Gå til innhold

Atferdsvansker i klassen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min går i 2.klasse, og i klassen hans er det spesielt en gutt som (store) har atferdsvansker. Det er flere ting i denne klassen som er spesielt, men går ikke inn på det her. 

Vet at denne aktuelle gutten er meldt til ppt/bup for utredning, men aner ingenting om resultatet. Min sønn er en gutt som tåler en trøkk, og sier sjelden fra hjemme hva som skjer på skolen. Men på fredag fortalte han om noen episoder som jeg synes var alvorlige. Skolen jobber hardt for å få klassen til å fungere godt, og har satt i gang flere tiltak (ekstra ressurser i timen og i friminuttet, belønningssystem, kursing osv.)

Så, er det noen erfaringer fra andre foreldre som har barn i tilsvarende klasser? Blir litt motløs, og synes det er leit at både barna og lærerene skal oppleve dette daglig  

Anonymkode: d00b9...bbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at innlegget ditt plager meg litt, for dette er svært alvorlig. Jeg lurer på hvordan du vet at den eleven er under utredning? Lærer og andre som jobber på skolen har taushetsplikt og skal ikke fortelle andre hverken om "problemelever" eller om hvem som er under utredning eller har diagnoser. De har ikke engang lov å si at akkurat den eleven er et problem i klassen. Dette er en sak mellom skolen og den eleven og foreldrene hans, ingen andre. Hvis barnet ditt blir plaget av gutten skal du selvsagt fortelle det og det kan evt bli skrevet enkeltvedtak, men dere har ikke innsyn i saken annet enn akkurat hva som blir gjort i forhold til gutten din. Tiltak i forhold til eleven som plager får dere ikke innsyn i. Du har rett og slett ingen rett til å vite noe som helst om andre barn på skolen, det eneste du har rett til å vite er hva som gjøres med ditt barn. Jeg er overrasket over hva slags informasjon du tilsynelatende sitter på og tenker at enten har lærer her grovt brutt taushetsplikten sin eller så er det sladder rundt omkring og det synes jeg virkelig ingenting om. Man bør holde seg for god til å diskutere ting man ikke har peiling på. 

Jeg har barn i en slik klasse du beskriver og jeg ser at de jobber med saken, at det er bedring og stoler på at det ordner seg. Det er ikke opp til meg å avgjøre spesifikt hva eller hvem som er problemet og hva som skal gjøres, jeg regner med skolen vet hva de driver med. Barnet mitt har en god skolehverdag på tross av problemer i klassen. 

Anonymkode: b982a...1f0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at innlegget ditt plager meg litt, for dette er svært alvorlig. Jeg lurer på hvordan du vet at den eleven er under utredning? Lærer og andre som jobber på skolen har taushetsplikt og skal ikke fortelle andre hverken om "problemelever" eller om hvem som er under utredning eller har diagnoser. De har ikke engang lov å si at akkurat den eleven er et problem i klassen. Dette er en sak mellom skolen og den eleven og foreldrene hans, ingen andre. Hvis barnet ditt blir plaget av gutten skal du selvsagt fortelle det og det kan evt bli skrevet enkeltvedtak, men dere har ikke innsyn i saken annet enn akkurat hva som blir gjort i forhold til gutten din. Tiltak i forhold til eleven som plager får dere ikke innsyn i. Du har rett og slett ingen rett til å vite noe som helst om andre barn på skolen, det eneste du har rett til å vite er hva som gjøres med ditt barn. Jeg er overrasket over hva slags informasjon du tilsynelatende sitter på og tenker at enten har lærer her grovt brutt taushetsplikten sin eller så er det sladder rundt omkring og det synes jeg virkelig ingenting om. Man bør holde seg for god til å diskutere ting man ikke har peiling på. 

Jeg har barn i en slik klasse du beskriver og jeg ser at de jobber med saken, at det er bedring og stoler på at det ordner seg. Det er ikke opp til meg å avgjøre spesifikt hva eller hvem som er problemet og hva som skal gjøres, jeg regner med skolen vet hva de driver med. Barnet mitt har en god skolehverdag på tross av problemer i klassen. 

Her har jeg rett og slett glemt en tilleggsopplysning. Alle foreldre i klassen ble informert om dette av barnets foreldre. Det er ingen som har brutt tausetsplikt eller sladder på bygda. Dette ble heller ikke informert om i skolens regi, men på en klassekveld klassekontaktene arrangerte. 

