Gå til innhold

Lystløgner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en bekjent som jeg tror er lystløgner. (forelder til venninnen min)
Personen forteller ofte historier som vi senere finner ut ikke det er noe sannhet i. 
Greia er at dette er ikke historier som omhandler personen over hodet. 
For eksempel så er jeg og noen venner av meg veldig glad i en cafe og vi liker å møtes og spise der. 
Da kan denne bekjenten brått fortelle at denne cafeen har gjort dit og dat som ikke er spesielt bra. 
Dette er historier som ikke går opp, og cafeen hadde ikke hatt mulighet til å drive videre om dette var sant, osv. (slik vi skjønner at det bare er løgn.) Men det er bare et eksempel. Det er ofte historier om noe negativt ved noe vi andre liker (spesielt datteren). Jeg skjønner bare ikke hva glede h*n får av å fortelle disse løgnene. En ting hadde vært om det var en slags selvskryt slik at vi skulle bli imponert av noe slag, men det handler oftest om helt andre ting som ikke har en tilknyttning til h*n. Lystløgner handler mest om å lyve om seg selv for å virke bedre for andre slik jeg har forstått dette, men i dette tilfelle er det sjeldent det det blir lyvd om..

Kjenner dere noen lignende? Eller vet hvorfor den personen jeg tror er en lystløgner sier som h*n sier?

Anonymkode: 69f38...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjent som jeg tror er lystløgner. (forelder til venninnen min)
Personen forteller ofte historier som vi senere finner ut ikke det er noe sannhet i. 
Greia er at dette er ikke historier som omhandler personen over hodet. 
For eksempel så er jeg og noen venner av meg veldig glad i en cafe og vi liker å møtes og spise der. 
Da kan denne bekjenten brått fortelle at denne cafeen har gjort dit og dat som ikke er spesielt bra. 
Dette er historier som ikke går opp, og cafeen hadde ikke hatt mulighet til å drive videre om dette var sant, osv. (slik vi skjønner at det bare er løgn.) Men det er bare et eksempel. Det er ofte historier om noe negativt ved noe vi andre liker (spesielt datteren). Jeg skjønner bare ikke hva glede h*n får av å fortelle disse løgnene. En ting hadde vært om det var en slags selvskryt slik at vi skulle bli imponert av noe slag, men det handler oftest om helt andre ting som ikke har en tilknyttning til h*n. Lystløgner handler mest om å lyve om seg selv for å virke bedre for andre slik jeg har forstått dette, men i dette tilfelle er det sjeldent det det blir lyvd om..

Kjenner dere noen lignende? Eller vet hvorfor den personen jeg tror er en lystløgner sier som h*n sier?

Anonymkode: 69f38...bed

Har opplevd flere typer løgnere. Noen har dratt en løgn for å eks. komme seg av en situasjon, eller gitt kompliment de ikke står inne for e.l, hvite løgner. Andre har løyet og lagt svært tykt på for å fremheve seg og sitt, i tide og utide, og disse opplever jeg som narsissistiske. Men slike lystløgnerne jeg også har opplevd, eller som jeg tenker på at er det, og de lyver om alt og ingenting, gjerne ofte negative ting om andre, eller lyver om både store og små ubetydelige ting, at de på en måte bare må lyve om noe, som eks "at posten kom fryktelig tidlig i dag", selv om den faktisk kom til vanlig tid. (Litt som kleptomane, bare at det gjelder løgn) Opplever at lystløgnere lyver om alle temaer, ikke nødvendigvis for å fremme seg selv. Sier ikke at jeg har riktig forklaring på disse kategoriene, og spesielt ikke innenfor lystløgnere, men det er slik jeg har oppfattet det. Vanskelig å vite hvorfor en lystløgner sier som h*n sier, for tenker at det kan være så mange ulike grunner som ligger bak. Kjenner bl.a.til et eks på lystløgner, der h*n har fått lite oppmerksomhet hjemme, og vært utsatt for mange negative sosiale hendelser, vært litt utenfor gjengen på skolen osv, og vet at akkurat i dette tilfellet har løgnene kommet på rekke og rad, som en måte å få hevdet seg på, alltid ha noe interessant å fortelle, alltid "vite" svar på noe som ingen andre vet noe om og liknende. Selv om ikke dette er en bra måte i lengden å hevde seg på (mener heller ikke at noen bevisst velger dette), tenker at det på en måte er en forsvarsmekanisme for personen, og det gir øyeblikks tilfredstillelse hos vedkommende, for h*n blir der og da lyttet til, blir sett og bekreftet, nettopp pga sine løgnhistorier, vedkommende gjør det ikke av vond mening, men pga følelsen det gir av å virke interessant og kunne fortelle noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styr unna denne personen, har vert borti ei som var/ er hakket verre enn det du beskriver. Styr unna, utrolig hva en slik person kan ødelegge, og dikte opp. Kom deg langt vekk, er ikke verdt det !!!

