagt ikke til å gå fra han, ei heller flytte fra han. Jeg tror dette er noe vi (mest han) skal klare å få orden i. Kommer nok også til å forklare situasjonen hans for foreldrene hans og be de om å si nei til å låne han penger. 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SuperSonic skrev:

Han søker garantert på kredittkort i ditt navn og misbruker de. Bare vent å se.

Denne her synes jeg var stygg, dette er basert på spekulasjoner. Det vet jeg aldri kommer til å skje, da han i det hele tatt aldri har hatt et kredittkort en gang og er totalt i mot det. I tillegg til jeg vet at noe sånt kommer han ikke til å gjøre og heller ikke har mulighet til å gjøre.

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Denne her synes jeg var stygg, dette er basert på spekulasjoner. Det vet jeg aldri kommer til å skje, da han i det hele tatt aldri har hatt et kredittkort en gang og er totalt i mot det. I tillegg til jeg vet at noe sånt kommer han ikke til å gjøre og heller ikke har mulighet til å gjøre.

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Totalt imot det men har tullegjeld på nesten 40.000kr? Vær i det minste fornuftig og sett kredittsperre på deg selv, slike ting skjer faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for ham er kanskje å sone de dagene for å spare penger. Han har jo ikke jobb uansett, altså mer tid enn penger å gi bort.

Ang. husleia så får han vel pengene fra NAV fortsatt? Så da må han jo betale sin del. Trenger ikke penger i fengsel uansett.

Og, ta et råd fra noen litt eldre enn deg... han der kommer til å koste deg mange år med økonomisk fortvilelse... aldri ha råd til ting du ønsker deg (bil, bolig), alltid måtte holde han flytende... ikke gjør deg selv så vondt. Når man velger livspartner, må man bruke både hjerte og hode! Hjertet heles, et liv i slit får du aldri byttet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulighet for at han får sone med fotlenke? Bøtene var jo ikke så store, og det blir mer og mer soning med fotlenke nå for tiden. Kjenner til en som fikk det for en fartsbot ganske nylig, han hadde et par møter med fengselsvesenet(?) i løpet av perioden, og det gikk helt fint å bli boende hjemme og fortsette på jobb. Mitt inntrykk er at fotlenker prioriteres på slike "ufarlig" lovbrudd der det ikke er krenkende for offeret eller allmennheten at den det gjelder soner hjemme.

Men dersom han får inntekten sin fra NAV kan det jo være at denne uansett stopper opp dersom han soner hjemme, det kommer an på hvilken ytelse han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Det beste for ham er kanskje å sone de dagene for å spare penger. Han har jo ikke jobb uansett, altså mer tid enn penger å gi bort.

Ang. husleia så får han vel pengene fra NAV fortsatt? Så da må han jo betale sin del. Trenger ikke penger i fengsel uansett.

Og, ta et råd fra noen litt eldre enn deg... han der kommer til å koste deg mange år med økonomisk fortvilelse... aldri ha råd til ting du ønsker deg (bil, bolig), alltid måtte holde han flytende... ikke gjør deg selv så vondt. Når man velger livspartner, må man bruke både hjerte og hode! Hjertet heles, et liv i slit får du aldri byttet ut.

Jeg tror også det er det beste, dessverre. Sparer han for mange penger og forhåpentligvis en lærepenge.

Nei, ikke med mindre man er gift. 

Lar han få en god sjanse/mulighet til å rydde opp etter seg nå. Gjør han det + viser økonomisk fornuft fremover så tenker jeg det er et kapittel vi kan legge bak oss. Hvis han ikke gjør det, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Men man kan faktisk aldri vite hva fremtiden bringer. 

Min økonomi og hans er totalt avskilt sånn sett. Kun husleie og husholdningsartikler vi betaler sammen. Han får heller ikke låne penger av meg til det han skylder. Bil har jeg faktisk nettopp spart opp penger ferdig til hehe, men ser poenget ditt. Er bare ikke 100% enig. Skal innrømme at han er valgt mest etter hjertet, hadde jeg brukt hodet også hadde økonomisansen hans vært.. vel vet ikke helt hva jeg skal si. Men han er god som gull og behandler meg helt fantastisk, det er bare det økonominske som ødelegger.

