Gå til innhold

Små eller store hunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/2/2016 at 1.01, Plotty skrev:

Det siste er mer på grunn av dårlig oppdragelse. Mange med små hunder tror ikke det beøves å oppdra og sosialisere en liten hun og syns at "det er så søtt når det knurrer" og de blir også overbeskyttet av eieren sin så de vokser opp til å fostå at alt er farlig. Derfor blir de sure og gneldrete. Min mamma og pappa har en pappilon som har det mest skjønneste vesen du kan tenke deg. og alle blir forelsket i henne fordi hun er så snill og god. Men det er fordi hun er godt oppdrat og er god og trygg på seg selv og ikke nervøs. (små hunder er ofte nervøse pga dumme hundeeiere) 

Kan du si helt kort hva slik oppdragelse innebærer? :-) 

Mange tror at man må ta tak i og kjefte på hunden, begynner nesten å gråte hver gang jeg ser det... 

Anonymkode: 021a8...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den ‎02‎.‎06‎.‎2016 at 1.01, Plotty skrev:

(små hunder er ofte nervøse pga dumme hundeeiere) 

Ikke enig. Mentalt sett så virker det som små hunder stiller med et handicap, det er i hvert fall min erfaring. Uansett hvordan man oppdrar en liten hund krever det mer av hunden å oppnå trygghet og selvtillit, det ligger i kortene. Man skal være en dyktigere hundeeier for å "få til" en liten hund enn en større hund som ikke ser verden i småhund-perspektiv.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.youtube.com/results?search_query=biggie+smalls+hypnotize

Det er ingen som har kalt noen folk det han påstår man har kalt dem. det er bare noe dem skriver og påstår. jeg kjenner dem ikke særlig godt og kunne aldri i verden ha kalt dem det selvom de hadde kalt meg det. jeg er ikke tilbakestående altså.

men det dem vil mene. ingen kan ta i fra noen ens personlighet og mening. bare blokker han eller noe. @kristoffer @MayBritt

Det er tulleprofiler uansett, så det beste er å slette det egentlig. er du rar eller? Som om noen ville skrevet sånn til noen... Og hvis det står sånne ting så er det dem jeg har linket til som har skrevet det. eller noen som later som det er dem. :) ha en fin dag. @Ben&Jerrys fritidsproblemer.no

Anonymkode: 249b4...969

Skrevet

Har jack russel terrier. Perfekt størrelse:)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si helt kort hva slik oppdragelse innebærer? :-) 

Mange tror at man må ta tak i og kjefte på hunden, begynner nesten å gråte hver gang jeg ser det... 

Vel. innebærer at hunden vet at den er nederst på rangstigen. Trenger ikke å være fysisk. men ting som at hunden aldri får sitte på fanget mens man spiser og ikke får mat ved bordet men må vente resten av "flokken" er ferdig å spise. det er tydelig tegn på at den ikke bestemmer uten at man er slem. Hvis den knurrer og viser tegn til å ville bestemme over deg, (foreksempel hvis den viser tegn til å beskytte maten sin fra deg) Bestemt men ikke voldsomt (enkelt hvis du har en liten hund) snu den over på ryggen og bare hold til den roer seg. Det er et veldig tydelig tegn på at du bestemmer. Det er lov å bruke ordet "fyy!" hvis det er noe den ikke har lov å gjøre. foreksempel et spesielt møbel den aldri har lov å være i. Alltid opptre rolig og trygg foran hunden. det vil gjøre hunden trygg på deg. Hvis den forstår at du er lederen så slapper den mye mere av enn at den tror den må passe på deg hele tiden. da blir den veldig stressa og blir ikke særlig koselig å ha med å gjøre. 

Det viktigste dog med å få en hund til ikke å bli gneldrete er at den blir skikkelig sosialisert med både folk og barn og andre hunder. Du må vise den at folk og dyr er trivelige vesener. spesielt er dette viktig i valpe ungdomsstadiet da hendelser som skjer da vil prege hunden for livet. (her har jeg både positive og negative erfaringer) Du velger ut hunder som den får lov å hilse på, så den ikke blir overfallt og skremt for livet. Når unger skal klappe hunden må du passe nøye på slik at de ikke skremmer hunden. Blir hunden skikkelig skremt av andre hunder og barn kan det hende at de blir redd for hunder og barn for resten av sitt liv. 

Velg rolige hunder og barn slik at hunden din får et positivt intrykk og føler seg trygg. IKKE løft opp hunden med mindre det er strengt tatt nødvendig. fordi den trenger å bli vant til å hilse på andre hunder og se at andre hunder ikke er farlige. så det viktigste er at de føler seg trygge. De aller fleste gneldrete småhunder gjør det fordi de er nervøse og usikre i situasjonen. Hvis du løfter opp hunden hver gang det kommer en hund eller noe. så "skjønner" den at andre hunder er farlige. og vil da bli nervøse sammen med andre hunder.