Jeg vet at skolens ansatte ikke kan si noe, men var vel mer interessert i andres erfaringer. Som skrevet i HI er det også andre ting i denne klassen som "ikke er helt A4", men det er irrelevant akkurar her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Familier som har barn med atferdsvansker må flytte på seg. Send alle atferdsbarn til samme skole, sett inn riktig kompetanse og gradvis eksponere de for den vanlige verden etterhvert som de viser at de mestrer det. Så enkelt! Men man er jo rasist om man sier det :)

Anonymkode: 89d32...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at foreldre informerer om at barnet deres er et problem i klassen så jeg tror ikke du vil finne så mange erfaringer om akkurat det siden foreldre flest ikke vet så mye om såkalte problembarn. Opplever du at barnet ditt ikke har et godt læringsmiljø og/eller blir plaget av noen i klassen skal dette definitivt tas opp med lærer, men igjen har du ingen rett til å vite om det er en spesiell elev i klassen som er årsaken til problemene og heller ikke rett til å vite hva lærer/skolen gjør i forhold til en slik elev. Opplever du at skolen/lærer tar problemene alvorlig og jobber aktivt med saken bør du ta et skritt tilbake og stole på at de vet hva de gjør og at det vil bli bedre. Føler du at det ikke blir tatt alvorlig eller ikke gjort nok må du si i fra og evt ta det høyere om ingenting skjer. Jeg forstår frustrasjonen, vi har vært der selv, men man løser ingenting ved å spekulere om andre elever i klassen. Skolen har streng taushetsplikt, og slik skal det selvsagt være, og derfor vet man også lite om hva som faktisk foregår i klassen. Jeg tror du må bare stole på skolen og også innse at problemer ikke løses på et blunk. De må få tid til å evaluere og prøve ut tiltak. 

Til du AB over her, jeg regner med du ville synes dette var greit hvis ditt barn også får atferdsvansker? La oss bare skyfle alle som ikke passer inn i a4boksen i egne klasser slik at våre små perfekte prinser og prinsesser skal slippe å belemres med dem. Det er åpenbart at du 1) ikke vet hva ordet rasist betyr og 2) ikke har utdannelse eller jobb innen psykologi eller psykiatri.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Foreldrene valgte å være åpne om det for å slippe spekulasjoner og sladder. 

Sønnen min har det bra på skolen, gruer seg aldri, og har flere venner. Men en av hans beste venner er av den forsiktige typen, og han har det verre på skolen enn min sønn. 

Dette er et vanskelig tema. 

TS

• Liker 1
Skrevet

jeg har vært borti sånne saker som dette både som foreldre til barn som er på mottaker siden, og som foreldre til det barnet som er en stor del av problemet.

dette er utrolig vanskelig for alle parter, og jeg og min sønn valgte å snakke med klassen og foreldrene om hans situasjon (ikke så mye, men litt, så de skulle få litt insikt i hvordan vi har det, og få vite at både foreldre og lærere er veldig klar over problemet, og at vi jobber med å finne en løsning. og ikke minst at vi foreldre absolutt ikke synes det er en adferd for er akseptabel!). en sånn liten prat på 5 minutter på slutten av et foreldremøte kan nemlig gjøre noe med holdningen til både barna og foreldrene, for da skjønner de at vi prøver så godt vi kan å finne en løsning. for selv om de selv ikke ser dette selv, så vet de da at det foregår ting i kulissene.

ellers så er dette utrolig vanskelig! men er det bare denne ene gutten som er alle problemene i denne klassen, eller har klassemiljøet også fått seg en trøkk? er det flere barn som har adferdsproblemer? for hvis det er ett klasseproblem, så går det ann å melde opp hele klassen til ppt, så ppt kan hjelpe med klassemiljøet som en helhet. dette er ofte lettere å få igjennom enn en ppt henvisning som går kun på adferd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer som har vært borti min skjerv av "problembarn" håper jeg at det ordner seg for barnet det gjelder (noe det som oftest gjør!), men om det ikke gjør det og dette barnet oppfører seg truende, mobbende eller voldelig ovenfor ditt barn over lengre tid så ville jeg ha sørget for å bytte klasse eller skole. Ikke la barnet ditt bli utsatt for overgrep fra et annet barn kun fordi skolesystemet gir barn som er overgripere alle rettigheter fordi man kan ikke kan isolere dem.

Jeg har vært borti elever som er så farlige, og som andre har måtte dele 10 år av livene sine med, at lærere gråter av frykt fordi de må ha de. Dette er lærere som byttes ut ofte fordi elevene sliter sånn på dem, elevene har ikke den luksusen. Elevene kan ha sendt elever og lærere avgårde i ambulanse flere ganger i løpet av sitt skoleløp, men konsekvensen er i verste fall en bortvisning på noen dager.