Anonymkode: 03f03...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er forskjellige typer lystløgnere. Jeg kjente en som er lystløgner. 
Mange rare ting som var unødvendig å lyve om, og andre ting som kunne ha vært sant, men var veldig forvridd. 

Eksempler;
- Sykdommer hos seg selv og familie. Ofte fortalt for å toppe andres historier eller for å få sympati. 

- Løgner om andre. F.eks kjæresten til søsteren var med i paradise hotel. Jeg lå med han bak ryggen til søsteren min, mens vi tre lå i samme seng. Altså helt normale ting, vridd til det absurde. 
Eller onkel som var en kjent trommis i et kjent band. Med lovnader om VIP billetter gratis, billetter til store ting med forskjellige kjente artister. Men noe skjedde i siste sekund slik at det ble avlyst, skjedde vær gang. Også lovnader om syke ting som yacht tur med Justin Biber, slike ting absurde og unødvendige løgner. 
Møtte skolens kjekkas i skogen og hadde sex, han nektet så klart og det møte skjedde aldri. For den dagen var jeg og en gjeng andre på kino, og han var der. Hun hadde et brev han hadde lagt i skapet hennes. Hvor det sto "møt meg xx i kveld klokken xx så skal vi knulle". 

Denne personen påsto også i flere år at hun hadde en eldre kjæreste. Altså hun var 15, han var 30. Og kjendis, men fikk ikke lov til å si hvem det var osv. Og som bevis hadde hun med en dildo han hadde kjøpt til henne, for at hun skulle huske han og de kunne ha sex på cam. 
Sannheten var.. dildoen hørte til moren, som hun hadde stjålet. Moren spurte blant annet min mamma om jeg hadde stjålet den, for det hadde denne personen nemlig sagt! Da moren oppdaget at dildoen var borte. Jeg viste hvor den lå, i en matboks i skapet hennes på skolen, og der fant moren den. Men så klart, da kom hun opp med nye løgner. 

En annen historie som er helt syk. Hun påsto at våre mødre delte rom da vi ble født. Hun hadde bilder av det til og med, men fikk ikke lov til å ta de med på skolen. Var jeg på besøk hos henne, da var de hos fotobutikken for å fikses, løgn på løgn. Denne løgnen fortalte hun alle i godt over 10 år! Ble forbannet hvis jeg sa det var løgn. 
Men greia er.. jeg er født i Februar, hun i Oktober!!! Og ja, en ting til, jeg ble født i en annen by og flyttet hit da jeg var 4 år. 

Absurde historier. 
Mange små, unødvendige historier også. Alt fra tvillingsøster som døde fordi hun trengte en nyre og søsteren var den eneste donoren, så hun måtte gi sitt liv for henne, dødfødt bror som hun måtte ta imot under en brå fødsel hjemme, innbrudd i hjemmet, blindvold osv osv osv. Alt du kan tenke deg, og ting du ikke en gang kan klare å tenke deg fram til, kan en slik lystløgner komme opp med. 

Jeg møtte på en lystløgner etter henne. Jeg klarte ikke å forholde meg til personen. Maktet det ikke bare. Suger energien utav deg. De som holder seg til små løgner er greit nok. Men ikke slike store, løgner. 
Vi var i samme vennegjeng, og jeg sa det rett ut "sorry, er han her så kommer jeg ikke, jeg klarer det bare ikke". Det å gå igjennom det hele, alle tror på løgneren, jeg imot og blir utestengt, drama på grunn av dumme løgner. Klarer det bare ikke. Ja de sliter med sitt, men jeg makter det bare ikke. Den første ødela meg totalt, blandet inn meg i løgner, BV ble innblandet på grunn av hennes løgner. Mye kaos i mitt liv, på grunn av henne. 
Så da jeg møtte på en til flere år senere, da klarte jeg det bare ikke. Beklager, vet at diagnoser kan man ikke noe for. Men dersom de søker hjelp for problemene, da tåler jeg det. Men hvis de er i benektelse og fortsetter, nei. 

Teksten er nøye anonymisert, og flere av historiene er fiktive, i den grad min villeste fantasi klarer å finne en like ille, forferdelig og absurd som sannheten. Med detaljer forandret og enda mer anonymisert. Men hvorfor jeg gidder å gjøre det vet jeg ikke, for personen det handler om hadde bare løyet seg utav sannheten allikevel. Og har gitt en for-nyet versjon av sannheten til vær enkel person som har vært så heldig å få høre dem. 

Anonymkode: e5313...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...