Skrevet
15 timer siden, palamina skrev:

Ikke enig. Mentalt sett så virker det som små hunder stiller med et handicap, det er i hvert fall min erfaring. Uansett hvordan man oppdrar en liten hund krever det mer av hunden å oppnå trygghet og selvtillit, det ligger i kortene. Man skal være en dyktigere hundeeier for å "få til" en liten hund enn en større hund som ikke ser verden i småhund-perspektiv.

Sant nok, men det er jo derfor man må tilpasse "oppdragelsen" til små hunder og passe på at de føler seg trygge i situasjonen noe som er vanskeligere med små hunder fordi de er mer sårbare. 

for eksempel: En liten hund er ute å går tur løs med sin eier... så kommer det gående en annen eier med en stoor unghund som er veeldig leken og blir kjempe glad for å finne en lekekamerat og løper for å leke med den lille hunden hopper og spretter rundt den lille hunden og begynner å lekesloss med den... Den lille hunden får vondt av at den store er uheldig av å tråkke på den og blir livredd... dermed er skaden skjedd og den lille hunden er skadet for livet psykisk sett når det gjelder store hunder... Hadde dette vært 2 hunder av samme størrelse hadde det vært en helt annen opplevelse og begge hadde mer sansynlighvis lekt sammen.

og små hunder føler seg sårbare ovenfor små barn da de kan gjøre mye som gjør vondt for en liten hund. den forsvarer seg derfor med å knurre og glefse. 

Så det er sant som du sier, det er vanskeiligere med små hunder fordi du må passe mere på, men samtidig ikke overdrive beskyttelsen

Skrevet

Store hunder, helt klart.

Alle små hundene jeg har møtt er gneldrende og stresset. Kunne aldri tenkt meg å ha noe sånt i hus. 

unnamed.jpg

Skrevet
9 timer siden, Plotty skrev:

Så det er sant som du sier, det er vanskeiligere med små hunder fordi du må passe mere på, men samtidig ikke overdrive beskyttelsen

Ja det virker dessverre som små hunder er lett å ødelegge helt uten at man overdriver beskyttelsen. Det skal så lite til, for de har så mange grunner til å føle seg underlegne og innta den pysete holdningen som igjen resulterer i aggresjon. Jeg holder meg nok til store hunder, de er og blir stødigst og man får så mye gratis med dem.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Plotty skrev:

Vel. innebærer at hunden vet at den er nederst på rangstigen. Trenger ikke å være fysisk. men ting som at hunden aldri får sitte på fanget mens man spiser og ikke får mat ved bordet men må vente resten av "flokken" er ferdig å spise. det er tydelig tegn på at den ikke bestemmer uten at man er slem. Hvis den knurrer og viser tegn til å ville bestemme over deg, (foreksempel hvis den viser tegn til å beskytte maten sin fra deg) Bestemt men ikke voldsomt (enkelt hvis du har en liten hund) snu den over på ryggen og bare hold til den roer seg. Det er et veldig tydelig tegn på at du bestemmer. Det er lov å bruke ordet "fyy!" hvis det er noe den ikke har lov å gjøre. foreksempel et spesielt møbel den aldri har lov å være i. Alltid opptre rolig og trygg foran hunden. det vil gjøre hunden trygg på deg. Hvis den forstår at du er lederen så slapper den mye mere av enn at den tror den må passe på deg hele tiden. da blir den veldig stressa og blir ikke særlig koselig å ha med å gjøre. 

Det viktigste dog med å få en hund til ikke å bli gneldrete er at den blir skikkelig sosialisert med både folk og barn og andre hunder. Du må vise den at folk og dyr er trivelige vesener. spesielt er dette viktig i valpe ungdomsstadiet da hendelser som skjer da vil prege hunden for livet. (her har jeg både positive og negative erfaringer) Du velger ut hunder som den får lov å hilse på, så den ikke blir overfallt og skremt for livet. Når unger skal klappe hunden må du passe nøye på slik at de ikke skremmer hunden. Blir hunden skikkelig skremt av andre hunder og barn kan det hende at de blir redd for hunder og barn for resten av sitt liv. 