En skole jeg kjenner til forsøkte å plassere en slik elev alene etter åresvis med vold ovenfor medelever og lærere, men fikk refs av fylkesmannen for å bryte elevenes rettigheter til å være en del av fellesskapet. Om jeg ikke husker feil hadde eleven skadet en elev så ille at eleven fikk varige skader pga denne eleven.

Som sagt innledningsvis, vanligvis er det helt ok atferdsvansker og det løser seg eller blir enkeltelevens utfordring å takle og i de fleste tilfeller løser det seg innen 6-12 måneder. Men det er ikke så sjelden som mange tror også voldelig og farlig oppførsel ovenfor medelever som skolen forsøker å avdramatisere. At ikke flere foreldre tar barna sine bort fra slike situasjoner og lar dem gå i klasse i 10 år med elever som lærere ikke holder ut i mer enn ett år av gangen med skjønner jeg ikke...

Anonymkode: f9d52...164

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn i en slik klasse. Barnet grudde seg til skolestart fordi denne eleven var på aks. Første skoledag begynte denne eleven å sloss i klasserommet. Siden har eleven tatt kvelertak på flere av elevene blandet annet mitt barn. Mitt barn har fortalt mye hjemme. Dette pågikk et par år og skolen gjorde nok det de kunne, vedtak, assistent osv. Likevel sa barnet mitt før sommeren i fjor at nå skal denne eleven bytte skole så nå slipper vi andre å bytte skole, nesten alle snakket om å bytte skole for å slippe unna denne eleven. Og det på tross av alt skolen har gjort. Man blir jo fortvilet som foreldre, og all anonymiteten, vi foreldre til de som blir plaget og er redde for å gå på skolen skal ikke få vite så mye om hvordan skolen følger opp problemer av hensyn til barnet som plager. Jeg synes synd på barnet som er så mistilpasset at det utagerer og ikke fungerer sammen med de andre. Men at en person skal skade oppveksten til så mange andre, skape utrygt arbeidsmiljø, det blir galt. 

Anonymkode: 22b69...530

• Liker 3
Gjest Jessica
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familier som har barn med atferdsvansker må flytte på seg. Send alle atferdsbarn til samme skole, sett inn riktig kompetanse og gradvis eksponere de for den vanlige verden etterhvert som de viser at de mestrer det. Så enkelt! Men man er jo rasist om man sier det :)

Det samme kan voksne uempatiske,fordomsfulle og uvitende voksne.  La dem få eget samfunn med egne jobber og spesiell bygde hus. Sett inn riktig kursing i folkeskikk og gradvis introdusere dem for virkeligheten etterhvert som de viser at de mestrer det 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sitt på din høye hest og bedøm andre...det kunne like være ditt barn som slet på skolen, vær heller takknemlig...

Anonymkode: 6029e...a2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barna er jo ufoer...må skjermes...

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med atferdsvansker?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, jupiter_c skrev:

jeg har vært borti sånne saker som dette både som foreldre til barn som er på mottaker siden, og som foreldre til det barnet som er en stor del av problemet.

dette er utrolig vanskelig for alle parter, og jeg og min sønn valgte å snakke med klassen og foreldrene om hans situasjon (ikke så mye, men litt, så de skulle få litt insikt i hvordan vi har det, og få vite at både foreldre og lærere er veldig klar over problemet, og at vi jobber med å finne en løsning. og ikke minst at vi foreldre absolutt ikke synes det er en adferd for er akseptabel!). en sånn liten prat på 5 minutter på slutten av et foreldremøte kan nemlig gjøre noe med holdningen til både barna og foreldrene, for da skjønner de at vi prøver så godt vi kan å finne en løsning. for selv om de selv ikke ser dette selv, så vet de da at det foregår ting i kulissene.

ellers så er dette utrolig vanskelig! men er det bare denne ene gutten som er alle problemene i denne klassen, eller har klassemiljøet også fått seg en trøkk? er det flere barn som har adferdsproblemer? for hvis det er ett klasseproblem, så går det ann å melde opp hele klassen til ppt, så ppt kan hjelpe med klassemiljøet som en helhet. dette er ofte lettere å få igjennom enn en ppt henvisning som går kun på adferd.

