Gå til innhold

Foregår fortid, nåtid og fremtid samtidig, akkurat nå?

Gjest Sitronmelisse

Anbefalte innlegg

Gjest noe tilfeldig
3 timer siden, EEØm skrev:

Akkurat den synes jeg ikke er så vanskelig(på en rar måte inni hodet mitt). F.eks. et år blir en stadig mindre andel av den totale tiden vi har opplevd. Jeg tror alle opplever et helt liv som en like stor "uendelighet". En 67-åring vil oppleve et år som en sekstisyvdel av det totale mens en femåring vil oppleve et år som en femdel av det totale. En femdel er et mye større tall. 

Nettopp! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ‎19‎.‎05‎.‎2016 at 20.13, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

Fortid betyr at det hr hendt, fremtid betyr at det vil skje. Om du lærer hva or bety blir nok verden enklere for deg.

Reinkarnasjonstanken har gjort India til et u-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
5 timer siden, debatant skrev:

Fortid betyr at det hr hendt, fremtid betyr at det vil skje. Om du lærer hva or bety blir nok verden enklere for deg.

Reinkarnasjonstanken har gjort India til et u-land.

Ikke tro så blindt på dogmer. Nyskjerrighet driver verden fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Ikke tro så blindt på dogmer. Nyskjerrighet driver verden fremover!

Surring bringer verden bakover

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

surring bringer veden bakover

Isåfall surret Einstein også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Isåfall surret Einstein også. 

jeg setter en krone på at han visste forskjell på fortid, nåtid og framtid.....

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
5 minutter siden, debatant skrev:

jeg setter en krone på at han visste forskjell på fortid, nåtid og framtid.....

En krone du... :) Einsten gjorde nok ikke det; snakk om relativitetsteoriens far her, vet du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

En krone du... :) Einsten gjorde nok ikke det; snakk om relativitetsteoriens far her, vet du. 

Han gjorde nok det. natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
6 minutter siden, debatant skrev:

Han gjorde nok det. natta..

Neida. natta.

“I recently went to the National Institute of Standards and Technology in Boulder,” says Lloyd. (NIST is the government lab that houses the atomic clock that standardizes time for the nation.) “I said something like, ‘Your clocks measure time very accurately.’ They told me, ‘Our clocks do not measure time.’ I thought, Wow, that’s very humble of these guys. But they said, ‘No, time is defined to be what our clocks measure.’ Which is true. They define the time standards for the globe: Time is defined by the number of clicks of their clocks.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, debatant skrev:

surring bringer veden bakover

Rart med det, hvordan en eneste manglende bokstav får en setning til å bli totalt surrealistisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 19.5.2016 at 20.13, Sitronmelisse skrev:

Jeg satt og tenkte på reinkarnasjon og skjebne, og hvorvidt det er mulig å reinkarnere til fortiden - hvis reinkarnasjon finnes da. Men en rask googling fikk meg på en annen interessant tanke: kan fortid, nåtid og fremtid eksistere samtidig?! At tiden er singulær, evt. sirkulær, og ikke lineær.

Og kanskje tenker jeg; hvis all tider foregår samtidig vil det kunne forklare universets uendelighet, dvs. egentlig er universet både uendelig stort og uendelig lite - samtidig. Eller muligens sirkulært.

Vanskelig å forklare en innsikt. Noen andre som har grublet mer på dette enn meg?

Artig tanke, men dessverre umulig. Pga at det kun eksisterer fortid. Fremtid er noe vi kan regne med, men vi vet ikke om den kommer. Nåtid eksisterer heller ikke, pga at i det øyeblikk den oppstår er den blitt fortid.

Kan enkelt forklares med at alt du har sett, hørt, opplevd, bilder, oppfinnelser, filmer, ja ALT er fortid.

Alt du gjør er også fortid. I det øyeblikk du leste dette, er det blitt fortid. Du har tenkt å stå opp i morgen, men du vet ikke om det skjer. Når du har gjort det er det fakta og dermed fortid.

Easy as that:nigo:

Anonymkode: f62f2...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Artig tanke, men dessverre umulig. Pga at det kun eksisterer fortid. Fremtid er noe vi kan regne med, men vi vet ikke om den kommer. Nåtid eksisterer heller ikke, pga at i det øyeblikk den oppstår er den blitt fortid.

Kan enkelt forklares med at alt du har sett, hørt, opplevd, bilder, oppfinnelser, filmer, ja ALT er fortid.

Alt du gjør er også fortid. I det øyeblikk du leste dette, er det blitt fortid. Du har tenkt å stå opp i morgen, men du vet ikke om det skjer. Når du har gjort det er det fakta og dermed fortid.

Easy as that:nigo:

På toppen det hele er ikke sanseapparatet vårt bygget for å få med seg ting i realtime, så vi "ser" egentlig bare det som allerede har skjedd, hele tiden.

Vsauce har mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

På toppen det hele er ikke sanseapparatet vårt bygget for å få med seg ting i realtime, så vi "ser" egentlig bare det som allerede har skjedd, hele tiden.

Vsauce har mer.

Om du refererer til den ørlille forsinkelsen lys har ihh til avstand, har du helt rett. Lyd enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du refererer til den ørlille forsinkelsen lys har ihh til avstand, har du helt rett. Lyd enda mer.

Nervesignaler går mye saktere enn lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
11 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Nervesignaler går mye saktere enn lyset.

Jeg tenkte mer på at lyset går mye fortere enn lyden og ved et event sett på avstand f.eks, vil da infoen fra eventet treffe deg på ulike tidspunkt. Men altså definitivt i fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Sitronmelisses jordklodehypotese:

Se for deg tiden som en ball; en kule; en jordklode. På overflaten av kloden er all tiden spredt ut over som landstykker; fortid, nåtid og fremtid. La Norge på jordkloden tilsvare nåtiden og forestill deg at du svever oppe i himmelen i en viss avstand fra Norge, men på en avstand som gjør at du bare ser Norge og ikke har synsvidde over noen andre land. Jodkloden snurrer i klokkehastighet, og du snurrer rundt kloden i akkurat samme hastighet, derfor ser du ikke noe annet enn Norge, dvs. ikke noe annet enn nåtiden. Men likevel foregår fortid og fremtid på den samme kloden; f.eks er USA fortiden og Kina er fremtiden. Du er ikke i stand til å se det, men alle tidene foregår samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Den 12. juni 2016 at 14.39, Sitronmelisse skrev:

Sitronmelisses jordklodehypotese:

Se for deg tiden som en ball; en kule; en jordklode. På overflaten av kloden er all tiden spredt ut over som landstykker; fortid, nåtid og fremtid. La Norge på jordkloden tilsvare nåtiden og forestill deg at du svever oppe i himmelen i en viss avstand fra Norge, men på en avstand som gjør at du bare ser Norge og ikke har synsvidde over noen andre land. Jodkloden snurrer i klokkehastighet, og du snurrer rundt kloden i akkurat samme hastighet, derfor ser du ikke noe annet enn Norge, dvs. ikke noe annet enn nåtiden. Men likevel foregår fortid og fremtid på den samme kloden; f.eks er USA fortiden og Kina er fremtiden. Du er ikke i stand til å se det, men alle tidene foregår samtidig...

Finner du på eller er dette reelle teorier?

Anonymkode: 3e629...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...