Gå til innhold

Er det så vanskelig å inkludere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker ikke helligdager, jul og nyttår, langhelgen osv. Pga at mannen min studerte og jobbet ved siden av studiene har vi til tider måtte si nei takk til sosiale ting. Og I 2015 var vi begge alvorlig syke. På nyttårs aften satt vi alene..... og i morgen skjer det ingen ting. Det virket som om"alle"har sine faste tradisjoner og venneflokken de gjør ting med. Og vi blir ikke innvitert.  Oj ja, vi inviterer. Har I mange år hatt en tradisjon med å invitere til pinnekjøttlaget og folk trives og snakker om dette imellom lagene. Men de inviterte ikke tilbake..... er det helt umulig å komme inn I en gjeng etter enn er blitt voksen?

Anonymkode: c3b46...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke helligdager, jul og nyttår, langhelgen osv. Pga at mannen min studerte og jobbet ved siden av studiene har vi til tider måtte si nei takk til sosiale ting. Og I 2015 var vi begge alvorlig syke. På nyttårs aften satt vi alene..... og i morgen skjer det ingen ting. Det virket som om"alle"har sine faste tradisjoner og venneflokken de gjør ting med. Og vi blir ikke innvitert.  Oj ja, vi inviterer. Har I mange år hatt en tradisjon med å invitere til pinnekjøttlaget og folk trives og snakker om dette imellom lagene. Men de inviterte ikke tilbake..... er det helt umulig å komme inn I en gjeng etter enn er blitt voksen?

Hvor kommer vennene fra? Om det er venner fra studietiden blir det mer vanlig å skilles etterhvert, om dere trener sammen eller lignende så er dere mer sammen.

Anonymkode: af257...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskeligere å komme inn i en gjeng som voksen, men vil tro det at dere har takket nei flere ganger har mye med saken å gjøre. Folk som takker mye nei (uansett årsak) vil før eller siden ikke bli innvitert fordi de alltid takker nei, og da gidder ikke folk. Det er jo flott at dere innviterer, men en gang i året er ikke videre mye. Og hva gjør dere ellers for å ha noen å være med? Virker som om dere sitter hjemme og venter på innvitasjon? Hva med selv å foreslå felles feiring 17.mai eller tur en langhelg? Eller stillet et åpen spørsmål på fb om noen vil ha dere med f.eks "kalenderen er tom på 17.mai, noen som vil være med på forkost/lunsj/middag/sosialisering/tivioli el.l?" Veldig tradisjonsbundne dager er ikke de beste å klage sin nød på hva gjelder sosial inkludering, spesielt ikke ovenfor folk med barn. Planer er lagt laaang tid i forveien, skolen har arrangement eller korpset til barnet skal spille i toget. Og så er det noe med å se seg selv utenfra. Jeg har ett vennepar som bor ett annet sted i landet og klager på at ingen vil komme på besøk og at nettverket er dårlig, men han er sur og klager over nesten alt, så ingen orker egentlig å ha han med. De innviteres kun pga henne. Kan dere har lignende uvaner. 

Anonymkode: d6674...272

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Vi inviterer flere ganger i året. Pinnekjøttlaget er en tradisjon, derfor nevnte jeg det. Jeg er flink til å ta kontakt, spørre folk om vi skal dra på kino,  ta en kaffe osv...... Mange av de som bor her har bodd her hele livet og er veldig samensveiset. Dette er i en stor kommune. I forhold til det at vi har sagt nei pga jobb og sykdom (kreft) har vi alltid sagt hvorfor. Tror heller ikke vi er sytete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Vi inviterer flere ganger i året. Pinnekjøttlaget er en tradisjon, derfor nevnte jeg det. Jeg er flink til å ta kontakt, spørre folk om vi skal dra på kino,  ta en kaffe osv...... Mange av de som bor her har bodd her hele livet og er veldig samensveiset. Dette er i en stor kommune. I forhold til det at vi har sagt nei pga jobb og sykdom (kreft) har vi alltid sagt hvorfor. Tror heller ikke vi er sytete

Vanskelig å komme inn i allerede sammensveisede gjenger, spesielt hvis det er innfødte, prøv heller å bli kjent med andre innflyttere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare spørre. Er det ikke vanlig at enn re inviterer? Jeg er iallefall oppdratt slik.  Vi har venner som har vært på voksen middag ( uten barn)  med god mat og drikke flere ganger og vi har aldri vært hos dem. De koser seg og snakker  om neste gang i løpet av året. Er ikke det litt rart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kunne ikke du finne på sosiale ting når din mann var opptatt? 

Hva med å snakke med vennene deres om at dere synes det hadde vært hyggelig å rullere på hvem som har pinnekjøttmiddag + andre tradisjoner? Det kan da ikke være så vanskelig å si i fra eller sende en melding "Mannen min og jeg synes det hadde vært hyggelig å hatt pinnekjøttmiddag i år også, men i år hadde det vært hyggelig dersom noen andre kunne hatt dette hos seg, slik at vi kan ha en rullering på det". 

Og hva med heller å invitere noen få? F.eks et par dere begge liker godt. Mange har gjerne ikke plass og ikke lyst å invitere så mange, så kanskje de også synes det er fint å finne et par som de kan være oftere sammen med uten å måtte invitere en stor gjeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke forandre voksne mennesker. Istedet for å bruke energi på å irritere deg over disse folka som ikke innviterer dere på besøk, kan du jo finne nye venner. 

Anonymkode: 2fa1d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...