Det er vel to stk som girer hverandre opp, men det er kun den ene gutten som vi vet er inne i "systemet". Klassen forøvrig har slitt veldig med det sosiale, men ved hjelp av ledelsen, kursing av klasseledelse og ekstra ressurser er klassen nå på vei til å komme på rett kjøl. (Ref, foreldremøte) Tror mange av dem er lei av å være i klassen nå. Heldigvis er vi velsignet med en flink lærer som også skal ha dem neste år. Sånn sett er nok kontinuitet en viktig faktor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott at barnet/-a er under utredning, men skolen må få ressurser allerede nå for å gjøre det trygt for de andre barna. Hvis barnet er voldelig/stygg med de andre barna, så må det være noen i mellom. Hvis mitt barn blir slått på skolen, så vil jeg ikke høre at de har satt inn ekstra ressurser og gjør så godt de kan. Da vil jeg ha noen som er rundt han og passer på at han ikke skader/plager de andre :( Jeg har en lillebror som vi måtte kjøre/hente på skolen hver dag for at han ikke skulle bli slått. Mobberne hadde sikkert problemer de, men da må noen sørge for at de problemene ikke går utover de andre barna.

Anonymkode: e8b06...ef4

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så ekstremt uenig med deg i det du skriver her. SELVFØLGELIG har man noe med det når det er ens eget barn som blir utsatt for episoder. Tar man opp problemer vedrørende en elev som plager sitt eget barn, så vil de fleste lærere forsøke å dempe konflikten ved å fortelle at de jobber med saken. 

Har også barn i en slik klasse, og vi velger nå å flytte, da skolen gjør altfor lite med situasjonen. Dette barnet slått, går fysisk til angrep på andre barn, og barna i klassen er redde. Mitt barn har krav på en trygg skolehverdag, og det får ikke barnet mitt slik situasjonen er nå. Farlige barn må få fast assistent hvert sekund skoletid. Og foreldrene burde ta seg permisjon og sitte på skolen med barnet til barnet klarer å oppføre seg. INGEN diagnoser rettferdiggjør mobbing og vold mot andre barn. Så grunnen til at barnet sliter gir jeg blanke i, mitt barn skal ikke måtte være redd i vanlige skoletimer (ikke bare friminutt) fordi noen aldri har klart å lære barnet sitt selvkontroll. 

Anonymkode: e5b3a...31e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så ekstremt uenig med deg i det du skriver her. SELVFØLGELIG har man noe med det når det er ens eget barn som blir utsatt for episoder. Tar man opp problemer vedrørende en elev som plager sitt eget barn, så vil de fleste lærere forsøke å dempe konflikten ved å fortelle at de jobber med saken. 

Har også barn i en slik klasse, og vi velger nå å flytte, da skolen gjør altfor lite med situasjonen. Dette barnet slått, går fysisk til angrep på andre barn, og barna i klassen er redde. Mitt barn har krav på en trygg skolehverdag, og det får ikke barnet mitt slik situasjonen er nå. Farlige barn må få fast assistent hvert sekund skoletid. Og foreldrene burde ta seg permisjon og sitte på skolen med barnet til barnet klarer å oppføre seg. INGEN diagnoser rettferdiggjør mobbing og vold mot andre barn. Så grunnen til at barnet sliter gir jeg blanke i, mitt barn skal ikke måtte være redd i vanlige skoletimer (ikke bare friminutt) fordi noen aldri har klart å lære barnet sitt selvkontroll. 

Anonymkode: e5b3a...31e

Enig med at slike må passes på!!

Jeg har selv diagnosebarn. Og hadde de vært stygge med andre i klassen, så hadde jeg kjempet for at de hadde fått ressurser til å sørge for at medelevene ikke ble lidende av dette. Om jeg så måtte stilt opp i klassen selv, eller hatt hjemmeundervisning. Jeg kan ikke som mor se på at mitt barn skader andre (det gjør de heldigvis ikke).

Anonymkode: e8b06...ef4

AnonymBruker
Skrevet

Dere glemmer at barn med diagnoser har like mye rett til en god skolehverdag som andre barn. Og barn som har diagnoser er ikke dårlig oppdratt, de har ingen skyld i sin atferd. Dere er rett og slett onde og jeg synes synd på barna deres som vokser opp med slike intolerante foreldre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere glemmer at barn med diagnoser har like mye rett til en god skolehverdag som andre barn. Og barn som har diagnoser er ikke dårlig oppdratt, de har ingen skyld i sin atferd. Dere er rett og slett onde og jeg synes synd på barna deres som vokser opp med slike intolerante foreldre. 

En ting er når barn er voldelige. Ikke når de har en eller annen diagnose, og sliter med konsentrasjonen. Er ikke rart det finnes mobbing i verden når foreldrene selv har sånn holdning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er greit at ett barn tar kvelertak og slår alle de andre barna? Hadde du finne deg i å ha det sånn på din arbeidsplass? Jeg synes sånne som deg er direkte onde. Det er galemattias å hive en hel klasse under bussen for å redde en. Det er problemet som må fjernes, ikke ofrene. Skjønner du ikke det er det noe seriøst galt med deg.

Anonymkode: c8d20...a9a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...