-TS
 

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, applestories skrev:

Det er ikke mulighet for at han får sone med fotlenke? Bøtene var jo ikke så store, og det blir mer og mer soning med fotlenke nå for tiden. Kjenner til en som fikk det for en fartsbot ganske nylig, han hadde et par møter med fengselsvesenet(?) i løpet av perioden, og det gikk helt fint å bli boende hjemme og fortsette på jobb. Mitt inntrykk er at fotlenker prioriteres på slike "ufarlig" lovbrudd der det ikke er krenkende for offeret eller allmennheten at den det gjelder soner hjemme.

Men dersom han får inntekten sin fra NAV kan det jo være at denne uansett stopper opp dersom han soner hjemme, det kommer an på hvilken ytelse han har.

Tusen takk for at du delte dette! Det hadde gjort ting veldig mye lettere om det hadde vært mulig! Selv om pengene fra NAV mest sannsynlig stopper, så hadde det vært en bedre løsning for oss at han fikk sone hjemme. Og han er jo ikke kriminell sånn sett, så får virkelig håpe det går. Har også sagt til han at han må spørre politiet om han eventuelt kan betale med samfunnstjeneste. Heldigvis skal han ringe de i morgen å snakke med de, så krysser virkelig fingrene for det. 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte har han stilt opp for deg egentlig? Han går på fylla, skal sone og har misbrukt ditt navn, han lar deg rydde opp i hans økonomiske kaos. Jeg skjønner ikke hvordan han har stilt opp for deg. Jeg kommer heller aldri til å skjønne hvirdan noen kan la seg utnytte og være en foreldrefigur for en som burde være voksen. 

Som en nevner, det med økonomisk rot (i så sterk grad at man havner i fengsel) handler om personlighetstrekk. Disse vil ikke endres uten terapi. Da vil det i så fall gjenta seg og gjenta seg i det uendelige. 

Kan han ha rusproblemer, forresten? Det kan også forklare pengebruken og rotet.

Anonymkode: fe04e...452

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du delte dette! Det hadde gjort ting veldig mye lettere om det hadde vært mulig! Selv om pengene fra NAV mest sannsynlig stopper, så hadde det vært en bedre løsning for oss at han fikk sone hjemme. Og han er jo ikke kriminell sånn sett, så får virkelig håpe det går. Har også sagt til han at han må spørre politiet om han eventuelt kan betale med samfunnstjeneste. Heldigvis skal han ringe de i morgen å snakke med de, så krysser virkelig fingrene for det. 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

For å kunne sone i friomsorgen (fotlenke) må han være i jobb med faste arbeidstider.

Han får ikke sone for bøter ved å feie gata eller vaske dasser, nei. Glem det.

Anonymkode: 03c57...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ta straffa si. Han får også bli voksen og ra ansvar for seg selv.

At du i det hele tatt vil ha noe med han å gjøre er helt utrolig, jeg hadde løpt langt vekk.

Anonymkode: 1d8f2...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler ikke sin del av deres felles husleie. Du er den som har stått for depositum. På hvilken måte mener du at dette ikke påvirker din økonomi? Hvis han ikke betaler husleie engang, tviler jeg på at han betaler 50% av husholdningsutgiftene. 

Anonymkode: 70042...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å kunne sone i friomsorgen (fotlenke) må han være i jobb med faste arbeidstider.

 

Stemmer det.

" Når man soner med elektronisk kontroll må man være i arbeid, gå på skole, studere eller ha annen form for sysselsetting.  Når man ikke er på arbeid, studerer eller lignende, skal man være hjemme. "

Man kan visst søke om det selv her.

Men det står også at bøtesonere ikke kan sone med fotlenke, så da går vel ikke det.
Spørs om kanskje han jeg kjenner til kjørte så fort at han ikke fikk fartsbot, men fengsel..

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...