Velg rolige hunder og barn slik at hunden din får et positivt intrykk og føler seg trygg. IKKE løft opp hunden med mindre det er strengt tatt nødvendig. fordi den trenger å bli vant til å hilse på andre hunder og se at andre hunder ikke er farlige. så det viktigste er at de føler seg trygge. De aller fleste gneldrete småhunder gjør det fordi de er nervøse og usikre i situasjonen. Hvis du løfter opp hunden hver gang det kommer en hund eller noe. så "skjønner" den at andre hunder er farlige. og vil da bli nervøse sammen med andre hunder.

@Tabris er dette slik du har dressert dine hunder? :) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise: Helt sikkert!

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, palamina skrev:

:fnise: Helt sikkert!

Jeg mente det ikke som uthenging eller mobbing eller noe sånt hvis det var det du tenkte. 

Skrevet

Jeg har to store, robuste og spreke hunder (32 og 36 kg, 68 - 72 cm mankehøyde). Jeg har det fordi det pr nå passer livsstilen min svært godt,, og jeg ønsker hunder som både kan trekke og bære tungt og ha stor glede av denne typen arbeid. De er også gemyttmessig svært stødige og trygge, til tross for at de er aktive og litt voldsomme kommer de godt overens med barn. Mine er svært godt dressert, noe som er en forutsetning om du velger en så aktiv hund. 

Velger du en rase som har mye å gi, så må du også gi mye selv! 

Når det er sagt, kunne jeg godt tenke med en enklere og mindre hund på sikt... Fordi det er mer praktisk, og ingen selvfølge at jeg vil være så aktiv hele livet. For meg er helse aller viktigst, deretter stødig gemytt. Usikkerhet er trenbart, men også helt klart en arvelig egenskap ! 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente det ikke som uthenging eller mobbing eller noe sånt hvis det var det du tenkte. 

Hvis du helt ærlig tror Tabris er tilhenger av hundeoppdragelse av den sorten du siterte bommet du i hvert fall totalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, palamina skrev:

Hvis du helt ærlig tror Tabris er tilhenger av hundeoppdragelse av den sorten du siterte bommet du i hvert fall totalt.

Hva får deg til å tro at jeg tror noe som helst? 

Jeg spurte et konkret spørsmål til Tabris om hvordan dressering hun gjør og har gjort på sine hunder, i forhold til det som ble skrevet av den jeg siterte. Og jeg vet at hun har hunder selv. Hvorfor reagerer du så umodent på det jeg skriver? 

Skrevet
3 timer siden, palamina skrev:

Ja det virker dessverre som små hunder er lett å ødelegge helt uten at man overdriver beskyttelsen. Det skal så lite til, for de har så mange grunner til å føle seg underlegne og innta den pysete holdningen som igjen resulterer i aggresjon. Jeg holder meg nok til store hunder, de er og blir stødigst og man får så mye gratis med dem.

Tror ikke det er så vanskelig altså... Vi har jo klart det... men jeg tror nok det hjelper med litt erfaring. Den første bikkja vi hadde stakkars var nervøs og det var pga dårlige opplevelser tidlig i livet. Men hunden vi har nå veldig trygg og slapper helt av og er trygg på seg selv. samme rase bare "oppdratt" litt forskjellig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er odloborger og har to dobermenn som passer på meg til enhver tid. En på hver side. Det ser tøft ut, gir kred og ingen mann tør å prøve å voldta meg, for da knurrer de til han. Videre er de mine beste venner og de er superlydige, snille og kosete samtidig som de passer på meg. 

Anonymkode: 4c3fb...6b0

Skrevet
Den ‎19‎.‎05‎.‎2016 at 23.11, stan skrev:

Jeg har hatt to cavalierer. Passe små, men også passe store. 

De er tøffe og store nok til å være med på det meste av tur. Samtidig er de små og kosne nok til å sitte på fanget. 

Jeg vokste opp med ulike store hunder, men opplevde at cavalierer ikke står noe tilbake i forhold. 

Du har ingen ide om hva som faktisk foregår, har du?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Du har ingen ide om hva som faktisk foregår, har du?

Da regner jeg med at du forteller oss det da, siden du er slik en ekspert. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kan ikke si at jeg har det. Men tror ikke jeg skal kommentere det noe videre for ikke å kjøre tråden off-topic. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at jeg tror noe som helst? 

Jeg spurte et konkret spørsmål til Tabris om hvordan dressering hun gjør og har gjort på sine hunder, i forhold til det som ble skrevet av den jeg siterte. Og jeg vet at hun har hunder selv. Hvorfor reagerer du så umodent på det jeg skriver? 

Åja, jeg trodde du visste hva Tabris mente om saken, siden du spurte om hun bifalt noe som var så åpenbart imot hennes overbevisning, derfor tok jeg det som en spøk. ;)

End of off topic.

Endret av palamina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...